Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Hur täta en läckande ventil?

Rekommendera Poster

Gäst

Jag har två ventiler som läcker. Bara lite men så klart ska det inte vara vatten inne på bordet i salongen. Det är en gummilist mot gelcoaten eller gummilisten mot plexi som troligtvis har torkat och släppt. 

Tycker ni att jag kan lägga på någon mjuk list på någon millimeter eller klet mellan för att få det tät? Fungerar det? Vad skulle jag i så fall lägga på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Silverfox59:

Jag har två ventiler som läcker. Bara lite men så klart ska det inte vara vatten inne på bordet i salongen. Det är en gummilist mot gelcoaten eller gummilisten mot plexi som troligtvis har torkat och släppt. 

Tycker ni att jag kan lägga på någon mjuk list på någon millimeter eller klet mellan för att få det tät? Fungerar det? Vad skulle jag i så fall lägga på?

 

Varför inte köpa ny gummilist?

Kuntze har det du söker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
5 minuter sedan skrev patrikflink:

Varför inte köpa ny gummilist?

Kuntze har det du söker.

Visst hade det varit bäst. Men jag trodde den var pressad till denna båt, Jeanneau -91 eller kan man köpa den på meter menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Jag har två ventiler som läcker. Bara lite men så klart ska det inte vara vatten inne på bordet i salongen. Det är en gummilist mot gelcoaten eller gummilisten mot plexi som troligtvis har torkat och släppt. 

- - -

Är det skylighten som det läcker från?

 

En svag punkt i dessa är tätningen under låsvredet. Det brukar sitta ett par o-ringar mellan ovansidan av vredet och plexiglasskivan. De är rätt utsatta för UV-ljus och torkar med tiden sönder så de går av. Skruva loss vreden och se hur de ser ut innan du börjar slita loss gummilister (det här är en mycket enklare o billigare reparation). Jag brukar stryka på lite vaselin vid återmontering så det glider lätt och inget vatten kan leta sig igenom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
11 minuter sedan skrev Lintott:

Är det skylighten som det läcker från?

 

En svag punkt i dessa är tätningen under låsvredet. Det brukar sitta ett par o-ringar mellan ovansidan av vredet och plexiglasskivan. De är rätt utsatta för UV-ljus och torkar med tiden sönder så de går av. Skruva loss vreden och se hur de ser ut innan du börjar slita loss gummilister (det här är en mycket enklare o billigare reparation). Jag brukar stryka på lite vaselin vid återmontering så det glider lätt och inget vatten kan leta sig igenom.

Nix, de som sitter på sidan, fönster. 

Bytte i somras låsvreden i solluckan. Men det var mer att plasten hade krakelerat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
3 timmar sedan skrev patrikflink:

Varför inte köpa ny gummilist?

Kuntze har det du söker.

Kuntze sålde bara 100 meter. Känns lite för mycket då jag bara behöver cirka 20 meter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur det ser ut men går det så byt till butylgummitejp. Det är nästan det enda som håller tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Silverfox59:

Kuntze sålde bara 100 meter. Känns lite för mycket då jag bara behöver cirka 20 meter. 

Går att köpa på metervara i butiken. Har själv köpt lite olika lister via dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
8 timmar sedan skrev bhemac:

Nu vet jag inte hur det ser ut men går det så byt till butylgummitejp. Det är nästan det enda som håller tätt.

Butyl ser mer ut som jag tänkte först. Att behålla gummilisten som sitter där nu (cirka 10 mm) och där lägga på en tunn dubbelhäftande tejp som håller tätt på båda sidorna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett foto kanske hjälper dig att få bättre hjälp?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
15 minuter sedan skrev Mackey:

Ett foto kanske hjälper dig att få bättre hjälp?

 

Mackey

Tänkte detsamma. Men det hjälper inte ta de bilderna som jag har på båten där de är monterade. Jsg ska ner till båten idag och plocka isär. Återkommer med bilder så får vi se om läget blir klarare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Listen var ingen gummilist. Det var Sikaflex mellan plexi och båt. 

524B9689-C41F-412D-A022-DDA970B74C1F.jpeg

5C2DE77A-CA27-4DED-B168-C464EA38E285.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju ut som att det "bara" är att skrapa rent från Sikaflexen, spackla skadorna med gelcoatspackel och sedan montera tillbaks rutorna med butyl(gummi)tejp som bhemac föreslog.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
15 minuter sedan skrev Mackey:

Det ser ju ut som att det "bara" är att skrapa rent från Sikaflexen, spackla skadorna med gelcoatspackel och sedan montera tillbaks rutorna med butyl(gummi)tejp som bhemac föreslog.

 

Mackey

Det känns som det är det bästa och lättaste sättet. 

 

Jag hittat bara butyltejp som är 1mm. Jag hade nog velat ha runt 3-4 för att det ska bli tätt. Eller räcker det med 1mm? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre gånger så tjock tejp gör inte att det blir tre gånger så tätt... 😉

 

Det är bättre om du justerar ev. stora höjdavvikelser med gelcoatspackel och kör med tun tejp.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Butyltepen brukara 1-2mm tjock. Använd inte tjockare och skär bort det som kläms ut. Butylyejpens nackdel är att den färgar av sig. Oftast la man en sträng vit sika utanför just för att slipp att tejpen färgar av sig. Idag skulle jag använda MSP som tål UV mycket bättre.

