Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Zk_

Nybörjare i Göteborg

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte presentera mig, ny medlem som jag är, och samtidigt be om lite tips.

Johan, 34 år bosatt i Lerum utanför Göteborg, med sambo, en dotter och 2 hundar. Jaktintresserad och lite allmänt skruvande(servicetekniker var yrket innan jag gick över till produktionstekniker)

 

Jag har varit inne på att börja segla sedan flertal år tillbaka, men då yrket satt lite käppar i hjulet så har det inte riktigt blivit av, det och en lat vän som skulle varit ”instruktör” har gjort att jag nu till våren ska hoppa på en kurs med Gkss.se 

Har någon en uppfattning om dessa kurser är något att ha? 

Eller är det att köpa på sig en båt och köra Trial and error? 

 

Gott nytt på er!

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen

Många kanske inte håller med, men min uppfattning är köp en bok med sjövägsregler och lite om navigation, en båt om max 30 fot, och ge dig ut, det är inte svårare än så. Fast hundarna skulle jag se som ett problem, har dock ingen hund själv, men det finns nog andra här som har bättre koll på det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag både håller med trewq och inte.

Det går absolut att lära sig själv så skaffa en båt, men samtidigt är det ju bra att få en liten puff för att komma igång och slippa göra alla fel som finns att göra.

 

En tre till fyra-dygns kurs ombord på en segelbåt är en rejäl puff i rätt riktning.

Det är bra om både du själv och din sambo går kurs, men inte tillsammans. Då har ni liknande erfarenheter och kan tillsammans komma vidare med seglingen på lika villkor.

 

När vi köpte vår segelbåt "tvingade" jag min fru att gå en sådan kurs och hon lärde sig otroligt mycket. För mig är segla som att cykla och det var riktigt kul att få hem en hustru som plockat av stödhjulen på några dagar.

 

Gott Nytt Seglarår!

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en förarintygskurs e inte fel 

sen hundarna...det enda strulet för mig e att min väger 33 kilo och ska upp från vattnet så jag ska skaffa en utombordarlyft så jag kan få upp den om den ramlar i....Baltic har en gul hundväst som handtagen ska hålla när man lyfter.

hundarna ska kunna ta sig ner i ruffen själva och däcket får gärna luta så lite som möjligt.

jag känner en massa folk som köpt en båt och gett sig ut utan att ha gått kurser fast detta var vanligare förr.

en förarintygskurs är ett självklart val idag för vi är så många därute. 

en bra 1a båt är kanske en maxi? eller en comfort har väl också hundvänlig däck o sittbrunn?...trygga båtar och bra familjestuk

lycka till :) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

God morgon och välkommen!

Många bra tips redan så här tidigt på nyårsdagen. Jag håller med om alla spretiga tips och något passar dig säkert eftersom vi är olika. Ta det som passar er bäst men nu så här i vinter så är det så klart teorin som lämpar sig bäst. Aldrig fel att läsa sig till kunskap innan man sätter sig i båten till våren. Finns bra på nätet när ni nu har barn så kan ni ta det i soffan hemma när det passar er. 

http://www.fritidsskepparen.com/joomla/

 

Angående hundar så har vi tre jaktlabradorer som älskar sjölivet. Så klart har vi underlättat med mattor på det hala däcket och byggt en egen lejd till dem som gör att de kan gå upp och ner i båten som de vill. Vi har två steg i akterspegeln som de kan ta sig fram på. De älskar att bada därifrån men att komma upp ur vattnet är inte så lätt. En av oss står där nere och hjälper/lyfter dem i handtaget på deras flytvästar. 

Vi har byggt även en landgång som de känner sig trygga med. Som sagt labbarna är ena riktiga sjöbusar. De är med överallt. Vi har en 42:a  med tre kojer. Babordskojen är deras. 

 

Lycka till!

 

30FA3648-C4CD-472A-BEE8-211910F68B7A.jpeg

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lärde mig segla genom metoden "Trial and error" med min scoutkårs gaffelriggade bohusjulle när jag var 14 år. Båten hade utvändig lång  järnköl. Hittade de flesta grunden runt Gravarne och Smögen - utan sjökort. Har senare konstaterat att ett grund hade jag inte hittat - det hittade jag för ett par år sen med min spririggade bohusjulle (lilla bilden uppe till vänster) Två grund i Smögens hamninlopp har jag aldrig varit på. 😎

fast det är klart, att har man kommit upp över tonåren och funderar i banorna på båtar runt 30 fot, kanske då med fenköl, så är väl metoden "Trial and error" inte den optimala.

