Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Letar efter en ny elpanel

Rekommendera Poster

Gäst

Jag har jobbat mig blodig i helgen efter en ny elpanel som är stående och har cirka 20 kopplingar till min segelbåt Jeanneau. 

Någon här som vet var i världen man hittar en liknande som jag har idag? 

F993E891-A7FA-4710-A597-83E22220D709.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du byta? Den du har verkar vara byggd med bra komponenter, tex Airpax säkringar som är bland det bästa som finns.

Fler säkringar?

Köp några Airpax och låt göra en ny platta.

Jag har låtit göra några paneler, lämnat en digital ritning, sen har de vattenskurit den nya panelen. Priset är lite beroende på betalningssättet men det är inte dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
2 minuter sedan skrev bhemac:

Varför ska du byta? Den du har verkar vara byggd med bra komponenter, tex Airpax säkringar som är bland det bästa som finns.

Fler säkringar?

Köp några Airpax och låt göra en ny platta.

Jag har låtit göra några paneler, lämnat en digital ritning, sen har de vattenskurit den nya panelen. Priset är lite beroende på betalningssättet men det är inte dyrt.

Jag vill städa upp bakom panelen. Som det är nu är det ett litet virrvarr och klåpare före mig har kopplat ihop flera enheter till en säkring. Oxidation förekommer också.  Det gnistrar ibland då jag vickar på grejerna därbakom. 

Jag ska träffa en elektriker ikväll som ska se vad han kan göra för att jag ska få ett säkert elsystem.

 

 Men klart spännande tanke du har. Hade det fungerat så absolut men det är inget jag klarar av själv, tror jag. Hur gjorde du din digitala ritning? Egentligen så skulle jag vilja ”kopiera” den jag har idag. Behålla träramen och fälla in en ny skiva för det verkar inte finns så många paneler som står upp idag. 

Pris efter betalningssätt?? Hur menar du där?

Vad är inte dyrt för dig? Allt är dyrt när det gäller båt. Om vi säger 10.000 kronor är det ”inte dyrt”?

 

Bilden är på baksidan

 

94D9DA04-6B29-4CED-91B6-FF71D56BFD7D.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 minut sedan skrev Peter_K:

Jag undrar också varför du skall byta - men OM jag hade bytt hade jag nog ritat och byggt en själv så som bhemac föreslår, och förmodligen då i graverad plast, t ex sådan här.

https://www.skyltdirect.se/?page=plastskyltar

Det låter spännande. Ni har fått mig på nya tankar. Tack 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Peter_K:

förmodligen då i graverad plast

Så ska jag göra (när jag väl bestämt mig hur det ska vara.

Polykarbonat som printas på baksidan. Tanken är att få lite belysning i boxen.

23 minuter sedan skrev Silverfox59:

Pris efter betalningssätt?? Hur menar du där?

Smörgåstårta.

Vågar inte riktigt gissa priset på en sådan är panel men säg mellan 300 och 1000kr.

--

Jag ritar numera allt i Illustrator och exportera sen som en .dwg fil. Illustrator har en ganska brant inlärningskurva men är hur enkelt som helst när man kommit över den. Men det finns bra och billiga CAD program. Förut ritade jag allt i DesignCAD, kostar $50 och mycket potent. Efter en eftermiddag är man ganska duktig. När vi köpte en kåk för 30 år sedan började jag med att mäta upp allt och rita upp. Grundritningen är forfarande kvar men nu med 150 lager och det mesta inritat, centralantenn, tryckluft och plattor på uteplatsen.

--

Så här tycker jag man ska göra. Från varje säkring går en kabel till en plint. Varje pol har 6 stift dvs 5 förbrukare kan anslutas. Vilket nog är max antal kablar för att det inte ska bli rörigt. För tex belysning så har jag extra plintar ute i båten för att ytterligare fördela. Alla (hm) kablar är nummermärkta. Jag vet ju vem som får felsöka vid problem....

Gör msn det i rätt ordning, dokumenterar/märker allting så är det att barnlek att få ett fungerande system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
3 timmar sedan skrev bhemac:

Så ska jag göra (när jag väl bestämt mig hur det ska vara.

Polykarbonat som printas på baksidan. Tanken är att få lite belysning i boxen.

Smörgåstårta.

