Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mathias1975

EVA fuskteak från Kina?

Rekommendera Poster

Har någon köpt och använt de billiga EVA-durkmattor som säljs på t ex Alixpress.com? Man får en matta på 230cm x 90 cm för ca 500 kronor, vilket ger ett kvadratmeterpris på ca 250 kronor. Det är också rätt bekvämt med tejp på baksidan. Beställde prover igår men det tar en månad tills de kommer.

Jag har också tagit prover på Isiteek som tydligen är hårdare och en närmare imitation av teak. Den ska limmas med deras speciallim både i fogarna och i durken, och kvadratmeterpriset landar på ungefär 1500 kronor, dvs duktigt dyrare och svårare att montera.

 

Tips och erfarenheter?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om vi talar om samma sak här men en kompis har en Flipper 640 och fuskteaken (plastlaminat) slår sig vid hög temperatur av solen och släpper från underlaget trots att den är både limmad och fastskruvad (dock är skruvarna väldigt korta).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den på däcket eller i kabinen? Jag antar att de inte är så väderbeständiga fast folk lägger dem på däck. I mitt fall ska jag ha den som durkmatta i en väldigt täckt båt (Finnsport 650 AC), så solen kommer inte åt.

Baxlaget, om du nångång minns, fråga gärna din kompis vilket märke han har, så vet jag vilket jag ska undvika. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, märket är Flipper. Original fuskteak. Både ute och inne. Slår sig överallt där solen kommer åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte och la på durken i vår segelbåt. Blev riktigt bra och vi tänker köpa mer. Har foto men tyvärr för stort. Om du pm:ar mig en mejladress så kan du få bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror man skall skilja på plastlaminat typ "laminatgolv". Har sett det på en del öppna båtar och undrar om det verkligen håller i längden ute. Har det dock själv inne, och det ser ju exakt ut som teak men är mycket hårdare och tåligare. Och har hållit i över 15 år.

 

Kinamattan är väl istället någon form av mjukare PVC, inte olikt Flexiteek/Isiteek och allt vad de heter ?  Den är ju flexibel, till skillnad från laminatet (som ofta är upplimmat på någon form av bärare i trä).

Det jag skulle vara skeptisk till är att den är förlimmad. Det ställer stora krav på ytan under, och jag tror t ex ett halkskyddsmönster blir svårt att lägga på. Jämför med manuell limning, där limmet kan fylla ut groparna. Men det är som sagt bara vad jag tror, jag VET inte....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tror inte den är speciellt lik Isiteek. Jag har hemma prover på den och den är väldigt skarp. Ytan känns i princip lika hård som trä. EVA ("Kinamattan") lär ska vara ungefär samma material som Crocs-skorna, och det är ett försäljningsargument i sig att den är skön att stå och gå på samt att den på ett bättre sätt dämpar vibrationer och ljud i båten.

Isiteeken ska läggas med speciallim, och tillverkaren säger att ska man ha ut den är det båtens durk som ger vika före limfogen. Om man lägger EVA på däck kan jag tänka mig att kanter börjar spärra så småningom. Inne i en kajuta borde det inte vara några problem, där kan man ju ha en matta som inte alls är fastlimmad utan att den rör på sig.

Men den stora skillnaden är förstås priset. Om de var samma pris skulle jag förstås ta Isiteek. Den torde hålla i evigheter och kan slipas till nyskick, EVA är mer känslig för slitage och lär ska ha en livslängd på ca 5 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört klagomål på att mjukare varianter teakimitation lätt får fläckar av fett som är svåra att få bort. Vet dock inte vilken tilverkaren av just denna matta var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tycker den vi invändigt är lättstädad och inte speciellt känslig för fläckar. Lyckades drittla lite motorolja på den vid senaste bytet men det syns inte efter lite avtorkning. Nu är planen att testa sittbrunnsdurken vilket blir ett helt annat slitage så vi får se, lite skeptiska är vi till hur slitstark den är i utemiljö. Invändigt är den både isolerande och ger en varm skön känsla när man går på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har lagt den mjukare varianten inne på toaletten (lagt in den nu i vinter). Håller med att den är väldigt behagligt att gå och stå på. Vidare var den väldigt smidig att lägga in med tack vare den dubbelhäftade tejpen på baksidan. Skall bli spännande och se hur hållbar den är ?? 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-09 vid 13:59 skrev Danne75:

Vi har lagt den mjukare varianten inne på toaletten (lagt in den nu i vinter). Håller med att den är väldigt behagligt att gå och stå på. Vidare var den väldigt smidig att lägga in med tack vare den dubbelhäftade tejpen på baksidan. Skall bli spännande och se hur hållbar den är ?? 🤔

Finns det möjlighet att få en recension på mattan du lade in samt fabrikat? :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-05 vid 19:57 skrev Mathias1975:

Har någon köpt och använt de billiga EVA-durkmattor som säljs på t ex Alixpress.com? Man får en matta på 230cm x 90 cm för ca 500 kronor, vilket ger ett kvadratmeterpris på ca 250 kronor. Det är också rätt bekvämt med tejp på baksidan. Beställde prover igår men det tar en månad tills de kommer.

