Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
patrikflink

Butiker.

Rekommendera Poster

2 timmar sedan skrev Peter_K:

Fråga; kan det bli så att Konkurrensverket kan ha något att säga om en sådan affär blir av..?
http://www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrensreglerna/foretagskoncentrationer/

 

 

Det är sedan igår ingen hemlighet att Hjertmans har köpt Byggplast & Båtprylar inklusive dotterbolag.

 

https://www.ibinews.com/mergers-acquisitions-and-exits/three-companies-team-up-to-build-nordic-group-for-boat-equipment/33276.article

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev pseudonym:

 

Kör du för Transportören?

Japp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev patrikflink:

Japp.

Gjorde jag med tidigare. Började för Transportören 2008, Först för en åkare i Skåne och sedan Johan Larsson i Kungsör.  Klev av styckegodståget 2013 och körde sedan livsmedel för Dagab i två år. Numera är det tankbil för Martinsen som gäller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Gjorde jag med tidigare. Började för Transportören 2008, Först för en åkare i Skåne och sedan Johan Larsson i Kungsör.  Klev av styckegodståget 2013 och körde sedan livsmedel för Dagab i två år. Numera är det tankbil för Martinsen som gäller. 

Kul, världen är liten. Träffade Johan i höstas. Han har mycket eget gods idag, vi kör 100% för Transportören med 4 bil och släp som dom är delägare i tillskillnad från Johan mfl.

Började för 11 år sedan hos Jurlestam med den här linjen.

Kan väl i ärlighetens namn säga att jag börjar bli trött på den här branschen, alla dumpar priserna, snart inte lönt att hålla på längre. Svårt att konkurrera mot Posten och Schenker som tydligen bedriver ideell verksamhet...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Det är sedan igår ingen hemlighet att Hjertmans har köpt Byggplast & Båtprylar inklusive dotterbolag.

 

https://www.ibinews.com/mergers-acquisitions-and-exits/three-companies-team-up-to-build-nordic-group-for-boat-equipment/33276.article

 

 

Oj, fick en annan version av Byggplast.

Men men, med kartell så överlever dom nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Kul, världen är liten. Träffade Johan i höstas. Han har mycket eget gods idag, vi kör 100% för Transportören med 4 bil och släp som dom är delägare i tillskillnad från Johan mfl.

Började för 11 år sedan hos Jurlestam med den här linjen.

Kan väl i ärlighetens namn säga att jag börjar bli trött på den här branschen, alla dumpar priserna, snart inte lönt att hålla på längre. Svårt att konkurrera mot Posten och Schenker som tydligen bedriver ideell verksamhet...

 

 

Kan då kontra med att jag har kört lastbil sedan 1983, alltså i 35 år och tankbilssidan är den utan jämförelse bästa delen att köra i. Konkurrensen från utlandet är nästintill obefintlig. Vi har visserligen några utlandsfödda förare men de är i minoritet. Jurlestam gick det ju sådär för, ena sonen var ju med i lyxfällan där han gjorde bort sig ordentligt. Nattchaufförerna som körde den linjen med övernattning ute i Mölndal minns jag väl. Har även en del kontakt med Johnny som lotsar skånebilen fortfarande. Möter även Robban från IMW ibland på dagarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev pseudonym:

 

Kan då kontra med att jag har kört lastbil sedan 1983, alltså i 35 år och tankbilssidan är den utan jämförelse bästa delen att köra i. Konkurrensen från utlandet är nästintill obefintlig. Vi har visserligen några utlandsfödda förare men de är i minoritet. Jurlestam gick det ju sådär för, ena sonen var ju med i lyxfällan där han gjorde bort sig ordentligt. Nattchaufförerna som körde den linjen med övernattning ute i Mölndal minns jag väl. Har även en del kontakt med Johnny som lotsar skånebilen fortfarande. Möter även Robban från IMW ibland på dagarna.

"Janne med hatten" har jag hört;)

Ja, Jurlestam hade lite otur när han tänkte.

Om jag inte minns fel så var det väl Kaj och någon mer som körde på natten. 

