Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Budget på allt nytt el till segrlbåt

Rekommendera Poster

Gäst

Jag har en Olympic Sea 42 (Jeanneau) från -91 och det är dags att byta ut elsystemet. Det är inte avancerat mycket el på en så pass gammal båt men så klart inser jag att det inte är något som jag själv ska göra. 

 

Frågan är bara vad det kan kosta och är det något nytt som man bör installera idag som man inte gjorde i början av 90-talet?

som jag ser det är det bara sladdar från elskåpet ut till alla enheter. 

 

Jag förstår att det är omöjligt att säga exakt vad det skulle gå på men skulle vilja höra med er var det kan tänkas landa. 

Min tanke är att det kan kosta någonstans runt 60.000 - 70.000 inklusive arbete och material. Är jag i närheten tror ni?

 

Båten finns i Malmö 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du bara byta ut kablarna eller vill du lägga till mer?  Vad är syftet med bytet? . Vad har du för utrustning idag? Är kablarna dragna i rör eller löst? 

 

Kablarna behöver inte vara dåliga bara för att de är gamla, jag har många kablar i min båt som är närmare 40 år utan tecken på oxidering, dock en båt med god ventilation och stått i varmgarage om vintern i ca 30 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Jag tycker att bakom elpanelen så har det ärjat mycket. Det slår ibland gnistor när jag är där och vickar på sladdarna. Allt är skört. Oxiderat. 

det började med att jag hade en mekaniker som skulle hjälpa mig med felsökning på en pryl som inte funkade. Efter att han hade tittat i skåpet så sa han att det där är helt kört. Det är dags att byta ut elen. 

När jag ringde honom senare om att få hjälp med att byta ankarspelet så sa han att han inte ville för att risken är stor att båten då kan brinner upp eftersom du har så dålig elsystem, om han nu skulle böja pilla i det.  

 

 Jag är ute efter att byta ut alla kablar och elpanelen. Nu funkar inte allt där. 

Lägga till mer? Möjligt, vad kan man lägga till mer? 

Syftet är att hag vill känna mig trygg med elen och att allt ska fungera. 

Ledningarna är oftast inte dragen i rör. Vissa är men inte alla. 

Båten har stått inne men inte varmt. Sedan -16 så är den i året runt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Så här ser det ut. Vet inte om det säger så mycket. Finns inget kopplingsschema 

4CD5CFB7-E42B-417C-AE1A-0D754C179700.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser inte så illa ut alls tycker jag, men det är svårt att avgöra från bara en bild.

Ser ut som orginalinstallationen från -91. Har sett mycket värre installationer i så gamla båtar.

Jag hade börjat med att identifiera vad som är löst (blixtrar), ser dåligt ut mm och försökt bedömma om det går att reparera. Jeanneau kanske har kopplingschema om du frågar dom?

 

Kostnaden för nytt elsystem kan vara allt från OK till tokigt mycket, beroende på vad du vill göra och vilka komponenter du väljer. Tänk Biltema vs Blue Sea Systems.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta rätt på någon med elkunskaper för en första bedömning.

Jag tror heller inte det är så illa.

 

Viktigast är ett grundshema..

 

Sen kan man ju anta att alla kopplingar med vit isolation på kabelskor mm är original. Öven dessa utan isolation, som förmodligen är "minus".

Och då kan man hoppas på att kablar anslutna till dessa inte är kopparfärgade, utan typ silvriga.

De silvriga är avsedda för marin miljö.

 

Men visst. Det behövs elkunskaper!

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ju ganska normalt ut och normalt svåröverskådligt.

Största problemet är nog flatstiftskontakterna, de är inte alltid av så god kvalitet. Här ska man bara använda rullpressade, oisolerade kabelskor, oftast gjorda i fosforbrons. Presstrycket är så högt att metallen kallflyter, ev "svarta döden" har ingen betydelse.

Viktigt är också kvaliteten på kopplingsterminalerna. Det finns mycket skräp....

Sista bilden är en terminal jag använt, från ett överskottsparti, troligen från tillverkningen av tvättmaskiner.

Alternativet är rullpressade eller lödda ringkabelskor och skruvplintar.

Det tredje alternativet är riktiga professionella kopplingsplintar med förtenta kabeländar eller pressade hylsor. Ä kabeln fötent så kan man koppla direkt. Bilden nedan är från en Nauticat och alltså högsta tänkbara kvalitet.

 

elsystem Nauticat 38.jpg

Terminal.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Snyggt ”skåp”bhemec. 

 

Nu gör ni mig osäker. Jag var helt säker på att det var dags att byta ut allt. Men när är det i så fall dags att byta ut allt om inte mitt är? 

Kan man bara byta ut allt i centralen, med panelen också ny,  så kopplingarna blir bra?  Jag trodde för att det ska bli bra så är det bäst att blåsa ut allt. Är det inte något jag behöver så är det så klart onödigt. 

 

Attans att man ska vara så dålig på el.  Har noll koll som ni förstår. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Silverfox59:

Attans att man ska vara så dålig på el

Om du gör det själv så har du råd med tre försök på din budget ;)

Kolla lite på några av kablarna, de kanske inte måste bytas, vilket är bra för det kan var ett helsike med fastklämda kablar och konstiga dragningar.