Vågar inte riktigt gissa priset på en sådan är panel men säg mellan 300 och 1000kr.

--

Jag ritar numera allt i Illustrator och exportera sen som en .dwg fil. Illustrator har en ganska brant inlärningskurva men är hur enkelt som helst när man kommit över den. Men det finns bra och billiga CAD program. Förut ritade jag allt i DesignCAD, kostar $50 och mycket potent. Efter en eftermiddag är man ganska duktig. När vi köpte en kåk för 30 år sedan började jag med att mäta upp allt och rita upp. Grundritningen är forfarande kvar men nu med 150 lager och det mesta inritat, centralantenn, tryckluft och plattor på uteplatsen.

--

Så här tycker jag man ska göra. Från varje säkring går en kabel till en plint. Varje pol har 6 stift dvs 5 förbrukare kan anslutas. Vilket nog är max antal kablar för att det inte ska bli rörigt. För tex belysning så har jag extra plintar ute i båten för att ytterligare fördela. Alla (hm) kablar är nummermärkta. Jag vet ju vem som får felsöka vid problem....

Gör msn det i rätt ordning, dokumenterar/märker allting så är det att barnlek att få ett fungerande system.

Okej, det låter ju lätt 😳

Kan tänka mig att jag behöver lite längre startsträcka. Men tanke är väckt så jag letar lösningar så får jag se var jag landar. 

 

Aha, smörgåstårta eller tusenlappen. 😊Missuppfattning från mig. Tänkte pris på hela panelen med allt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Silverfox59:

Kan tänka mig att jag behöver lite längre startsträcka.

Bra att fly till under julens hemskheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letade efter vettiga kopplingsplintar. Hittade DESSA hos Elfa till anständigt pris, 23,75/st ink moms.

De jag har kommer från nedlagd tvättmaskinstillverkning...

Till minus sidan använder jag plintar med skruvar och ringkabelskor. Fördelen med flatstift på plus är att man kan koppla bort enstaka förbrukare om en kabel blir sönderklämd el likn.

Dessutom ser man direkt vad som är plus och minus på en kabel.

Tror ELFA även har minusplintar, kan vara värt att kolla. Priserna är betydligt bättre än hos båtdelskrämarna. Oftast är kvaliteten också bättre.

 

Kopplingsplint ELFA 3070:PCM:02-5.033.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De bhemac länkar till verkar smidiga. Men vilken utmaning att beställa;

 

Elfas sida, Weco hos Elfa (samma produktbilder på allt mer eller mindre....)

 

Wecos info, Weco 3070-PCM

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS siverfox59 skrev ovan: Jag vill städa upp bakom panelen. Som det är nu är det ett litet virrvarr och klåpare före mig har kopplat ihop flera enheter till en säkring. Oxidation förekommer också.  Det gnistrar ibland då jag vickar på grejerna därbakom.


Hej, begriper inte heller orsaken till att du vill byta panelen??
Som framkommit i forumtråden ovan tycks alla skribenter vara skeptiska inför dina utbytesplaner - så även jag - detta då för att du rimligen redan har bra grejer enligt "allas" tycke?

Har klippt ihop en bild nedan på vad som förefaller vara autentiska foton - tagna av dig själv ombord på din egen båt?
[Bra om du kan bekräfta detta, oerfarna frågeställare glömmer ofta att ange bildkällan. Med påföljd att vi i forumet ibland kan luras att tro på bildkällan som TS egen, alltså lockas att slösa tid på att försöka analysera diverse "fel&brister" i  gamla nätinhämtade bilder. Hoppas du och alla andra begriper och har respekt för detta ange bildkällor.]

Nå, nog gnällt, i min saxade bild nedan är jag övertygad om att de bägge delbilderna är foton tagna ombord på just din båt. Bekräfta som sagt gärna detta förmodade faktum, är bägge delbildernas källor dina egna foton. Ja/nej eller annat?