En granne jobbade som service kille åt Maxi. Han åkte land och rike runt och tätade läckande rutor. Tills man efter många prov kom fram till att sätta rutorna med butyltejp. I Maxis fall berodde problemet på de stora rutorna av polykarbonat som utvidgade sig mycket mer än plasten.

Butylgummi finns även på tub,  det funkar men är ett himla kladd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev bhemac:

Butyltepen brukara 1-2mm tjock. Använd inte tjockare och skär bort det som kläms ut. Butylyejpens nackdel är att den färgar av sig. Oftast la man en sträng vit sika utanför just för att slipp att tejpen färgar av sig. Idag skulle jag använda MSP som tål UV mycket bättre.

En granne jobbade som service kille åt Maxi. Han åkte land och rike runt och tätade läckande rutor. Tills man efter många prov kom fram till att sätta rutorna med butyltejp. I Maxis fall berodde problemet på de stora rutorna av polykarbonat som utvidgade sig mycket mer än plasten.

Butylgummi finns även på tub,  det funkar men är ett himla kladd. 

Varför inte SIKA?

Tex sika ms25 😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Caribic410:

Varför inte SIKA?

Tex sika ms25 😆

BT Multibond kostar 64,90 och finns på Biltema. En nog så bra anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aaa. Den e bra brukar köra med den åxå. Ingen aning vad sika,s kostar.

Pu finns ju åxå massa olika fabrikat som är likvärdiga med då "ska det visdt alltid vara" just sika.

Kanske tolkade dej fel?

Tolkade typ... "använd msp men inte sikas:s msp"

Vet ej prisläget på sika pu och eller msp:n i förhållande till andra fabrikat.

Vet att förr i alla fall, kanske fortfarande, kunde man köpa DANA-lims olika varianter av elastomerer väldigt prisvärt. Köpte msp motsvarandr boltemas multibond, innan dom hade den för 16kr/ åatron men då gick det åt 2 kartonger.. har inte behövt mer än enstaka tider sedan dess å det brukar jag skaffa på närmast/snabbast ställe vid tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kan man jobba med butyl nu när det är 5 plus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Caribic410:

Tolkade typ... "använd msp men inte sikas:s msp"

Nej så menade jag inte. Sikas MSP är säkert lika bra som de andra.

 

Biltemas MSP brukar vara lättillgänglig. En affär som många verkar besöka ändå. Numera är det där man träffar flest seglarkompisar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Nej så menade jag inte. Sikas MSP är säkert lika bra som de andra.

 

Biltemas MSP brukar vara lättillgänglig. En affär som många verkar besöka ändå. Numera är det där man träffar flest seglarkompisar....

Aa. Nu finns biltema "överallt"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Silverfox59:

Kan man jobba med butyl nu när det är 5 plus?

Jag tror det men kolla bipacksedel el likn.

Satte själv en ruta i sittbrunnen när det var kyligt men kommer inte ihåg temperaturen. Efterdrog när det vara varmare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag lägger en tejp på 30 mm som då lägger sig över hålet där skruven ska gå in. Tror ni att det blir tätt i skruvhålet av att jag spänner då  butyl:en pressas ut och täpper till eller ska jag trycka in lite i hålet innan jag sätter dig skruven?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många skruvar utmed rutans ram så tätningen/packningen behöver knappast ha egenskapen vidhäftning? (Uppstår gärna problem vid eventuellt framtida demontage ifall det finns stark vidhäftning efter att skruvarna lossats. Kan vara svårt att alls få isär utan att gelcoaten lossar, något som tycks ha skett bitvis i ditt fall.)


Mitt tips här får bli:
Vid montering bör du lägga på så kallat släppmedel på bara den ena sidan av "packningen"!
    Skulle i ditt fall enbart strukit ut tunt med flytande tvål eller hårschampo på gelcoaten på enklaste sätt med tummen, detta omöjliggör alltför stark vidhäftning mot skrovet effektivt.
(Att använda flytande tvål eller hårschampo har som bieffekt fördelen att det snabbt försvinner genom båtars naturliga vattensköljning.)
    Samtidigt förenklas alltså - i min mening - framtida demontageproblem, detta eftersom lim/vulktejp/packning saknar vidhäftning gentemot skrovet.


Tja, den principen med "ensidigt släppmedel" har jag med framgång praktiserat många gånger. Dubbelsidig vidhäftning är visserligen inte fel rent allmänt, inte förrän man behöver lossa grejen, men men.   


Bildkälla: TS egna foton.
Inringade området A visar täta skruvhål runt rutans ram, som sig bör ligger de särskilt tätt nära skarpa hörn där glipor lätt uppstår. Inringade området B visar gelcoatsläpp som uppstått vid demontage.

 

sidoruta.tätning.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Thomas-1:

Vid montering bör du lägga på så kallat släppmedel på bara den ena sidan av "packningen"!

Det skulle jag absolut inte tillråda. Butyltejpen har egentligen ingen häftande egenskap. Monteringsanvisningen säger om jag kommer ihåg rätt att båda ytorna ska var helt rena.

 

När man tar bort något som monterats med butyltejp skär man loss men tex en tunn rostfri tråd, sen skarpar/plocka man bort resterna utan problem.

Skadorna på TS båt kommer nog av någon starkt limmande gucka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...