Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Garpen61

Endast 1 batteri, vilket ska man ha?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Båten köptes förra sommaren, det satt ett biltemabatteri i och jag skulle vilja ha ett bättre. Jaghar lite dålig erfarenhet av Biltemas batterier, kanske fel...

Det är ju till 90% ett startbatteri, väldigt få förbrukare, stereo och laddning av t.ex. mobiltelefon och en plotter.

 

Det är en Bayliner BR 180 med en 4,3 liters V6 med förgasare (TKS)

 

Vilket batteri passar min båt bäst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent generellt. Ett så stort, många användbara Ah, som möjligt. Hänsyn taget till att du får det uppladdat mellan förbrukningstillfällena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGM skulle jag säga, du kan klämma ut lite mer om det behövs. Ju mindre man drar ur sitt batteri, desto längre håller det.  Det talar för att ha ett så stort batteri som möjligt.

Många idag har Biltemas batterier och är mycket nöjda. Men man kan köpa exakt samma batteri med annat namn för några hundra extra....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev bhemac:

AGM skulle jag säga, du kan klämma ut lite mer om det behövs. Ju mindre man drar ur sitt batteri, desto längre håller det.  Det talar för att ha ett så stort batteri som möjligt.

Många idag har Biltemas batterier och är mycket nöjda. Men man kan köpa exakt samma batteri med annat namn för några hundra extra....

😆😏 fast vill man inte ha biltema så kan det ju va dumt att köpa samma med annat varumärke. Kruxet blir ju att ta reda på att man inte köpt samma.. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vet väl alla att BT batterierna är dom som inte blivit godkända att bära en annat fabrikats logga skickas till Kina där barnarbetare under vidriga förhållanden, ofta sittande i gropar under maskinerna klistrar på BTs logga.

 

😁

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft Biltemas i bilar utan några egentliga problem. Jag skulle kört med det tills det blev dåligt och sedan då när du har mer erfarenhet kring ditt behov köpt ett nytt som passar bättre...

 

Är det inte olika laddspänningar på AGM mm jämfört med vanlig bly/syra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mange249:

Är det inte olika laddspänningar på AGM mm jämfört med vanlig bly/syra?

Skillnaden är att man kan hårdare AGM snabbare om man går upp till 14,7V men de flesta kör nog med standard spänning. AGM brukar ändå laddas snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig blybatterier avger knallgas vid laddning och urladdning. Nåt att tänka på...

Googla...

 

Duger nog med vilket batteri som helst, om du bara ska harva runt startmotorn.

Dessutom de  varma årstiden.

 

Jämför med din bil. Har du någonsin kört tomt på energi?

 

Biltema silver, så många Ah som möjligt.

Dessutom 4 års garanti. Inte många andra som har det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Garpen61:

Hej,

 

Båten köptes förra sommaren, det satt ett biltemabatteri i och jag skulle vilja ha ett bättre. Jaghar lite dålig erfarenhet av Biltemas batterier, kanske fel...

Det är ju till 90% ett startbatteri, väldigt få förbrukare, stereo och laddning av t.ex. mobiltelefon och en plotter.

 

Det är en Bayliner BR 180 med en 4,3 liters V6 med förgasare (TKS)

 

Vilket batteri passar min båt bäst?

Jag rekommenderar att du köper det billigaste du hittar med 75ah, oavsett märke, butik eller sort. Du har inga förbrukare, kan lätt ta hem det vid vinterförvaring och ladda en gång på vintern. Om du nu inte skulle orka ta hem det så kan det sitta kvar. Ta bara bort polerna och ladda det en gång på hösten. 

Det kommer att hålla många år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För 25 årsedan kånkade jag alltid in batterierna på verkstaden under vintern som man blivit lärd,

Men sedan slutade jag med denna tunga hantering, och jag kan inte märka att batterierna mår sämre av det, man har med viss regelbundenhet fått byta något av dem, oberoende vilken logga det sitter påklistrat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den främsta orsaken till förtida åldring för batterier är slarv med att återladda dem till 100% så fort det går efter användning samt att låta dem utsättas för upprepade djupa urladdningar.

 

En enkel och effektiv åtgärd för att hindra detta är att skaffa en solcell och en vettig solcellsregulator. Solcellen ser till att batterierna återladdas så de har 100% laddning när du ska ut o åka nästa gång. Med måttligt effektuttag behövs inga gigantiska solceller. När du skaffar kylbox mm så behövs mer laddeffekt men det var ju inte aktuellt för närvarande.

 

Jag håller med Pentax om vinterförvaring. Med fulladdade batterier och alla kablar bortskruvade så klarar blybatterierna vinterförvaring utan problem. Självurladdningen är t.o.m. lägre i kyla än i en varm källare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj inte ett gelbatteri bara, om du ska använda det till startmotorn. Gel passar inte så bra för stora strömuttag under kort tid. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Lintott:

En enkel och effektiv åtgärd för att hindra detta är att skaffa en solcell och en vettig solcellsregulator.

