Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
saltpeter

Open CPN. Vilken hårdvara i sittbrunnen?

Rekommendera Poster

Hej !

Håller på att börja ladda ner och lära mig open CPN i syfte att lära men även jämföra med andra alternativ som OSMand med navigationstilägg. OSMand fungerar väldigt bra på land offline med nedladdade kartor. 

 

Kör för närvarande på en MacbookPro och vi har en modern ipad i familjen. 

 

Tänkte höra hur ni andra gör för att (om möjligt) få en ljusstark och vädertålig display uppe i sittbrunnen. Gärna så att man kan göra rutter på navbordet med macbookpro och följa dem på annan display i sittbrunnen. 

 

MVH 

 

Peter J 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Inget slår nog en "riktig" gps i solljus. Jag har en Garmin gpsmap 4012 i  båten, men den är stor och tung att plocka upp-och-ner-och-hem, så nu tar jag nästan alltid bara plattan (en Samsung A 10.1). Den sitter inne i en motorbåt så jag har inga större problem med direkt solljus, men i direkt solljus hade den nog inte fungerat så bra.

 

Här är en bild som jämförelse mellan en platta och en "riktigt" gps (som är ganska gammal, så jag kan tänka mig att nya är ännu bättre).

 

/Jim

 

gpsmap_vs_samsung_a.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev saltpeter:

Tänkte höra hur ni andra gör för att (om möjligt) få en ljusstark och vädertålig display uppe i sittbrunnen.

En vädertålig ljusstark skärm kostar mer än det smakar, 15 000 - 30 000:- kronor gissar jag.

Det är billigare att köpa en vanlig skärm och väderskydda den själv. Tyvärr har jag inga bra förslag på skärm.

 

Enklast är att ansluta skärmen med kabel till datorn och kanske komplettera med en trådlös mus/styrkula så kan man använda datorn också.

 

Mackey

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra lösning är en liten, billig plotter i sittbrunnen och en padda inomhus när det är för soligt för den utomhus.

Datorn har jag helst hemma.

Största nackdelen med OpenCPN är bristen på "riktiga" sjökort.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Största nackdelen med OpenCPN är bristen på "riktiga" sjökort.

Vad menar du med "riktiga" sjökort?

http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Navigation

 

Tror att vår vän från Solteknik blir ledsen om du inte inkluderar deras sjökort i gruppen "riktiga sjökort".

 

Sedan finns ju vektoriserade sjökort att köpa om jag förstått det hela rätt.

 

En stor fördel är att man kan få tag i alla världens sjökort gratis om man tycker det är okej. De ingår nog inte i gruppen "riktiga sjökort", men de funkar i alla fall.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört både raster/bitmap (KAP/BSB) kort och vektor (o-chart) i OpenCPN för Andorid. Kan bara säga att vektor korten är mycket bra, jag gillar inte rasterkorten (blir kontigt om man zoomar eller inte har norr uppåt).

Nackdelen är att o-chart köper man hela Sverige för ganska många hundralappar, men raster kort kan man köpa styckvis.

Sedan kan man ladda ner "o-riktiga" sjökort från http://openseamap.org gratis.

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

En stor fördel är att man kan få tag i alla världens sjökort gratis om man tycker det är okej.

Visst,  jag har tex CM93. Men de är gamla och framförallt, manipulerbara. Du kan inte vara säker på att de stämmer.

Rasterkort kan vi lämna därhän. Det är en förlegad teknik som saknar många av de fördelarna vektorkorten har. Tycker man rasterkort är bra så finns det ett flertal bra program eller kör man papperskort.

SWEENC har jag köpt. Bra kort men Hydrographica saknas.

 

"Charts from Mapmedia, Navionics, C-map (with the exception of CM93 version 2), Garmin and various other private vendors, are not supported"

 

Vill man ha bra elektroniska kort så kör man padda. Kombinationen Navionics och iSailor är oslagbar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ove-T:

Det måste vara svårt att hitta bättre sjökort än dessa

De svenska har jag. Saknas Hydrographica och tex Navionics eminenta strandlinje mm.

Licensen gäller ett år sen måste den förnyas genom att köpa igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Uppdateringar varje vecka gäller i ett år, sjökorten blir kvar.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Uppdateringar varje vecka gäller i ett år, sjökorten blir kvar.

Hälsningar Ove

Riktigt, efter ett år måste man köpa nytt för att få uppdateringarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Raymarine eS-serie plotter i sittbrunnen, den har HDMI-ingång så jag tänker mig att ansluta min Open CPN till den, då får jag en vattensäker och ljusstark skärm.

 

Nu antar jag att tanken med ditt system var att slippa plottern men denna kostar ju ungefär i samma härad som en vattensäker bildskärm. Anledningen till att jag vill ha en dator trots att jag har en plotter är att jag skall långsegla och inte vill köpa sjökort till Raymarinen för hela världen utan kan välja "fulkort" där det räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Gaidin:

Jag har en Raymarine eS-serie plotter i sittbrunnen, den har HDMI-ingång så jag tänker mig att ansluta min Open CPN till den, då får jag en vattensäker och ljusstark skärm.

