Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Upphittad reservdel.

Rekommendera Poster

På ett helt oväntat ställe fann jag denna, jag gissar att det är vinkellägesgivaren till drevet, kan det stämma?

1kohm. Fann den bland en massa elgrejer till Volvobussar.

image.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är givaren till powertriminstrumentet ftill 290 skölden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rollen:

Jo det är givaren till powertriminstrumentet ftill 290 skölden.

Det skrevs i detta forum att denna givare även används inom andra områden inom fordonsindustrin. Var det möjligen som givare till spjället i en luftmassegivare till insprutningsmotor?

Billig är den väl inte heller?

Då min strulat litet och jag gjort en egen hemmagjort koppling med egen kabeldragning, läggs denna givare i reservdelslådan för framtida bruk. Kontrollmätte den med en "georgmeter" och den förefaller att funka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det skrevs i detta forum att denna givare även används inom andra områden inom fordonsindustrin. Var det möjligen som givare till spjället i en luftmassegivare till insprutningsmotor?

Billig är den väl inte heller?

Då min strulat litet och jag gjort en egen hemmagjort koppling med egen kabeldragning, läggs denna givare i reservdelslådan för framtida bruk. Kontrollmätte den med en "georgmeter" och den förefaller att funka.

2988:- kostar den hos VP.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Potentiometer?

 

55 minuter sedan skrev Rollen:

2988:- kostar den hos VP.

Ja det är en potentiometer av hög kvalitet, den känns väldigt exakt när men vrider på den.

Bra timlön, nästan 3000 kr för att under en halvtimma städa ut några lådor med elgrejer, och då hittade jag några andra bra-att-ha-grejer till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Ja det är en potentiometer av hög kvalitet, den känns väldigt exakt när men vrider på den.

Bra timlön, nästan 3000 kr för att under en halvtimma städa ut några lådor med elgrejer, och då hittade jag några andra bra-att-ha-grejer till.

Finns det något smidigt sätt att realisera timlönen.. om det inte var så att du precis beställt en sån och sedan råkat hitta likadan som gjort att du fick avbeställa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på när vi köpte våran Nissan fanns det ingen farthållare, upptäkte det efter köpet. Så jag införskaffade ett å monterade.

Det var då jag upptäckte att det finns ingen "gasvajer".

Det sitter en potentiometer på gaspedalen å en elkabel.

Sedan dess håller jag tummarna hårt så det inte skall bli glapp å slitage i den givaren.

I så fall kan jag kanske få återkomma å köpa ditt fynd Georg, om det nu skulle passa. 😀

Å förutsatt att din "Geometer" vissar rätt värde. 😀

Tror att själva banan är keramisk om det skall hålla över tid. Vet hur det har gått med Pot. i  tex stereon å likn. De ger dessutom störljud.

Lägg ut den på försäljning vettja. Borde finnas folk som behöver just den.

 

Köp inte dyra Julklappar, bättre att ge en ....fysiskt...   ❤️

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En riktigt bra servopotentiometer då 500-1000kr, då håller de till industri applikationer. Ofta trådlindade eller cermet. Billiga pottar med kolbana brukar inte hålla så länge.

Lägg ut på Blocket i semestertider, då kan man få riktigt bra betalt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎12‎-‎12 vid 14:46 skrev Caribic410:

Finns det något smidigt sätt att realisera timlönen.. om det inte var så att du precis beställt en sån och sedan råkat hitta likadan som gjort att du fick avbeställa?

Nä det var på ideell tid. hade inte köpt en ny, lånade en av en VP-reparatör för några år sedan och kontrollmätte den jag redan har, det var fel i kablaget fram till instrumenten.

‎2018‎-‎12‎-‎12 vid 15:18 skrev Ruskpricken:

Kom att tänka på när vi köpte våran Nissan fanns det ingen farthållare, upptäkte det efter köpet. Så jag införskaffade ett å monterade.

Det var då jag upptäckte att det finns ingen "gasvajer".

Det sitter en potentiometer på gaspedalen å en elkabel.

Sedan dess håller jag tummarna hårt så det inte skall bli glapp å slitage i den givaren.

I så fall kan jag kanske få återkomma å köpa ditt fynd Georg, om det nu skulle passa. 😀

Å förutsatt att din "Geometer" vissar rätt värde. 😀

Tror att själva banan är keramisk om det skall hålla över tid. Vet hur det har gått med Pot. i  tex stereon å likn. De ger dessutom störljud.

Lägg ut den på försäljning vettja. Borde finnas folk som behöver just den.

 

Köp inte dyra Julklappar, bättre att ge en ....fysiskt...   ❤️

 

Mer och mer sådana lösningar, "Fly by wire" likadant på min Citroën, och då är det en normal lösning... Förstår bara inte varför centrallåset inte funkar då man har lagt i backen, eller varför bakrutetorkaren startar då man lagt i backen, men inte har igång de främre torkarna... när dessa är i gång eller regnsensorn är aktiverad, då startar INTE bakrutetorkaren... Sedan tänder sig dimljuset var gång man kör in i en tunnel, och när man kommer ur tunneln släcks halvljuset, men positionsljus och dimljus fortsätter att lysa. men vi är inte skapta för att förstå allting, som exempelvis var någonstans restaurangen vid universums slut är belägen.

Georgmetern visar alltid på ett resistent värde!

 

Jag behåller denna reservdel, gör mig inte av med den! Hittade även reservdelar till generatorn i samma låda, verkstadschefen ville kasta bort att som var märkt med "12V" och även sådant han inte visste vad det var för någonting.

‎2018‎-‎12‎-‎12 vid 16:18 skrev bhemac:

En riktigt bra servopotentiometer då 500-1000kr, då håller de till industri applikationer. Ofta trådlindade eller cermet. Billiga pottar med kolbana brukar inte hålla så länge.

Lägg ut på Blocket i semestertider, då kan man få riktigt bra betalt!

Behåller den! Säkerligen keramik, känns även dom om potientiometeraxeln var kullagrad, men så lyxigt är det nog inte. Jag har en före detta verktygslåda ombord, med diverse reservdelar, bra att ha grejer, där kommer denna givare att hamna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...