Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst

Ska jag lämna in mina segel för tvätt eller göra det själv?

Rekommendera Poster

Gäst

Min segelmakare vill ha 100:- / kvm för att tvätta mina segel. Det är både storen och genuan och det blir 88 kvm totalt. Alltså 8800 kronor och det känns som en saftig summa. De är från 2008 så de ska så klart hålla ett tag till men frågan är om jag kan tvätta dem själv med samma resultat eller kan de bara tvätta dem så rena som de bör bli? Jag har utrymme för att tvätta dem och de är normalsmutsiga och lite stänk av jordslag. 

Vad tycker ni? Hur gör ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 år gamla segel skulle jag inte lägga så mycket pengar på, bättre att spara till nya.

(Usch, blir nu påmind om att våra segel också börjar bli lite äldre även om de bara är från 2012, men har seglats rätt mycket.)

 

Kolla med den som tillverkat seglet hur de tycker att du ska göra.

Dacronsegel  vet jag att man kan tvätta med vanligt syntetiskt tvättmedel och skölja ordentligt efteråt. Det funkar troligen med andra syntetiska material också, men som sagt, kolla först.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trädäck, såpa och en vattenslang kommer man långt med. Sedan hissa dem och segla dem torra. 

Men som påtalats; jag skulle inte lägga många kronor på tio år gamla segel, utan vara nöjd med ett OK resultat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt "Storsegel", 7,5m2, Kryssfocken ca 16 m2 har suttit på båten i 2,5 år utan att va hissade eller utrullade. Och Genuan ca 26 m2 lika länge men använde begränsat sommaren 2017. (haft en del kroppsliga defekter de tre senaste åren, som kraftigt begränsat mitt båtliv.)

När jag tog ner seglen för ett par veckor sen fanns det både gröna och svarta färgskiftningar på vissa ställen på alla seglen. Kryssfocken skrubbade jag i badkaret med såpa och sköljde. Gjorde likadant med storseglet, men kom på att det kanske hade gått in i tvättmaskinen, så den fick sig en mild tvättomgång där.

Genuan började jag skrubba i badkaret men insåg snart att det var förfärligt jobbigt, så jag drog ut Genuan på altanen och skrubbade den där. Spolade över med slangen och när den runnit av släpades den in i badkaret ock sköljdes där.

Inte perfekt, men resultatet får duga åt mig.

Nu hänger Genuan i duschen i källaren på tork och de andra seglen är utspridda i källaren för eftertorkning. Gott att ha ett stort hus.

För några år sen tvättade jag ett segel med betydligt starkare medel än såpa. Året därpå gick flera sömmar sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en stor träplatta vid mastkranen. Där gick att plant breda ut ett segel. Tog vatten i en hink ur Mälaren. Tog levangen och diskmedlet Yes. Seglet var grått och mjukt alltså ej frasigt och prassligt längre. Jag skrubbade seglet och vände det givetvis. Sen sköljde jag det i Mälaren. 

Hissade sen seglet för torkning. Seglet var vitt prassligt och frasigt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-17 vid 19:31 skrev toaen:

Mitt "Storsegel", 7,5m2, Kryssfocken ca 16 m2 har suttit på båten i 2,5 år utan att va hissade eller utrullade. Och Genuan ca 26 m2 lika länge men använde begränsat sommaren 2017. (haft en del kroppsliga defekter de tre senaste åren, som kraftigt begränsat mitt båtliv.)

När jag tog ner seglen för ett par veckor sen fanns det både gröna och svarta färgskiftningar på vissa ställen på alla seglen. Kryssfocken skrubbade jag i badkaret med såpa och sköljde. Gjorde likadant med storseglet, men kom på att det kanske hade gått in i tvättmaskinen, så den fick sig en mild tvättomgång där.

Genuan började jag skrubba i badkaret men insåg snart att det var förfärligt jobbigt, så jag drog ut Genuan på altanen och skrubbade den där. Spolade över med slangen och när den runnit av släpades den in i badkaret ock sköljdes där.

Inte perfekt, men resultatet får duga åt mig.

Nu hänger Genuan i duschen i källaren på tork och de andra seglen är utspridda i källaren för eftertorkning. Gott att ha ett stort hus.

För några år sen tvättade jag ett segel med betydligt starkare medel än såpa. Året därpå gick flera sömmar sönder.

Fasen Tommy, det hinner ju bli spindelväv på dina segel mellan gångerna! 😢

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev pseudonym:

Fasen Tommy, det hinner ju bli spindelväv på dina segel mellan gångerna! 😢



Ja tyvärr.
Sommaren 2016 slutade sommarens seglats mellan Kungshamn och Väderöarna med ryggproblem som tog tre månader innan jag var tillbaka  till mitt gamla dåliga jag.
Sommaren 2017 blev från Hållö till Grindholmen där jag provade det nyistallerade ankarspelet.
Sommare 2018 - ingenting pga hjärtoperation.

Fast lite segling med jullen blev det i alla fall de två senaste somrarna.

Vi får se vad sommaren 2019 bär i sitt sköte. Vår scoutkår har fått en skaplig L28 och jag har blivit inblandad på ett hörn. Jag och kompisen Rune (som bägge har varit scoutledare - Rune tidigare kårchef) Har lovat att vi skall lära scouterna att segla, så det kan nog bli en och annan tur runt Gravarne och Smögen denna sommar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev toaen:



Ja tyvärr.
Sommaren 2016 slutade sommarens seglats mellan Kungshamn och Väderöarna med ryggproblem som tog tre månader innan jag var tillbaka  till mitt gamla dåliga jag.
Sommaren 2017 blev från Hållö till Grindholmen där jag provade det nyistallerade ankarspelet.
Sommare 2018 - ingenting pga hjärtoperation.

Fast lite segling med jullen blev det i alla fall de två senaste somrarna.

Vi får se vad sommaren 2019 bär i sitt sköte. Vår scoutkår har fått en skaplig L28 och jag har blivit inblandad på ett hörn. Jag och kompisen Rune (som bägge har varit scoutledare - Rune tidigare kårchef) Har lovat att vi skall lära scouterna att segla, så det kan nog bli en och annan tur runt Gravarne och Smögen denna sommar.

Lite livskvalitet ändock.🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...