Absolut. Lägger man dessutom förbrukarna på lastutgången så kommer dessa stängas av när det fortfarande finns kraft kvar att starta motorn med.

 

13 timmar sedan skrev Hybro:

Vanlig blybatterier avger knallgas vid laddning och urladdning.

Det stämmer inte riktigt. Våta batterier avger knallgas när de är fulladdade och man fortsätter ladda med hög spänning. Men det sker inte med en normal laddningsregulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

44 minuter sedan skrev bhemac:

 

14 timmar sedan skrev Hybro:

Vanlig blybatterier avger knallgas vid laddning och urladdning.

Det stämmer inte riktigt. Våta batterier avger knallgas när de är fulladdade och man fortsätter ladda med hög spänning. Men det sker inte med en normal laddningsregulator.

Även AGM-batterier har jag för mig bildar knallgas om man laddar med för hög spänning och dessutom torkar batterisyran bort...

...och den går inte att fylla på.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

 

Även AGM-batterier har jag för mig bildar knallgas om man laddar med för hög spänning och dessutom torkar batterisyran bort...

...och den går inte att fylla på.

 

Mackey

Visst kan slutna batterier gasa men då laddas de för hårt. Förr körde jag med diod(er) i senseledningen och fick upp laddspänningen och därmed laddströmmen rejält. Det var så batterierna vred sig. Man fick manuellt kortsluta dioderna efter en stund. Ganska farligt men det funkade.

Idag sköte ProAltC detta exemplariskt, tar hänsyn till både ström och temperatur på både batterier och generator. Det finns även laddregulatorer som gör detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bly/syra-batterier avger knallgas vid laddning. Detta gäller även med laddning via smarta laddare.

 

Det blir givetvis mer vid recond eller överladdning, men det är absolut närvarande även vid vanlig laddning. Ju mer ström, desto mer gas. Bara att kika ner/lyssna så märker man hur kraftig reaktionen är.

 

Extremexemplet är ett truckladdningsrum. Det luktar tydligt om gaserna som avges och då är det ofta bra laddare som sitter där. Man behöver också fylla på vatten kontinuerligt(syns skillnad både efter laddning och användning). Det är samma principer som i båt/bil, men mer extrema cykler och större batterier.

 

Det är viktigt att ingen tror att bly/syra inte gasar, då det kan bli väldigt tråkigt i vissa situationer.

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För kanske 20 år sedan exploderade batterierna i en svensk ubåt... var visst någon som strök med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Mange249:

Bly/syra-batterier avger knallgas vid laddning.

"När batteriet börjar bli fulladdat åtgår den tillförda effekten till värmeutveckling och spjälkning av vatten. Det innebär att syrgas och vätgas frigörs och att så kallad knallgas därmed bildas."

 

Är laddspänning på max 14,4V@25°C bildas det inga explosiva mängder knallgas. Däremot kan det lukta lite vätgas.

 

Men, det är aldrig fel att ha god ventilation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Hybro:

För kanske 20 år sedan exploderade batterierna i en svensk ubåt... var visst någon som strök med.

U4, 1949. Explosion i förliga batterirummet av oförklarliga skäl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska nog inte förringa risken för knallgas, har under min levnad sett ett antal batterier explodera, de flesta under baksätet på VW, batteriet var täckt med ett plåtlock i det trånga utrymmet var det en konst att få på locket utan att komma i kontakt med batteriets poler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Pentax:

Man ska nog inte förringa risken för knallgas

Nej, den risken är nog minst lika stor som risken med gasol.

.

19 minuter sedan skrev bhemac:

Är laddspänning på max 14,4V@25°C bildas det inga explosiva mängder knallgas. Däremot kan det lukta lite vätgas.

Gasningsspänningen varierar med temperaturen, 0,03 V/grad.

15,0V@0°C

13,8V@50°C

 

Sedan är ju truckladdning lite speciellt eftersom dessa batterier kräver en del gasning för att blanda om syran.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, truckbatterier/användningen är ju lite mer extrem än de vi normalt håller på med i båtar. Det är rätt bra fart i en laddare till en stor motviktare och de nya lithiumjonprylarna är ännu grövre:)

 

Jag har med egna ögon sett ett båtbatteri explodera, mitt ansikte var nämligen ovanför batteriet... Det var en otrevlig upplevelse med syra i ögonen och intryckta trumhinnor av smällen. Inga större bestående men tack och lov, men jag är sedan dess mycket försiktig. Det var inte vid laddning, utan vid urkoppling och jag vet än idag inte riktigt vad som felade. Taskigt elsystem med 2batterier (elsystemet sågs givetvis över efter incidenten).

 

Jag tycker att det är bäst att agera utefter principen att explosiva gaser avges vid laddning. Gasningen börjar vid rumstemp tidigare än 14,4v och det är vanskligt att vara beroende av temperatur och decimaler när det kommer till säkerhet.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Nej, den risken är nog minst lika stor som risken med gasol.

