Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst

Handlar ni båtprylar utomlands?

Rekommendera Poster

Gäst

Jag försöker då det inte är dagsbråttom att handla mina prylar till segelbåten utomlands. Det är ibland mycket billigare mot att handla dem här i Sverige. Köpte precis ett Lofrans ankarspel för 12.000 SEK i Tyskland mot 17.000 SEK i Sverige. Även en glidtravare hittade jag billigt i USA för 1350SEK mot 3300SEK här hemma. En Victron batterimätare femhundra billigare i Frankrike. 

 

Nu ska jag sätta upp en grind på var sida om båten som kommer att kosta 10.000:- om jag handlar grejerna i Sverige. Tänkte se om jag hittar någon ”butik” utomlands och se om det går att spara några pengar där. Någon som vet en välsorterad båtprylbutik som har mantågsdelar?

 

Hur gör ni, har ni handlat utomlands också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag handlar gärna utomlands, Tyskland, Frankrike och UK framförallt. Tycker det fungerar väldigt bra, billigt och snabba leveranser.

Men ibland har man också fantastiska reor här hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Visst finns det reaor här hemma. Jag kollar alltid runt innan. 

Jag är ute efter en Raymarine AIS700 till nästa säsong men det verkar som att de har samma priser överallt. Ingen skillnad alls. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittills har jag mest köpt sådant som jag inte hittat i Sverige, men det har inte varit några problem med det.

 

Ett praktiskt och ekonomiskt problem är att frakten ibland är orealistiskt dyr.

Växelkursen ställer också till det just nu.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
32 minuter sedan skrev Mackey:

Hittills har jag mest köpt sådant som jag inte hittat i Sverige, men det har inte varit några problem med det.

 

Ett praktiskt och ekonomiskt problem är att frakten ibland är orealistiskt dyr.

Växelkursen ställer också till det just nu.

 

Mackey

Håller inte med där. Portot för ankarspelet till exempel på 28 kg blev 39€. 

Sedan att spelet var flera tusen billigare gjorde ju saken bara bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Silverfox59:

Håller inte med där. Portot för ankarspelet till exempel på 28 kg blev 39€. 

Sedan att spelet var flera tusen billigare gjorde ju saken bara bättre. 

Det beror rätt mycket på vad utomlands är hur dyr frakten blir.

Kina = nästan gratis.

USA = Ofta rätt dyrt.

Det är bra att ha koll på fraktkostnaden så att inte en bra affär blir en dålig affär.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 minuter sedan skrev Mackey:

Det beror rätt mycket på vad utomlands är hur dyr frakten blir.

Kina = nästan gratis.

USA = Ofta rätt dyrt.

Det är bra att ha koll på fraktkostnaden så att inte en bra affär blir en dålig affär.

 

Mackey

Man måste så klart räkna totalen och inte bara varan. 

Glidtravaren från USA kostade 40$ bara i frakt. Men ändå blev min vinst på att handla där mot Sverige 2000kr. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Mackey:

USA = Ofta rätt dyrt.

Håller inte med, moms och tull blir ofta en del men frakten kan man fixa så det blir ganska billigt.

Amerikanska handlare är ofta urdåliga på att fixa internationell frakt. Istället låter man JetCarrier frakta. 5kg flygfrakt kostar en femhundring. Har man inte så bråttom så kan man välja sjöfrakt då får man nästan 100kg för samma peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har handlat en del prylar på internetsajter som inte slutar på .se. Nackdelen med internetköp är att man inte kan känna på varan innan köp. Med nya rutiner hos Postnord får man kolla lite extra om det ska bli köp från Kina eller inte. Kinaköp har även ofta 3-5 veckors leveranstid. Köp inom EU (ej Sverige) har många gånger varit  bästa alternativet. Måste man ha en pryl omgående får det bli Sverigeköp. På tex Ebay finns ofta låga priser från USA men frakten är som sagts ofta hög. Att förhandla om billigare sjöfrakt kanske kan gå ibland. Kostnader för frakt, moms & tull bör man kolla upp annars kan det bli en överraskning.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev per_62:

Att förhandla om billigare sjöfrakt kanske kan gå ibland

Tror jag inte, de saknar helt förståelse för höga fraktpriser.

JetCarrier är ett norskt bolag som sköter om frakt & spedition.

