Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
StyrmanKarlsson

Isolera med frigolit

Rekommendera Poster

Jag vet att frigolit inte är bra isolering mot skrovsidan men det borde väl funka till en inervägg eller tänker jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför ska du isolera skott i båten?

Vilken del av båten ska isoleras från vilken?

Är det ljudisolering eller värmeisolering du vill åstadkomma?

 

Mackey 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett syftet eller huruvida det isolerar bra eller ej så är frigolit (cellplast) ett rätt otrevligt material om du råkar ut för brand ombord. Det brinner lätt och fort och ryker både mycket och giftigt. En aspekt du bör känna till bara. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag vet att frigolit inte är bra isolering mot skrovsidan

Det är en av de vanliga myterna.

1981 isolerade jag bordläggningen i stickkojen med 1 cm frigolit. För kanske 10 år sedan pratade jag med dåvarande ägaren. Han skulle byta mattan som vid det laget gjort sitt. Han ringde när man hade gjort det. Det fanns inga problem med frigoliten, tvärtom, det var väldigt enkelt att avlägsna. Så han isolerade med frigolit igen.

När "experterna" varnar om frigolit så fråga om de har egen erfarenhet.

--

Brandfaran ska man däremot inte underskatta, det är extrem viktigt att man klär med en flammsäker matta el likn. Är frigoliten instängd så är det ofarligt.

Men det är inte bara frigolit som är brandfarligt. Skumplast dynor och polyesterplasten är också mycket brandfarliga.

 

De som hävdar att frigolit är olämpligt brukar påstå att det suger upp fukt. Men då brinner det inte, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

 

Är det ljudisolering eller värmeisolering du vill åstadkomma?

 

Mackey 

Ljudisolering, jag skall dela av en stor hytt i två mindre med en mellanvägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev bhemac:

Är frigoliten instängd så är det ofarligt.

Men det är inte bara frigolit som är brandfarligt. Skumplast dynor och polyesterplasten är också mycket brandfarliga.

Den kommer att vara instängd i  en vägg mellan två plywood skivor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av ljudisolering, men har gjort arbete på en firma som tillverkar ytterdörrar, i normala dörrar används frigolit som isolering, dörrar som ska vara ljudisolerade använde man en form av stenullsisolering, ganska tung och fast matta, inte alls så fluffig som "vanlig" isolering.

 

Är det ljudisolering man eftersträvar är nog motorisolering det mest optimala i en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Pentax:

Jag har ingen erfarenhet av ljudisolering, men har gjort arbete på en firma som tillverkar ytterdörrar, i normala dörrar används frigolit som isolering, dörrar som ska vara ljudisolerade använde man en form av stenullsisolering, ganska tung och fast matta, inte alls så fluffig som "vanlig" isolering.

 

Är det ljudisolering man eftersträvar är nog motorisolering det mest optimala i en båt.

Japp - frigolit är odugligt som ljudisolering, både för att isolera bort vibrationer och luftljud. Bäst är en kombination av tunga mattor och hårda ytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känn på frigolit, så ska du se att det är rätt hårt och transporterar ljud utmärkt.

 

Stenull!

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljudisolering av en vägg kan delas upp i tre delar.

  1. Ytterskivor som inte sätts i rörelse av ljudet. Kan tex göras av en ganska tunn plywood med lite blygummimatta på.
  2. Avsaknad av mekanisk förbindelse mellan plattor som kan överföra ljud mellan plattorna
  3. Något som omvandlar ljudenergin mellan plattorna till värme. En del ljud kommer att försätta plattorna i rörelse så att dessa emittera ljud på andra sidan. Detta ljud ska då tvingas igenom ett material som bromsar ljudet så att det inte når andra sidan.

Sen ska det vara tätt.

Ljud är antingen lufttryck eller lufthastighet. En trumpet är en transformator som omvandlar tryck till hastighet.

I detta fall, två plywoodskivor med några blygummibitar på. Någon form av skumplast mellan skivorna.

Frigolit är inte helt värdelöst men heller inte alls lika effektivt som något skum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har taket på min styrhytt isolerad med frigolit, men det är enbart för att hålla värmen inne när det är kallt ute, och hålla solgasset ute när det är hett ute.

Där har det funkat bra hittills, och dessutom gratis från ovan nämnda dörrfabrik.

 

Men någon ljudisolering är det inte, jag hör när fåglarna springer på taket på mornarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...