 

Nej risken med gasande batterier är större, gasen är en biprodukt som är svår att bli av med, ingår liksom i systemet.

Gasol däremot är ofarligt så länge allt fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterier kan explodera men det beror inte på knallgas. Försök hitta dokumenterade fall där knallgas exploderat i en fritidsbåt!

Men det är lämpligt att ventilera ett batteriutrymme där man har våta batterier.

Med AGM slipper man dessa problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar, det blev lite överkurs för mig i slutet av tråden...

 

Jag behåller det jag har och laddar det i båten, höst och vår, har köpt ett sånt där batteripack som starthjälp om det skulle krisa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Garpen61:

Tack för alla bra svar, det blev lite överkurs för mig i slutet av tråden...

 

Jag behåller det jag har och laddar det i båten, höst och vår, har köpt ett sånt där batteripack som starthjälp om det skulle krisa...

Att bara ladda batteriet vår o höst kommer att förkorta livslängden på dina batterier.

 

Investera gärna i en liten solcell och en regulator, det kommer att förlänga livet på ditt nuvarande batteri och alla framtida batterier du skaffar. En solcell har en livslängd på 25-30 år så det är en engångsinvestering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Lintott:

Investera gärna i en liten solcell och en regulator,

Ja det är mycket klokt. En mindre solpanel kan aldrig ladda sönder batterierna, vilket en vanlig laddare kan. 

Jag tjatar alltid om att lägga sina förbrukare på solregulatorns lastutgång. På så vis skyddas batterierna mot farlig djupurladdning ifall man skulle råka glömma en lampa eller liknande.

 

Det räcker med en 20W panel även om man oftast upptäcker att det vore bra med mera senare.

20W och regulator kan man få för 3-400kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar,

 

Bhemac, var hittar man solcell och regulator för 300 - 400 SEK?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan där tråd utan slut igen?

 

Jag har ett större Biltema AGM som startbatteri, underhållsfritt (=går inte att underhålla även om man vill) Detta satt i båten då jag köpte den i aug -15, får se hur det funkar nästkommande säsong.

I alla fall inga konstigheter just nu.

 

Jag är av den gamla typen av båtmänniska, kanske inte direkt jämnårigt med Noak (han med djurtransportfartyget) men kör fortfarande med öppna bly-syrabatterier i övrigt.

Det satt i tvenne underhållsfria och tillika laddningsresistenta batterier i förbrukarbanken då jag köpte båten. Inköpta av förre ägaren. Dessa byttes omgående till "golfbilsbatterier". Då dessa bara är på 6 volt men på 260Ah kopplades två i serie. Dessa måste man kolla syranivån i vår och höst. Ett belastningsprov emellanåt är ju inte fel heller (gäller ju alla batterier). Anledningen till denna dinosaurielösning är eller i alla fall var då, att jag fick väldigt många amperetimmar per hundralapp, jämfört med modernare batterier. Då jag solcellsladdar och hela tiden fyller på och kompenserar självurladdningen brukar dessa batterier hålla i väldigt många säsonger, i förra båten var de helt okej efter tio säsonger, jag tycke det var väl investerade kronor och amperetimmar, trots det extra besväret och risken med påfyllning av dest.vatten och risken för syraspill och knallgas.

 

Jag har även ett veteranfordon, som inte körs om vintern, för flera år sedan inköptes ett Jula-batteri till detta fordon, höll knappt ett år, reklamerades, fick ett nytt och det är nu inne på femte året, underhållsladdas ibland, och motorn startas upp nästan varje vecka och får gå minst tio minuter, växelströmsgenerator, trots tomgångsförbudet. Nu i helgen såg jag att "det gröna ögat" inte längre var grönt trots en natts laddning, men startmotorn snurrade på snabbt, det man inte vill veta mäter man inte... Min tångamperemeter låg i båten... Återstår att se hur detta batteri mår i vår.

 

Jag har en fransk bil också, så himla fransk att man kan förnimma en vitlöksdoft i den...

Den fick nytt batteri från batteributiken, främst beroende på att det franska originalbatteriet från 2010 var så in i helskotta spegelvänt med plus och minuspolerna så Biltema hade inget som passade, det var en annan typ av sockel också... Försäljaren i batteributiken visste precis vilket batteri som passade och hade det hemma i butiken.

 

Vad jag vill säga, är att man kan ha tur med billiga batterier från exempelvis Biltema och Jula, men då jag under årens lopp låtit snålheten bedra visheten många gånger, så chansar jag inte längre, utan köper bil- och båtbatterier i "batteributiken" Batterilagret eller Batteriexperten.

men måhända har både Biltema och Jula nu bättre batterier i sitt sortiment, Biltemas AGM brukar ju få bra recensioner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Garpen61:

Tackar,

 

Bhemac, var hittar man solcell och regulator för 300 - 400 SEK?

eBay

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...