Man registrerar sig hos JetCarrier, får en adress i Linden, New Jersey. Den adressen uppger man till säljaren. Paket kommer dit sen tar JetCarrier hand om resten. Hur smidigt som helst.

Tex kan man ropa in aktioner på eBay. Säljaren har ingen aning om att grejerna ska till Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev per_62:

Kostnader för frakt, moms & tull bör man kolla upp annars kan det bli en överraskning.

Jo så är det ju.

 

Sedan bör man tänka över hur garanti, reklamation och möjlighet att ångra ett köp påverkas av valet av inköpsplats.

  • En vara köpt över disk är lätt att lämna in för reparation.
  • En vara köpt på nätet i Sverige har alltid 14 dagars ångerrätt.
  • Osv, osv.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Mackey:

Sedan bör man tänka över hur garanti, reklamation och möjlighet att ångra ett köp påverkas av valet av inköpsplats.

Ja nog vore det enklast om man kunde köpa allt här i Sverige. Men det funkar inte alltid perfekt det heller. När man sen får dubbelt så mycket grejer för samma pengar så är det lockande att köpa utomlands.

Reklamationer till UK och Tyskland har jag hört några fall. Det har inte varit några problem.

Kina ha jag fått några grejer som inte fungerat som utlovat, där har tex eBay hjälpt till och jag har fått tillbaka pengarna.

Vinsten bör stå i proportion till risken och det tycker jag den gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Men hallå!

Vi är med i EU och det är absolut inte någon skillnad där. Du kan skicka tillbaka inom två veckor när du handlar på nätet inom EU och du har givetvis är det garanti på ett år. Även reklamationsrätten  finns på två år. 

 

När det gäller köp ifrån Kina, och då tänker jag mig typ Wish-prylar, så får man räkna med principen du-får-vad-du-betalar-för. Även om jag själv aldrig har beställt därifrån så har jag sett kompisar som har varit olika nöjda då paketet två månader senare kommer neddimpande.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Silverfox59:

du-får-vad-du-betalar-för

Inte riktigt sant, i priset ingår hanteringskostnader, handelsvinst mm, tyvärr ofta betydligt högre i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
23 minuter sedan skrev bhemac:

Inte riktigt sant, i priset ingår hanteringskostnader, handelsvinst mm, tyvärr ofta betydligt högre i Sverige.

Visst men jag pratade om produkten. Det finns ett ”litet” missnöje mot varor man har handlat från Wish. Speciellt kläder. Har några damer som blivit riktigt missnöjda när det beställt ett läckert sett för typ 99 kronor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt som glimmar är inte guld.

ARN hade ett ärende för många år sedan. En dam hade köpt en hallmöbel bestående av bord, spegel och lampetter. Allt i guld för 149kr. 

Hon klagade därför att det var gjort av plast.

ARN avslog hennes reklamation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Men hallå!

Vi är med i EU och det är absolut inte någon skillnad där. Du kan skicka tillbaka inom två veckor när du handlar på nätet inom EU och du har givetvis är det garanti på ett år. Även reklamationsrätten  finns på två år. 

Jo det var bl.a. detta jag tänkte att man ska ha koll på innan man köper något.

Att det är skillnad...

  • Ångerrätt finns inom hela EU, men det är ofta dyrare att skicka tillbaks en vara till ett annat EU-land än inom Sverige. Tillägg: Dessutom kanske skolfranskan inte är i bästa trim eller så har du brister i magyar och då kan det krångla till sig.
  • I Sverige har man tre års reklamationsrätt på nya och begagnade varor, enligt ett EU-direktiv har man två års reklamationsrätt för nya och begagnade varor inom EU (men inte riktigt i alla länder). Tillägg: Här kan språkkunskaperna bli ännu viktigare.
  • Garanti är inget som är obligatoriskt i Sverige, men kanske i andra EU-länder.

 

Tillägg: Jag handlar gärna från andra EU-länder, bara så att det inte verkar som att jag är emot denna handel.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
58 minuter sedan skrev bhemac:

Allt som glimmar är inte guld.

ARN hade ett ärende för många år sedan. En dam hade köpt en hallmöbel bestående av bord, spegel och lampetter. Allt i guld för 149kr. 

Hon klagade därför att det var gjort av plast.

ARN avslog hennes reklamation.

Och vad drar du för slutsats av det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
31 minuter sedan skrev Mackey:

Jo det var bl.a. detta jag tänkte att man ska ha koll på innan man köper något.

