Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Modesty77

vajer press

Rekommendera Poster

Såg ett intressant klipp på Youtube där man bygd ett hemmagjort hydraulpress.

 

Undrar om en sådan på 5 ton eller 10 ton skulle funka för att kunna pressa ändstycke på en vajer ?

 

Det skulle vara smidigt att kunna göra det själv, och en sådan kan man ha även ombord om man så vill.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vilken diameter på vajern. För vajern i youtube inslaget här ovan räcker det inte med 10 ton.

Går åt mer kraft än man tror att pressa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här är min rigg pressad - om jag fattat det rätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju viktigt att pressbacken passar ihop med det man skall pressa.

Så var det i alla fall när man pressar tex kabelsko i elsammanhang.

I nödfall kan man slå fast en flatstiftskontak av de små dimensionerna med en sten mot en annan sten. Men det blir långt ifrån nån bra pressning. Måste man göra en nödreparation så kan man få mycket att fungera, utan att det blir bra.

Skall man pressa en riggvajer som skall tåla belastning, så gäller det ha rätt utrustning.

Skall man göra reparationer ombord, så är det bättre att ha en passande ändterminal, som kan monteras med vanliga handverktyg.

https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/wire-staende-rigg/andterminal

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev toaen:

Det är ju viktigt att pressbacken passar ihop med det man skall pressa.

Glömde
Dessutom skall man ha rätt presstryck. Det kan va lika illa att pressa för hårt som för löst.

Har dragit sönder många elanslutningar för hand, som inte alls skulle dras så hårt när vi började dra med med momentnyckel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev toaen:

Glömde
Dessutom skall man ha rätt presstryck. Det kan va lika illa att pressa för hårt som för löst.

Har dragit sönder många elanslutningar för hand, som inte alls skulle dras så hårt när vi började dra med med momentnyckel.

Om du ser till att skaffa/tillverka pressbackar med rätt mått som ska pressas ihop helt så bör det ju bli rätt. Givet att hylsa och vajer håller mått inom tolerans.

Den som pressas med exenterpressen, i bif film, pressar ju inte till ett tryck utan till inställt läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Om du ser till att skaffa/tillverka pressbackar med rätt mått som ska pressas ihop helt så bör det ju bli rätt. Givet att hylsa och vajer håller mått inom tolerans.

Den som pressas med exenterpressen, i bif film, pressar ju inte till ett tryck utan till inställt läge.

Kollade igen. Mindes fel. Ingen excenterpress inte. Fast hydraulpressen verkar åxå köra ihop backarna mot anslag.

Vet man bara hur det ska pressas ihop är det enkelt att tillverka.

Fast för nödsituation... liite overkill... nån slags ändterminal e nog att föredra. Sen behöver man ju lite andra prylar som vinkelslip. Förlängningsdelar om det blir för kort mm.

Hade själv ett babystag som blev som ett trasigt paraply i somras. Som tur är satt det en såndär mojäng med kona i ena änden. Lätt fixat fast fick låna lite verktyg, gaslåga mm. För att få till det. Fick dessutom hjälp av ett gäng estländare. 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev toaen:

Det är ju viktigt att pressbacken passar ihop med det man skall pressa.

Idag ska pressbackarna vara kalibrerade. Jag får inte längre låna pressverktygen. Firman som gör elskåp mm törs inte låna ut verktygen. Verktygen kalibreras med jämna mellanrum, skulle det visa sig att verktygen inte klarar kalibreringen så kan de tvingas göra om pressningarna.

--

Hur ser era pressningar ut? Är de sexkantiga eller runda? Jag har bara sexkantiga till mantågswiren, övriga är runda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Caribic410:

Om du ser till att skaffa/tillverka pressbackar med rätt mått som ska pressas ihop helt så bör det ju bli rätt. Givet att hylsa och vajer håller mått inom tolerans.

Den som pressas med exenterpressen, i bif film, pressar ju inte till ett tryck utan till inställt läge.

Det är ganska meningslöst för den enskilde båtägaren att skaffa utrustning för att pressa nån enstaka pressning eller tom för en hel rigg.

Det blir mycket billigare och bättre om man lämnar bort ett sånt jobb till de som har rätt utrustning och som vet vad de sysslar med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev toaen:

Det är ganska meningslöst för den enskilde båtägaren att skaffa utrustning för att pressa nån enstaka pressning eller tom för en hel rigg.

Det blir mycket billigare och bättre om man lämnar bort ett sånt jobb till de som har rätt utrustning och som vet vad de sysslar med.

Eller så kan man ju testdra. Om ändstycken håller för att dra av vajern och inte är pressat så det skadar densamme, lär det hålla.

Såklart man ska ta reda på hur man gör vad som är viktigt mm. Så "man" vet vad "man" håller på med.

