Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RP1981

ais, plotter och vhf vad ska jag välja?

Rekommendera Poster

Hej jag tänker köpa ny plotter, ais och vhf som är kompatibelt med varndra. Vad skulle ni kunna rekomendera?

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta grejer kan kopplas ihop, pratar de NMEA2000 så är det väldigt enkelt.

Att köpa  samma fabrikat är naturligtvis enklast men inte alltid bäst och framförallt inte billigast.

Bara att räkna, glöm inte räkna in kostnaderna för sjökort framöver.

En plotter som kan använda kort från flera tillverkare är att föredra inför framtiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch! Såg inte att det fanns två trådar i ämnet (ajabaja, så ska man inte göra!) så jag svarade i den andra. 

Håller, som för det mesta, med bhemac i det mesta men tycker att kombon Garmin + Bluechart är bäst. Men smaken är som baken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Äsch! Såg inte att det fanns två trådar i ämnet (ajabaja, så ska man inte göra!) så jag svarade i den andra. 

Håller, som för det mesta, med bhemac i det mesta men tycker att kombon Garmin + Bluechart är bäst. Men smaken är som baken. 

Varför föredrar du Garmin + bluechart?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin för logiken och sen har jag vant mig vid deras sjökort som alltid visar rätt (jmfr annan tråd om vissa plottrar som inte gör det). 

Min första plotter var en Navman med CMap som jag valde för att de korten mest liknade riktiga sjökort. Sedan några olika märken tills jag fastnade för Garmin. 

 

Lite OT. 

I mobiltelefonernas barndom var det ju en kamp mellan Ericsson och Nokia. Ericssons mobiler hade en viss logik som var ganska "ingenjörmässig" och Nokias en annan, mer "konstnärlig". Jag föredrog Ericsson medans hustru och söner föredrog Nokia. Alla är vi olika. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎01‎-‎03 vid 09:56 skrev RP1981:

Hej jag tänker köpa ny plotter, ais och vhf som är kompatibelt med varndra. Vad skulle ni kunna rekomendera?

Tacksam för svar

 

Segelbåt, motorbåt eller renodlad fiskebåt?

 

Personligen så tycker jag Garmin ligger efter många av de andra mer moderna plottrarna. De har inte lika bra segelfunktioner som B&G, inga appar som Raymarine (tex. Spotify), och ingen bredbandsradar som Simrad och B&G, och inte lika bra forwardscan som B&G (och Simrad).

 

En annan, iaf. för mig, nackdel med Garmin som plotter är att de bara kan köra deras egna kartor. Med mina Navico (B&G/Simrad/Lowrance) och Raymarine så kan jag köra valfria kartor från Navionics och C-MAP.

 

Det kan bli både billigare i längden (enklare att hitta kampanjer och uppgraderingsmöjligheter som tex. denna https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/elektroniska-sjokort/navionics-plus/navionics-uppdateringskort-gold-xl-sd-micro-sd-kort), och mer flexibelt att man kan flytta olika kartor mellan olika plotters som man vill.

 

Däremot som andra påpekat så kan du blanda AIS, VHF och plotter från olika märken tack vare NMEA2000.

 

Det enda som kan skilja är tex. om du skall ringa upp en båt du ser på plottern tack vare AIS-data, istället för att behöva knappa in MMSI-nummer manuellt. Det kan fungera mellan olika märken, men det är inte garanterat att plotter och VHF stödjer helt. En annan fördel kan vara att man tex. enklare kan uppgradera firmware i VHF om man har en plotter från samma leverantör.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande VHF så skulle jag välja en som har inbyggd GPS. Då kan du göra DSC-nödanrop med position även om du skulle ha fått glapp eller annat problem med ditt NMEA-nätverk. VHF:en fungerar då helt som fristående enhet (annars behöver den kontakt med plotter eller separat GPS över nätverket för att få riktig positionsangivelse). Också bra att nödanrop alltid fungerar direkt utan att man måste starta upp plottern först om den inte är igång.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev martinot:

Gällande VHF så skulle jag välja en som har inbyggd GPS.

Bra tänkt. Jag opererade min VHF så den fick en egen GPS.

I en nödsituation kan vem som helst skicka ett DSC anrop.

--

Sen det här att bara för man köper allt av samma fabrikat så ska det fungera är inte alltid helt sant.

Vill man inte ha något besvär så går man till några handlare och be om en offert som inkluderar allt inkl funktion.

--

Ägna en rejäl stund på båtmässan att klämma och trycka på apparaterna. Titta hur sjökorten ser ut på ställen man känner till. Prova funktioner som pan och zoom mm. Både logik och snabbhet varierar en del.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev bhemac:

Jag opererade min VHF så den fick en egen GPS.

Så ska det naturligtvis vara, så jag köpte en mottagare som jag tycker borde funka...

man den kommer aldrig på plats.🤐

 

Metallernas bearbetning och mekanik har jag lättare att förstå mig på så du kanske får en fråga på ett PM med tiden.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Så ska det naturligtvis vara, så jag köpte en mottagare som jag tycker borde funka...

man den kommer aldrig på plats

Så blir det oftare nu för tiden så där med att köpa VHF med inbyggd GPS.

Det första man behöver är en GPS (-puck) med RS232 ut. Ingång för NMEA0183 på VHFen var tydligt märkt.

Min GPS ville ha 5V det kan man ju fixa med en USB-adapter.

Men min VHF har kontakter för extra handenhet och där hittade jag 5V som jag kunde använda.

Det gick ganska smidigt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev bhemac:

Så blir det oftare nu för tiden så där med att köpa VHF med inbyggd GPS.

Det första man behöver är en GPS (-puck) med RS232 ut. Ingång för NMEA0183 på VHFen var tydligt märkt.

Min GPS ville ha 5V det kan man ju fixa med en USB-adapter.

Men min VHF har kontakter för extra handenhet och där hittade jag 5V som jag kunde använda.

Det gick ganska smidigt!

 

Snyggt jobbat och "vardagshackat"! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...