Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Modesty77

relä som kabel fördelare

Rekommendera Poster

Undrar om man kan använda relä för att fördela ström från kablar med större omkrets till lite något mindre kablar? Alltså, funktionsmässigt som plint?

 

Och om det skulle funka vilken typ av relä skulle det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara skall använda den som plint varför behöver du reläfunktionen? Vad är det för installation du planerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller en sådan HÄR om det är många kablar som ska kopplas ihop.

 

kopplingsplint1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Det får bli en vanligt plint :)

Tror jag har haft missuppfattat reläns funktion

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Modesty77:

Tack för alla svar!

Det får bli en vanligt plint :)

Tror jag har haft missuppfattat reläns funktion

Relä är väl i princip som vilken strömvrytare som helst. Fast du styr den med svag ström eller svagström istället för tex mekaniskt/ typ tryckknapp eller liknande metod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relän är underskattade! Jag har en bunt. När man tex trycker på knappen till eltoan så är det ett relä som skickar ström toapumpe, tryckvakten styr ett relä till färskvattenpumpen osv. Reläna är hermetiskt kapslade med betydligt bättre kontakter än de flesta strömbrytare. Reläna sitter i socklar, lätt att byta även om det nog aldrig hänt. Ett par extra relä finns ombord för säkerhetsskull. 

Kostar högst några tior styck.

Det finns en anledning till. Relänas manöverspänning kommer från lastutgången på solregulatorn. Men tex toapumpen matas direkt från batteriet via säkring. Då slipper jag risker att toapumpen överbelastar solregulatorn samtidigt som den inte kan köras om lastutgången kopplat ifrån pga underspänning.

Titta på hur mycket relän som används i en bil. Av någon anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bhemac är en listig kille. Genom att använda solcellsregulatorns utgång till reläets styrning kommer en för låg batterispänning förhindra att toapumpen startar. (För då drar ju aldrig reläet).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev sniparn:

bhemac är en listig kille.

Eller hur? Inget som ger nobelpris tyvärr. Det är väl bara så att jag har ett gott förhållande till det elektriska då är det inte svårt att hitta lösningar.

När jag var 5-6 år skrotade jag en oljebrännare och fick tag på ett par relän. Sen var det liksom kalkat ;)

 

2 timmar sedan skrev per_62:

Det där med hur man nyttjar lastutgång på solcellsregulatorn måsta jag försöka förstå.

Mycket enkelt. Lastutgången låter strömmen från batteriet komma ut där men den stänger om den blir överlastad, spänningen för låg eller för hög. En lampa ansluten där kommer att slockna om batteriet börjar bli för urladdat. Anledningen till att jag började använda lastutgången var att "någon" glömt släcka lampan på dass. Hade jag haft lampan kopplad via lastutgången så hade batterierna inte skadats pga djupurladdning. Nästa steg var att koppla alla förbrukare den vägen. Jag var lite orolig för att det skulle ske onödiga "tjuvfrånslag". Men icke. Det fungerade klockrent.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev bhemac:

Nästa steg var att koppla alla förbrukare den vägen. Jag var lite orolig för att det skulle ske onödiga "tjuvfrånslag". Men icke. Det fungerade klockrent

Så om den inte fungerar är det ingenting som fungerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Skoter:

Så om den inte fungerar är det ingenting som fungerar?

Nej, det är precis som en huvudsäkring eller en Battery Brain.

Har man LiFePO4 så måste man ha något som kopplar bort batteriet vid för låg spänning, det har alla. Den smällen kan bli riktigt dyr annars.

Är man pessimistiskt lagd så sätter man en brytare som kan koppla förbi.Vare sig min eller dussinet andra som kör så här har varit med om att det kopplat ifrån i onödan.

 

Nu är jag lite pessimist så strömmen till navigationsdelen tas direkt från batterierna. Den delen är aldrig tillslagen när jag inte är ute med båten. Den delen får nu också ett eget nödbatteri som kan hålla igång navigationsdelen i några timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sniparn:

bhemac är en listig kille. Genom att använda solcellsregulatorns utgång till reläets styrning kommer en för låg batterispänning förhindra att toapumpen startar. (För då drar ju aldrig reläet).

Beror väl på hur noggrant reläet är. Svårt att tro att det inte kan slå till en bra bit under 12V. Detta t.ex. 600 kr relä slår till vid 7.2V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kane:

Beror väl på hur noggrant reläet är. Svårt att tro att det inte kan slå till en bra bit under 12V. Detta t.ex. 600 kr relä slår till vid 7.2V.

Nu missförstod du nog. Lastutgången klipper strömmen helt och då faller alla relän.

I en bättre solregulator kan man ställa in vid vilken spänning det ska koppla ifrån.

Under vintern har jag haft det ställt på 12,5V

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

I en bättre solregulator kan man ställa in vid vilken spänning det ska koppla ifrån.

Under vintern har jag haft det ställt på 12,5V

Check! Nyhet för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...