Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Modesty77

USB HUB

Rekommendera Poster

Tänkte köpa en s.k. USB HUB för att lättare kunna koppla in elektronik, led-belysning och liknande.

 

Tänkte skaffa en med 7 utgångar:

https://cdon.se/hem-tradgard/usb-2-0-hub-med-7st-portar-svart-p38421631?gclid=EAIaIQobChMIh8H-kOad3wIVU6qaCh2ZEwSAEAQYBSABEgKAxPD_BwE&gclsrc=aw.ds#fo_c=1753&fo_k=eab4dfa7b85c1b9bd9fbadae095402ff&fo_s=gplase 

 

Tror att jag måste ha en nån slag  DC DC omvandlare från 12v till 5V innan jag kopplar själva Huben?

 

Undrar om det är nåt speciellt jag måste tänka på innan kopplar dessa och om ni har några synpunkter på det?

 

Tacksam för alla svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska ladda nyare mobiler och paddor etc så behövs 2,4A ström vid 5V. Den HUB du länkat till med USB 2.0 och ger max 0,5A.

Det finns DC/DC omvandlare 12V till 5V och om det ska vara 7 portar så lär det väl bli minst 7x2,4=16,8A som DC/DC omvandlaren måste ge ifrån sig.

Det du ska leta efter är en USB-laddare/laddningsstation som ger 2,4A per uttag.

 

Jag köpte billigt från Kina en Billaddare med 2 USB utgångar (2x2.4A). Tyvärr så störde den ut radion i båten när den var igång så den var inte så bra...

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt att även tänka på att många mobiler och andra laddningsbara prylar behöver vissa signalspänningar på de båda datastiften för att dra rätt effekt. Utan dessa spänningar laddas de kanske bara med 0,5A eller så fungerar det inte alls.

Den USB-hubb du länkar till verkar inte vara avsedd för laddning i första hand. Men det kanske inte heller är det som du tänker använda den till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

 

Jag skulle inte ladda mobilen eller plattan från en sådan USB HUB.

Tänkte använda den då man behöver fördela kablar för elektronik och belysning som drar mindre än 6w (0,5 A) per  USB HUB uttag.

Tänkte att det skulle bli smidigare med en sådan än att dra kablar och köpa kopplingsplintar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här tänkte jag.

En DC/DC omvandlare och ett antal USB-uttag. Anledningen till en central DC/DC omvandlare var att få ner tomgångsförbrukningen. Tyvärr visade det sig hopplöst att hitta rena USB uttag. Tills vidare har det blivit ett antal uttag med inbyggda omvandlare, inte lika diskret men det funkar. Däremot ligger all USB på en egen säkring/brytare.

Uttagen sitter där de behövs, hyllor över kojerna, bokhyllan vid soffan. Även utomhus vid vindrutan. Framöver kommer man komplettera/byta ut till USB C.

 

55 minuter sedan skrev Modesty77:

Tänkte att det skulle bli smidigare med en sådan än att dra kablar och köpa kopplingsplintar

Då kan du ju sätta några uttag med omvandlare bredvid varandra. Då går det ju även att ladda mobiler mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-14 vid 16:05 skrev bhemac:

Köp några sådana HÄR istället, det funkar

2 x 2,1 A eller 2,1 A /2. Det framgår inte på sidan, har du testat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

2 x 2,1 A eller 2,1 A /2. Det framgår inte på sidan, har du testat?

Nej men de har en bra returpolicy. Snälla är de också, jag har lånat tumstock, skjutmått och multimeter hos kundtjänst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev sigge_1:

Du klarar dig inte med att grena upp grejerna från respektive uttag? 

 

Det skulle fungera men jobbigt!

Jag har skrotat ett par vanliga USB uttag. Funkar det också. Just nu är det ett lågprioriterat  projekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...