Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mathias1975

50 hk på en Finnsport 650 AC?

Rekommendera Poster

Trimplanen fungerar lite som drivankare. En av skillnaderna är att trimplanen är uppfällbara. Drivankaret är det inte. 
Vitsen här är ju att kunna fälla ned trimplanen för att få kursstabillitet i låga farter och samtidigt kunna fälla upp dem för att undvika det som bromsar när man vill köra fort.

 

Förklara hur "automatiska trimplan" utan elektronik fungerar.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Automatiska trimplan funkar ok för att få upp en undermotoriserad båt i plan. Men du kan inte kompensera för vindpåverkan och snedlast med dem, te.x när dyra svärmor prompt vill sitta på läsidan även om båten då börjar luta. Att gå ned till 20 hkr på en båt som Finnsport 650 som har en rätt hög överbyggnad kommer också att leda till att du i sidvind får problem att hålla kursen. Har försökt köra en planande båt på 4,5 m som var avsedd för en tjugohästare med en 4 hästars motor. Det funkade inte alls, när vinden tog tag i fören var det båten och vinden som valde körriktningen, inte jag, trots fullt roderutslag. Den båten behövde lite effekt och fart genom vattnet för att stabiliseras. Precis som alla planande båtar.

 

Jag har ett annat förslag.

 

En Finnsport 650 med motor är enligt annonserna på nettivene.com värd ungefär 7000 - 10000 €. 

Ponera att du i stället för dina planer säljer din båt, tar de 7000 - 10000 € du får för den plus de 5000 € du budgeterat för den nya motorn. Då har du en budget på 12000 - 15000 till att köpa en snipa som från början är avsedd till de 6 - 8 knop du vill färdas i.

I den prisklassen finns det ett bra urval på glasfibersnipor i Finland. Kanske ännu bättre om du åker över viken och handlar i Sverige.

 

Här kan du välja två strategier. Köp den som tilltalar dig och har nyast möjliga motor eller köp en som går att prispressa för att den har dålig eller gammal motor och förse den sedan med en ny motor. Då har du driftsäkerhet, ekonomiskt användande och en sjövärdig båt som går dit du styr den utan att mixtra med trimplan, ruddersafe, propellerbyten, kölbyggen och det ena med det andra.

Dessutom är en snipa mindre känslig för bottenkänning, något som du i dina trakter ändå kommer att uppleva :-)

 

PS

I Nyykaabi är det någon som länge försökt sälja sin välvårdade Nauticat Minicat 25. Den var under 10000 € i somras. Kolla lite på den och pruta :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

Tror ingen seriös skeppare framför sitt flytetyg på det viset. 

Jag tror ingen tycker det är oseriöst att om man får en kursavvikelse på en kabellängd på en distansminuts körsträcka, men jag kan absolut ha fel.

 

Jag har nu förstått att din båt är svår att framföra rakt i låg fart och jag vet att de - för sin tid - stora Fjordar och Coroneter jag körde på 70-talet,  och så klart Windy 23:an senare,  inte hade dessa problem med slingrig gång i låg fart.

 

Bäst för TS tycker jag är att han pröva hur just hans Finnsport funkar och sedan kompletterar på lämpligt vis. Han får ju inte direkt någon mera hjälp av våra diskussioner.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm. Jag funderade länge och väl innan jag köpte Finnsporten i höstas. Länge lutade jag mot en Bella 700 och jag tittade också på Fodimar 765 och på en Bonum 25. Alla dessa är snipor gjorda för långsam gång. Varför valde jag då en Finnsport?

 

Nackdelen med sniporna är:
- Motorn är en diesel som dundrar på bredvid mig där jag sitter och kör

- Om/när motorn/drivsystem börjar jäklas måste jag ha en mekaniker att komma ut.

- Båten väger 2000-3000 kilo vilket gör den omöjlig att tralla med bil
- De flesta snipor i 6-7-metersklassen saknar akterkabin, inte kul att sova under kapell

- En större snipa med akterkabin skulle inte rymmas in i vårt båthus
- ganska dyra fast de är gamla och fula.

 

Gällande alla dessa grejer motsvarade Finnsporten mina önskningar, enda problemet då att den är planande. Så det blir nog att prova sig fram till hur det funkar bäst med just den. Men jag tackar för förslaget och de lokalt anpassade tipsen. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan är Finnsport 650 faktiskt ett mirakel gällande utrymmena ("tilaihme" som finnarna säger). Jag kollade på en Marino 700 men jag som är 189 lång kunde inte ligga raklång någonstans. Inte heller i min gamla båt, 8 meters snipa, kunde jag ligga raklång. I Finnsporten har dom fått till det så att man t o m i akterkabinen kan ligga helt raklång! Jag håller och förnyar alla madrasser och mötte upp ena bakre kojen till 220 cm. Och runt bordet i framkajutan ryms 5-6 personer att sitta bekvämt. På många andra båtar ryms inte något bord alls i framkajutan och då försöker man lösa det med små bord i doghouse (typ Bella 700) eller uppfällbara lösningar.

