Jump to content
Friday 21 June 2024
Sign in to follow this  
Mackey

Fixa till en modern gasolinstallation

Recommended Posts

Det börjar bli dags att uppgradera gasolinstallationen i båten, tror faktiskt den är från 1980 förutom slangar och regulator.

Jag skulle uppskatta lite synpunkter, tips och idéer.

 

Så här ungefär är det tänkt att bli.

 

822897327_sprngskisscomfort32-gasolinstallationbeskuren.jpg.f5fdc93926e178b5b6bc04179f7d93ea.jpg

Från gasolboxen fram till spisen - som är den enda förbrukaren - går gasolen i ett rör som ligger i en skyddande slang.

Om det går ska röret gå hela vägen in i gasolboxen.

Spisen är ansluten med slang.

 

277248738_GasolinstallationFogas.jpg.4ccb9e09b7bf9cb398e9b0726b5499b7.jpg

I gasolboxen har jag tänkt ungefär så här.

 

Några frågor och funderingar.

  • Det går ett rör från "gasolboxen" till byssan idag.
    Röret (idag koppar) är som sagt draget i en skyddande slang (som dessutom ligger skyddad), men det är inte klamrat. Vår tanke är att behålla rörinstallationen så, dvs. utan klamrar. Det går helt enkelt inte att klamra där röret går fram idag.
    Är det då bättre med rostfritt rör än kopparrör?
    Om vi ska ha kopparrör... Då borde man väl bara kunna glödga det rör vi har och stoppa in det i slangen igen?
     
  • I "gasolboxen" har jag tänkt ha en magnetventil som manövreras från spisen.
    Jag har hittat ventiler som verkar vara standard i Sverige för dryga tusenpallen och andra ventiler som inte är standard för några hundringar.
    Standard
    En billigare variant
    Det finns även ännu billigare på ebay.
    Några synpunkter på val av magnetventil eller förslag på bra men lite billigare?.
     
  • Ska man ha en läckagetestare eller nöja sig med praktiska läcktester enligt nedan?

 

Tacksam för synpunkter på mina frågor och givetvis också andra synpunkter

 

Mackey

 

Tillägg: Lagt till SXK:s info om gasolinstallation.

 

1) Testa om avstängningsventilen är tät. (Är den inte tät funkar inte test 2.)

  1. Tänd spisen och se att allt funkar normalt.
  2. Stäng av spisen.
  3. Stäng avstängningsventilen på flaskan, inga andra.
  4. Tänd spisen (och kom igåg hur länge lågan brinner).
  5. Stäng av spisen.
  6. (Nu är det inget tryck på gasen i systemet.)
  7. Vänta en timme, gärna längre.
  8. Tänd spisen igen, om det inte blir någon låga är avstängningsventilen tät.

 

2) Testa om systemet är tätt.

  1. Tänd spisen och se att allt funkar normalt.
  2. Stäng av spisen.
  3. Stäng avstängningsventilen på flaskan, inga andra.
  4. (Nu är det tryck på gasen i systemet.)
  5. Vänta en timme, gärna längre.
  6. Tänd spisen igen, om lågan brinner lika länge som i det första testet läcker inte systemet.

 

Batparmen_08_gasol.pdf

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Försök att dra ut kopparöret och glödga det, det har många år kvar. Rekommendationen för kopparrör i vibrerande miljö är att det ska glödgas var tionde år.  Vibrerande miljö är tex smörjrör i stora dieslar.

Får man använda rostfritt? Står det inte kopparrör i regelverket?

Som magnetventil duger en vanlig ventil för pneumatik, det såg jag på en industri med flera kubik stora gasoltankar. I ett "kopplingsskåp" med ett dussin vanliga gröna magnetventiler.

Läcktestare brukar läcka efter ett antal år, kolla som SXK föreslår varje år. Pricka av på checklistan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att förvara gasol inne i båten, även i en gasolhink, har jag funderat en del på. Skulle helst vilja ha gasolflaskan på däck men har inte kommit på någon bra lösning. Min gasolflaska är nu i ankarboxen i fören där det finns dräneringshål ut. Nackdelen är fukten i ankarboxen. Ett mjukglödgat kopparrör Ø 8 x 0,8 mm som är klamrat går till spisen och i skottet till ankarboxen är det tätat med butylgummi runt genomföringen. I bägge ändar av röret finns korta slangar och vid flaskan en reduceringsventil med tryckmätare samt vid köket en avstängningsventil. Med tryckmätaren ser man enkelt om det finns läckage i systemet efter tryckmätaren.

En gasvarnare finns i närheten av köket som förhoppningsvis tjuter om gasen skulle strömma ut i ruffen.
 

SXK har kommit med en uppdatering av Kapitel 8 Gasol (2015) där man bla förskriver 

Dränering, minimum Ø19 mm. http://www.vastkustkretsen.se/Batteknik/Batparmen

Gasolslangar bör bytas vart 3:e till 5:e år, (när jag köpte båten var slangarna drygt 30 år gamla).

Vibrerande motorbåtar bör gasolrör bytas vart 10:e år, i segelbåtar vart 15:e år.

 

Dräneringshålet från gasolhinken bör nog placeras så att inte vatten kommer in i hinken när det lutar och/eller går vågor. Trycket i flaskan kan vara ca 4 bar när det är nollgradigt, men stiger till omkring 10 bar en varm sommardag.

Så hinken och dess anslutningar ska vara täta samt att gasolen kan rinna fritt ut i dräneringshålet.

 

På Fogas finns även en hel del information: http://fogas.se/installationsmaterial/gasolforvaringbat.html

 

 

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har tidigare haft "den klassiska tryckregulatorn" och läcktestare. Den kombinationen indikerar inte om det läcker vid regulatorns anslutning till flaskan eller i regulatorn. (Jag upptäckte läckaget i min regulator genom att det började lukta gasol i ankarboxen där flaskan stod.)