En förarintygskurs nu direkt under vintern våren, så man lär sig grunderna i navigation, väjningregler och annat viktigt teoretiskt är inte så dumt. Som befälhavare ombord har man ju det juridiska och straffrättsliga ansvaret.

En seglingskurs till Sommaren, så man lär sig grunderna är ju inte heller fel.

Gunnars Seglarskola i Ljungskile har ju gott rykte.

http://www.gunnarsseglarskola.se/?page_id=8

https://www.facebook.com/pages/category/School/Gunnars-Seglarskola-152302898157447/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att kurs är bra i din situation. Och åk ut ensam först, sen kanske med en kompis, sen kanske med frun, om hon inte gått kursen också, vilket hon borde.

 

Oavsett så vill jag tipsa om att sätta besättningens trevnad främst. Det är viktigare än att hinna gå planerad rutt, än att segla istället för att gå för motor, än att ligga i naturhamn istället för gästhamn och allt annat som anses lite mer sofistikerat bland seglare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En förarintygskurs är väldigt bra och den ska man ha förr eller senare ändå, om inte annat så för att få rabatt försäkringen.

På en kurs träffar man många andra som man kan diskutera med och få tips. Gå helst tillsammans med frun, av någon anledning verkar par lära sig mycket bättre.

Visst kan seglingskurs vara bra i synnerhet om man har överskott av tid och pengar. Men det är först i den egna båten man verkligen lär sig. Det finns bra böcker och youtube-klipp man kan lära sig mycket på.

Några sätter frun på kurs och det verkar fungera väldigt bra. Kvinnor har mera tålamod och är ordentligare men vi män helst vi prova direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till att ni ska börja segla! Goda råd är inte alltid dyra: tag de som står ovan, en förarintygskurs och en seglarskolekurs. Därtill att bli medlem i Sjöräddningen. Sedan är det bara att åka ut så ofta man kan. 

 

Kan du kroka på ngn som kvällsseglar? Gärna återkommande klubbseglingar. Dels lär man sig snabbt tillsammans med andra och dels lär man känna fler seglare. 

 

Lycka till! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan verkligen rekommendera GKSS seglarkurser. Så började jag själv segla för numera ett ganska stort antal år sedan. Köpte min första segelbåt samma höst.  Visst är både förarintyg och kustskepparen bra kurser men de ger inte några praktiska kunskaper i hur man hanterar en segelbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om kurser.

Själv köpte vi en vega som jag övade med själv.

Fick hjälp att masta på.och få dit segel av tidigare ägare.

När jag seglat själv 4-5 ggr följde tidigare ägare med. På den resan tillgodogjorde jag mej en hel del bra tips (typ hur å varför)

Tror inte jag skulle haft ddt tänket om jag skulle gått kurs före.

Navigeringskurs e bra, sä du får förståelse för hur sjökort mm är uppbyggda.

Går enkelt att göra interaktivt, ddt gjorde jag.

En kurs.. tänkte jag ev gå andra året när vi hade bytt till 30fotare "scampi" men det blev inte av, kanske för att den var mer lätthanterlig eller för att jag fått en sommars rutin.

Året efter bytte vi till nuvarande 42fotare. Då tänkte jag åxå gå kurs efterslm båten kändes gigantisk.. men det blev inte heller av och den storleken pä båt känns ännu enklare att hantera bortsett från upphissning av storsegel. Då kan det vara bra att vara tvä.

 

Skulle jag kunna backa bandet skulme jag ha skaffat 42fotaren direkt, gått navigationskurs på nätet.

Övat själv precis som jag gjorde på öppet vatten först med bara storen sen med  endast förseglet å sen med båda.

Efter ett antal, kansne 10 turer på egen hand skulle jag gå kurs, om jag inte kände någon segngskunnig som kan följa med.

Jag hade ju turen att tidigare ägafd följde med en dag.

Tredje seglaråret, när vi haft nuvarande båt en månad, fick jag veta att vi hade gamla kappseglare i bekantskapskretsen. Dom, framförallt en av dom, har varit med en hel del. 

Riktigt intressan när en sån lirare glor på seglet. Släpper eller drar någon cm i ett snöre å båten gör en extra knop.

Att klura ur dom vad dom ser.. är lite av en konstart för dom vet inte alltid slälv.

Att ta dej dit du vill med segel lär du dej pä några minuter. Efter det kommer du förmodligen göra samma resa smartare för varje gång.