Fattar som sagt inte heller din lust att byta ut en  - i mitt tycke och enligt foton - rent av föredömlig panel??
[Menar att panelers baksida alltid ser trassligt ut, inget konstigt i det. Panelers framsida däremot måste vara logisk ur användarsynpunkt, kabeltrasslet på panelens baksida på sin höjd begriplig för elnördar. Poängen här är att elektronerna struntar i utseendet hos de kablar de genomströmmar, kabelsisoleringens färg, eller för mänskliga ögon trasliga kabelhärvor, allt detta är för elektronerna egalt. (Därmed inte alls sagt att sådant inte är betydelsefullt för servicetekniker vid felsökning, men elektroner har ju inga estetiska synpunkter utan följer alltid lågohmigast väg. F.ö. beskriven av "ohm lag" redan på artonhundratalet.  ]


Tja, för att snacka klarspråk så tycker jag - som gammal elnörd - att din idé enligt forumtråden att byta ut vore smått övernervöst. Rent av jättedum, om du ursäktar!
[Vad jag ser utifrån min saxbild nedan är en kvalitetspanel, detaljer som kabelskoisolering och kabelböjradier m.m. verkar tillfyllest?
Och Bhemac ovan berömde valet av kvalitets-komponenter utifrån enbart fotot av panelframsidan, nu vågar jag påstå att detta kvalitetstänk hängt med och återfinns även på panelbaksidan.] 

Mitt råd får bli... GLÖM ditt hugskott att byta rubbet (måhända  likt en nervös  villaägare som byter köksinredning jätteofta för marknadsvärdets skull vid ev försäljning).
Helt normal kvalitet, ja kanske rent av bättre än normalt i fritidsbåtar, så  snälla glöm idén att röja ut och byta bra fungerande grejer på så lösa boliner!    


panel.frambak.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Thomas-1:

Hej, begriper inte heller orsaken till att du vill byta panelen??

Själva panelen är det inget fel på men jag gissar att det kanske finns behov av fler säkringar och kanske byta till digitala instrument.

Bakom skulle en städning inte skada och framförallt bringa lite ordning i ormboet.

Här är en föredömlig installation (men som använder dvärgbrytare)

 

 

 

elsystem Nauticat 38.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Självklart är det mina bilder från min båt. Jag har aldrig sett någon skriva källa på biler i sådana här frågeställningar på forum. Enda gången är när någon har ”lånat” bild och för att det ska visualiseras. 

 

Så klart är det inte panelen som så som behöver kvickt bytas utan det är det bakom. 

Jag hade ett ankarspel som rasade och när jag frågade en montör om han ville åta sig jobbet att byta så fick jag nobben. -Ditt elsystem är inte så om jag börjar rota i ena hörnan av sladdarna så vet jag inte vad som händer på andra sidan. Börjar din båt brinna efter att jag varit här och installerat åker jag på det, sa han. 

 

Bakom panelen är det spår efter fukt. Oxidation. Flera swischar fungerar inte. Tidigare ägare har kopplat ihop flera elektriska enheter på samma säkring. Sladdar som inte leder till något hänger bara där. Varvräknaren, dieselmätaren och vattentankmätarna fungerar inte. 

Ibland sprakar det bakom luckan då jag öppnar eller stänger den. 

 

Jag hade en elektriker i båten igår som tittade på det hela. Han sa samma att det är dags att se över det hela. Han kommer att behålla själva panelen och byta ut kontakterna. Han ska se varför inte allt fungerar och försöka få igång det igen. 

Han ska se vad det är för sladdar som bara hänger där och om de behövs. Han ska städa upp lite. 

 

Båten är 27 år gammal. För mig känns det tryggt om jag har haft en besiktning på detta och åtgärdat ”tvåorna” så jag vet att allt är okej. Det kommer att bli en mycket behagligare sommar nästa år då, och att göra detta nu känns inte som att byta ut köket efter tio år. 

 

 Han ska också installera en ny batteriladdare, ankarspel och batteriövervakningmätare så jag känner mig mycket trygg nu. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
32 minuter sedan skrev bhemac:

Själva panelen är det inget fel på men jag gissar att det kanske finns behov av fler säkringar och kanske byta till digitala instrument.

Bakom skulle en städning inte skada och framförallt bringa lite ordning i ormboet.

Här är en föredömlig installation (men som använder dvärgbrytare)

 

 

 

elsystem Nauticat 38.jpg

Mycket vackert. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 timme sedan skrev Thomas-1:


[Bra om du kan bekräfta detta, oerfarna frågeställare glömmer ofta att ange bildkällan. Med påföljd att vi i forumet ibland kan luras att tro på bildkällan som TS egen, alltså lockas att slösa tid på att försöka analysera diverse "fel&brister" i  gamla nätinhämtade bilder. Hoppas du och alla andra begriper och har respekt för detta 

panel.frambak.png

Väldigt festligt skrivet. Jag har hängt på många forum de senaste 20 åren och visst har man läst mycket men detta var väldigt kraftigt tillrättavisande. 