 

Nu antar jag att tanken med ditt system var att slippa plottern men denna kostar ju ungefär i samma härad som en vattensäker bildskärm. Anledningen till att jag vill ha en dator trots att jag har en plotter är att jag skall långsegla och inte vill köpa sjökort till Raymarinen för hela världen utan kan välja "fulkort" där det räcker.

 

Just nu är jag lite nyfiken på vad andra har gjort, har inte bestämt slutligt setup ännu. En anledning till att ha extern skärm är att jag tycker det är trevligt att planera resan vid datorn (stor skärm)  och sedan kunna ladda upp rutten till "sittbrunnen". Det borde ju funka bra med ditt alternativ. Tycker oxå det är trevligt med två skärmar, en som ger översikt och en som zoomar in på närområdet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev saltpeter:

En anledning till att ha extern skärm är att jag tycker det är trevligt att planera resan vid datorn (stor skärm)  och sedan kunna ladda upp rutten till "sittbrunnen".

Så gör jag. Antingen på datorn hemma eller, oftast, på paddan. Sen för jag över till plottern. Just paddan är populär eftersom man kan planera resan var man än är.

Brukar låta paddan spela in spår så att man kan rätta till rutten.

Jag kan även fjärrstyra min Simrad plotter från paddan, används ibland framförallt då från kojen ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev saltpeter:

 

Just nu är jag lite nyfiken på vad andra har gjort, har inte bestämt slutligt setup ännu. En anledning till att ha extern skärm är att jag tycker det är trevligt att planera resan vid datorn (stor skärm)  och sedan kunna ladda upp rutten till "sittbrunnen". Det borde ju funka bra med ditt alternativ. Tycker oxå det är trevligt med två skärmar, en som ger översikt och en som zoomar in på närområdet. 

 

Jag kan absolut rekommendera flera plotters i sittbrunnen, så kan man precis som du säger ha olika zoomnivå på de. Mycket praktiskt jag sett i andra båtar, och nu till våren tänkte jag själv försöka få till en sådan installation i min lilla båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-05 vid 16:12 skrev Ove-T:

Hej

Det måste vara svårt att hitta bättre sjökort än dessa https://o-charts.org/shop/index.php?id_category=8&controller=category&id_lang=4 Svenska, Norska med flera uppdateras varje vecka.

Hälsningar Ove

 Tycker att de i huvudsak är väldigt bra men det ser ibland litet konstigt ut när man är på gränsen mellan två sjökort. Ser inte detta på min garminplotter och bluchart är väl också baserade på sjöfartsverkets vektordata. Det är samma zoom nedan men med ett mer noggrant sjökort i N delen på övre bilden.

 

 

 

 

bild.png

bild.png

bild.png

bild.png

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev martinot:

Jag kan absolut rekommendera flera plotters i sittbrunnen,

Samma här, jag har en Simrad och en B&G som jag egentligen tänkt sälja men det var ju inte att tänka på efter en sommar tillsammans. Jag har hört andra som provat dubbla plotters och som nu inte kan vara utan den kombon.

För säkerhets skull har jag också en äldre Furuno radar/plotter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara i sammanhanget här nämna min budgetlösning. Har helt enkelt själv scannat in (i tämligen hög upplösning) sjökort ifrån papper. Använder det med en app som lägger min nuvarande position på bilden (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.custommapsapp.android) och så har jag köpt en begagnad Android-platta för 300 pix för det hela. Den är ju inte vattentät, men å andra sidan har jag råd att köpa en ny om den blir blöt 😛

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Kan bara i sammanhanget här nämna min budgetlösning. Har helt enkelt själv scannat in (i tämligen hög upplösning) sjökort ifrån papper. Använder det med en app som lägger min nuvarande position på bilden (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.custommapsapp.android) och så har jag köpt en begagnad Android-platta för 300 pix för det hela. Den är ju inte vattentät, men å andra sidan har jag råd att köpa en ny om den blir blöt 😛

 

Oj, detta var det bästa och mest kreativa förslaget hittills ! Bra tt det funkar offline. Precis vad jag hoppades på när jag skrev mitt inlägg. Går det även att skarva mellan olika sjökort eller hur funkar det? Skannade du med kamera eller i kopiator? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

Har helt enkelt själv scannat in (i tämligen hög upplösning) sjökort ifrån papper.

Så gjorde jag också. Förra årtusendet.

Vill man komma riktigt billigt undan och en ändå navigera tillförlitligt så köper man beg platta och sen Navionics eller iSailor sjökort. Kostar några hundra.

Min gamla iPad, 1:a gen, fungerar fortfarande utmärkt för navigering.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev segelbagaren:

 Tycker att de i huvudsak är väldigt bra men det ser ibland litet konstigt ut när man är på gränsen mellan två sjökort. Ser inte detta på min garminplotter och bluchart är väl också baserade på sjöfartsverkets vektordata. Det är samma zoom nedan men med ett mer noggrant sjökort i N delen på övre bilden.

