Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
jubro

Svajköl H-båt

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag köpte för tre somrar sedan min första segelbåt på blocket, en H-båt tillverkad av Artkeno -75. Nu i höst vid båtupptagningen noterade jag och de som var med att båten förmodligen har det som benämns som svajköl. Det är svårt att uppskatta svängradien i svajningarna, kanske 3-5 cm åt vardera håll när jag måttade en liten spark mot den. Vidare så kan man urskönja en liten spricka i bottenfärgen längs med kölfästet. När jag sedan kände på kölbultarna, med en misstanke om att de lossnat lite, så satt de bergfast. Mina frågor är:

(1) Är det någon som har hört om något liknande för just en h-båt tidigare?

(2) Är det möjligt att det ändå är så att problemet kan åtgärdas genom att dra åt kölbultarna ytterligare? 

(3) Rekommenderas det att åtgärda detta snarast? Och hur kommer man undan med det billigast? - Båten kostade ändå inte mer än 30k +

(4) Är det stora risker förknippade med att segla med svajköl? 

 

Jag är en amatörseglare och är tacksam för alla hjälp och tips jag kan få. Skulle eventuellt vara benägen att betala någon expert att titta närmare på problemet. 

 

Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att knacka försiktigt  med en liten hammare på plasten runt kölen och lyssna om det låter vått eller torrt. Jämför ljudet med andra delar av skrovet som sannolikt är torra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om jag måste känna på ett skrov gör jag som styrman karlsson föreslår...brukar ta en kraftig och en liten skruvmejsel och knacka med handtagen ....börja tex i mitten högst upp och knacka neråt mot kölen...gör det några gånger så du känner igen ljudet...gör samma sak på andra sidan skrovet och hör om det låter likadant...och så kan du göra inifrån också fast då får du stå still över kölen så du inte ändrar resonansen med din kropp...

jag roade mig med att förstärka kölen på min gamla dixie fast hade då ingen delaminering utan hade svaj pga förre ägaren som kapat ner balkarna för att få ståhöjd.

sen kan du säkert hitta något på youtube...bäst är att söka på engelska.

om det uppstått en delaminering på din hbåt tycker jag du kan kan låta ett proffs titta på det eller kanske en av alla vänliga själar här kan kika på det.

om du befinner dig i göteborg kan jag säkert åka förbi dig så kan vi bonka tillsammans.

jag är inget proffs men har plastat en hel del.

en mindre delaminering kan vara värt att reparera men större skador vetefanken om det är lönt..material är rätt billigt men tid och plats kostar också..det beror på hur skicket är på resten  och hur mkt du älskar din båt...det kostar alltid mer än man tror

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om 3-5 cm verkligen är att betrakta som svajköl på en fenkölad båt, eller om det är plasten som flexar lite bara. Hur ser botten ut; finns det tvärsgående balkar/förstärkningar i skarpen invändigt..?

Bilder (dåliga) på svajköl.

http://arneolsenab.se/old-web/g7.html

 

Vill du förstärka; kolla "Steg 2" här, https://www.expresseglare.se/tips-trix/batmeck/optimering-av-swe-756/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar och tips. Jag skall åka ut till båten om någon vecka och undersöka hur det förhåller sig lite närmare med hänsyn till det ni föreslagit. Återkommer med information.

 

2018-12-13 vid 05:58 skrev Zaphir:

...om du befinner dig i göteborg kan jag säkert åka förbi dig så kan vi bonka tillsammans.

Mycket snällt av dig, men båten ligger i Saltsjöbaden utanför Stockholm. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är född med svajköl. Men jag låter det vara osagt om det ökat drastiskt på din båt. Plasten sviktar helt enkelt inför den tunga kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...