Att det är skillnad...

  • Ångerrätt finns inom hela EU, men det är ofta dyrare att skicka tillbaks en vara till ett annat EU-land än inom Sverige. Tillägg: Dessutom kanske skolfranskan inte är i bästa trim eller så har du brister i magyar och då kan det krångla till sig.
  • I Sverige har man tre års reklamationsrätt på nya och begagnade varor, enligt ett EU-direktiv har man två års reklamationsrätt för nya och begagnade varor inom EU (men inte riktigt i alla länder). Tillägg: Här kan språkkunskaperna bli ännu viktigare.
  • Garanti är inget som är obligatoriskt i Sverige, men kanske i andra EU-länder.

 

Tillägg: Jag handlar gärna från andra EU-länder, bara så att det inte verkar som att jag är emot denna handel.

 

Mackey

Du har helt rätt. Som konsument har man väldigt mycket att sätta sig in i innan man köper en vara eller tjänst. Så är det alltid. 

Jag blir lika förbluffad varje gång jag hör människor säga -Det hade jag ingen aning om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag handlar helst båtprylar på Nordens skeppshandel på Smögen.

Förr hade vi flera butiker där man kunde köpa båtprylar här ute. Nu har visserligen SeaSea öppnat en marinbutik på Kleven å Smögen.

Vi har alltid haft segelmakeri här lokalt - ett tag hade vi tre. Senaste gången jag behövde laga mina segel tog jag med mig dom till Stockholm 50 mil bort (dit jag åker regelbundet) och lämnade in dom hos Gransegel i Åkersberga.

Att åka till Göteborg 25-30 mil tur och retur för nåt man behöver akut - det är inte gratis det heller.

Om vi utarmar våra butiker, så kan det gå näring i täring.

Jag är duktig på att prata och formulera mig, men är värdelös på språk, så att handla på nätet utomlands är dessutom inget alternativ för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev toaen:

Jag handlar helst båtprylar på Nordens skeppshandel på Smögen.

Förr hade vi flera butiker där man kunde köpa båtprylar här ute. Nu har visserligen SeaSea öppnat en marinbutik på Kleven å Smögen.

Vi har alltid haft segelmakeri här lokalt - ett tag hade vi tre. Senaste gången jag behövde laga mina segel tog jag med mig dom till Stockholm 50 mil bort (dit jag åker regelbundet) och lämnade in dom hos Gransegel i Åkersberga.

Att åka till Göteborg 25-30 mil tur och retur för nåt man behöver akut - det är inte gratis det heller.

Om vi utarmar våra butiker, så kan det gå näring i täring.

Jag är duktig på att prata och formulera mig, men är värdelös på språk, så att handla på nätet utomlands är dessutom inget alternativ för mig.

Du pratar ju redan utrikiska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju skrivit på detta temat vid flera tillfällen tidigare......
Har aldrig köpt några "tillbehör" på nätet, men väl en hel del reservdelar till olika utombordare, fyrhjulingar, bilar etc.
Trots en underlig och "kass"  valutakurs mot Dollar så  köper jag merparten av reservdelar från USA. 
Har många gånger försökt att få reda på hur Yamaha Scandinavia resonerar när man prissätter vissa delar 100-200% högre än man kan köpa dom från USA, men aldrig lyckats och få en förklaring till detta. 
Tidigare så motiverade ju alla handlare samt generalagenten att det var så höga kaptalkostnader att ha reservdelar på lager, men det kan man ju knappast göra idag, Varenda pryl måste beställas och kommer upp på 1-2 dygn med lastbil från ett centralt Europalager i Belgien.
Manhar på sin höjd lite oljefilter mm på lager nationellt....

Det finns ju några tumregler när man handlar från USA, t.ex. att vara mycket noggran när man beställer så att det inte blir fel. Att returnera saker är i praktiken omöjligt. Dessutom se till att allt skeppas i EN sändning och inte delas upp på flera leveranser  pga restnoteringar etc.
 

Vissa europeiska generalagenter t.ex. OMC har ju gått till USA och grinat sig till förbud mot att exportera delar från USA till slutkunder utanför USA. Fast jag e osäker på om detta förbbudet lever kvar, det går ju att gå runt det som indikeras tidigare i tråden.