IMW bröderna är grymma i Göteborg. Dom har tagit över då Bobbo gick bort.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev patrikflink:

"Janne med hatten" har jag hört;)

Ja, Jurlestam hade lite otur när han tänkte.

Om jag inte minns fel så var det väl Kaj och någon mer som körde på natten. 

IMW bröderna är grymma i Göteborg. Dom har tagit över då Bobbo gick bort.

 

Hahaha..... så det namnet lever kvar än? Jo man gick ju runt med en typ ” blues brothers” hatt och var väl rätt känd under transportören tiden. Har varit uppe på HK på Gårda-Johan nångång och sagt hej. Kaj var den ena nattisen och Mikael hette den andra på Stockholmslinjen och några till inhoppare emellanåt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev patrikflink:

Oj, fick en annan version av Byggplast.

Men men, med kartell så överlever dom nog.

Ja det ska bli intressant att se hur det går, det är inte lätt att driva en koncern med många olika viljor. De bör ju också minska antalet butiker, man kan inte ha Hjertmans och Seasea vägg i vägg.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev patrikflink:

Oj, fick en annan version av Byggplast.

 

Jo, jag anande det av Dina inlägg...😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Ja det ska bli intressant att se hur det går, det är inte lätt att driva en koncern med många olika viljor. De bör ju också minska antalet butiker, man kan inte ha Hjertmans och Seasea vägg i vägg.

 

 

Dessutom finns det ju inga pengar att hämta för B2C i den branschen i Sverige. Den statistik som Mackey sammanställt är ingen munter läsning.

 

Bernergruppen omsätter 245 256 tkr och gör 446 tkr i vinst. 0,18%

Hjertmans omsätter 163 563 tkr och gör 6 405 i vinst. 3,91%

EB gruppen omsätter 165 643 tkr och gör 6 796 tkr i vinst. 4,10%.

 

Ingen vidare avkastning på insatt riskkapital där inte. Kanske Bernergruppens ägare gjorde bästa affären när de klev ur kavajen... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många sätt att räkna.

Insatt riskkapital kan ju åxå vara precis det du säger. Kapitalet man en gång satsade. Sen har det genererat arbetsinkomst till dig, kanske många andra.. medans "kapitalet" omsättningen mm ökat och det i sig själv går ju att omsätta/sälja. När det är gjort kan man se vad investeringen, i pengar räknat, har givit.

Att köpa bolaget och tjäna pengar endast på avkastningen är kanske inte den bästa av investeringar däremot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Dessutom finns det ju inga pengar att hämta för B2C i den branschen i Sverige. Den statistik som Mackey sammanställt är ingen munter läsning.

Och vi båtägare tycker bara allt är för dyrt och flyr till webbaffärerna.

 

 

Allt säsongsbetonat har ju problemet att de måste få in hela årets vinst under ett litet antal månader för att täcka de kostnader som finns kvar även när det inte är säsong.

 

Nu klarar man sig ju rätt bra utan båttillbehörsaffärer, men man borde tänka mera på att handla mat ute i de dyra skärgårdsbutikerna så att de får möjlighet att överleva till glödje både för oss som semestrar i båt och för de fastboende.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Caribic410:

Det finns ju många sätt att räkna.

Insatt riskkapital kan ju åxå vara precis det du säger. Kapitalet man en gång satsade. Sen har det genererat arbetsinkomst till dig, kanske många andra.. medans "kapitalet" omsättningen mm ökat och det i sig själv går ju att omsätta/sälja. När det är gjort kan man se vad investeringen, i pengar räknat, har givit.

Att köpa bolaget och tjäna pengar endast på avkastningen är kanske inte den bästa av investeringar däremot.

 

Ja, visst kan man räkna olika, beroende på syftet med den kommersiella verksamheten. Nu tror jag ingen av de uppräknade företagens verksamheter går ut på att hålla sig med arbete och därmed en lön. Riskkapitalister arbetar inte med hjärta för vare sig personal eller verksamhet, det är enbart avkastning på investeringen som räknas.