Goood luck.

Lätt att fastna.. segla jämfört  med motorbåt är som  bil  vs motorcykel. Resan i sig blir lika stor del av målet som destinationen. 

🖒🖒

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lysande Caribic, det är så man gör pojkar av män.

Learning by doing. Inga tråkiga skolbänkar och små förskräckliga båtar.

Jag vet några som gjort samma resa och de är nog de mest inbitna seglare jag känner.

Ta hjälp av människor runt omkring, det brukar finnas gott om sådana och som tycker det är kul att visa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kanske skulle starta en egen tråd "Hund ombord"..!?

Här är några av mina erfarenheter av hund ombord.

 

Utan att bry mig om dina övriga funderingar hakar jag på Silverfox svar angående hund/hundar.

Det finns väl säkerligen en anledning till att de flesta båtmänniskorna väljer små eller mellanstora hundar... Du skriver inget om vilken hundras du har, men då du även är jaktintresserad är det ju lätt att misstänka att du har någon större eller mellanstor brukshund som är en bra jaktkompis, och det är ju sällan sådana är av chihuahuans storlek. Förvisso är det ju "taxfree" på många fartyg, men i alla fall trivs de flesta hundar bra ombord. Hundarna gillar att vara med familjen/flocken på utflykter och äventyr. De flesta är intresserade av nya platser och många hundar, men inte alla, gillar att bada.

 

Själv har jag haft mellanpudlar (en i taget under 1970 och 1980-talen)och numera tysk schäferhund med ombord. Pudlarna hoppade inte i land själva, men vägde ju inte så mycket så det var vanligtvis inga problem att bära dem i flytvästens handtag. Pudlarna gillade inte att bada! Det två första av dessa gillade familjens mahognybåt, där de fick bra fäste för tassarna, klorna. Den sista pudeln var med om ett båtbyte, till plastbåt, den gillade inte att halka runt på det för den hala däcket. Annars inga problem.

 

Nu då en 30 kg grå schäfertik av brukshundslinje. Hon hoppar allt för lätt i land själv, varför ett sådant där mantågsnät spänns upp mellan pulpitbågarna i fören. Nuvarande båt har väldigt breda gångytor och en bred peke så den hunden hoppar lekande lätt i land och ombord/iland själv. Men jag oroar mig för den dagen då hon inte kan det längre. Schäfrar har ju en tendens att få förslitningar i lederna.

 

Halskyddstape  har klistrats på strategiska ställen, och jag kan se att hunden medvetet placerar tassarna på denna.

I förra båten var det svårare att gå i land, jag tillverkade en landgång, men den hoppade hunden över.

 

I förra båten hade hon en stickkoj för sig själv, i nuvarande knör hon med husse och matte i fören.

Pudlarna vaktade båten en del, schäfern vaktar desto mer! När hon fått hälsa på grannbåtens besättning vaktar hon även den delen av reviret. Men oinbjudna som oförsiktigt kommer ombord, blir i ordets rätta betydelse ordentligt utskällda. Hamnvärdarna ligger risigt till om de ens vågar embarkera utan att fråga om lov först.

 

Jag har nu under julhelgen renoverat en hel del av båtens durkar, det är märken av klorna litet varstans, en "båtmatta" alltså fuktskadad och langetteringsfri heltäckningsmatta skall införskaffas.

Hundar gillar ju inte att halka omkring. Vi har visserligen gummitossor att sätta på tassarna, funkar bra, men dessa är främst avsedda att ta på vid skador. Det har ju hänt x flera att hunden skurit sig på glas och framförallt på snäckskal. Ja hon älskar att bada, men hoppar inte i på ställen där hon inte själv kommer upp. Stränder och trailerramper älskar hon. Hon spolas av med sötvatten efter bad då pälsen annars blir som svinto.

 

Vi har ju en tik (inte "teak") och dom kan vara illasinnade mot andra tikar, och det gäller väl inte bara hos hundarna... Hursomhelst är det bra om det ligger en hundfribåt närmast i gästhamn. Jämnstora hanar är inga problem, och mindre hanar ignoreras, dom är inte intressanta.

 

Schäfrar är ju inga utpräglade jakthundar, men drar sig inte för att sätta av efter småvilt och fåglar, det får man tänka på såväl i naturhamn som annorstädes. till "småvilt" räknar vi även katter, som hunden ser som ett välkommet näringstillskott till torrfodret. Biotopfrämmade arter kan hon få jaga ibland, till dessa hör kanadagäss, men dom har bra odds att komma undan.

