Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Celeste_Fidra

Bygga om inredning storfidra

Rekommendera Poster

Hej och tack för ett bra forum med många fina trådar.

Sedan april förra året äger jag en härlig storfidra och har lite funderingar ang dispositionen av utrymmet. Det första jag vill göra är att montera bort skåpen/hyllorna på babordssidan (för att få ett större utrymme). Är det någon här som har någon aning om huruvida detta kan ha påverkan på hållfastheten på skrovet/däcket?

 

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vad du menar, men det tror jag knappast. På BB sida finns det ju inte så mycket skåp och hyllor i originalutförande - har du några bilder.

Har själv seglat Storfidra i några år. Längs hela den svenska kusten - från Haparanda till Krokstrand.

Dessvärre har båten stått på land i 10 år och jag börjar fundera på om det är dags att skrota den. Synd på en annars fin båt.

Gjorde under min aktiva period med Storfidran en del förändringar, som du kan läsa om här.

 

https://thallatha.blogspot.com/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar, Tommy. Jo, jag har läst en del av dina inlägg här oxå. Visste inte att du hade kvar fidran..

Nej, jag tror inte heller att det borde påverka -  men vill ogärna göra nåt FÖR dumt ;). Bättre att fråga experterna först. 

Lägger med en bild här

 

/Marcus

6F31F8B1-4A4B-4B73-8A0D-F15F01E43040.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du "lysande" Fidra!  Celesta!

Av en slump hamnade jag här för Toaen nämde nått om just Storfidran precis just nu.

Jo, seddu, jag har en Fingal, en av de sista som gjordes. Å där har förra ägaren rivit nästan all inredning. O nu det roliga, det jag tänker bygga, om orken räcker, är nått som liknar just det du visar på bilden.

Vafför?

Jo, det är väldigt "space"-igt men totalt obekvämt att sitta, man måste ha en drös med kuddar bakom ryggen å man slår i nacken hela tiden i sargen/kanten mellan däcket å ruffväggen.

Så mitt förslag är att bygg inte om eller ta inte bort.

Ang  ev farhågor vad gäller själva hållfastheten. Det har ingen som helst betydelse. Jag sågade bort en tvärstagning som kallas "bridgedäck" för att lättare kliva ner från däck till kajutan. Mätte först tvärsöver med båten i vattnet. Sågade bort å nu kommer hon att kippa ut som en sko på land tänkte jag. Mätte på land Skiljde bara ett par millimeter!! Mätte sedan i vattnet igen å det stannade vid de där 2 millimetrarna.

Det som kan hända är att ditt däck ev svajar mer om du tar bort "skåpen" Då kan du limma en förstärkning på undersidan ungefär som en linjal på högkant, på undersidan  dåcket.

Ha en skön seglarsommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet ju inte du så mycket om storfidra min käre Ruskprick. Du visste ju inte ens vad "innerline" var. Det var därför jag jag länkade till denna tråden, för att du skulle få se den ljusgula färgen - som "Fisksätravarvet" valde på innerlinen.

Om det sviktar i däcket på en havs eller storfidra, så beror det på att däcken inte byggts som de görs på de allra flesta båtar.
 

I regel byggs däcken i Sandwich. Dvs en cellplastkärna eller balsa mellan två lager glasfiberlaminat.

På havs och storfidran är däcket i två delar. Ett ytterdäck och en innerline. Dessa två delarna sitter ihop med plyfaremsor som distans. Mellan remsorna, som sitter med ett visst mellanrum, kan det svikta.  

Jag åtgärdade det på min havsfidra genom att borra en massa hål i innerline och sen spruta in fogskum. Innan hade jag lagt 22 mm tillsågad spånskiva på däcket och lagt storgatsten ovanpå - för att däcket inte skulle kunna resa sig - om utifall att.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-01-04 vid 19:10 skrev Ruskpricken:

Hej du "lysande" Fidra!  Celesta!

Av en slump hamnade jag här för Toaen nämde nått om just Storfidran precis just nu.

Jo, seddu, jag har en Fingal, en av de sista som gjordes. Å där har förra ägaren rivit nästan all inredning. O nu det roliga, det jag tänker bygga, om orken räcker, är nått som liknar just det du visar på bilden.

Vafför?

Jo, det är väldigt "space"-igt men totalt obekvämt att sitta, man måste ha en drös med kuddar bakom ryggen å man slår i nacken hela tiden i sargen/kanten mellan däcket å ruffväggen.

Så mitt förslag är att bygg inte om eller ta inte bort.

Ang  ev farhågor vad gäller själva hållfastheten. Det har ingen som helst betydelse. Jag sågade bort en tvärstagning som kallas "bridgedäck" för att lättare kliva ner från däck till kajutan. Mätte först tvärsöver med båten i vattnet. Sågade bort å nu kommer hon att kippa ut som en sko på land tänkte jag. Mätte på land Skiljde bara ett par millimeter!! Mätte sedan i vattnet igen å det stannade vid de där 2 millimetrarna.

Det som kan hända är att ditt däck ev svajar mer om du tar bort "skåpen" Då kan du limma en förstärkning på undersidan ungefär som en linjal på högkant, på undersidan  dåcket.

Ha en skön seglarsommar.

 

Jag kom på att jag faktiskt kan behålla den övre kanten på träet längs med rufftaket, det borde behålla lite styrsel. Det skulle bli som ditt förslag då :)

I storfidran är det inga problem med att slå i nacke eller huvud, för höjden är riktigt bra. Så som facken är nu behöver jag precis huka mig för att komma under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är syftet med att ta bort förvaringen..? Vad skall du använda ”det större utrymmet” till..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...