Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Mathias1975

50 hk på en Finnsport 650 AC?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har höstfyndat en Finnsport 650 AC och den kom med en 90 hästkrafters Evinrude från slutet av 80-talet. Om den motorn funkar bra behåller jag den förstås, men tanken är att kunna uppgradera till en ny och tyst fyrtaktare.

 

Den underliga är att folk lägger 150-hästare och större på denna lilla båt (6,50m, ca 1000kg utan motor). Själv har jag inte behov att att köra snabbt, men det vore ju bra att kunna få den i planing vid behov. Annars kan jag tänka mig att puttra runt i 6-7 knop. Det jag funderar på är en snurra i storleksklassen 50-60 hästkrafter. Ingenstans har jag sett ett paket med så liten motor, men i Kipparilehti (finsk båttidning) läste jag att båtens ursprungliga motorrekommendation var 40-85 hästkrafter. Senare har rekommendationen höjts till 70-150 men skrovet eller båten i övrigt har inte ändrats.

 

Har någon erfarenhet eller tankar om detta? Jag vet själv att liten motor inte nödvändigtvis betyder god bränsleekonomi, grejen är att jag är nästan mera intresserad av att campa i båten än att köra den, och tror jag trivs bäst med att glida runt i sakta mak. Frågan är vilken toppfart en 50-hästare skulle ge vid behov. Vid vilken hastighet planar båten?

Tacksam för svar!

Mathias Nylund,
Nykarleby, Finland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

 

Jag hittade en tråd om ett beräkningsprogram för båtfart.

Tråden finns här.

 

Om man använder programmet får man fram att farten kan förväntas bli 20 - 25 knop med en 50 - 60 hk motor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaret. Och intressant tabell. Jag antar att skrovets form spelar in, men Finnsport lär ju vara en lättplanande båt. När jag knackade in båtens specs fick jag som resultat att den skulle gå 23,7 knop med 51 hästkrafters motor.

 

Detta torde nog vara grovt i överkant, men om man skulle komma upp i planing och runt 20 knop vore jag riktigt nöjd. Min tanke är att båten som sagt är gjord för 40-85 hk i oljekrisens efterdyningar då det var önskvärt med blygsam motorkraft, och att man sedan ökat på motorrekommendationen enligt trenden. De extra knopen kommer dock ganska dyrköpt, de som har 130 hästars maskiner menar att den går i ca 33 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att en underdimensionerad motor för båten får slita hund och drar onödigt mycket bränsle.

Tomme och lite soppa kan det kanske funka nödtorftigt med 50 kusar, men det scenariot inträffar i princip aldrig.

 

Skulle nog säga att runt 100  hk är lagom ( helst större) på en så pass "stor" båt, motorn klarar av att driva båten på lägre varvtal med lägre soppaförbrukning som följd. Det är alltså inte frågan om att spränga ljudvallen i fart utan att få ett lågt motorvarv vid marchfart runt 20-25 kn, Maxfarten är ointressant.

 

Sedan om du vill ligga på 6-7 knop så har du valt fel båt, planande båtar fungerar inget bra i dessa farter. Visst funkar det men räkna med slingrig gång.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle akta mig för att välja en för liten motor.

När man sitter och pyskör i 5 -6 knop med den båten är man snart less på det ständiga rattandet. Man sitter hela tiden och trixar med trimplanen och motortrimreglaget för att försöka hämma slingrandet. Om man inte har trimplan sitter man och drömmer om sådana.

När man vill köra lite fortare sitter man och trixar med trimplanen och motortrimreglaget för att komma upp i plan överhuvud taget. Om man inte har trimplan drömmer man om att ha sådana. Har man sådana sitter man och undrar om större trimplan skulle hjälpa. Eller en sån där fena på motorn kanske? Eller borde man prova lite olika propellrar? Kommer man inte riktigt upp i plan när man har lite folk med gäller det att på ett taktfullt och diplomatiskt sätt kommendera den tyngste att flytta sig så långt fram i båten som möjligt.

En för liten motor är orsak till huvudbry precis hela tiden. Ja, den är bara ett j**la påhäng, bokstavligt talat.

