Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Handlar ni båtprylar utomlands?

Rekommendera Poster

Gäst
2 timmar sedan skrev Mackey:

Är det någon som tycker det är lite oetiskt att åka till fina butiken med personal, lokal i någorlunda bra läge och utställning av varor och titta på grejor för att sedan beställa varan från billiga internetbutiken?

 

Mackey

Det är det som är kruxet Mackey. Väldigt oetiskt tycker jag men jag kan bara fylla i att vi var och skulle köpa vandrarstavar till kommande Kilimanjaro-resa på friluftsbutiken. Hittade ett par grymma Black Diamond för 1790 kronor. På väg till kassan frågar min sambo om vi inte ska se om vi kan hitta samma men billigare på annat ställe. Jag tar upp appen Prisjakt och hittar exakt samma för 1250 SEK i Birmingham, inklusive porto. Två dagar senare dimper de betydligt billigare stavarna ner i brevlådan. Vi hade till och med fått hjälp i butiken med att hitta de stavar som passade oss bäst. 

 

Det kändes lite så där. Jag tycker inte man ska/bör göra så men tyvärr föll jag på eget grepp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Är det någon som tycker det är lite oetiskt att åka till fina butiken med personal, lokal i någorlunda bra läge och utställning av varor och titta på grejor för att sedan beställa varan från billiga internetbutiken?

 

Mackey

Den har jag redan köpt hos dina "fina" butiker innan. Sålde båten och köpte en ny båt och känner ett stort behov av den igen. Att åka 4,3 mil enkel resa är inte aktuellt. Var inte i den "fina" butiken då jag köpte den första, beställde via deras hemsida då. Har även köpt 75mm rör till min nya värmare hos en svensk återförsäljare utan att besöka butiken.

För övrigt så har inte den butiken någon dörr med deras varor utan är en ren internetbutik som gör som alla andra, importerar från Kina mfl och lägger på priset.

Ett exempel som jag har upplevt i ca 10år:

Har bilar som går mellan Göteborg och Stockholm 5 dagar i veckan.

ALLT på Seasea körs via mina lastbilar från JAB och KÄRRA terminaler i Göteborg till Stockholm. Allt står made in China på. Varför ska jag som privatperson inte ha mer pengar i plånboken när hela världen är en internetbutik? Självklart om jag vill ha något NU/IDAG så får jag betala för det, kostar med personal och lager osv.

Så nej Mackey, ser inget oetiskt med detta. Kanske bara jag som betalar mycket i skatt och jobbar som galärslav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Är det någon som tycker det är lite oetiskt att åka till fina butiken med personal, lokal i någorlunda bra läge och utställning av varor och titta på grejor för att sedan beställa varan från billiga internetbutiken?

Nej, deras affärside är att sälja dyrt och nära.

Min affärside är att köpa billigt.

Dyra butiker på fina gatan håller på att försvinna.

De måste hitta nya affärsidéer. Det har man klarat i andra branscher.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Just nu skrev bhemac:

Nej, deras affärside är att sälja dyrt och nära.

Min affärside är att köpa billigt.

Dyra butiker på fina gatan håller på att försvinna.

De måste hitta nya affärsidéer. Det har man klarat i andra branscher.

Inte bara dyra butiken på fina gatan. HM avvecklar fysiska butiker och IKEA kickar 600 medarbetare för att anställa ny personal för internethandel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Silverfox59:

Inte bara dyra butiken på fina gatan. HM avvecklar fysiska butiker och IKEA kickar 600 medarbetare för att anställa ny personal för internethandel. 

Om man behöver några triviala skruvar el likn. Inga sofistikerad, dyra grejer. Sådant kan man köpa på postorder. Titta på Apotea tex, handlar du för 600kr så kommer det hem till dig gratis. Handlar jag för kl 12 så har jag varorna efter kl 18. Ska jag handla på sta'n så tar det oftast några dagar innan jag ens kommer iväg. Förhoppningsvis har butiken det på lager.

Förhoppningsvis får vi se IKEA liknande varuhus med båtprylar. Sen ska kärringarna få lära sig vad en "familjeutflykt" innebär ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
13 minuter sedan skrev bhemac:

Titta på Apotea tex, handlar du för 600kr så kommer det hem till dig gratis.

