Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
RP1981

ais, plotter och vhf vad ska jag välja?

Rekommendera Poster

Hej jag tänker köpa ny plotter, ais och vhf som är kompatibelt med varndra. Vad skulle ni kunna rekomendera?

Tacksam för svar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer få svar som är rent personliga, vissa gillar Garmin, andra Raymarine, sen beror det på vad du har för båt. Seglare verkar välja B&G oftare än motorbåtsfolk. Själv använder jag sedan många år Raymarine, tycker att dom fungerar utmärkt. 

Kanske ett icke svar men det bjuder jag på en dag som denna. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga att med just den kombon funkar oftast olika märken ihop. 

Väljer du enheter som "pratar" NMEA2000 så brukar det funka. 

Risken om man väljer olika fabrikat är väl att om något inte fungerar så skyller alla på varandra. 

Funderar du på att i ett senare skede köpa till tex en autopilot så blir det lite annat. Då bör iaf plotter och AP vara av samma märke har jag för mig. Andra här på forumet kan detta bättre än jag. 

 

Jag har haft lite olika plottrar genom åren men trivs bäst med Garmins plottrar och deras sjökort. När jag för ett par år sedan skulle köpa till en autopilot så insåg jag att endast Garmin hade möjligheten att köra efter en rutt med flera waypoints. Kändes inte avgörande i det läget men jag har mer och mer lärt mig uppskatta denna funktion och vill nu inte vara utan den. 

 

Skulle jag däremot prioritera radar så skulle jag nog välja något av de märken som har sk bredbandsradar vilket inte Garmin har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen kör jag med PC och platta som plotter. Större skärmar och billigare. Har haft PC i båten, (segelbåt) sedan ca 2000 ännu inget haveri pga fukt, vilket brukar vara argument mot PC.

På plattan och PC'n använder jag OpenCpn som fixar nästan alla typer av sjökort.

Ihopkoppling med övriga instrument går via en Brookhouse multiplexer med Wifi. Funkar utmärkt för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎01‎-‎03 vid 09:52 skrev RP1981:

Hej jag tänker köpa ny plotter, ais och vhf som är kompatibelt med varndra. Vad skulle ni kunna rekomendera?

Tacksam för svar

 

 

Såg att du postat samma fråga i två olika grupper. Se mitt svar i den andra tråden du postade här:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...