Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
saltpeter

Sjökort till open CPN sverige ostkusten ?

Rekommendera Poster

Har någon lyckats att ladda ner sjökort till Open cpn sverige, var inte helt lätt att hitta via deras(openCPN) websida ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat o-chart i opencpn för Andorid. Minns inte riktigt vilken fel jag fick, men misslyckades första gången, men försökte igen och då fungerade det. Kan förövrigt rekommendera dessa vektor kort.

 

/jim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du skriver inte till vilken hårdvara du skall använda sjökorten i. Dessa sjökort https://o-charts.org/shop/index.php?id_category=8&controller=category&id_lang=4 fungerar i de flesta operativsystem till datorer och till telefoner och surfplattor med op Android. Svenska, Norska sjökort med flera uppdateras varje vecka. Det går inte att köpa dessa sjökort för bara ostkusten säljs bara som hela länder i de flesta länder. Mer information här: https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk

Hälsningar Ove 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vet någon om det går att använda Hydrographicas vektorkort i OpenCPN?

Växlar det isåfall automatiskt?

Jag använder en äldre Macbook Pro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Finns  Hydrographicas vektorkort att få tag i till dator? Att dom finns till plottrar som Hydrographica har avtal med vet jag. Jag har Hydrographicas rasterkort och de fungerar fint i OpenCPN och kommer fram när man zoomar tillräckligt 

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter spännande. Fungerar dessa rent av tillsammans med oeSENC vektorkort så att om man zoomar tillräckligt så kommer rasterkorten från Hydrographicha fram?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev segelbagaren:

Låter spännande. Fungerar dessa rent av tillsammans med oeSENC vektorkort så att om man zoomar tillräckligt så kommer rasterkorten från Hydrographicha fram?

 

Det lät nästan så på Ove-T:s svar men det tror jag inte om inte han har hittat ett dolt knep någonstans. Däremot så är det ju enkelt att växla mellan vektor- och rasterkort så problemet är inte stort - ett musklick eller en tangentnedtryckning. Och personligen föredrar jag vektorkorten eftersom du kan rensa bort oväsentliga detaljer och få ett mycket renare kort, du får sjömärken i färg, mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men då återstår ju ursprungsfrågan: Finns Hydrograpichas vektorkort för OpenCPN att få tag på och i så fall vart? De baserade på Sjöfartsverkets finns ju på o-charts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Lite förtydligande, det går att ha oeSENC och Hydrographia kort i samma sjökortbunt men jag får dem inte till att växla vid bara Zoomning, men när man zoomar in tillräckligt dyker Hydrographias kort upp i en blå list längst ner och då kan man klicka upp dessa där trots att man normalt har vektorkort. Med rasterkort växlar det med bara zoomning. Vi får hoppas att det blir kontakt mellan oeSENC och Hydrographia.

 

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffat OpenCPN nu, men går de få tag i bra detaljerade kartor? Jag menar det finns ju fasiken Eniro på sjön med full detalj o GPS i mobilerna....

Går de inte få den programvaran i datorn o ha sin GPS puck till laptopen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...