Visst var det chefen för "blå skylt-märkningen" vid Sjöfartsverket som fick en spricka i glasröret på sin läckindikator så gasolen strömmade ut Säkerhetsprylar som tillför risker är inte så bra....

 

Numera har jag modellen med tryckmätare. Den visar direkt när du stänger kranen på flaskan om du har läckage någonstans längs hela vägen från flaskan till spisen. Då sjunker visaren direkt. Om systemet är tätt så står det tryck kvar på mätaren när du kommer tillbaka till båten efter en vecka.

Den här mätaren har indikerat läckage åt mig. En vår var det ett litet läckage i packningen på flaskanslutningen, då sjönk mätaren direkt när jag stängde kranen. Det läckaget hade jag inte hittat med "bubbelindikator".

 

bild.png.d91ad4ce7d7e4a92b45291fd3641a920.png

Bild från https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/gasol/reduceringsventiler/reduceringsventil-marin-manometer?gclid=Cj0KCQiAr93gBRDSARIsADvHiOrZ5Up_PUGwNp1ofu-2cOrD2dv1HiBHj2wttTAh_-HPSsSKRCSiTDAaAlxsEALw_wcB 

 

Sen ska man vara försiktig med monteringsriktning på reducerventiler, både den klassiska och den på bilden ovan. På den klassiska finns en märkplåt som sitter fastnitad mitt på på klockan. Den märkplåten ska vändas nedåt så det inte kan rinna in vatten under märkplåten (där är tre små slitsar för att få atmosfärstryck in i klockan) och in i klockan där det finns delar som inte är rostfria. Det var där min gasolläcka uppstod...

 

Den nya modellen har ett rör (det uppe till vänster om tryckmätaren på bilden) som har samma funktion med att släppa in atmosfärstryck. Jag vet inte om innehållet även i denna modell är rostkänsligt. För säkerhets skull så har jag ordnat så vatten inte kan rinna in i röret....

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev per_62:

Skulle helst vilja ha gasolflaskan på däck men har inte kommit på någon bra lösning.

Många amerikanska segelbåtar har gasolflaskorna surrade vid masten. En vettig lösning.

Min båt har en gasolstuv i aktern med plats för en 10kg kompositflaska annars hade det blivit en PK5 surrad i pushpit.

Kopparröret är troligen 30år, hårt och sprött. Väl begravt bakom bakom inredningen. Säkert fastplastat. Kommer att innebära en del jobb....

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev per_62:

SXK har kommit med en uppdatering av Kapitel 8 Gasol (2015)

Tackar!

Vet inte varför jag fick fram en gammal variant.

 

5 timmar sedan skrev per_62:

Med tryckmätaren ser man enkelt om det finns läckage i systemet efter tryckmätaren.

Tryckmätare verkar vettigt, bättre än läckagetestare tycker jag.

 

5 timmar sedan skrev bhemac:

Får man använda rostfritt?

Japp, heldragna rostfria rör är okej...

Men jag kommer inte att få in ett sådant den väg det går så det får bli koppar (nytt eller det gamla som jag glödgar).

 

4 timmar sedan skrev bhemac:

Många amerikanska segelbåtar har gasolflaskorna surrade vid masten.

Jag har svårt att få några skräckkänslor för gasol så flaskorna får bo kvar i gasolboxen inuti båten.

 

En båtgranne förvarar sina 2 kg flaskor i uppskurna fendrar som är fästa i relingsräcket i aktern. Ser bra ut, gäller bara att inte ta fel... 

 

7 timmar sedan skrev Mackey:

Några synpunkter på val av magnetventil eller förslag på bra men lite billigare?.

???

 

Kanske helt onödigt?

Känns ändå lite kul att få någon ny funktion när man ändå håller på.

 

Mackey 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev per_62:

Det är en jädra sprängkraft om olyckan är framme.

Trösten är väl att detta är ytterst sällsynt, framförallt i båtar.

Som så ofta annars är det underhåll och besiktning som skapar säkerhet ombord.

--

Reduceringsventil med manometer var en smart pryl. Förhoppningsvis är det standardgänga på manometern så jag kan ersätta med en elektrisk givare så att jag kan ha manometern i pentryt bredvid brytaren för magnetventilen.

--

Alternativet till magnetventil är motorstyrda ventiler, de jag och George har köpt används tydligen ofta till detta. Fördelen är att de förbrukar minimalt med ström och kan enkelt manövreras för hand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt Yachting Monthly var det nästan två allvarliga olyckor per år i UK med gasol i båtar med en del dödsfall. Inte vanligt men det inträffar och även i Sverige. Med ett bra system som sköts på rätt sätt minskar man riskerna. Att stänga av kranen på flaskan är det bästa. Magnetventiler för gasol bör nog användas istället för motorstyrda ventiler, främst pga risken för gnistbildning.

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Två olyckor per år i UK skulle väl motsvara en var tredje år i Sverige, jag tror andelen bränder i bensinbåtar är avsevärt större. Eller fotogenkök för den delen.

Jag har sett en del engelska båtar, jag är inte förvånad.

Intressant också hur olyckorna gått till. Jag har läst en del gasololyckor i husvagnar. Typ 35 år gamla slangar, igensatta dräneringshål mm. Darwin hade nog tyckt att en del olyckor har sin naturliga förklaring.

 

Jo motorstyrd ventil känns läskigt, möjligen i en stuga där flaskorna står utomhus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är ganska säker på att man är säker ombord om man har ett gasollarm för 400:- kronor.

 

Varför är många rädda för gasol, det är ju troligen mycket säkrare än både sprit och fotogen.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...