Apotea har fraktfritt till och med 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Så nej Mackey, ser inget oetiskt med detta. Kanske bara jag som betalar mycket i skatt och jobbar som galärs

 

2 timmar sedan skrev Silverfox59:

kändes lite så där.

 

20 minuter sedan skrev bhemac:

Nej, deras affärside är att sälja dyrt och nära.

Min affärside är att köpa billigt.

Jag är mest inne på samma spår som Silverfox59, att det är oetiskt att få hjälp i "fina butiken" och sedan köpa billigt på nätet.

 

Min gräns är nog att titta själv i " fina butiken", inte få hjälp av personalen.

 

Hur mycket skatt jag betalar tycker jag inte har att göra med om jag ska utnyttja andra näringsidkares lokaler och personal.

 

Det tycker jag påminner lite om att smuggla in några lastpallar gratis i patriflinks lastbilar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Hur mycket skatt jag betalar tycker jag inte har att göra med om jag ska utnyttja andra näringsidkares lokaler och personal.

Vad inte menat till just dig. Ber om ursäkt om det kändes riktat mot just dig. 

Ang smuggling på mina flak så är det just så. Speditörer och beställare betalar väldigt lite per flm resp kubikmeter.

Köper man en tv för 10000kr i Sverige och vill få den skickad hem till sig, betalar knappast någon 1600kr i frakt, ca 0,8 flm (2 pallplatser). 

Återigen, inget påhopp mot dig, bara min ringa åsikt ang utländska återförsäljare och den svenska importören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart nyfiken på hur mycket jag köpt i Sverige (sparar ju kvitton till den ny båten).

Hos Seasea, Erlandssons och Hjertmans har jag bara i år lagt 45671kr.

Från utlandet 23709kr.

Detta gäller 2018.

På tur står en ny bogpropeller...

Kunde säkert få bort 30% av kostnaden från Sverige om jag köpte från tex Ebay. Men ville ha ankarspel, värmare mm NU som ett barn.

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:
3 timmar sedan skrev Mackey:

Hur mycket skatt jag betalar tycker jag inte har att göra med om jag ska utnyttja andra näringsidkares lokaler och personal.

Vad inte menat till just dig. Ber om ursäkt om det kändes riktat mot just dig. 

Ang smuggling på mina flak så är det just så. Speditörer och beställare betalar väldigt lite per flm resp kubikmeter.

Köper man en tv för 10000kr i Sverige och vill få den skickad hem till sig, betalar knappast någon 1600kr i frakt, ca 0,8 flm (2 pallplatser). 

Återigen, inget påhopp mot dig, bara min ringa åsikt ang utländska återförsäljare och den svenska importören.

Det är lugnt, kändes bara som en väldigt konstig koppling att det var okej att snylta på en näringsidkares lokaler och personal bara för att man tycker man betalt mycket skatt.

 

Sedan håller jag med om att frakter i Sverige många gånger är väldigt billiga, men det är ju trots allt ett överenskommet pris även om det är väldigt lågt. Jag förstår att det kan kännas som ett rån även om priset är avtalat på förhand.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Mackey:

Det tycker jag påminner lite om att smuggla in några lastpallar gratis i patriflinks lastbilar.

 

Väck med nuvarande cabotageregler så blir frakterna i Sverige ännu billigare. 😎

Köp billigt från låg-produktions-pris-land och låt åkeriet från låg-transport-pris-land köra ända till Din dörr. Då får vi råd att handla som aldrig förr. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Mackey:

Är det någon som tycker det är lite oetiskt att åka till fina butiken med personal, lokal i någorlunda bra läge och utställning av varor och titta på grejor för att sedan beställa varan från billiga internetbutiken?

 

Mackey

 

Så länge det gynnar vårt eget ego så finns väl inte ordet oetiskt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anknyter till Ikea lite. I många år fanns "bara" butiken vid Kungens kurva i Huvudkommunen. Det var postorder som gällde. Sedan började de tjäna pengar på "mer"försäljning när de tvingade runt kunden i fållor i varuhusen som växte uppsom svampar. Sen kom Jula med postorder i Skara å vips hade man varuhus i Gallerian i samma Huvudkommun å nu finns de i nästan varje buske de med. Samma för Temat.