 

 

 

 

bild.png

bild.png

bild.png

bild.png

Hej

Detta är något som är kvar från papperskorten. Om du har papperskort från samma område så finns sjökort i olika skalor, 1:50 000 och 1: 25 000 och du får samma information. I den övre delen finns sjökort i den bättre skala och det ser man på att stenen då är på ett djup av 0,9m medan i sjökortets undre del är i sämre skala och då visar 1 m. När man då zoomat i till den bättre skalan får man den bästa informationen som finns för respektive sjökort. Jag ser att bilden är från Kungsö på västkusten och jag får samma utseende på surfplatta i Seapilot och i Navionics.

Hälsningar Ove 

Redigerad av Ove-T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev saltpeter:

Oj, detta var det bästa och mest kreativa förslaget hittills ! Bra tt det funkar offline. Precis vad jag hoppades på när jag skrev mitt inlägg. Går det även att skarva mellan olika sjökort eller hur funkar det? Skannade du med kamera eller i kopiator? 

 

Jag scannade in sjökortet, en sida i taget. Det stora jobbet sedan var att klippa ihop det sömlöst, tog mig ett par timmar i GIMP (var typ åtta sidor att skarva ihop). Men då ser man heller inte skarven nu även om man zoomar in något grymt 🙂

 

Jag tänkte att när jag någon gång får tid över göra motsvarande jobb för den angränsande kanalen (Kinda kanal) så jag kan åka lite längre sträckor utan att behöva ta fram papperssjökortet.

 

Jag kan notera (eftersom @bhemac tycker jag borde köpt digitala sjökort istället) att jag kanske inte hade valt denna variant om det faktiskt hade funnits någon typ av digitala sjökort, men i sjön där min båt normalt befinner sig (Åsunden, södra Östergötland) finns det bara sjökort på papper. Så då gör man vad man kan för att åtminstone bli lite digital 😛

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Jag kan notera (eftersom @bhemac tycker jag borde köpt digitala sjökort istället) att jag kanske inte hade valt denna variant om det faktiskt hade funnits någon typ av digitala sjökort, men i sjön där min båt normalt befinner sig (Åsunden, södra Östergötland) finns det bara sjökort på papper. Så då gör man vad man kan för att åtminstone bli lite digital 😛

 

 

Jo, normalt så hade det ju varit vettigt (och säkert lönat sig ekonomiskt om man har någon form av inkomst eller begränsat med fri tid) där det finns färdiga kartor (så håller helt med bhemac), men det var ju riktigt snyggt löst av dig när det inte fanns några andra alternativ! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

jag kanske inte hade valt denna variant om det faktiskt hade funnits någon typ av digitala sjökort,

Då är det naturligtvis något helt annat.

Har du kollat om fiskenördarna inte har några kort som de själva mät in med sina ekolod? Finns för många insjöar och är mycket bra.

Provade fö en app för några år sedan som hanterade raster data och, om jag minns rätt, man kunde scanna in kartor direkt i. Kunde väldigt mycket.

Enda problemet är att jag inte kommer ihåg vad den heter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det yttre Åsunden/Torpasjön så har jag vektoriserat kort för Lowrance/Simrad (fiskenörd)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Har du kollat om fiskenördarna inte har några kort som de själva mät in med sina ekolod? Finns för många insjöar och är mycket bra.

 

Nej, det finns inget annat. Däremot det sjökort som finns är väldigt bra, enda problemet är att det är på papper 🙂

 

1 timme sedan skrev ziggemannen:

Är det yttre Åsunden/Torpasjön så har jag vektoriserat kort för Lowrance/Simrad (fiskenörd)

 

Nä, det är fel Åsund 😉 Jag är i Östergötland. Tänk om folk hade haft lite mer fantasi när de hittade på namn på sina sjöar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

Detta är något som är kvar från papperskorten. Om du har papperskort från samma område så finns sjökort i olika skalor, 1:50 000 och 1: 25 000 och du får samma information. I den övre delen finns sjökort i den bättre skala och det ser man på att stenen då är på ett djup av 0,9m medan i sjökortets undre del är i sämre skala och då visar 1 m. När man då zoomat i till den bättre skalan får man den bästa informationen som finns för respektive sjökort. Jag ser att bilden är från Kungsö på västkusten och jag får samma utseende på surfplatta i Seapilot och i Navionics.

Hälsningar Ove 

Jo jag förstår anledningen och vet att även andra "köpekort" har samma fenomen men inte Bluechart dock. Finns även en skum sak i samma skärgård där BRB-märket som finns strax utanför Hinsholmskilen paradoxalt nog nästan försvinner när man tittar på det noggrannaste sjökortet. Märk väl, jag är inte ute efter att dissa OpenCPN utan tycker snarare att det är ett bra alternativ för extraplotter (telefon i mitt fall). Skulle också vilja ge en eloge till dig Ove för ditt engagemang i detta. Skulle jag köpa ny "dyrplotter" så blir det nog Garmin av ovan sagda skäl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Navionics har sjökort för många sjöar där sjöfartsverket inte har kort. Man har till och med möjlighet och rätt att ansluta ekolod till sin navigator och få nya djupkurvor och dela dessa med andra användare av Navionics, gäller bara insjöar.

https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@8&key=%7BdoaJc~%7D~A

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...