Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skeppshult

Bygga instrumentbräda

Rekommendera Poster

Hej,

Jag funderar på att bygga en ny instrumentbräda under vintern och hade i tankarna att bygga en i trä, liknade som den på bilden.

Nu till min fråga, hur gör man rundningen i hörnen på smidigast och snyggaste sätt?

Någon vänlig själ som har något förslag?

fleming-55-electronics_500x375.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Skeppshult:

- - -

Nu till min fråga, hur gör man rundningen i hörnen på smidigast och snyggaste sätt?

Någon vänlig själ som har något förslag?

 

Det är nog inte smidigt att tillverka en sådan bit men det blir snyggt och hållbart om du lyckas.

 

När båtvarven tillverkar sådana delar så använder de flera tunna fanér som limmas samman.

De tillverkar först en mall med formen av insida eller utsida av den färdiga biten. Sedan stryker de lim på fanérarken och lägger dem mot mallen. Sedan går det år en massa tvingar för att pressa samman fanérarken så att det blir tätt mellan dem och så att de rundade hörnen blir snygga. Om det blivit någon liten glipa mellan fanérarken vid limningen så går det ibland att rätta till genom att peta in lite lim i springan och klämma ihop med tving igen.

 

Det är nog "enklast" att göra en rundad kloss att använda i hörnen för att få ihop dem så det inte glipar mellan fanéren.

 

Sen är det bara att bearbeta till färdigt utseende.

 

Det är nog inte helt enkelt att få det bra om man är amatörsnickare. Båtvarven har ju massor av tvingar att spänna samman med och erfarenhet av hur de ska jobba för att få det bra. En del varv har t.o.m. stora hydrauliska pressar där de kan sätta in limmallen under ordentlig press under tiden limmet härdar/torkar. (Det ska nog limmas med ett härdande polyuretanlim så att det inte spricker upp om det blir fuktigt)

 

Alternativet är att ta hjälp av något båtvarv som är duktiga på träarbeten eller att hitta en duktig möbelsnickare. Det kan ju vara en tillräcklig vinterutmaning att få till resten av instrumentbrädan på egen hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i inlägget ovan. Men tillägger att du skulle kunna höra med en möbelsnickare (om nu den yrkesgruppen fortfarande existerar) om tips eller om denne/denna kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag limmar man en sådan grej med epoxi. Det krävs ett antal tvingar men inte alls så många som när man hade vanligt lim som krävde ett högt limtryck. Faneren väter man med hett vatten.

Det hela är inte speciellt komplicerat.

Fuskmetoden är ett lager faner som man plastar på insidan. Man får inte en snygg kant men tex till ett pentry under en bänkskiva fungerar det bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söker du lite så finns det ett otal ställen där du kan inhandla färdiga komponenter i heltik.

Här är ett exempel här i Finland:  Här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev LonelyBird:

Söker du lite så finns det ett otal ställen där du kan inhandla färdiga komponenter i heltik.

Heltik? Absolut ingen inblandning av han-hund menar du?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev LonelyBird:

Söker du lite så finns det ett otal ställen där du kan inhandla färdiga komponenter i heltik.

Här är ett exempel här i Finland:  Här

Finns allt möjligt sådant, ofta ganska dyrt och ser ofta hemgjort ut.

Kolla med någon som bygger/renoverar båtar eller möbelsnickare.

Ibland är de sugna på smörgåstårta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som inte kommit in på MG senaste dygnet?

 

Ja, jag får nog söka reda på en möbelsnickare el liknande för hjälp, tack iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Skeppshult:

Är det bara jag som inte kommit in på MG senaste dygnet?

- - -

Det var nog allmän serverpaj igår, det visades bara ett felmeddelande igår kväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...