 

För mig är det ingen skillnad på postorder å internet handel. Samma sak. Nytt namn. Å för mig är det oftast så att lilla butiken har inte den där lilla skruven jag behöver. Å inte de stora drakarnas butiker heller. De säljer bara sånt som går att sälja pallvis, "en masse". Så jag gynnar lilla butiken hemma å missbrukar denm sällan för att klämma på varorna å sedan köpa över nätet. Det jag köper allra mest är elektronic. Då finns det inte många alternativ. En i Malmö å en i småland å sedan Draken Elfa som inte vill ha småkunder å slutligen Kjell med sin Compani  å som åsså skurit ner på lagret å varianter å säljer helst mass-varor å vill ha in kunden i butiken, så de likson Jula har slutat med priser i katalogen men än så länge finns katalogen kvar. Ikeas vet jag inte för jag handlar ytterst sällan där.

 

Så nu har jag berättat om mina moraliksa betänkligheter det där med internet köp. Fast om jag trots allt skall köpa ett ankarspel så lär det bli utomlands å troligtvis England, får skynda mig före Brexit. Vad jag har sett hittils utomlands att de har många fer varianter å lösninga å andra detaljer på båt-saker. Vi har bara en vantskruv här, H...fors...  som med lås från Assa bassa...inga namn allt stereotyp.....

God fortsättning förrexten å hoppas på å  önskar bra seglatser för alla. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Mackey:

Är det någon som tycker det är lite oetiskt att åka till fina butiken med personal, lokal i någorlunda bra läge och utställning av varor och titta på grejor för att sedan beställa varan från billiga internetbutiken?

 

Mackey

Ja, det tyckte jag tidigare.

Men numera har den "fina" butiken ofta inte så stort sortiment, samma kinavaror men med ett fint namn påklistrat men framförallt en personal som ibland inte kan mer om båt än de som jobbar på McDonalds. Fast tror ändå de kan ta mer betalt och att de är "finare".

 

Så numera har jag inget dåligt samvete att handla det jag behöver på Nätet.

 

Jag har dessutom ingen Marinbutik i närheten, men när jag hade det gick jag dock dit istället eller lät dem ta hem. I synnerhet då han och hans personal var kunniga och visste vad de sålde. Men det förstod inte alla, och hans "moderföretag" tyckte t.o.m. han skulle rätta sig i ledet och sälja även deras finmärkta skräpprodukter. Då svek kunderna, utom på konkursutförsäljningen förstås....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Så numera har jag inget dåligt samvete att handla det jag behöver på Nätet.

Jag tycker absolut inte man ska ha dåligt samvete för att man handlar på nätet så länge man gynnar sådana företag och länder som man själv tycker agerar på ett någorlunda bra vis.

 

Däremot tycker jag man ska ge sjutton i att belasta "finbutiker" och sedan köpa på nätet när man fått hjälp att hitta det man behöver. (Även jag som är guds bästa barn har råkat göra så någon gång, en gång är ingen gång...). Gå dit och klämma är väl okej och sannolikt köper man något när man ändå är där.

 

Troligen går vi mot ett internetköpssamhälle varken vi vill eller inte. Ju fler som köper på nätet desto svårare blir det för fysiska butiker att hålla tillräckligt omfattande lager, ha bra lokaler och kunnig personal. NetOnNet-konseptet tror jag kan fortsätta att fungera, dvs. lagerlokaler som även är butiker. En lien dipp i konjunkturen  kan nog leda till svårigheter för fysiska butiker.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Ju fler som köper på nätet desto svårare blir det för fysiska butiker att hålla tillräckligt omfattande lager, ha bra lokaler och kunnig personal.

 

Stäng alla fysiska "fina" butiker, dvs. privatimportörernas showrooms. Då får vi se vilket ljud det kommer att bli i skällan. 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Mackey:

Däremot tycker jag man ska ge sjutton i att belasta "finbutiker" och sedan köpa på nätet när man fått hjälp att hitta det man behöver.

Den uppfostran har många av oss och gör oftast inte så. Är man ändå i butiken så är det ju oundvikligt att man kollar på en massa prylar.

Men, oetiskt? fan vet. Att placera godis vid kassorna i matbutiken tycker jag är oetiskt.

