Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
saltpeter

Open CPN. Vilken hårdvara i sittbrunnen?

Rekommendera Poster

20 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

 

Nej, det finns inget annat. Däremot det sjökort som finns är väldigt bra, enda problemet är att det är på papper 🙂

 

 

Nä, det är fel Åsund 😉 Jag är i Östergötland. Tänk om folk hade haft lite mer fantasi när de hittade på namn på sina sjöar...

 

22 minuter sedan skrev segelbagaren:

Jo jag förstår anledningen och vet att även andra "köpekort" har samma fenomen men inte Bluechart dock. Finns även en skum sak i samma skärgård där BRB-märket som finns strax utanför Hinsholmskilen paradoxalt nog nästan försvinner när man tittar på det noggrannaste sjökortet. Märk väl, jag är inte ute efter att dissa OpenCPN utan tycker snarare att det är ett bra alternativ för extraplotter (telefon i mitt fall). Skulle också vilja ge en eloge till dig Ove för ditt engagemang i detta. Skulle jag köpa ny "dyrplotter" så blir det nog Garmin av ovan sagda skäl.

Hej

Den var lite lurig, i det ut zoomade läget där man ser bäst med lite översikt försvinner den nästan helt, zoomar man från detta läge åt vilket håll så syns pricken. Det fenomenet finns inte i Navionics eller Seapilot.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Ove-T:

 

Hej

Den var lite lurig, i det ut zoomade läget där man ser bäst med lite översikt försvinner den nästan helt, zoomar man från detta läge åt vilket håll så syns pricken. Det fenomenet finns inte i Navionics eller Seapilot.

Hälsningar Ove

Den är i alla händelser i verkligheten lättare att se än ett grund. 🙂

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev segelbagaren:

Jo jag förstår anledningen och vet att även andra "köpekort" har samma fenomen men inte Bluechart dock. Finns även en skum sak i samma skärgård där BRB-märket som finns strax utanför Hinsholmskilen paradoxalt nog nästan försvinner när man tittar på det noggrannaste sjökortet. Märk väl, jag är inte ute efter att dissa OpenCPN utan tycker snarare att det är ett bra alternativ för extraplotter (telefon i mitt fall). Skulle också vilja ge en eloge till dig Ove för ditt engagemang i detta. Skulle jag köpa ny "dyrplotter" så blir det nog Garmin av ovan sagda skäl.

 

Lite nyfiken; du anser att BlueChart klarar ovan, men inte C-MAP eller Navionics (om jag förstår ovan kommentar av dig rätt)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Nä, det är fel Åsund

Vad fasen, så petig får man väl inte vara ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-07 vid 22:11 skrev bhemac:

Så gjorde jag också. Förra årtusendet.

Vill man komma riktigt billigt undan och en ändå navigera tillförlitligt så köper man beg platta och sen Navionics eller iSailor sjökort. Kostar några hundra.

Min gamla iPad, 1:a gen, fungerar fortfarande utmärkt för navigering.

Hej! Jag har en gammal Ipad 2 utan GPs och sim karta. Kan iSailor i Ipaden fungera genom Bluetooth med min Samsung telefonens Gps? 

Kanske en ny billig platta med Gps med vad händer då med nätet. Måste man koppla den till Tele 2 och abonnera. Fattar inte hur fungerar en platta på sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Sailzman:

Kan iSailor i Ipaden fungera genom Bluetooth med min Samsung telefonens Gps? 

Kanske en ny billig platta med Gps med vad händer då med nätet. Måste man koppla den till Tele 2 och abonnera. Fattar inte hur fungerar en platta på sjön.

Funkar inte, du måste ha en speciell PGS som heter typ Badelf. I så fall är det bättre att köpa en beg padda med GPS. 

Nätet behöver du inte bry dig om, det är bara så att köper man iPad med GPS så får man plats för SIM-kort på köpet. Eller tvärtom, hur man nu ser det.

Sen kan det vara intressant att ev ha plats för ett SIM-kort och köpa ett kontantkort, då blir det enklare att tanka ner nya sjökort mm. Eller få in Google-maps om man kör Navionics. Eller som i mitt fall, maila hem sina spår så man kan kolla på dem i Googlemaps i datorn.

 

En padda med tex iSailor eller Navionics lagrar sina sjökort där och man behöver ingen uppkoppling för att använda paddan.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu finns möjlighet att ha en licens för oeSence korten till OpenCPN på en dongle. Man kan då ha program och kort på hur många datorer som helst men det går bara att använda på den dator där dongle sitter. Fungerar på PC och kommer på Mac senare, fungerar inte på Android men då man får två licenser vid köp av kort kan man ha en licens på dongle och en på Android https://o-charts.org/shop/index.php?id_product=38&controller=product&id_lang=4

Hälsningar Ove

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-04-06 vid 09:44 skrev bhemac:

Funkar inte, du måste ha en speciell PGS som heter typ Badelf. I så fall är det bättre att köpa en beg padda med GPS. 