 

Och så fick jag den billigt. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu inte vill ha en motor dundrande, så känns det som rätt poänglöst att försöka ha en så liten motor som möjligt på en stor båt. Det är en jävla skillnad i ljud på 2000 varv för 115 hk och 5500 varv för 25 hk. 

 

Blir så trött på resonemanget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev 535GT:

Om du nu inte vill ha en motor dundrande, så känns det som rätt poänglöst att försöka ha en så liten motor som möjligt på en stor båt. Det är en jävla skillnad i ljud på 2000 varv för 115 hk och 5500 varv för 25 hk. 

 

Blir så trött på resonemanget. 


Har du inte lite för dåligt tålamod om du inte klarar av att man på ett diskussionsforum diskuterar saker?
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev 535GT:

Det är en jävla skillnad i ljud på 2000 varv för 115 hk och 5500 varv för 25 hk. 

 

Men varför ska TS köra motorn på 5500 rpm med sin 20 hk motor?

Båten behöver ju bara typ 12 hk för att gå 6-7 knop vilket borde bli runt 3000 rpm.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

 

Men varför ska TS köra motorn på 5500 rpm med sin 20 hk motor?

Båten behöver ju bara typ 12 hk för att gå 6-7 knop vilket borde bli runt 3000 rpm.

 

Mackey


Precis detta tänkte jag också, och hade skrivit ett mothugg, men tänkte att det slutar med Hitler-argument, och suddade därför ut det.

Om 535GT är mån om resonemanget är det väl inte läge att placera ut halmgubbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men den ska orka styra också i lte motsjö och sidvind. Det är en jävl... skillnad på en deplacement konstruktion och en planande dito. Att det räcker med 12 hk till en segelbåt/snipa är en sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Gelis:

Jo men den ska orka styra också i lte motsjö och sidvind. Det är en jävl... skillnad på en deplacement konstruktion och en planande dito. Att det räcker med 12 hk till en segelbåt/snipa är en sak.

Det är klart det kommer att finnas tillfällen när TS måste gasa lite mera, men hur ofta och då finns ju i 99 fall av 100 möjligheten att låta bli att puttra runt utan ligga stilla i lä i solen en dag till.

 

Det där med att det är en sådan enorm skillnad mellan skrovkonstruktionerna måste du nog utveckla för att få mig som anhängare.

Dagens segelbåtar är ju planande och de går ändå bra med låga effektuttag.

Planande motorbåtar pinnar iväg i 5-6 knop på tomgång.

 

Jag tror TS kommer att upptäcka att det blir nära nog precis som han tänkt sig med en 20 hk snurra, men funkar det inte går det ju att åtgärda.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han har ju en motor, 90 hk, på båten! Den kanske kommer att gå som en klocka och då finns det ju ingen anledning att byta (än....).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Kane:

Han har ju en motor, 90 hk, på båten! Den kanske kommer att gå som en klocka och då finns det ju ingen anledning att byta (än....).


Jo, jag kommer innerst inne att bli lite besviken om den gamla 90-hästaren funkar bra, för då kan jag ju inte byta...:-)

Nä, nog är det bra om den funkar, då kan jag ändå trixa med t ex Ruddersafe och Smart Tabs (automatiska trimplan) för att få den att gå rakt och bra i låg fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mathias1975:

Jo, jag kommer innerst inne att bli lite besviken om den gamla 90-hästaren funkar bra, för då kan jag ju inte byta...:-)

Yes you can!

Din tanke är ju att ha att ha en nyare mera problemfri motor.

 

Jag tror du har fått i stort sett all input du kan få, så det blir upp till dig att välja.

Möjligen saknas ett uppskattat värde på en 30 år gammal snurra. Är det nära noll pengar så kan det ju vara idé att köra den en säsong, men om det är en bra grundplåt till en nyare snurra så kan det ju vara värt att sälja den.

 

Förbered för att kunna använda jollens motor som nödmotor...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att snurran är värd typ 500 euro om den fungerar, och i bytesaffär till en nyare är det ungefär samma som prutmånen. Att börja sälja den privat känns jobbigt.

Som du säger, testa denna första säsong och se hur den går. Jag längtar så himla mycket till sommaren och båtsäsong när jag nu äntligen har en fungerande båt. Att få prata lite här lättar på abstinensen. Frun eller tjejerna på jobbet är helt ointresserade av att höra på... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mackey:

Det är klart det kommer att finnas tillfällen när TS måste gasa lite mera, men hur ofta och då finns ju i 99 fall av 100 möjligheten att låta bli att puttra runt utan ligga stilla i lä i solen en dag till.