 

Sen tycker jag frakterna har blivit vesäntligt dyrare på senare år från USA..osäker på vad det beror på.
Frakten från Kina e ju fortfarande synnerligen billigt, men det har nog sin ände snart oxå. Fast Kina köper man ju knappast reservdelar från 

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Tirill:

Vissa europeiska generalagenter t.ex. OMC har ju gått till USA och grinat sig till förbud mot att exportera delar från USA till slutkunder utanför USA.

 

Ett problem man slipper om man fraktar med JetCarrier.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nu minst tre utpräglade båttillbehörsbutiker här i Blöteborg. Seasea, Hjertmans och Erlandssons brygga. Ja en av dem har ju två butiker varför det är fyra... Sjösport/Watski vid Järntorget finns inte kvar, jag vet inte om det finns annan watskibutik i närheten... 

Vidare har ju Biltema och Bauhaus mer eller mindre välsorterade marina avdelningar, båda dessa har ju även de två butiker i området. Även Clas Olsson har en liten del båtprylar, och fyra eller kanske fem butiker härikring.

 

I alla fall köper jag utpräglade båtgrejer över disk i någon av dessa butiker.

Skruv och småprylar som inte är utpräglat marina kan Jag köpa var det faller mig in.

Hundflytväst köptes av Claes, barnflytvästar köptes på Biltema och Seasea... reservdelar till länspump köptes av Hjertmans, lack, Goldspar, köptes häromdagen av Seasea (det lackades ju mot jul).

En och annan navigator har jag genom åren köpt av Seasea och Hjertmans.

Vindrutetorkarmotorer inhandlades på temabutiken, men dess parallellarmar kommer från Seasea, och torkarbladen som är från Bosch kommer från Mekonomen (jag anser att Bosch har bäst torkarblad till både bil och båt).

 

Glykol, oljor och sådana produkter köper jag efter noga övervägande i butiker som är säljer sådant.

Batterier, ja alltså ackumulatorer, har jag köpt antingen på Batterilagret eller Batteriexperten, båda dessa firmor har ju butiker i stan dom också, men beställning har gjorts på nätet för att sedan hämta "kostnadsfritt" i butiken (diesel till bilen och trängselskatt är inte kostnadsfritt, men troligtvis billigare än att låta någon transportfirma frakta hem ett blybatteri).

 

Men vet knappt om jag vågar nämna det igen, men diverse småprylar till båten, som inte är utpräglat marina, diverse elektronik och så, har jag köpt på postorder från "Mr Wangs alltiallobutik" i Kinna.

 

Men om jag nu skulle köpt mig en ny navigator/plotter, ankarspel, värmare, radar, alltså nån dyrare utpräglad båtpryl hade jag belastat kontot med den högre kostnaden det innebär att få en sådan över disk i någon av nämnda fysiska butiker med förhoppning om support och garanti.

 

Jag skulle aldrig köpt en navigator eller en AIS av Mr Wang.

 

Däremot repelleras jag som en superhetrodynmagnet (eller vad dom heter) till marina loppmarknader, och köper en massa bra att ha grejer som jag kanske inte ens behöver.... 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bekant köpte precis en Sterling AB12130 från UK. Pris 3800kr inkl frakt och allt.

Det bästa pris han fått i Sverige var 5100kr. 

1300kr billigare, inte illa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det med tull och moms med jetcarrier från usa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev AndW:

Hur funkar det med tull och moms med jetcarrier från usa?

Det får du betala precis som vid all import från USA. Det är oundvikligt, gåt inte att komma undan.

Men det är JetCarrier som faktureras, inge extra speditionskostnader mm.

Tyvärr är det svårt att få jänkarna att skriva ner värdet, det är tydligen ett federalt brott. En och annan privatperson på eBay kan man lura att skriva ett lägre värde. Har jag hört...

Det finns en moms i USA men köper man på postorder och varorna levereras till en annan stat så slipper man den, runt 10%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pseudonym:

Du pratar ju redan utrikiska?


Att man talar ett obegripligt språk innebär inte med automatik att man förstår alla andra obegripliga språk. 😣

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Victronic BMV-702 från UK via Ebay för 1896kr inklusive frakt blev min julklapp till mig själv. Jämfört hos tex Hjertmans 2690kr exklusiv frakt inom Sverige. Svårt val...

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som tycker det är lite oetiskt att åka till fina butiken med personal, lokal i någorlunda bra läge och utställning av varor och titta på grejor för att sedan beställa varan från billiga internetbutiken?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...