Vi har knölsvan i Bohuslän och dessa är mer förbaskade på hunden än hon är på dem.

De gånger gråsälar kommer nära båten blir det intressant. Då yttras det vänliga skallet "kom hit, jag vill leka med dig".

 

När barn  eller vissa vuxna badar nära båten blir hunden orolig. Barn är landlevande djur och skall inte vara i vattnet tycker hon. De gånger hon får bada tillsammans med barn, försöker hon att driva upp dessa på stranden igen. Förvisso ett intressant beteende.

 

Sjöhävning och stora svallvågor, gillar inte vår hund, hon protesterar inte, men lägger sig gärna ned på durken, men lägger inte ned huvudet som i vila.

Men hon är gärna ute på däck under gång och vädrar med hög nos mot olika öar. Känner intressanta dofter på långt håll.

 

Flytväst skall alla ombord ha, även hunden. Det är för oss inga problem, och då vet hon vad som komma skall. I allmänhet brukar flytvästen även sitta på vid bad, det är bra för då simmar hon med huvudet högre och sväljer inte så mycket havsvatten. Vi oplanerat bad, alltså när hunden trillat i sjön har flytvästen varit på, utom en gång, hamnen i Hönö Klova. Längts in i hamnen ligger det en liten serviceflotte som hon kunde komma upp på. En del diesel och annat skräp i vattnet också.

 

30 minuter efter intagande av Kattegatt eller Skageracks vatten kommer illamåendet och diarrén. 

Men om hunden får dricka rikligt i samband med duschen efter badet blir det inget illamående. Havsvatten är inte nyttigt att dricka, och havsvatten med alger i är ännu sämre, rent av mortalt, men det känner du säkert redan till. Maneter, krabbor och småfisk är väldigt roliga. Dotterns schäfer åt en gång en brännmanet, det gör hon aldrig om. var det något tidigare som skrev något om "trail and error"? I bilen och i båten har vi en speciell vattenskål med flytande botten och en skavlpkant den tål mycket gungning innan vattnet skvalpar över.

IMG_20170909_111719_zpsdslygsei.jpg

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kul läsning Georg_Ohm om hund ombord. Nä, vi vet inte storleken på TS hund men tax ingår också under jakthund och då blir det genast mycket lättare för honom. 

Vårt ”största” problem med hund på båt är när vi ska lägga till utanpå annan eller andra båtar. Det är inte många som gillar att ha klor på sina däck. Vi säger alltid att vi har hund ombord innan vi lägger till så vi vet om de är välkomna att gå på deras båtar. Inte alltid har det varit lyckat utan vi har fått åka vidare. Såklart har vi full respekt för det. 

Men övervägande är det positivt att ha hund med. När man ligger i hamn så får man uppmärksamhet när någon av dem ligger i sin säng på fördäck. När de sedan ser att vi har tre hundar så kan de till och med stå och fotografera.  Lite jobbigt blev det då vi låg inne i Nyhavn, Köpenhamn, precis vid vandringstråket. Som här på bilden.

D431D41E-23B9-440B-B453-9FC527E2EB7B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Silverfox59:

Kul läsning Georg_Ohm om hund ombord. Nä, vi vet inte storleken på TS hund men tax ingår också under jakthund och då blir det genast mycket lättare för honom. 

Vårt ”största” problem med hund på båt är när vi ska lägga till utanpå annan eller andra båtar. Det är inte många som gillar att ha klor på sina däck. Vi säger alltid att vi har hund ombord innan vi lägger till så vi vet om de är välkomna att gå på deras båtar. Inte alltid har det varit lyckat utan vi har fått åka vidare. Såklart har vi full respekt för det. 

Men övervägande är det positivt att ha hund med. När man ligger i hamn så får man uppmärksamhet när någon av dem ligger i sin säng på fördäck. När de sedan ser att vi har tre hundar så kan de till och med stå och fotografera.  Lite jobbigt blev det då vi låg inne i Nyhavn, Köpenhamn, precis vid vandringstråket. Som här på bilden.

D431D41E-23B9-440B-B453-9FC527E2EB7B.jpeg

Kul att du gillade det, hoppas att TS också gör det, även om jag inte har segelbåt.

 

Måste väl även så säga att alla andra båtmänniskor vi stött på varit positivt inställda även om de inte själva är hundägare. Men icke för ty, pälsdjursallergiker och hundfobiker kan man stöta på.

