Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
patrikflink

Butiker.

Rekommendera Poster

14 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Det är inte en ämne för detta forum.

Nu ligger ju detta under "Övrigt snack" men vad innebär medborgarlön ur båtperspektiv? Som pensionär med försörjningen tryggad kunde jag tänka mig om jag hade brist på sysselsättning att hjälpa någon att rusta båten, fixa motorn etc. mot obetydlig ersättning bara för att det är kul och socialt. En förutsägelse om hur det kan bli när bara 2% behövs finns i "Det mekaniska pianot" av Kurt Vonnegut från 50-talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj vad det svänger här. Politik, butiker, import, export, löner, avkastning osv.

Men måste sticka ut hakan också, PRESTATIONSLÖN säger jag då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev patrikflink:

Men måste sticka ut hakan också, PRESTATIONSLÖN säger jag då.

Många har ju någon form av prestationslön, vilket jag tycker är bra.

Ackord finns kvar i vissa brancher och storleken på lönehöjningar påverkas ofta av hur du sköter ditt arbete. Provision, bonus och tantiem förekommer också.

 

Om vi återknyter till båttillbehörsbutikerna så kan det ju bli väldigt jobbigt för personalen under de sex månader på året som bara lite säljs.

 

Det jag nämnde om baslön, medborgarlön, bidrag, eller vad man vill kalla det har bäring på att det inom 10-20-30 år (finns många bud om när, den som lever får se) mycket väl kan vara så att AI, robotar, internetköp, etc. gör att det kommer att vara ett kraftigt underskott på arbetstillfällen. Finns det bara arbetstillfällen för halva befolkningen så måste de övriga på något vis beredas möjlighet att leva ett någorlunda normalt liv. I det läget är prestationslön rätt dåligt, då blir det ju ännu färre arbetstillfällen.

 

Det är nog läge att flera får upp ögonen för att denna omvälvning är på gång och vänjer sig vid tanken att alla måste ha försörjning även om det bara finns arbetstillfällen för hälften av befolkningen. Under industrialiseringen byttes arbeten inom bl.a. jord- och skogsbruk mot arbetstillfällen inom industrin. Det som sannolikt händer nu är att arbetstillfällen inom industri och olika typrt av handläggning och beslutsfattande ersätts med AI och robotar. Det blir inga, eller i alla fall väldigt få, nya arbetstillfällen. Detta pågår! Redan idag investerar kommuner i Sverige i system som automatiskt plockar fram underlag för beslut om allt möjligt. Industrin blir allt mer automatiserad. Amazon prövar livsmedelsbutiker där kameror ser vad du stoppar på dig så att inga kassor behövs, etc, etc.

 

Jag tror att många av de som tänker på detta som en möjligt, ja tom. troligt, framtidsscenario föresptåkar att alla ska få bidrag som man kan leva på och de som vill ha det bättre har sedan möjlighet att utöver detta bidrag tjäna extra pengar.

 

Det börjar bli dags att prata om detta såväl i politiken som i samhället i övrigt. Det kommer sannolikt att hända oavsett om vi vill det eller inte och det hjälper inte att sticka huvudet i sanden.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Det är nog läge att flera får upp ögonen för att denna omvälvning är på gång och vänjer sig vid tanken att alla måste ha försörjning även om det bara finns arbetstillfällen för hälften av befolkningen.

Men alla vill inte jobba tex i butik, ska vi försörja dom också? 

Allas lika värde finns inte hos mig. En våldtäktsman/mördare är inte lika värd som min brorsdotter.

 

Det dräller om arbete, det är bara dom lata som inte vill jobba på tex KFC, Ica, Willys eller Städtjänst osv. Jag själv skulle ta det men skulle såklart leta efter något annat om jag blev arbetslösa.

Dom som sitter i fängelse skulle få gå i randigt efter E4 och leta skräp med en klassisk kedja ihop med varandra, där har jag helt plötsligt sänkt statistiken på arbetslösa.

 

Det är en annan generation av personer idag som bara är intresserad av kontorsjobb med IT och en grym månadslön och självklart ett eget kontor.

 

En av personalen hos Hjertmans jobbade på Ica innan det öppnade i Norrköping, det är inte så denna person besitter någon speciell kunskap inom båtvärlden, bara en jävligt bra butikssäljare och trevlig, som kan ersättas med några knapptryckningar på en dator hemma. 

Denna person kan fortfarande ha kvar jobb, någon måste packa det man köpt eller?

 

Så medborgarlön, nej, inte enligt mig. Dom som inte vill jobba, vill inte jag försörja.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag håller jag i stort sett med om allt det du skriver, men det är inte idag jag talar om. Det som pågår idag är själva förändringen. Alla som vill kan se att den sker. Jag har nämnt några exempel tidigare och här kommer några till;

  • Byggranschen testar robotar för armering, montage av gipsskivor och kakling av badrum.
  • Fordonsindustrin atbetar för fullt med självkörande bilar och DB Schenker är på gång, om de inte redan är igång, att köra förarlösa lastbilar mellan lager och terminal i Jönköping.
  • Sexroboten Harmony tar upp konkurrensen med världens älsta yrke.

Stelna nu inte i tanken.

Hur gör vi den dag "maskiner" kan utföra det mesta och det saknas arbetsuppgifter för halva Sveriges befolkning. Givetvis finns det flera lösningar där basinkomst är en av dessa.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Hur gör vi den dag "maskiner" kan utföra det mesta och det saknas arbetsuppgifter för halva Sveriges befolkning.

Bor på landet och odlar giftfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev bhemac:

Bor på landet och odlar giftfritt.

Kanske det?!

Eller det räcker kanske att bo på landet, maskinerna levererar gratis ekologisk mat.

 

En fråga som diskuteras är tristessen som kan komma när människor inte längre behövs, det som en del av de som går i pension upplever redan idag.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev bhemac:

Bor på landet och odlar giftfritt.

Du menar som 1950 ? Med ungefär 700000 sysselsatta i jordbruket och ungefär då slog traktorn igenom stort och den ska vi väl behålla, eldriven. Men vad ska övriga miljoner göra? Eller gå ytterligare bakåt och spänna tanten för plogen, "Jag tyar inte mer Karl-Oskar!"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev trewq:

Du menar som 1950 ?

 

Eller tänk på Alewalds (en sportaffär i Stockholm som faktiskt finns kvar) som ända in på 70-talat åtminstone hade ett väldigt personalintensivt system när man handlade;

  1. Prova ut det du vill ha tillsammans med personal.
  2. Få en lapp av personal med vilka varor du ska köpa.
  3. Gå till personal i en kassa och betala varorna.
  4. Gå tillbaks med lappen (som nu är ett kvitto) till personal som lämnar ut varorna.

Jag tror att de som inte är öppna för relativt snabba förändringar i samhället med artificiell intelligens och autonoma (självfungerande) fordon och robotar kan få det jobbigt det kommande halvseklet.

 

Ser man denna utveckling som politik tror jag man är helt fel ute.

Däremot måste politiken och samhället börja hantera denna utveckling på något vis och inte stå bredvid och titta på.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev trewq:

Du menar som 1950

Nej absolut inte. Fast en släkting sa när traktorn ersatte hästen "Vem ska jag nu prata med".

Det jag menar att många människor nog skulle må bra av att jobba lite mindre och ha en meningsfull fritid.

Eller, segla istället för att vråla fram i ett svallmonster.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...