Jag har också tagit prover på Isiteek som tydligen är hårdare och en närmare imitation av teak. Den ska limmas med deras speciallim både i fogarna och i durken, och kvadratmeterpriset landar på ungefär 1500 kronor, dvs duktigt dyrare och svårare att montera.

 

Tips och erfarenheter?  

Hur vart resultatet för din del? :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det något som påminner om det som nyare ryds är utrustade med? Såg en i en butik och det var ett mjukt Material, nästan skumgummilikt. Verkade sitta med tejp efter som jag var där och petade lite i kanten efter som jag aldrig sett det innan. Skulle väl förställa teak fast mörkgrått. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Swadop:

Hur vart resultatet för din del? :) 

Jag köpte aldrig något. Istället satte jag en smutsbrun tambursmatta i båten. Sand och gyttja syns inte när den torkat, och så tar man ur den och skakar lite nu och då. EVA skulle nog bli fint, men svårare att hålla rent, och den kan vara känslig för slitage. Materialet är typ som skumplast.

Det finns annars på Biltema, åtminstone här i Finland. Samma sak men lite dyrare än om man beställer direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eva.jpg.f97572f539b5939320ceecf1a4e7597a.jpgHar köpt Kina-EVA och lagt det på tofterna i en aluminium-Buster. Först gjorde jag rent efter den gamla beklädnaden minutiöst och rentorkade med aceton. Sen maskerade jag ytan som inte skulle ha EVA, och målade på ett lager på aluminiumtofterna av lösningsbaserat kontaktlim. Efter nån kvart lade jag dit de självhäftande EVA-bitarna och pressade fast dem med att rulla ett tretumsrör hårt mot dem. Tofterna är lite konkava men denna mjuka beklädnad sväljer detta utan problem.
Nu har det bara varit ute i sol och regn en sommar, men det ser ut som nytt och har inte någon tendens att släppa.
Det finns två utföranden av EVA-teak. Den ena har fasade kanter, den andra rätvinkliga. Jag föredrar den fasade varianten, då den är lättare att borsta ren.Image1.jpg.61efc4c9ae671c839204b072b61a5f74.jpg

 

 

Redigerad av Seawolf
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-28 vid 08:37 skrev Swadop:

Finns det möjlighet att få en recension på mattan du lade in samt fabrikat? :) 

Mattan håller sig väldigt fin fortfarande även om skvätts med vatten. Vidare är den väldigt skön att gå på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-29 vid 08:02 skrev Seawolf:

eva.jpg.f97572f539b5939320ceecf1a4e7597a.jpgHar köpt Kina-EVA och lagt det på tofterna i en aluminium-Buster. Först gjorde jag rent efter den gamla beklädnaden minutiöst och rentorkade med aceton. Sen maskerade jag ytan som inte skulle ha EVA, och målade på ett lager på aluminiumtofterna av lösningsbaserat kontaktlim. Efter nån kvart lade jag dit de självhäftande EVA-bitarna och pressade fast dem med att rulla ett tretumsrör hårt mot dem. Tofterna är lite konkava men denna mjuka beklädnad sväljer detta utan problem.
Nu har det bara varit ute i sol och regn en sommar, men det ser ut som nytt och har inte någon tendens att släppa.
Det finns två utföranden av EVA-teak. Den ena har fasade kanter, den andra rätvinkliga. Jag föredrar den fasade varianten, då den är lättare att borsta ren.Image1.jpg.61efc4c9ae671c839204b072b61a5f74.jpg

 

 

Var hittade/köpte Du EVA med fasad kant? Tänker lägga på badbrygga men vill inte skarva med rätvinkliga....

Lite snabb....hittade inte enl översättning faced edge, utan bevel edge ska det vara på bla Wish.

Redigerad av Minego
hittade med fasad kant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Letar efter något nytt att lägga på sittbrunnsdurken som idag är nålfilt limmad på tjock plywood. Durken är ganska stor och består till 3/4 av luckor. Durken består av 10 olika delar, allt under tak.

Har börjat ta bort nålfilten och tänkte köpa EVA. Har inte sett den i verkligheten men ser nu på era bilder att det inte verkar finnas nån "nåt" mellan ribborna. Är det spår mellan varje ribba alltså?

Det känns väldigt opraktiskt och borde vara svårt att sopa rent. Hur upplever ni det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 bevel edge ska det vara på bla Wish med fasad kant så man kan lägga på badbryggan  längst med den...lutar nu åt att köpa med fasad kant kolla hemma o känna efter under våren alt med normalt skarva /lägga ut från bryggan då går det att hålla rent den utan problem.

kostar under tusingen så inga problem för någon att ta hem o testa med båda om det funkar.