 

För att driva en ekonomiskt sund verksamhet bör man nog skilja på avkastning på investering, avkastning på verksamhet och avkastning på arbete. För att åskådliggöra det litegrann kan vi konstatera att den enda som hade avkastning i fallet Båtaccenten var de anställda som fick avkastning på arbete, dvs. lön. Verksamheten gick, enligt sammanställning ovan, -1 083 tkr på en omsättning om 3 037 tkr, varför avkastning på verksamhet var en fullständig katastrof med konkurs runt hörnet. På grund av verksamhetens katastrofala avkastning lär inte ägarens avkastning på investering heller ha blivit lysande. Ägaren torde ha varit glad över att någon tog över bolagets kostnadsmassa till högre ersättning än vad konkursförvaltaren så småningom kunnat åstadkomma.

 

Bistert? Ja!

Bittert? Ja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Mackey:

Och vi båtägare tycker bara allt är för dyrt och flyr till webbaffärerna.

 

 

Allt säsongsbetonat har ju problemet att de måste få in hela årets vinst under ett litet antal månader för att täcka de kostnader som finns kvar även när det inte är säsong.

 

Nu klarar man sig ju rätt bra utan båttillbehörsaffärer, men man borde tänka mera på att handla mat ute i de dyra skärgårdsbutikerna så att de får möjlighet att överleva till glödje både för oss som semestrar i båt och för de fastboende.

 

Mackey

 

Vi båtägare är ett konstigt släkte. Vi svär över sjömackens prissättning och sedan svär vi över att sjömacken inte finns kvar. Fattar vi inte sambandet mellan orsak och verkan? Skäms på oss!

 

Jag ser fram mot när Alibaba ska börja leverera diesel i de svenska skärgårdarna till hans anhängare som kör på reservdunken... 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Vi båtägare är ett konstigt släkte. Vi svär över sjömackens prissättning och sedan svär vi över att sjömacken inte finns kvar. Fattar vi inte sambandet mellan orsak och verkan? Skäms på oss!

 

Jag ser fram mot när Alibaba ska börja leverera diesel i de svenska skärgårdarna till hans anhängare som kör på reservdunken... 😁

Det viktigaste är ju att det blåser och att det finns krogar i skärgården.

Mackar och livsmedel behövs inte.... för min del.

Ifs. Tankar innan vinteruppläggning, fast dom 40-80L skulle jag kunna lösa på land. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Caribic410:

Det viktigaste är ju att det blåser och att det finns krogar i skärgården.

Mackar och livsmedel behövs inte.... för min del.

Ifs. Tankar innan vinteruppläggning, fast dom 40-80L skulle jag kunna lösa på land. 

 

Ju fler som resonerar på det viset desto snabbare är vår skärgård tömd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Ju fler som resonerar på det viset desto snabbare är vår skärgård tömd.

På gott och på ont. Tidig vår å sen höst är ju bästa tiden. 🖒💜 fast kroglivet stryker ju på foten då dessvärre...

Hästlera/Kolera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Ingen vidare avkastning på insatt riskkapital där inte.

Nej det är nog för dåligt på sikt. 

Min ovetenskapliga gissning är att Erlandsons har bäst chans att klara framtiden. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Caribic410:

Hästlera

?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser hästen lite som motsats på ko..... så motsatsen på kolera måste väl bli hästlera.. 

Fast häst kan ju på sitt sätt vara synonym med ko eftersom dom är rätt lika på sina sätt, bortsätt fötter, kroppsbyggnad, matsmältningssystem mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Min ovetenskapliga gissning är att Erlandsons har bäst chans att klara framtiden. 

 

 

En stor del av resultatet inom EB-gruppen kommer från verksamheter utanför Båttillbehör. EB Finans AB bidrar med ett resultat om 1 336 tkr på en omsättning om 2 809 tkr. 48% att jämföra med båttillbehörens 4%.

