Jump to content
Monday 14 October 2024
Mickebuss

Volvo Penta TAMD41B startar endast på startgas

Recommended Posts

Hej,

Har en Volvo penta tamd41b som precis renoverats. Har renoverat bränslepump, toplock, ventiler, spridare, bytt matarpump och startmotor mm.

 

Motorn har bra komp och går bra (när den väl är igång). Problemet är att den endast tänder på startgas. Väl igång är det inga problem.  Får den inte startgas startar den inte.

 

Detta problem fanns även innan motorn renoverades.

 

Har snakkat med både verkstäder och par duktiga gör det självare utan att bli klok på vad det kan vara. 

 

Någon som har en ide vad det kan bero på?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon backventil så bränslet tappar höjd kanske. Alternativt en liten läcka i en bränsleslang.

Finns det någon handpump på pumpen så du kan pumpa upp tryck och sen prova att starta? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
47 minuter sedan skrev Mickebuss:

Hej,

Har en Volvo penta tamd41b som precis renoverats. Har renoverat bränslepump, toplock, ventiler, spridare, bytt matarpump och startmotor mm.

 

Motorn har bra komp och går bra (när den väl är igång). Problemet är att den endast tänder på startgas. Väl igång är det inga problem.  Får den inte startgas startar den inte.

 

Detta problem fanns även innan motorn renoverades.

 

Har snakkat med både verkstäder och par duktiga gör det självare utan att bli klok på vad det kan vara. 

 

Någon som har en ide vad det kan bero på?

När uppstod problemet?

Har den varit svårstartad sen du köpte den eller har det hänt i samband något, haveri, vinterservice eller annan åtgärd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med "går bra" menar du att den har bra effekt och orkar driva båten i förväntad fart eller menar du att den går jämnt och lugnt?

Som alltid när det trilskas så gäller att ha koll på kompression, rätt mängd bränsle vid rätt tid och fri tillgång till luft. Sen om det är kallt så kanske det behövs några varv extra eller glödning.

 

Du nämner att detta fel fanns innan. Var det därför du renoverade vissa delar eller var det något ytterligare fel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

efter att jag fick mina spridare justerade och mottrycket blev lite högre i spridarna så behövde inställningen på pumpen justeras, pumpen vreds 1 mm så att insprutningen blev tidigare, det gjorde att insprutningen påbörjades 2 grader tidigare och då fanns det tillräckligt med bränsle och motorn startade omgående efter det.

Före justeringen av pumpens läge så krävdes mycket gaspådrag för att få igång motorn och den rök mycket vit rök en stund efter starten.

Motorn är en aqad 40 

Jag har också tidigare haft problem med att motorn startat men gått riktig dåligt en kort stund, inte länge. Det berodde på att bränsleslangen läckte in luft vid vattenavskiljaren och flera meter av insugsslangen blev tom på bränsle, men motorn startade alltid på en gång.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Startar den inte utan extra "hjälp" så är det ju iaf 9/10 gånger något med bränslet/luften antingen får den för mycket eller för lite, så är det nästan jämt iaf=) 

 

MVH

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mackey:

?????

 

Läs och begrunda.

 

🤐

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med "bra komp", menar du att det känns/låter bra,  eller har du kollat vad du har för komp? Om inte, kolla det!

 

Annars låter det ju som att det kommer in luft när den står, kolla allt, eller byt alla ledningar, kopplingar, osv.

 

Och håll inte på och starta på startgas!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag råkat ut för detta på gamla dieslar och även andra motorer företrädesvis med bränsleinsprutning, har det varit en bränsleslang eller någon skarv som tjuvläckt luft.

Beroende på hur mycket luft som läcker in brukar ju då motorn gå illa även på högre varvtal och i allmänhet tappa effekt.

Svågern hade en gång en snipa med en Perkinsmotor, spelar väl kanske ingen roll vad det var för maskin, men eftersom dieseltanken lågt rätt långt ned i kölsvinet fanns det en elektriskt uppfodringspump, och när den lade av var motorn svår att starta, men gick någorlunda självständigt då den väl gick... Även där hade en bränsleslang torkat och läckte in litet tjuvluft.

 

-Sedan minns jag en annan diskussion här på forumet som gällde förfarandet att starta dieselmotorer på startgas, att det då kunde vara skadligt eller ilallafall mindre bra för motorn.

Men kolla efter eventuella tjuvläckor i bränslesystemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-01-01 vid 20:37 skrev ralle:

Med "bra komp", menar du att det känns/låter bra,  eller har du kollat vad du har för komp? Om inte, kolla det!

 

Annars låter det ju som att det kommer in luft när den står, kolla allt, eller byt alla ledningar, kopplingar, osv.

 

Och håll inte på och starta på startgas!

Vi har gjort komptest och har ca 24-25kg på varje cylinder.

Alla slangar/kopplingar är bytta, vi har också misstänkt tjuvluft men hittar inget läckage. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2018-12-30 vid 16:50 skrev JonasAx:

Med "går bra" menar du att den har bra effekt och orkar driva båten i förväntad fart eller menar du att den går jämnt och lugnt?

Som alltid när det trilskas så gäller att ha koll på kompression, rätt mängd bränsle vid rätt tid och fri tillgång till luft. Sen om det är kallt så kanske det behövs några varv extra eller glödning.

 

Du nämner att detta fel fanns innan. Var det därför du renoverade vissa delar eller var det något ytterligare fel?

Innan renoveringen hade vi nästintill alltid svårt att få igång den efter att den gått varm. Dock hade vi aldrig problem att starta den kall. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Renoverat bränslepump", innebär det att insprutningspumpen varit inlämnad på ordentlig renovering?

För annars kan just slut insprutningspump innebära svårt eller omöjligt att starta varm. Vet en som alltid hade en hink kallt vatten i traktorn som han kunde hälla på pumpen om han skulle bli tvungen att stänga av motorn ute i fält.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du sätter en tillfällig genomskinlig slang på returen till tanken så kan du se om det är luft i systemet. Men det kanske du har provat redan?

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...