Lätta att forma och skär med vanligt mattkniv, klistret hm  kanske inte det bästa men släpper det så finns bättre alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns inte så smart med en massa försänkta spår mellan "ribborna" i en stor sittbrunn.  Jag försöker hitta nåt annat i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-29 vid 08:02 skrev Seawolf:

eva.jpg.f97572f539b5939320ceecf1a4e7597a.jpgHar köpt Kina-EVA och lagt det på tofterna i en aluminium-Buster. Först gjorde jag rent efter den gamla beklädnaden minutiöst och rentorkade med aceton. Sen maskerade jag ytan som inte skulle ha EVA, och målade på ett lager på aluminiumtofterna av lösningsbaserat kontaktlim. Efter nån kvart lade jag dit de självhäftande EVA-bitarna och pressade fast dem med att rulla ett tretumsrör hårt mot dem. Tofterna är lite konkava men denna mjuka beklädnad sväljer detta utan problem.
Nu har det bara varit ute i sol och regn en sommar, men det ser ut som nytt och har inte någon tendens att släppa.
Det finns två utföranden av EVA-teak. Den ena har fasade kanter, den andra rätvinkliga. Jag föredrar den fasade varianten, då den är lättare att borsta ren.Image1.jpg.61efc4c9ae671c839204b072b61a5f74.jpg

 

 

Tjena! (hoppas ok med trådkap + upplivning av gammal tråd, men den här bilden visar precis vad jag är ute efter)

 

Har tänkt göra exakt såhär, med en snarlik båt, men jag började fundera på hur det funkar i en öppen båt om det regnar, om EVA är så likt skumgummi? Betyder det att de suger åt sig vatten som en svamp så att man blir blöt om brallan när man sätter sig sen? Hur upplever du det som har kört ett tag? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker också liva upp tråden och söker mer erfarenheter.

 

Är mycket sugen på att täcka durken i min DC och EVA teak är ju tilltalande både för att det är billigt och verkar gå snabbt att lägga. Reggade mej på wish men upplever det mycket svårt att hitta rätt, när man väl hittat en med fasad kant så kan man inte se vilken färg det är eller så blir det plötsligt orimligt dyrt.

Börjar fundera på att göra som med så mycket annat, vända mej till biltema. 499:- för 240*80 är ju billigare än wish, enda problemet är att det inte finns i lager på så många ställen.

 

Skall kika lite på ebay också, men där rycker man ju på tull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-01 vid 13:44 skrev klinus:

Tjena! (hoppas ok med trådkap + upplivning av gammal tråd, men den här bilden visar precis vad jag är ute efter)

 

Har tänkt göra exakt såhär, med en snarlik båt, men jag började fundera på hur det funkar i en öppen båt om det regnar, om EVA är så likt skumgummi? Betyder det att de suger åt sig vatten som en svamp så att man blir blöt om brallan när man sätter sig sen? Hur upplever du det som har kört ett tag? 

EVA suger inte så mycket, men det är heller inte helt vattenavvisande. Annars ser det efter en säsong bra ut, men långsiktigt är svårare att uttala sig om. I vårt fall är det så att tofterna med årens trampande har blivit lite konkava, så vattenavrinningen är inte perfekt, men det är inte EVA:ns fel. På denna båt är det inte fasade ribb-kanter. Till nästa båt har jag köpt EVA med fasade kanter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-17 vid 22:48 skrev Dsl:

Försöker också liva upp tråden och söker mer erfarenheter.

 

Är mycket sugen på att täcka durken i min DC och EVA teak är ju tilltalande både för att det är billigt och verkar gå snabbt att lägga. Reggade mej på wish men upplever det mycket svårt att hitta rätt, när man väl hittat en med fasad kant så kan man inte se vilken färg det är eller så blir det plötsligt orimligt dyrt.

Börjar fundera på att göra som med så mycket annat, vända mej till biltema. 499:- för 240*80 är ju billigare än wish, enda problemet är att det inte finns i lager på så många ställen.

 

Skall kika lite på ebay också, men där rycker man ju på tull.

Köpte på Erlandssons brygga när det var 20% dagar ifjol. Lätt att lägga och ett lyft för lillbåten, en Crescent 525 ht. Döttrarna gjorde ett fint jobb och är nöjda.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-19 vid 00:48 skrev bajen:

Köpte på Erlandssons brygga när det var 20% dagar ifjol. Lätt att lägga och ett lyft för lillbåten, en Crescent 525 ht. Döttrarna gjorde ett fint jobb och är nöjda.

Grymt! Råkade åka förbi erlandssons idag så jag smet in för första gången. Det visade sig att de hade nedsatt pris på mattorna så jag slog till på 2st. Tvekade inför färgnyansen som är mycket mera rödbrun än jag hade velat ha men kom fram till att det är lika bra att slå till får beställer man från wish är det samma pris och då är det ju ändå svårt att avgöra nyansen.

 

2V till hämtning av båten, ser fram emot monteringen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt ytterkanten på foamen.. lämnar ni den som den är eller lägger en fog med tex sika runt om som avslut..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...