Elcentralen är oftast det viktigaste, är det ordning där så brukar inte resten vara något problem.

En bra början är ett schema hur det ser ut idag dvs vilka kablar som går till "grej" resp säkring brytare. Med maskeringstejp och tuschpenna kan man märka upp befintligt.

Sen får man tänka lite hur man vill ha det och hur man kanske bygger ut i framtiden.

Jag har rivit i en del elsystem och det absolut viktigaste är att det är uppmärkt och att det finns ett schema. 

Titta på Nauticaten, det är exemplariskt. Kabelkanaler, dvärgbytare och plintar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel del skrivet om elsystem i båter och du kan hitta flera böcker på biblioteken. Här finns några att leta efter och läsa och begrunda:

Elsystem för båtar - Magnus Sterky, utgåva1:2006 samt utgåva2: 2014
El ombord - Anders Jangö, 2006
Elsystem ombord - Micke Westin, 2010
Ström ombord - Jon Winge, 2013
Stora boken om el ombord - A Johnson, 2015

Sutars hemsida finns en hel del att läsa samt även i deras Elguiden 2018.

 

Det viktigaste är att det är rätt dimensionerat och att det finns säkringar som löser ut innan det uppstår en kabelbrand. 12V är inte att leka med om man får kortslutning och det blir hög ström som inte bryts. Även att huvudströmbrytare är av hög kvalitet är viktigt.

Förtenta kablar samt kopplingar som är pressade på rätt sätt är en bra grund till ett elsystem som kommer hålla länge. Samt att se till att hålla borta fukten.

 

Med kunskap om el så blir det roligare, man får en bättre uppfattning om hur det hänger ihop mellan batteri och förbrukare samt vilka kabeldimensioner som det ska vara. Samt att man har en bättre förutsättning att lösa framtida el-problem som kommer att uppstå även om man inte vill det.

 

Till en början så ta hjälp av någon som har kunskap i ämnet. Har du tur så kanske en del kablar kan behållas vilket visar sig när man börjar rota i systemet. Nya strömbrytare behöver nog installleras. Man bör upprätta ett elschema samt märka kablarna. Räkna med att det kommer ta betydligt längre tid än vad du tror så det är bra att köra igång snart.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

elsystem Nauticat 38.jpg

 

Snyggt! Men är det en pump där, vill man verkligen ha det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Kane:

Snyggt! Men är det en pump där, vill man verkligen ha det?

Hydraulpumpen till styrningen, jag tror Nauticat har koll....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev bhemac:

Hydraulpumpen till styrningen, jag tror Nauticat har koll....

Ja, vi får väl förutsätta det...;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ratten sitter på andra sidan skottet så det är nödvändigt att ha pumpen där.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort elsystem från grunden till bil effter kabelbrand så lite kunskap har jag.

Jo visst var det så att kabelbranden troligen var orsakad av mig då jag installerat extra batteri och kabeln mellan batterierna effter en tid skavdes så att den fick kontakt med jord.

Man lär sig göra rätt om man gör fel.

Men när det gäller båt är den begränsad.

Jag tror inte att du behöver byta kablar om de inte har varit utsatta för skav.

Däremot är det säkert anslutningar där det ärgat som du kan behöva byta.

Möjligen också kontakter som någon skrev.

Men om kabeln är tillräckligt lång för att byta ut anslutningen så ser inte jag någon anledning att byta ut den.

Din elcentral tycker jag ser helt ok ut, det är ju inget oöverskådligt skatbo som du måste byta ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var vi inte överens om att man inte ska göra upp någon budget. Det blir alltid för dyrt.

Och sen det värsta. Tänk om den hamnar i orätta händer, frun eller sambon !!!

Då ligger man riktigt risigt till.🤐

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

85% av alla elproblem i båtar kommer från dåliga kopplingar. 10% pga undermåliga grejer som inte är konstruerade för båtlivet.

Förtenta kablar är bra men inte nödvändigt. Svarta döden är inget problem bara kontakteringen är riktigt gjord. Oxiderade kabeländar kan man syra och sen doppa i lödgrytan.

Min förra båt hade ägts av en elektriker så all kabel var FK vilket man brukar avråda från. Men det funkade utan problem. För mig var det lätt att förstå pga de olika färgerna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar själv att göra något radikalt med elen. Konverterar från MD6B till elmotor.  Förutom skavda kablar borde det kanske handla om överdimensionerade kablar då vi alltmer övergår till led-lampor och effektivare apparater. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det viktminskning du söker när du vill ersätta "överdimensionerade" kablar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-13 vid 18:51 skrev rolfwestergaardse:

... Förutom skavda kablar borde det kanske handla om överdimensionerade kablar då vi alltmer övergår till led-lampor och effektivare apparater. 

Jag vet inte det. På den tiden de flesta båtar byggdes hade vi ganska små behov av el i båten. En nattlampa och navigationsljus kanske var det vanligaste. Nu är det ju ganska mycket mer...

 

Kommer ihåg den lägenhet min ena förälder växte upp i. Ett dubbelt uttag i alla rum, kök, vardagsrum och sovrum. (Där bodde de fyra personer och tyckte det var gott om plats.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...