Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
martinus

Wallas släpper in vatten!!

Rekommendera Poster

Märkte när jag rengjorde däcket genom att skölja några hinkar över det att vatten tog sig i genom Wallasventilen på däcktaket. Det var inga stora mängder men det droppade från värmaren och dynan under blev fuktig. Hur kan det komma sig? Vad skall jag göra? Undrar Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Nyström

Hej! Lossa skorstenen och täta om den. Använd ett tätningsmedel som tål värme!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hände oss samma sak i helgen under 24-timmars. Några vågor gick efter skarndäck och en del gick ner i värmaren. Vi hade värmaren på för att få lite värme till gastarna som gått av sin vakt. Måste installera om värmaren så att vattnet inte rinner ner i värmaren. Såg en installation i en Lady Helmsman där skorstensslangen var krökt som ett liggande S vilket gör att en hel del vatten måste in innan det rinner vidare till den känsliga värmaren. Kanske man också kan göra några små hål i skorstensslangarna där vattnet kan leta sig ut så småningom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min 2400 kan man stänga skorstenen och slippa att få in vatten. Vilken modell har du? PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marcus

Jag har en wallas 1800 med skorsten på däck. Jag har alldrig vågat ha på min under grov sjö eller under kraftigt regn, jag trodde inte den var till för det. Därför har jag funderat på att göra något skydd för skorstenen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej på min 1800 går oxå att stänga skorstenen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Thermo 2400 som liknar Wallasvärmaren. Den har samma typ av skorsten. Skulle ha uppskattat en sjövärdigare modell. T.ex så har den klämda kablar ist.f. lödda så oxid gör att det blir dålig kontakt. Kortet sitter oskyddat (för vatten) på sidan om värmaren under en plastkåpa. Installationen ska om möjligt göras om med en vattenfälla. Såg ett tips på Lady Helmsmanklubben där ma dragit skorstenenn som ett liggande S så att värmaren inte sitter under skorstenen och att den har möjlighet att svälja några kallsupar utan att dränka värmaren. Får lägga mig i stuvfacket och skruva loss V. och ta isär och avsalta eländet. Har en till som jag kan ta delar av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen fördel med lödda kablar. Vibrationer kan göra att lödningarna till slut går sönder. Klämda kablar är det bästa, men kablarna ska vara förtennade om det ska bli kanon. Annars oxiderar de, precis som du skriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmaren gick igång efter 4 försök. Elektronikkortet klarade sig. Borde kanske ge värmaren några hinkar vatten för att skölja bort sältan? Vågar man? Ska tills vidare sätta en varningsskylt på skorstenen: Används ej under gång! Betr. klämning/lödning: Den tunna tennbeläggningen på ledarna är snart borta och ersatt med tennoxid. Oxiderna är som regel utmärkta isolatorer. Så en rätt lödd anslutning litar jag mer på än en klämd. Dessutom är den mycket enklare att laga om det skulle hända att lödningen vibrerar sönder. Det är nog vanligare att kabeln vibrerar sönder men hur det än är så är det bara att avisolera och löda på den lösa ledaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall installera en ny Sail 1800 och har den gamla skorstenen på akterdäcket. Dels passar inte denna den nya modellen och dels får värmaren inte plats utan skall flyttas längre akteröver. Antingen borra ett nytt hål med den nya typen av skorsten eller sätta en genomföring i akterspegeln med en S-böj och rostfridubbel slang. Enligt manualen borras en 1.5-3.0 mm hål för dränering. Någon som har erfarenhet av genomföring i aktern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...