Det går alltid att köra sakta med en stor motor, men det går inte att köra fort med en för liten...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu ska ha båten tills den självdör, så visst. Då får du givetvis köpa vilken motor du vill, men det lär bli svårt att sälja den för dig, med en klart underdimensionerad motor. Köp en 90 är mitt råd. Prova med din nuvarande, så ser du ju. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för svaren!

 

Jo, jag ska först testa hur den går i 6-7 knop. Om den styr hyfsat eller om den slirar. Min förra båt var en 8-meters träsnipa, antar att Finnsporten inte går lika rakt. Ville dock bestämt ha en utombordare denna gång, och det finns inte många deplacementbåtar för utombordare.

 

Orsaken varför jag vill köpa liten motor är helt enkelt priset. Det verkar vara ett stort gap mellan 50 hk och större. Här i Finland såg jag att man t ex får en splitterny Tohatsu 50hk för 5000 euro, och det börjar vara min maxbudget för motor. En 100-hästare skulle i sig inte fela men de kostar det dubbla.

 

Paketets andrahandsvärde är förstås en annan femma. Tror dock inte att en 50-hästare är något problem där. Man behöver ju inte sälja båt och motor i samma paket, och en 50-hästare är mycket lättare att sälja än en 100-hästare.

 

Om ni tycker att 50 hk är klent, är det potentiellt upprörande att jag också har funderat på 20 hästkrafter. 🙂 Då skulle jag kunna köra mina 6-7 knop och ha råd med splitterny och problemfri motor. Så idén om 50-hästaren är mest för att kunna glida på lägre och tystare varv, samt att ha lite kraft i reserv om det behövs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med mycket folk + packning ombord (Båt+motor+last väger ekipaget >1600 KG) kommer 50 hk kännas väldigt klent. Tveksamt om den ens orkar plana eller i vart fall kommer motorn få jobba väldigt hårt för att nå dit. Som redan skrivits i tråden är nog bästa tipset att välja minst 90 hk. Går säkert att hitta en fin begagnad motor framåt vårkanten med rätt storlek och som passar din budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-02 vid 08:47 skrev Mathias1975:

Om ni tycker att 50 hk är klent, är det potentiellt upprörande att jag också har funderat på 20 hästkrafter. 🙂 Då skulle jag kunna köra mina 6-7 knop...

Det tror jag är ett bättre alternativ än att satsa på en 50 hk motor som ändå inte riktigt räcker till. Du kommer att nå 6-7 knop med cirka 1/2 gas bedömer jag och motorn kommer att arbeta någorlunda effektivt. Se bara till att du får en rigg som når ner till vattnet och en propeller som är rätt dimensionerad för din önskade fart.

 

Gör slag i saken direkt tycker jag. Du har ju bestämt dig redan. Du vill ha en långsam Finnsport. Punkt slut!

  • Köp redan nu en ny 20 hk snurra, kan möjligen gå att få till lite bättre pris mitt i vintern. Den bör troligen ha lång rigg och en propeller anpassad till användning på segelbåt.
  • Sälj den gamla snurran i vår när efterfrågan är lite större, även om efterfrågan säkert inte är jättestor på en 40 år gammal tvåtaktare. Samtidigt är den nästan så gammal att den kanske har ett vetteranvärde.För vattenmiljöns skull är det bättre att skrota den...
  • Lägg ev. lite tid i vår på att plasta upp en liten tillfällig köl så kommer båten att gå rakare utan att slingra. Det kanske är idiotiskt, men en tanke i alla fall. Det finns säkert massor av åsikter ang. detta och hur den ska utformas både här på forumet och annorstädes. 

Lycka till!

Mackey

 

PS

Tänk på detta!!!

 

48 minuter sedan skrev Freez:

Tveksamt om den ens orkar plana

TS är inte intresserad av att plana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack igen för alla synpunkter!

Ja, kanske det vore fiffigast att skaffa en 20-hästare direkt. Då skulle jag ha råd att köpa splitterny motor av vilket märke som helst, och jag kan t o m lyfta av den för hand. Jag tycker som sagt om att köra långsamt, och dessutom är jag så pass oerfaren kapten att jag helst åker runt i skärgården i låg fart för säkerhetens skull. Om jag körde runt i 30 knop vet jag inte vart jag skulle ta vägen efter den första halvtimmen.