 

Smögenbryggan i somras... tja vi brukar inte besöka Smögen, i alla fall inte ligga kvar över natten. Men sommaren 2018 blev det så.

Det fanns mycket folk och fä att titta på, och då vår tik var i löp var hon intressant bland passerande hanhundar, en engelsk bulldogg riskerade ett ofrivilligt dopp för att komma ombord, om inte matten hållit honom hårt i kopplet.

 

 

IMG_20170729_084414_zpsobblqwqs.jpg.0f41a1eeb8b16b4c8b2c58dc9da8b848.jpg

Precis... långsides, blir ju jobbigt hur man än bär sig åt. Ett jäkla skällande på alla som passerar (i alla fall första gången) om man ligger innerst, och jobbigt att passera flera båtar då man ligger längre ut i raden. Å andra sidan kan man ju skicka upp hunden på däck då någon vill lägga sig på utsidan, och säga att ni är välkomna, vakthunden har nyss ätit, hoppas ni inte är hundrädda eller pälsdjursallergiker, samtidigt som man hänger ut de fulaste och skitigaste fendertarna, således dubbla budskap 😏

 

Sedan har jag funderat på vilka vaccinationer eller avmaskningar och eventuella veterinärintyg som krävs i Danmark och Norge, vet att norrmännen är paniskt rädda för dvärgbandmasken...

 

På bilden syns nätet jag spänner upp mellan pulpetbågarna, en gummikord i neder- och överkant liksom karbinhakar.

Hon kan hoppa över, men nätet fungerar liksom ett fångst- bromsnät på ett hangarfartyg... Om inte så hindrar det pilska bulldoggar från att komma ombord.

Ett annat hundvänligt hjälpmedel ombord är en spolpump med slang. Däcket kan hållas någorlunda rent från jord, lera, sand och hundhår.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte dåligt med feedback jag fått, tack till samtliga för eran input och åsikter!

Det är många som förespråkar "Trial and error", vilket jag, i dem flesta fall själv också tillämpar, men just i detta fall så känner jag att, varför uppfinna hjulet igen, och kommer således leta mig mot kurs alt upplärning av någon. 

Silverfox59
Gött och höra att det bara är att lösa, min är ju en redig fisk redan så. Svårt att hålla honom ifrån vatten i dem flesta former (förutom regn) ....
Blir det aktuellt med egen båt i snar framtid så får jag säkerligen dra iväg ett pm och sno lite ideer!

segelbagaren
Ja jag tycker dessa verkade vettiga utifrån kursupplägget, får väl se om det lever upp till det sedan. Plus att dem började redan i Maj!

toaen
Ja, jag känner väl bara att med åldern så har "säkerhets tänket" utvecklats lite, hade jag varit några år yngre (läs singel och inte nybliven pappa), så hade jag nog kört samma variant.
Så jag tar med mig detta gällande Navkurser som även Caribic410 nämnde i sitt inlägg!

Caribic410
Du har bra argument men jag väljer att hoppa direkt på att dra nytta av andras redan förvärvade kunskaper. Detta också för att slippa gå igenom köp av ett helt register med båtar, utan kan efter lite mer kunskap hitta kanske inte den "rätta" båten, men förmodligen en mer passande med bättre vetande än vad jag har nu.
Tanken på segling har funnits såpass länge nu, och mina planer är att ha en båt passande nog för långsegling inom närmsta 2-4 åren. 
Och håller helt med dig gällande liknelsen mellan MC / Bil (Fd custom åkare).

Georg_Ohm
Härlig läsning gällande hundarna, jag har dock en värdelös jakthund, det är av rasen American Staffordshire Terrier så mao, en Amstaff.
En hane på ca30kg, som förövrigt stormtrivs på båtar och runt människor, så det är ett icke problem.
Och flytväst gäller även vid bad för honom, för vid utmattning så gör muskelfördelningen på hunden att han simmar i princip enbart med framtassar och det blir mer av en vertikal simmanöver.  
Sen har sambon en lite sådan där väskhund som jag inte riktigt vet om det klassas som hund eller skadedjur. (Fast han är nog den mest avslappnade hund jag träffat bara han får vara med) hehe.