Men möjligt att jag behöver det så jag kan bättra mig på ålderns höst 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Silverfox59:

Tidigare ägare har kopplat ihop flera elektriska enheter på samma säkring. Sladdar som inte leder till något hänger bara där. Varvräknaren, dieselmätaren och vattentankmätarna fungerar inte. 

Inte helt ovanligt. För länge sedan gjorde jag en del eljobb. Oftast var det rena råttbon. Tyvärr tog det oftast längre tid en man trott så jag överlät jobben till andra. Istället extraknäcker jag lite med att rita system eller snarare rita om. En 10 år gammal båt brukar ha fått en massa extra grejer och det har kopplats om och kopplats bort. Det är sådant jag ritar om. Ofta från skisser som ägaren/varvet har gjort. Det går ganska smidigt, man lär sig. Men det är nästan alltid som TS beskriver.

Man kan se system som är ganska röriga men där man i alla fall försökt dokumentera. Det underlättar.

Ett väldokumenterat system underlättar för framtiden. För den sista elprylen är inte installerad ännu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer, behåll panelen, byt ut strömbrytarna, har du tur finner du nya som passar i hålen.

Digitala eller analoga panelinstrument är mest en smaksak, men dina analoga instrument ser snygga ut och är lättavlästa. Kan tycka det är ett stilbrott med de digitala längst ned.

Jag har hjälpt till med att bygga helt eller delvis nya elsystem i andras båtar, bilar, husbilar och andra  fordon, jag sätter alltid in en huvudsäkring närmast batteriet, räkna ut vad allting drar tillsammans och tag framförallt hänsyn till kabelarean mellan batteri och panel, bättre att underdimensionera, sällan jag sätter in mer än 25-30A säkring. Oftast automatsäkring. Din panel är snygg, (iallafall på framsidan) och den speglar väl båtens design i övrigt? Behåll den och renovera varsamt!

Måhända kanske strömbrytarna kan räddas med elektronikspay.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

byt ut strömbrytarna

Det är kombinerade brytare/säkringar och av en utsökt kvalitet. Kolla dem, jag har svårt att tro att de inte funkar. De heter Airpax och tillverkas av Sensata Technologies. Det finns även pirater men alla brukar ha samma standardmått. 

Airpax.jpg

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

Det är kombinerade brytare/säkringar och av en utsökt kvalitet. Kolla dem, jag har svårt att tro att de inte funkar. De heter Airpax och tillverkas av Sensata Technologies. Det finns även pirater men alla brukar ha samma standardmått. 

Airpax.jpg

Jasså det är sådana, ja dom är bra.

Jag fann några sådana en gång i en skrotad kopieringsmaskin.

Kanske du kan motionera dem, manövrera dem on-off många gånger för att få bättre funktion, men Men det bästa och det dyraste är ju att köpa nya. Tveksamt om mitt förra förslag med elektronikspray biter på dessa, alltså om man når in med vätskan till kontaktytorna.

Dessa är ju ginstskyddade, iallfall till viss del, så ta reda på varifrån de "pyrotekniska effekterna" uppstår och åtgärda det. 

Jag kan ju gissa att det är en dålig anslutning mellan någon kabel och någon av komponenterna i panelen, om panelen är utförd som en dörr eller lucka uppstår det då glappkontakt då denna öppnas/stängs och det en förbrukare år på och förbrukar ström.

 

Rent generellt med strömbrytare under vintersäsongen.

Efter det att man brutit batteriets huvudfrånskiljare, och kanske tagit med sig batterierna hem (vilket är diskutabelt) så ställer man alla tänkbara strömbrytare i läge "on" ,"på", då är det mindre risk att det uppstår oxid på kontaktytorna eftersom dessa ligger ihop och syret inte kommer åt så bra, ja i alla fall i teorin är det ett bra knep, om det sedan funkar lika bra på alla typer av strömbrytare kan det ju vara si och så med, och hör gör man med omkopplare "on-off-on"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...