 

Problemet är styrningen. Att sitta och kompensera för jämnan är inte kul. Finns det några andra sätt än plastad köl som skulle hjälpa till att styra den rakt? Autopilot? 🙂

 

Sedan, Mackey, är ju min Evinrude endast 30 år gammal, inte 40...:-)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så satsar du på en 8-hästare och kör tills den tar slut. Då har du råd att köpa en till :) .

8-hästaren tar dig framåt i dina 6-7 knop och kan kanske få upp farten till 10 och den låter inte mycket värre än en 20-hästare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så kanske jag klarar mig med min nya Mercury 2,5-hästare som jag har på roddbåten. 

 

Skämt åsido så läste jag om någon som kört runt Saimen (insjö i Finland) med en Finnsport 650 som hade en 10-hästare. Så om man ändå struntar i att plana så skulle det faktiskt gå.

Ju mer jag tänker på en ännu mindre motor, desto mer gillar jag tanken. För det första är dom lätthanterliga, och jag skulle säkert kunna montera och provköra någons 20-hästare innan jag bestämmer mig. Den är inte lika stöldbegärlig som en ny 100-hästare som står bredvid när den vara är värd 1/5. Ångrar jag mig och säljer så är ju en 20-hästare bland det lättaste att byta in eller omvandla till pengar.

 

Som bakgrund till min aversion gentemot båtstrul kan jag berätta att jag varit ofrivillig träbåtsägare i nästan tio år. Det var min pappa som köpte en Kråkö 800, dubbelruffare i mahogny, och efter någon säsong kroknade han på underhållet. Jag har då försökt hinna sköta den vid sidan av jobb, firma och barnfamilj, men oftast har det dröjt till augusti innan den varit sjöklar. Ifjol brann propparna definitivt så jag inte hann få båten i sjön alls och missade hela den varma långa båtsäsongen. Som tur lyckades jag sälja den i höst, och köpte då min barndoms drömbåt, alltså Finnsporten. Jag har två pojkar som är 6 och 8 år gamla, och det blir perfekt att vara ute och campa med dem sommaren lång när de har en egen akterhytt att förfoga över. I den extremt rymliga förkabinen kan vi spela spel på dagen, och titta på film på kvällen. Sedan kokar vi mat ibland, och kanske t o m åker en sväng nu och då i sakta mak. För mig ska båten fungera som en flytande husvagn, inte som ett transportmedel.

Min allergi mot bråkande motorer intensifierades när jag för ett par år sedan impulsköpte en retro-vattenskoter med en gammal 20 hk Johnson på. På första provturen knäcktes styrvajern och det var ett helvete att byta. Dessutom var styrningen inte korrekt anpassad till motorn, så det gick inte att kippa upp motorn på grunt vatten utan att koppla loss hela styrningen. Och sedan kärvade gasreglaget allt som oftast. Jag sålde motor och skoter var för sig och fick ihop ungefär det jag gett, men då svor jag att aldrig krångla med gammal skit längre. Därför köpte jag nyligen en ny liten snurra till roddbåten, och därför är jag nu intresserad av att ha en ny motor som är ny, har garanti, alltid startar och alltid fungerar.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mathias1975:

Problemet är styrningen. Att sitta och kompensera för jämnan är inte kul. Finns det några andra sätt än plastad köl som skulle hjälpa till att styra den rakt? Autopilot? 🙂

 

Sedan, Mackey, är ju min Evinrude endast 30 år gammal, inte 40...:-)  

Man kan ju låta bli att kompensera också och låta båten gå i vida bågar. Så länge man inte kör i en kanal eller trång farled funkar ju det bra. Oftast är ju problemet att man hela tiden överkompenserar rattrörelsen, inte att båten slingrar sig fram själv med ratten helt stilla.

 

Autopiloten kommer att ge slingrig gång tror jag, men då slipper du i alla fall sitta och styra själv.

 

En låsbar eller trög ratt brukar också funka. Då kan man vrida den en eller två millimeter och låta den vara i det läget och vänta och se vad som händer. Vrida ytterligare någon millimeter lite senare om det behövs.