Gällande regler för både pass, vaccinationer samt övriga förberedelser är jag redan införstådd i när det kommer till att resa med hund, speciellt gällande min ras som är lite speciell att resa med.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Här kommer en historia på detta ämne. Jag är kursledare för Förarintyg, Radar och Vhf. För några år sedan kom det en man som nyss fyllt 65 till en förarintygskurs. Han började, jag har en båt och har köpt en till som jag tänker hyra ut. Jag har seglat sedan jag var 16 år så jag behöver inte denna kursen. Men för skams skull behöver jag ha den då begär att de som hyr båtarna av mig skall ha minst förarintyg. Bra sade jag då är vi ju åtminstone två som kan lite, det skall nog bli en bra kurs. Har man seglat sedan man var 16 år har man naturligtvis lärt sig en massa och det märktes också på honom. Kommentaren från honom när kursen var klar: Jag hade ingen aning om att det var så mycket jag inte kunde, och vad roligt det var att gå kurs, när startar din nästa kurs? Han gick kurserna i alla ämnena jag hade.

Hälsningar Ove 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Ove-T:

Kommentaren från honom när kursen var klar: Jag hade ingen aning om att det var så mycket jag inte kunde,

Det där känner jag igen, har hört det några gånger.

Kul också när det kommer någon som säger "Jag gick för X år sedan men tycker det är dags uppdatera sig".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag och sambon håller på att plugga till Förarbeviset nu. Vi tog det båda då vi var 12 år, idag är vi 53 och 59, så det är ett tag sedan. Attans vad mycket som man inte har en aning om. Kan inte påstå att det är övervägande som vi kommer ihåg från den tiden. Riktig nyttigt att köra om allt en gång till. Nu gör vi detta hemma men klart bäst hade varit att gå en kurs för det är inte alltid man förstår även om man läser svaren. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall kolla om det finns några "väskhundar" på My Dog. Känner inte till den rasen. Däremot har jag sett väskor och bagar designade av de stora modehusen, som är avsedda som transporthjälpmedel åt dvärghundar. Jag anser väl inte att chihuahuan är något skadedjur, men om man är van vid större jyckar kan man ju lätt få förutfattade meningar till dessa pyttesmå hundar.

 

"Pakethund" känner jag däremot till, brukar kallas för kolli, eller mer korrekt stavat "Collie".

 

Vår schäfer är nio år, pigg och frisk, men det kan vara dags att tänka på en ersättare.

Jag har tittat litet på de där belgiska kanalbåtshundrarna, Schipperke, verkar väldigt trevlig, dock rätt liten, men då jag av annan uppretad båtägare en gång blivit kallad för "pråmskeppare" så varför inte...?

Annars är ju den "belgiska seriehunden" trevlig och intelligent, bara svårt att finna foxterrier som är helt vita. Amfekta och anamma!

 

Jag kanske skulle gå en repetitionskurs i förarintyget och kustskepparen, läste i mina gamla kursböcker i somras och insåg att det var rätt längesedan jag gick dessa kurser, då ingenting nämndes om någorlunda nutida elektroniska navigationshjälpmedel annat än om radiopelj och Deccanavigatorn... Men man varnade dock inte för större djurtransportfartyg med begränsad manöverförmåga och det kraftfullt varierande vattenståndet i Röda havet. Sådana uppgifter kanske man finner på andra ställen.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-02 vid 20:36 skrev Silverfox59:

Riktig nyttigt att köra om allt en gång till. Nu gör vi detta hemma men klart bäst hade varit att gå en kurs för det är inte alltid man förstår även om man läser svaren. 

Det blir dubbla guldstjärnor.

En för att ni tar er tid och läser om.

En för att ni gör det tillsammans, det ger så mycket extra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
51 minuter sedan skrev bhemac:

Det blir dubbla guldstjärnor.

En för att ni tar er tid och läser om.

En för att ni gör det tillsammans, det ger så mycket extra.

Visst är det så. Sedan går vi kursen på båtklubben i vår och fixar Kustskepparen tillsammans. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ska båtliv avnjutas enl Nisse.

 

Nisse åker båt.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

Så här ska båtliv avnjutas enl Nisse.

 

Nisse åker båt.png

 

Skön jycke. Första hund jag hade ombord var en som såg ut som Nisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är dottern?

GKSS har "sjövaneläger", sk. Piratläger, för barn från 4 år.

 

Familjen kommer att få en rivstart in i båtlivet, förutom hunden då förstås.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Caribic410:

 

Skön jycke. Första hund jag hade ombord var en som såg ut som Nisse

Borderterrier. Under stundom kallad borderliner. Praktisk format.

Hade god smak också, i Medelhavet badade han gladeligt  men här hemma höll han sig långt från vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Gkss har mycket erfarna instruktörer Jag tycker att det är ett bra val

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...