 

Säger tyvärr en hel del om oss båtägares beteende...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

Hästlera/Kolera

Pest/Plett

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpcentrumens alltmer trängda situation + båttillbehörsbranschens (med flera) dito + ehandelns utveckling leder mig till att förutspå massnedläggning av butiker som ersätts av showrooms, med kunnig personal, drivna av tillverkare och grossister som därigenom kapar flera led med tillhörande påslag. Köp får man göra på nätet, kanske i showroomet och leveransen sker dagligen, eller direkt med drönare. Ingen dyr butikspersonal, ingen lagerhållning utanför tillverkaren = billigare. Funkar väl redan idag hos Stadium? Dvs beställning i butik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Ingen dyr butikspersonal, ingen lagerhållning utanför tillverkaren = billigare.

Och nu har vi kommit till det svårsmälta i hela kråksongen, ingen (liten mängd) personal.

 

Vi är inne i en samhällsförändring lika omvälvande som industrialiseringen, med baksidan att jobben blir färre den här gången. Eller det kan vara en uppsida också. Alla vill ju inte arbeta (så mycket) och i och med att det inte finns möjlighet för alla att arbeta blir någon form av avlönat ickearbete nödvändigt.

Medborgarlön!

Detta är nog rätt svårt att acceptera för många.

 

Första gången jag hörde om detta var tidigt 90-tal i samband med ett videoseminarium mellan Stanford university och KTH och det är långsamt på gång att hända.

 

Senaste åren har flera entreprenörer förespråkat medborgarlön, ex.vis Teslas grundaren Elon Musk, Facebooks medgrundare Chris Hughes och Googles utvecklingschef Ray Kurzweil.

 

Det har gjorts försök med medborgarlön med olika resultat.

 

En läsvärd länk

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mackey:

Och nu har vi kommit till det svårsmälta i hela kråksongen, ingen (liten mängd) personal.

 

Vi är inne i en samhällsförändring lika omvälvande som industrialiseringen, med baksidan att jobben blir färre den här gången. Eller det kan vara en uppsida också. Alla vill ju inte arbeta (så mycket) och i och med att det inte finns möjlighet för alla att arbeta blir någon form av avlönat ickearbete nödvändigt.

Medborgarlön!

Detta är nog rätt svårt att acceptera för många.

 

Första gången jag hörde om detta var tidigt 90-tal i samband med ett videoseminarium mellan Stanford university och KTH och det är långsamt på gång att hända.

 

Senaste åren har flera entreprenörer förespråkat medborgarlön, ex.vis Teslas grundaren Elon Musk, Facebooks medgrundare Chris Hughes och Googles utvecklingschef Ray Kurzweil.

 

Det har gjorts försök med medborgarlön med olika resultat.

 

En läsvärd länk

 

Mackey

 

Palestina, Kina, Medborgarlön... Du vill så gärna debattera ur ett politiskt perspektiv, men låt oss undvika och motverka att politiken sväljer ännu ett forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Du vill så gärna debattera ur ett politiskt perspektiv,

 

Det här är ingen debatt och det är nog inte ens politik (ännu).

Detta är något som framförs av forskare och industrimän och som politiken fortfarande har svårt att ta till sig Tillägg: trots att det har funnits på agendan i 25 år.

 

Om medborgarlön provocerar kan man kalla det för baslön.

 

Vad är ditt recept på försörjning den dag det saknas 3 000 000 arbetstillfällen i Sverige och det ser lika dant ut värden över.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Palestina, Kina, Medborgarlön

Palestinainlägget handlade inte heller om politik, utan om att media upprepar felaktigheter till det blir sanningar på samma vis som du försöker påföra mig någon sorts politiskt intresse.

 

Kinainläggen är nog politik, men också rädsla. Jag är mycket oroad över Kinas agerande i världen och jag förstår inte att man bjudit in till denna dans.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Du vill så gärna debattera ur ett politiskt perspektiv,..

Så gärna är det väl ändå inte. Jag gissar att en tusendel av mina inlägg i ditt tycka handlar om politik.

 

Jag gissar även att jag skulle kunna hitta en tusendel av dina inlägg som jag tycker handlar om politik om jag skulle tycka det var viktigt.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Mackey:

Vad är ditt recept på försörjning den dag det saknas 3 000 000 arbetstillfällen i Sverige och det ser lika dant ut värden över.

 

Det är inte en ämne för detta forum.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...