 

2019-01-01 vid 21:04 skrev Faderullan:

Eller en sån där fena på motorn kanske?

Det kan funka kanske.

 

Hoppas din snurra inte tog illa upp ang. min bristfälliga åldersbestämning. 😃

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt sant, i låg hastighet kanske det inte gör så mycket att man sicksackar lite.

 

Tänk om man stället satte två 10-hästare, och monterade dem i de bakre hörnen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

TS är inte intresserad av att plana.

 

Vad betyder nedan då?

 

2018-12-31 vid 15:29 skrev Mathias1975:

Själv har jag inte behov att att köra snabbt, men det vore ju bra att kunna få den i planing vid behov.

 

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-01 vid 14:34 skrev Mathias1975:

Detta torde nog vara grovt i överkant, men om man skulle komma upp i planing och runt 20 knop vore jag riktigt nöjd.

 

4 timmar sedan skrev Mackey:

TS är inte intresserad av att plana.

Jo men bara runt 20 knop vilket säkert kommer gå bra med en 20 hästars😎

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mathias1975:

... Jag har två pojkar som är 6 och 8 år gamla, och det blir perfekt att vara ute och campa med dem sommaren lång när de har en egen akterhytt att förfoga över. I den extremt rymliga förkabinen kan vi spela spel på dagen, och titta på film på kvällen. Sedan kokar vi mat ibland, och kanske t o m åker en sväng nu och då i sakta mak. För mig ska båten fungera som en flytande husvagn, inte som ett transportmedel.

...

Tänk på att du behöver ha en motor som du kan ladda batterierna med, alltså med en bra generator. Alla mindre har inte den möjligheten.

Sen behöver du antagligen stor batteribank och lite solpaneler också, men det är ju en annan femma 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

En låsbar eller trög ratt brukar också funka. Då kan man vrida den en eller två millimeter och låta den vara i det läget och vänta och se vad som händer. Vrida ytterligare någon millimeter lite senare om det behövs.

I fullständigt stillastående vatten med 100% jämn temperatur när båten når detta kan det kanske fungera men verkligheten se annorlunda ut. Den minsta ström orsakad av vind, fiskstim eller temperaturskillnader kommer störa jämvikten och ändra kursen.
Kaosteorin.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Baxlaget:

I fullständigt stillastående vatten med 100% jämn temperatur när båten når detta kan det kanske fungera men verkligheten se annorlunda ut. Den minsta ström orsakad av vind, fiskstim eller temperaturskillnader kommer störa jämvikten och ändra kursen.
Kaosteorin.

Har funkat bra i många olika båtar för mig i alla fall, men det var mest på 70-talet.

 

Det som talar för att det funkar fortfarande är ju att annars skulle man ju ha samma problem med båtar som har lite köl. Denna typ av båtar borde också påverkas av strömmar, tom. mera kanske eftersom de har en köl som fångar strömmarna.

 

Kaosteorin behärskar jag inte, men om vi utgår ifrån att de små strömmar som jag uppfattar att enligt teorin ska leda båten på villovägar istället faktiskt kommer lite huller om buller från olika håll så borde ju framfarten bli i stort sett rak. Om dessa små strömmar istället gör att båten kontinuerligt ändrar kurs åt det ena eller andra hållet går detta ju att kompensera med en liten ändring på rattläget.

 

Jag är övertygad om att slingriga båtfärder allt som oftast beror på att man överkompenserar när man styr och/eller att man inte står ut med minsta kursavvikelse.

 

Tillägg: Jag menar inte att man aldrig behöver styra, men man behöver inte styra eller rätta till kursen hela tiden. Ibland klarar båten sig själv i fem sex minuter och ibland får man justera  oftare.

Man kommer ju inte så väldigt långt fel i 6-7 knop på sex minuter. Som värst blir det cirka 2,5 M om man kör 180° åt fel håll. 😁

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En planande båt kan man få att gå spikrakt i så såga farter som 1-2 knop. Knepet stavas drivankare. Ett lagom anpassat drivankare är klart enklare och billigare än plasta en köl. Trollar timvis med sjumetetsbåt på detta vis. 

 

Mitt tips:

Vill du plana, skaffa 75+ motor. 