Nätet behöver du inte bry dig om, det är bara så att köper man iPad med GPS så får man plats för SIM-kort på köpet. Eller tvärtom, hur man nu ser det.

Sen kan det vara intressant att ev ha plats för ett SIM-kort och köpa ett kontantkort, då blir det enklare att tanka ner nya sjökort mm. Eller få in Google-maps om man kör Navionics. Eller som i mitt fall, maila hem sina spår så man kan kolla på dem i Googlemaps i datorn.

 

En padda med tex iSailor eller Navionics lagrar sina sjökort där och man behöver ingen uppkoppling för att använda paddan.

Hej!

Köpte en ny Huawei T3 med Gps och laddade ner Eniro sjökort. För första gången gick till båtklubben och navigation fungerade, men den andra gången märkte att jag var utloggad från Eniro kartan och då fungerade ingen gps. Trodde att det var problem med inloggningen men nästa gång när åkte iväg till sommar bryggan samma problem trotts att var inloggad! 

Har beställt sim kort säkerhets skull för att dubbelsäkra sig att minst vart täckningen finns, men problemet kvarstår... 

Som fattar jag behövs ingen nätverk för bara gpsen eller hur?

Tack!

Sailzman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en app som fungerar "offline".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-01-05 vid 10:47 skrev Mackey:

En vädertålig ljusstark skärm kostar mer än det smakar, 15 000 - 30 000:- kronor gissar jag.

Det är billigare att köpa en vanlig skärm och väderskydda den själv. Tyvärr har jag inga bra förslag på skärm.

 

Enklast är att ansluta skärmen med kabel till datorn och kanske komplettera med en trådlös mus/styrkula så kan man använda datorn också.

Mackey

 

Då gissar du ganska fel. 3-7 000 kostar en väderskyddad ljusstark skärm. Jag har en själv (22") i båten och har köpt in många för industribruk. Vid intresse kan jag importera dessa. 

 

Att väderskydda en skärm är mycket svårt. Problemet är att du får reflektioner i skärmen om du själv lägger plast över. 

 

Dock använder jag mest surfplatta själv, eftersom de drar lite ström (jag har segelbåt). Samsung Galaxy Tab Active 2 kan rekommenderas. 

Redigerad av stensino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag prövade bygga en egen lösning med Open CPN och rasberry PI med skärm nere vid navigationsbordet. Sen har speglar jag den skärmen via wifi till en gammal iPad. 

 

Helt ärligt funkade det skit dåligt. Paddan blev för varm, tog slut på batterier, svårt att styra.

 

kan inte rekommendera min lösning helg enkelt. Gillar dock Open cpn och rasberry pi lösningen eftersom det är billigt och jag gillar känslan av att ha byggt den själv MEN.... köp en riktig plotter om du har pengarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tidigare en förespråkare av OpenCPN men rätt var det var så slutade allt att fungera i samband med att (android) appen uppdaterades. Inga av de nedladdade sjökorten fungerade och det gick inte att ladda ner nya heller. Försökte ladda ner nya version av appen men går fortfarande inte att ladda ner sjökort.  För mycket strul för min smak. Den här sommaren blir det Eniro på sjön (offline-versionen) så får vi se hur det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev segelbagaren:

Var tidigare en förespråkare av OpenCPN men rätt var det var så slutade allt att fungera i samband med att (android) appen uppdaterades. Inga av de nedladdade sjökorten fungerade och det gick inte att ladda ner nya heller. Försökte ladda ner nya version av appen men går fortfarande inte att ladda ner sjökort.  För mycket strul för min smak. Den här sommaren blir det Eniro på sjön (offline-versionen) så får vi se hur det funkar.

Tack så jättemycket för denna uppdatering. Kanske man får lyssna till den samlade expertisen här och hala upp plånboken till förmån för någon av de stora hårdvarutillverkarna. Köpte faktiskt Navionics app "Boating HD" till mobilen och blev positivt överraskad av dess tydlighet och användarvänlighet. En feature jag använder ofta på långseglingar är autorouting - dvs att ställa sig det man ska och låta appen rita upp bästa vägen till målet. Har svårt att få finesserna i min B&G Vulcan 7 plotter från 2015 fungera i närheten av lika smidigt. Har numera även en raymarine autopiliot som jag gärna skulle dressera till att följa plottern eller mobilen som en kopplad hund följer sin matte. Ska bara ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...