Det är ju inte genforskning utan rätt enkel mekanik trots allt.

Om det är meningsfyllt.. tjaa.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att tänka på innan man sätter igång.

  • Hur mycket kan man spara på materialet?
  • Hur mycket kostar själva pressningen?
  • Hur ofta gör man detta?
  • Hur mycket kostar ett rigghaveri där trolig ersättning från försäkringen blir noll och intet?
  • Är det värt det?

För mig är svaret helt klart NEJ!

 

Testdra som Caribic410 föreslår kan man ju göra, men en 10 mm vajer till stag/vant har en brottgräns på sådär 7-8 ton så det blir inte helt lätt att bygga en testrigg. Absolut ingen genforskning, men ändå inte helt lätt.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev toaen:

Det är ganska meningslöst för den enskilde båtägaren att skaffa utrustning för att pressa nån enstaka pressning eller tom för en hel rigg.

Absolut. Dessutom garantiaspekten. Om en pressning ger sig så lär mitt försäkringsbolag jaga skiten ur riggverkstaden. Har jag pressat själv så vet jag vem som får betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Caribic410:

 

Fast för nödsituation... liite overkill... nån slags ändterminal e nog att föredra. Sen behöver man ju lite andra prylar som vinkelslip.


Varför behöver man vinkelslip?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinkelslip behöver man väl alltid? Fantastiskt verktyg.

Caribic, om pressningen håller för att dra av wiren så var pressningen ok, men då får man ju göra om den, och provdra igen och.....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

Vinkelslip behöver man väl alltid? Fantastiskt verktyg.

Caribic, om pressningen håller för att dra av wiren så var pressningen ok, men då får man ju göra om den, och provdra igen och.....?


Jovisst och rikt och planhyvel och överhandsfräs och bergborrmaskin och bänkcirkelsåg och handhållen d;o, elektrisk sticksåg och Fein Multimaster och ...................................

Men varför just vinkelslip i samband med pressning av stag och vant eventuellt som nödreparation till sjöss.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev trewq:

Vinkelslip behöver man väl alltid? Fantastiskt verktyg.

Caribic, om pressningen håller för att dra av wiren så var pressningen ok, men då får man ju göra om den, och provdra igen och.....?

Jag skulle räkna med att verktyget är "kalibrerat" om "man" drar av innan det släpper. Jag har personligen inget intresse av den typen av utrustning men om jag skulle ha det skulle jag såklart

..tillverka delarna i verktygsstål typ UHB Arne eller UHB Rigor och härda.

Kletar "man" olja när man pressar så lär dom hålla tiotusentals pressningar innan behov av "kalibrering".

... å vad händer sen.. om det är så slitet att det går att dra loss vajer.. behöver man slipa bort några hundradelar från de ytor som möts och ger hoppressningsmåttet. Ny kalibrering.. sen ere bara pressa på igen.

..ingen raketforskning som sagt.

Dendär rullpressvarianten verkar ännu enklare.. med tanke på den presskraft som behövs.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev toaen:


Jovisst och rikt och planhyvel och överhandsfräs och bergborrmaskin och bänkcirkelsåg och handhållen d;o, elektrisk sticksåg och Fein Multimaster och ...................................

Men varför just vinkelslip i samband med pressning av stag och vant eventuellt som nödreparation till sjöss.

Vid pressning vet jag inte.. men jag behövde vinkelslip när jag fixade mitt babystag i somras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev toaen:


Jovisst och rikt och planhyvel och överhandsfräs och bergborrmaskin och bänkcirkelsåg och handhållen d;o, elektrisk sticksåg och Fein Multimaster och ...................................

Men varför just vinkelslip i samband med pressning av stag och vant eventuellt som nödreparation till sjöss.

Såklart man behöver rikthyvel planhyvel laxspårmadkin mm annat småplock. Men sånt har man ju.. lite specialprylar kan däremot va svårt att komma ihåg. Fast verktygsfräsmaskinen går ju att göra mycket i och med om man bara har materialförråd. Annars måste man nog gå iland å anskaffa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bhemac:

Absolut. Dessutom garantiaspekten. Om en pressning ger sig så lär mitt försäkringsbolag jaga skiten ur riggverkstaden. Har jag pressat själv så vet jag vem som får betala.

 

Borde inte Du kunna göra pressningen lite bättre, eller ganska mycket bättre, än riggverkstaden? 😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

 

Borde inte Du kunna göra pressningen lite bättre, eller ganska mycket bättre, än riggverkstaden? 😎

Varför skulle han det?

Mycket verkar bhemac vara kunnig om, men just metallernas bearbetning tror jag aldrig jag har sett något bevis på att han behärskar.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Mackey:

metallernas bearbetning tror jag aldrig jag har sett något bevis på att han behärskar.

Så sant. Boring! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...