Vill du inte plana, skaffa en 15-20 hästars med bra generator. 50 hästar är i det fallet bortkastat. 

 

Och skulle du ångra dig är en 20 hästare lättsåld, och du förlorar inte mycket pengar om du vill sälja och uppgradera. 

 

Personligen hade jag dock sålt 90 hästaren och köpt en 75-100 hästars fyrtakt. Ligga och fisköra en gammal tvåtakt är allt annat än behagligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ziggemannen:

En planande båt kan man få att gå spikrakt i så såga farter som 1-2 knop. Knepet stavas drivankare.

Det är en bra idé.

Bara för TS att prova sig fram till något som ger lagom motstånd i 7 knop.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips där. Drivankare skulle säkert fungera, men det blir ju bökigt att hålla på med det hela tiden. Slutar väl men att jag snurrar in linan i propellern.

 

Generatorn hade jag inte ägnat en tanke åt, så det var en bra poäng. Man förmodar väl att modeller med elstart är tillverkade för att kunna ladda batteriet tillräckligt för att starta, men det är kanske annan femma huruvida en mindre motor också hinner ladda nöjesbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en grej som heter Ruddersafe, denna är gjord för att få bra styrning på planande skrov i låg fart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-04 vid 17:34 skrev Mackey:

Ibland klarar båten sig själv i fem sex minuter och ibland får man justera  oftare.

Vissa båtar är kursrakare än andra beroende på V-bottenvinkel, design mm.men att få en sådan båt att hålla kursen i 6 minuter skulle jag vilja se. Med stora trimplan maximalt nedfällda blir kursen stabil men de flesta trimplan är inte tillräckligt stora (eller gjorda) för att stabilisera kursen i 6 knop.

2019-01-04 vid 17:34 skrev Mackey:

Man kommer ju inte så väldigt långt fel i 6-7 knop på sex minuter.

Prova det i en lång raka i Väddö kanal :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Baxlaget:

hålla kursen i 6 minuter skulle jag vilja se.

 

8 minuter sedan skrev Baxlaget:

Prova det i en lång raka i Väddö kanal :)

2019-01-04 vid 13:57 skrev Mackey:

Man kan ju låta bli att kompensera också och låta båten gå i vida bågar. Så länge man inte kör i en kanal eller trång farled funkar ju det bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:
2019-01-04 vid 13:57 skrev Mackey:

Man kan ju låta bli att kompensera också och låta båten gå i vida bågar. Så länge man inte kör i en kanal eller trång farled funkar ju det bra.

 

Jo, visst kan man göra det om man är ensam på havet och inte bryr sig om vart båten är på väg.
Tror ingen seriös skeppare framför sitt flytetyg på det viset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Mathias1975:

Jag hittade en grej som heter Ruddersafe, denna är gjord för att få bra styrning på planande skrov i låg fart. http://www.ruddersafe.co.uk

Det kan säkert fungera men det bromsar garanterat i högre farter. Optimalt är att montera stora trimplan. Då kan du få en rak kurs vid låga farter samt behålla båtens högfartsegenskaper.
Drivankare är, som tidigare sagts, ett annat alternativ men inte lika smidigt.

 

Redigerad av Baxlaget
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig spelar det inte så stor roll om rodret bromsar lite eftersom jag ska köra sakta.

 

Du nämde stora trimplan, på vilket sätt hjälper dom till att hålla kurs i låga farter? Jag kritiserar alltså inte din idé, bara undrar vad det är som tekniskt gör att styrbarheten förbättras med dem?

 

Jag börjar här ha receptet för god styrning i låg fart:
- Ruddersafe
- fyrbladig propeller
- trimplan (?)

 

Kollade att Yamahas High Thrust-motorer kunde vara lämpliga, men de kostar som tusan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag är "tvungen" att köra i 5-7 knop drar jag ner trimplanen max. Då blir det lite bättre riktningsstabilitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kane:

När jag är "tvungen" att köra i 5-7 knop drar jag ner trimplanen max. Då blir det lite bättre riktningsstabilitet.


Skulle detta funka med automatiska trimplan, alltså sådana billigare utan elektronisk styrning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...