Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ossy

Applicering topcoat

Rekommendera Poster

Hej. 

Jag ska montera bogpropeller efter jul, och undrar lite om topcoat. Plastningsjobbet tar nog några veckor, innan det är klart för ytbehandling. Så därför tänkte jag köra topcoat, för att slippa vänta ut tiden för styrenet, att vädra ut från polyestern. 

Jag har hittat väldigt lite info på nätet om förfaringssätt gällande applicering av topcoat. 

Följande vill jag ta reda på:

-Kan man lägga på flera lager, med mellantvätt av aceton, eller ska jag lägga ett tjockt lager?  

-ren gelcoat är väl inte aktuellt, innan topcoaten (mellan polyester och topcoat)?

-och även andra tips beträffande topcoaapplicering. 

-även nyttiga länkar beträffande tillvägagångsätt av topcoatapplicering. 

 

Jag monterade en bogis på förra båten, där avslutade jag med epoxiprimer efter avslutat plastjobb. Men sjösättningen blev sen den gången, pga att jag fick vänta ut att styrenet skulle vädra ut. 

Mvh Oscar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med styrenet har jag ingen koll på men när jag har plastat har jag lagt gelcoat ovanpå och sedan sista lagret topcoat. Ibland har det blivit tjockt ibland inte. Brukar "fläska på" med en pensel med topcoaten. Sen efterslipar man fint. 

Ett bra tips är att ta förpackningstejp och sätta över om det är någorlunda raka ytor. Blir en fin yta som inte behöver putsas så mycket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du med tejpen? Som maskeringstejp, eller på den målade ytan? Utveckla gärna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topecoat är Gelcoat, med ett par procent iblandning av parafin/vaxlösning. Detta för att ytan skall torka och inte klibba för evigt.

Gelcoat är polyesterplast med färgpigment och förtjockningsmedel iblandad för att få önskad färg på tex ett båtskrov.

Skall man lägga på en epxygrundfärg, skall man vänta 5 veckor efter avslutad plastning enligt International, innan man lägger på epoxygrundfärgen.

Enligt BILTEMA skall man vänta 15 veckor.

Efter ett samtal jag hörde mellan en irriterad kund och ägaren till en båttillbehörsaffär, är jag mer benägen att tro på BILTEMA.

Epoxygrundfärgen är ju till för att dels den är tät mot vattengenomträngning och dels som fäste för bottenfärgen/giftfärgen. Det har ju minimal betydelse, så om jag skulle plasta med polyesterplast skulle jag måla över med topecoat, matta ner topecoten dan efter med ett grovt slippapper och bottenmåla och sjösätta.

Nu för tiden laminerar jag alltid med epoxy under vattenlinjen. Då jag har båten på västkusten och ligger i året runt, måste jag ha bottenfärg och då syns det ju inte att det bara är epoxylaminat och ingen färg utanpå detta. (Man kan ju inte lägga gelcoat utanpå epoxy)

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev ossy:

Hur menar du med tejpen? Som maskeringstejp, eller på den målade ytan? Utveckla gärna...

Man sätter tejpen ovanpå topcoaten och får då en jämn yta. Man kan också forma topcoaten en liten aning. 

Jag har mest använt tejpen när jag lagat skåror och repor men med lite fantasi kan man nog göra mer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev ChristerN:
3 timmar sedan skrev ossy:

Hur menar du med tejpen? Som maskeringstejp, eller på den målade ytan? Utveckla gärna...

Man sätter tejpen ovanpå topcoaten och får då en jämn yta. Man kan också forma topcoaten en liten aning. 

Jag har mest använt tejpen när jag lagat skåror och repor men med lite fantasi kan man nog göra mer. 

 

Tejpar man, så fungerar det väl även med gelcoat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, så här långt. Tanken är att köra på epoxiprimer nästa torrsättningssäsong, då styrenet garanterat släppt. Men iår får det bli topcoat. Ett hyfsat tjockt lager borde väl räcka?

Fyll gärna på med fler inputs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev ChristerN:

Man sätter tejpen ovanpå topcoaten och får då en jämn yta. Man kan också forma topcoaten en liten aning. 

Jag har mest använt tejpen när jag lagat skåror och repor men med lite fantasi kan man nog göra mer. 

 

Någon som har använt peelplay på top / gelcoat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Pentax:

 

Någon som har använt peelplay på top / gelcoat?

Kul tanke. Jag har beställt lite för att leka med. Det kanske kan bli en kul jul....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Kul tanke. Jag har beställt lite för att leka med. Det kanske kan bli en kul jul....

Dela gärna dina erfarenheter av peelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Pentax:

Dela gärna dina erfarenheter av peelen.

Självklart

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:
12 timmar sedan skrev Pentax:

 

Någon som har använt peelplay på top / gelcoat?

Kul tanke. Jag har beställt lite för att leka med. Det kanske kan bli en kul jul....


Man kanske skulle skaffa lite polyeterplast och plasta lite - skit samma vad - i garaget på förmiddagen på julafton - bara för att det är kul.

Fast då kan jag nog inte räka med att få några julklappar - jag har garaget i källaren. 

På den tiden jag plastade med polyester spred sig doften av styren i hela huset.

thumbnail_20170225_125638_resized.jpg.75f6d806491454310797a4a04729767a.jpg

Min yngsta dottervar arg på mig för att jag inte lyckats få jullen i sjön på ett par år. Hon skulle ta en långhelg och göra klar båten för sjösättning. Röjde runt båten så hon skulle komma åt att arbeta. Långhelgen krympte snabbt till en dag och hennes arbetsinsats till 2 timmar. Kom dock själv igång och fick ombyggnaden av båten klar på den tid jag kunde uppbringa under två månader.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt garage ser ut ungefär som mitt😉.

 

Men på jobbet vill jag ha ordning och reda, f-.n tar den som inte hänger upp verktyg på avsedd plats!

Vi hade en anställd som aldrig hängde upp efter sig, det låg små högar med verktyg och utrustning spritt över verkstan.

Han hade alltid sist använda verktyg överst i högen, skulle mutterknacken ligga en bit ner i högen gick han och hämtade en ny, som sedan hamnade överts på högen. 🛠️

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och synpunkter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...