Butikerna säger "kom till oss" och "fråga gärna". Hade deras moral varit så hög så hade de skrivet "Köp här".

Bilhandlarna säger "Kom in och provkör nya XXX". Det kan man ju göra med gott samvete. Köpa är dock något helt annat.

 

11 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Stäng alla fysiska "fina" butiker, dvs. privatimportörernas showrooms. Då får vi se vilket ljud det kommer att bli i skällan. 😄

Många kommer att försvinna. Tråkigt, ja. Men det är länge sedan man kunde gå in på järnhandeln och få expertråd.

Utveckligen kommer troligen att bli sådan att man kan få klämma och prova de dyra prylarna på båtmässorna. Då kanske inträdena sjunker. 

Sen ska man ju komma ihåg att handlar man på postorder så har man oftast förnämliga returvillkor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Men det är länge sedan man kunde gå in på järnhandeln och få expertråd.

 

Helt riktigt, järnhandeln är ersatt av varuhus med snabbkassa där Du scannar Dina varor själv. Detta är nog sista rycket innan internethandeln har slukat hela marknaden. På gott och ont.

 

5 minuter sedan skrev bhemac:

Utveckligen kommer troligen att bli sådan att man kan få klämma och prova de dyra prylarna på båtmässorna.

 

Är vi inte redan där?

 

6 minuter sedan skrev bhemac:

Då kanske inträdena sjunker. 

 

Optimist. Inträdet kostar det marknaden är beredd att betala. När inte marknadens betalningsvilja längre räcker till så försvinner båtmässan samma väg som den "fina" butiken.

 

8 minuter sedan skrev bhemac:

Sen ska man ju komma ihåg att handlar man på postorder så har man oftast förnämliga returvillkor. 

 

Du klämmer och känner hemma i stället för i den "fina" butiken. Och PostNord säger TACK, TACK!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Och PostNord säger TACK, TACK!

Det är ju det tråkigaste ;)

 

54 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Är vi inte redan där?

Eftersom besökssiffrorna sjunker, fan vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom på att glasögon nog har gjort hela resan från dyr specialbutik till billig Internetbutik på 20-30 år.

 

1986 kostade glasögon i Sverige cirka 4000:- kronor hos de optiker som då fanns och i Hong Kong cirka 400:- kronor hos de glasögonvaruhus som då fanns.

 

1995 cirka kom jag i kontakt med kedjan Oblic (som jag tror blev Specsavers senare) och där var glasögonen bara dubbelt så dyra som i Hong Kong.

 

Idag kan man köpa glasögon på nätet väldigt billigt och pröva hemma. De glasögon man inte vill ha skickar man helt enkelt tillbaks. Kedjorna finns fortfarande kvar och eftersom det är "rätt bra" att kunna få recept på sina glasögon så blir nog dessa kvar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Någon som vet var i EU jag kan hitta en Raymarine AIS 700 med ett bra pris?

De jag har sett har samma pris som här i Sverige? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Kedjorna finns fortfarande kvar

 

Beroende på att vi är, än så länge, tillräckligt många för att "fina" butiken ska kunna existera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:
1 timme sedan skrev Mackey:

Kedjorna finns fortfarande kvar

Beroende på att vi är, än så länge, tillräckligt många för att "fina" butiken ska kunna existera.

Givetvis blir optikerkedjorna inte heller kvar om ingen går dit.

 

Fast så här var ju hela meningen och den handlar om optiker...

1 timme sedan skrev Mackey:

Kedjorna finns fortfarande kvar och eftersom det är "rätt bra" att kunna få recept på sina glasögon så blir nog dessa kvar.

 

Jag tror att optikerkedjorna är något som kommer att finnas kvar långe, dels för att många trots allt behöver recept på sina glasögon och dels för att många vill ha hjälp att prova ut glasögon.

 

Ett ankarspel blir något helt annat.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Silverfox59:

Raymarine AIS 700

9 800:- kronor från Italien på ebay.

9 100:- kronor på Hjertmans.

 

Jag skulle välja Hjertmans.

 

8 000:- kronor (exkl. frakt 550:- kr) från Australien på ebay verkar vara det billigaste just nu.

