Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Fukt i stängd båt med torkmedel

Rekommendera Poster

Ämnet vinterförvara båten öppen eller stängd  har diskuterats många gånger.

Jag tänkte redovisa hur fukten förändras i en stängd 32-fots segelbåt under vintern 2018/2019.

 

Båten är avfuktad med en liten elektrisk avfuktare för 999:- kronor, en Woods på 200 W.

Efter elektrisk avfuktning har två durkslag med torksalt ställts in i båten, kalciumklorid (sommarvägsalt) från Granngården. Det är där diagrammet börjar.

Allt är stängt och lite hjälpligt tätat med trasor, men vi har varit i båten och jobbat då och då och inte varit överdrivet noga med att hålla superstängt.

 

1553225659_Fukt2018.jpg.5d70f4bc8463c689d3cf2b35a7ff9999.jpg

 

Diagrammet visar att mängden vattenånga i luften ligger rätt konstant på 5 g/m3 under de första två månaderna. Samtidigt har det varit rejält fuktigt med både regn och dimma utanför båten.

 

Den relativa fuktigheten stiger något, men under 70 % RH är bra och upp till 80 är helt okej.

 

I princip allt som inte är så värdefullt är kvar i båten, dynor, kläder, flytvästar, sängkläder, böcker, sjökort, mm, mm.

Troligen fungerar allt material som är kvar i båten stabiliserande på fukten eftersom även dessa saker har torkat när vi körde den elektriska avfuktaren.

 

Vi har gjort så här i ett par år nu och det har funkat bra. Det är jätteskönt att slippa allt släpande, men höststädningen blir lite lidande.

 

När vi nu snart ska på fest i klubbhuset så är det bara att knoppa in i båten...

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Mackey:

Det är jätteskönt att slippa allt släpande

Eller hur? Dessutom lite farligt både för prylar och bärare.

--

Kalcium är bara effektivt ned till 70%RH. Ev får det bli silicagel nästa år. Eller, om jag får ström, +5°C och elektrisk avfuktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Mackey:

Båten är avfuktad med en liten elektrisk avfuktare för 999:- kronor, en Woods på 200 W.

 

Hur mycket vatten fick Du väck med avfuktaren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Hur mycket vatten fick Du väck med avfuktaren?

Ingen aning faktiskt, men betydligt mindre än förra året då vi var uppe i många tiotals liter.

 

I år körde vi avfuktaren lite då och då inför upptagningen under tiden vi fortfarande använde båten. Skönt med torr båt på hösten, fast man blev törstig på nätterna...

 

50 - 60 % RF hade vi under rätt lång tid så jag är ganska säker på att allt ombord var lika torrt när den elektriska avfuktningen avslutades.

 

Stort tack till bhemac som propagerat för denna lösning, men det är ju inte så bra att slösa el på att avfukta båtar. Om kattsand av silikagel funkar bra så kanske det blir en massa sådan utspridd i båten i framtiden.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mackey:

Stort tack till bhemac som propagerat för denna lösning,

Det är ju både kul och inspirerande när andra  har glädje av de upptäckter man gjort.

--

Jag jobbar fortfarande på en lösning där den elektriska avfuktaren har en fast plats ombord.

--

FMV-metoden med en landbaserad avfuktare som blåser in torr luft i båten har stora fördelar. Ta bort Doradeventilerna och anslut slangarna där. Klart! Tyvärr kostar en sorptionsavfuktare runt 7-8 tkr. Att den sen klarar 4 båtar är nog svårt att utnyttja.

Ett hemmabygge kanske? Silicagel i två magasin som kan byta plats, en liten, fuktstyrd, 12V fläkt. Det andra magasinet torkas med 230V värme när man har el. Eller kanske med en dieselvärmare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Mackey:

Ingen aning faktiskt, men betydligt mindre än förra året då vi var uppe i många tiotals liter.

 

I år körde vi avfuktaren lite då och då inför upptagningen under tiden vi fortfarande använde båten. Skönt med torr båt på hösten, fast man blev törstig på nätterna...

 

Vi har sedan 2011 använt elektrisk avfuktare i salongen i en av våra båtar, 31 fot, från början av september till upptagning. Under den tiden har avfuktaren dragit ut 2-3 "Bigpacklådor" vatten. Efter upptagning har jag använt avfuktaren i samtliga våra båtar, 2 veckor i var inför vintersömnen och då har avfuktaren dragit ut 1-4 Bigpack på 2 veckor beroende på vilken båt den jobbat i. Ingen av båtarna har i något läge varit hermetiskt tillsluten.

 

Det fina med att använda avfuktaren medan båten legat i sjön har varit boendekomforten och därför funderar vi på att permanent montera någon lite smidigare apparat i de större av våra båtar. Vad tror herrskapet om exempelvis en sådan: https://www.lfs-web.se/avfuktare-RD40.htm ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

...Vad tror herrskapet om exempelvis en sådan: https://www.lfs-web.se/avfuktare-RD40.htm ?

Intressant produkt tycker jag. Men notera att det är Evodry 6H som säljs nu. Man behöver tydligen också leda bort den fuktiga luften så det behövs ett hål ut för det vilket gör den mindre intressant för båt tycker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev ChristerN:

Intressant produkt tycker jag. Men notera att det är Evodry 6H som säljs nu. Man behöver tydligen också leda bort den fuktiga luften så det behövs ett hål ut för det vilket gör den mindre intressant för båt tycker jag. 

För mig är skillnaden på hål in i båten och hål ut ur båten väldigt liten...

Det jag menar är att man i 999 fall av 1000 redan har hål som går att använda. En Electrolux ventil, ett luftintag till värmaren eller ett friskluftsintag tex.

 

Driftmässigt är väl sorptionsavfuktare betydligt mer effektivt än en kompressoravfuktare.

 

Verkar vara en vettig produkt tycker jag.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev ChristerN:

Intressant produkt tycker jag. Men notera att det är Evodry 6H som säljs nu. Man behöver tydligen också leda bort den fuktiga luften så det behövs ett hål ut för det vilket gör den mindre intressant för båt tycker jag. 

 

Jag har nämligen blivit erbjuden en RD40 som suttit i en husvagn...🙂. I en av maskinhallarna har vi ett aggregat från Munthers och det vore riktigt smaskens med ett sådan funktion i miniformat i båten.

 

Gällande Evodry 6H borde man väl kunna ansluta luftslangen till en vanlig gallerventil typ gälar i skrovsidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Vad tror herrskapet om exempelvis en sådan: https://www.lfs-web.se/avfuktare-RD40.htm ?

Fasen också. Jag har kollat på denna och kommit fram till den är ganska perfekt men det känns onödigt mycket pengar. Men det är väl som vanligt att bara bita i det sura äpplet.

Den går lätt ner i någon stuv.

 

16 minuter sedan skrev Mackey:

Driftmässigt är väl sorptionsavfuktare betydligt mer effektivt än en kompressoravfuktare.

nja, oftast lite tvärtom men skillnaden är nog väldigt liten på dessa småaggregat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Fasen också. Jag har kollat på denna och kommit fram till den är ganska perfekt men det känns onödigt mycket pengar.

 

I mitt fall är den så billig att jag finner det närmast genant att diskutera priset. Grabben anser att den ska monteras i hans husvagn men jag vidhåller att äldst går först...😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...