 

Det där med att det är en sådan enorm skillnad mellan skrovkonstruktionerna måste du nog utveckla för att få mig som anhängare.

Dagens segelbåtar är ju planande och de går ändå bra med låga effektuttag.

Planande motorbåtar pinnar iväg i 5-6 knop på tomgång.

 

Jag tror TS kommer att upptäcka att det blir nära nog precis som han tänkt sig med en 20 hk snurra, men funkar det inte går det ju att åtgärda.

 

Mackey

 

TS gör naturligtvis som TS vill.

 

Men att du jämf. segelbåt med ett planade motorbåtskrov och att det är jämförbart mellan dessa med effektuttag och kursstabilitet, njae....

 

En 20 hk vridmoment går inte att jämf med en 90 hk (4-takt) dvs mer vrid klarar att hantera en större propeller vilket då gör att farten blir högre på tomgång som du skriver men inte med en 20 hk som då har en mindre propp för att inte sjävdö när man fäller spaken. Det skulle i princip bli som att starta bilen på fyran, det tar stopp oavsett hur mycket man än gasar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Men att du jämf. segelbåt med ett planade motorbåtskrov och att det är jämförbart mellan dessa med effektuttag...

Vad menar du skulle göra att efektbehovet är olika för att nå 6-7 knop för ett planande segelbåtsskrov jämfört med ett planande motorbåtsskrov?

 

Så här ser jag på hela diskusionen...

och vi är nog egentligen inte så långt ifrån varandra...

 

16 timmar sedan skrev 535GT:

Om du nu inte vill ha en motor dundrande, så känns det som rätt poänglöst att försöka ha en så liten motor som möjligt på en stor båt. Det är en jävla skillnad i ljud på 2000 varv för 115 hk och 5500 varv för 25 hk. 

 

Blir så trött på resonemanget. 

 

15 timmar sedan skrev Mackey:

 

Men varför ska TS köra motorn på 5500 rpm med sin 20 hk motor?

Båten behöver ju bara typ 12 hk för att gå 6-7 knop vilket borde bli runt 3000 rpm.

 

Mackey

12 timmar sedan skrev Gelis:

Jo men den ska orka styra också i lte motsjö och sidvind. Det är en jävl... skillnad på en deplacement konstruktion och en planande dito. Att det räcker med 12 hk till en segelbåt/snipa är en sak.

 

12 timmar sedan skrev Mackey:

Det är klart det kommer att finnas tillfällen när TS måste gasa lite mera, men hur ofta och då finns ju i 99 fall av 100 möjligheten att låta bli att puttra runt utan ligga stilla i lä i solen en dag till.

 

Det hela börjar med att jag inte förstår varför 535GT tycker TS ska dundra runt på 5500 rpm när det normalt inte behövs för att färdas i 6-7 knop utan troligen räcker 3000 rpm i normalfallet.

Ibland kommer det att vara nödvändigt att gasa mera, men då kan man ofta välja att ligga stilla istället.

 

Jag tror Gelis och jag är nära överens, det var nog bara jag som missuppfattade att 12 hk inte skulle räcka för att nå farten 6-7 knop.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En segelbåt har ju köl:)

 

Sidostabiliteten i lågfart på en planande båt som har överbyggnad är ett skämt tyvärr. Värre ju lättare, högre och längre den är. Man behöver verkligen ha kraft/propellerstorlek för att det ska bli behagligt och i vissa mer extrema fall säkert. Bogpropp eller dubbelmontage är lyxlösningar :) 

 

Håller med om att många motorbåtar har lite hög tomgång, men 5-6knop är inte så vanligt. Min ligger runt 4 och det är ovanligt fort. En diesel med DP och hyffsad toppfart gör det oifrånkomligt tyvärr... Har dock stött på en båt med ca 7knops tomgång, det var en sportbåt med drev som gjorde 70knop. Klart lurig båt i hamnområden.

Inte menat att vara petig, utan mer flika in att det känns fort redan med 4knop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju klokt av TS att åtminstone ge 90-hästaren en chans. De där gamla Evinrude / Johnson är svåra att nöta ut, de brukar haverera av dålig omvårdnad. Med den motorn är det lätt att att se hur båten beter sig i låg fart och därefter bestämma sig för hur liten motor man vågar sätta på båten.

Om det blir byte till en mindre motor skulle jag konservera den gamla 90-hästaren och förvara den torrt och svalt. Inbytesvärdet är av klassen att försäljaren av den nya motorn kanske heller prutar rejält än tar in den gamla i byte :-) Om man sedan får för sig att sälja båten kan man hänga på Evinruden igen, båten är troligen mer lättsåld med den än med en 20-hästare, alla har inte samma filosofi som TS.

 

PS

Konstaterar att jag har omvänt problem. Min båt är en halvplanare som jag gärna kör i 7 - 10 knop och den blir vinglig om man tar sig över 17 knop :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...