Tyder på att du kan komma ner en tusing till om du har en väldig tur eller skicklighet.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Silverfox59:

Någon som vet var i EU jag kan hitta en Raymarine AIS 700 med ett bra pris?

De jag har sett har samma pris som här i Sverige? 

 

Dessutom går det alldeles utmärkt att begära offert från Hjertmans, det brukar jag göra när det är lite dyrare pryttlar som ska anskaffas. Inte alls ovanligt att offertens pris är 10% lägre än katalogpriset.

 

Jag har bl.a. köpt ett antal Lewmar ProFish och Isotherm vvb av Hjertmans på det sättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Ett ankarspel blir något helt annat.

 

Både ja och nej.

 

Den "fina" ankarspelsbutiken blir kvar så länge som marknaden/vi ger den möjlighet att finnas kvar, precis som Synsam. Det absolut enklaste sättet att ta bort en butik är att sluta handla där.

 

Men visst blir det intressant att se hur morgondagen kommer ha möjlighet att förse oss med de prylar vi behöver, som exempelvis dricksvatten i färskvattentanken, knäckebröd till sillen, 745 liter diesel på midsommarafton, m.m. ...

 

Ja just ja, Alibaba hette det. 🙃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Mackey:

Sedan håller jag med om att frakter i Sverige många gånger är väldigt billiga, men det är ju trots allt ett överenskommet pris även om det är väldigt lågt. Jag förstår att det kan kännas som ett rån även om priset är avtalatförhand.

När jag beställer från utlandet med gratis frakt och får det i min brevlåda som PostNord kör, så har jag faktiskt betalt för den transporten och gynnat Sverige med intäkter.

Vi alla är ju delägare i PostNord indirekt via skattemedel🤣. Fel eller rätt får tolkas hur man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker jag fortfarande får bra svar när jag frågar i marinbutiken. Oftast. 

Köper hellre sånt som jag kan se vad det är för 10-20% dyrare pris än får en helt oduglig produkt som såg bra ut på bild. 

Och har jag klämt på något i butiken så har jag aldrig, än så länge, gått hem och beställt på postorder från ett annat företag. 

Oetiskt att utnyttja butikerna, ja!

Men jag är nog en gammal stofil :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag tycker jag fortfarande får bra svar när jag frågar i marinbutiken. Oftast. 

Köper hellre sånt som jag kan se vad det är för 10-20% dyrare pris än får en helt oduglig produkt som såg bra ut på bild. 

Och har jag klämt på något i butiken så har jag aldrig, än så länge, gått hem och beställt på postorder från ett annat företag. 

Oetiskt att utnyttja butikerna, ja!

Men jag är nog en gammal stofil :)

En gång köpte jag ett par slalomskidor som jag hade testat i en skidbacke i Österrike i en billigare butik på hemmaplan (=Backaplan) någon vecka senare. Hade dåligt samvete följande skidsemester som den gången var under resa nummer två till Österrike, dock inte på samma ort. Flygfrakten för skidorna åt upp vinsten, men dom har varit med på flera resor till både Österrike och Italien. Åker helst på egna skidor, hyr ogärna även om det kanske är mer ekonomiskt, men nu kanske jag förleder er in i en annan diskussion.

Nu använder jag inte dom laggarna längre, mest för att det är fullängdsskidor på över två meter, ingen annan åker på sådana längre...

 

Men marina prylar har jag inte gjort så med. Men jag har utnyttjat Seaseas lägstaprisgaranti då jag påpekade att Hjertmans minsann sålde samma pryl några tior billigare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har så dålig erfarenhet att köpa elektronikprylar (måste göra garanti anspråk för ofta) och försöker köpa dessa "över disk" eller svenska internetförsäljare med gott rykte (t.ex Cyberphoto för fotogrejer). Mera "mekaniska" grejer går bra via nätet.

 

Kritiska grejer måste man vara beredd att pröjsa för. Vid besök i KIna köpte speglande skidglasögon för 200:-, funkade jättebra i Sälen i december. Efter 1½ dag i Chamonix i vårsolen i mars fick sitta inomhus resten av dagen pga ont i ögonen. Troligen saknade kina-googels skydd mot UV-ljus (eller vad fan det var?). Typiskt exempel där snålheten bedrog vissheten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...