Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Söker efter ett ekolod kombinerad plotter till fritidsbåten.

Har kollat lite på Lowrance elite 7 ti modellen men är helt lost i denna jungel av elektronik.

https://www.marinaman.se/julrea/billiga-klappar/elite-7-ti-inkl-hdi-givare?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

 

Är inget proffs på denna utrustning men ej novis heller.

Budgeten för ny enhet ligger på 7000kr, vad är ”most bang for the buck”  som amerikanerna säger.

 

Fiskar en hel del och har sett att vissa ekolod skapar sina egna kartor då man snurrar runt på havet.

Det är alltid kul med mycket finesser och funktioner men hur mycket behöver man?

 

Borde man vänta tills mellandagsrean innan man köper något kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla mellandagsrean.

 

Finns ibland tex. Simrad 7":are med TotalScan-givare för ca 6000. Den givaren finns även med i paket med Lowrance, då det är samma teknik och företag, men tycker perosnligen bättre om designen på Simrad än Lowrance. Är dock inget fel på den Lowrance to länkar till ovan. Även Raymarine har ett prisvärt paket med Axiom 7, ekolodsgivare och karta (Navionics Small) för ca. 7000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev martinot:

Kolla mellandagsrean.

 

Finns ibland tex. Simrad 7":are med TotalScan-givare för ca 6000. Den givaren finns även med i paket med Lowrance, då det är samma teknik och företag, men tycker perosnligen bättre om designen på Simrad än Lowrance. Är dock inget fel på den Lowrance to länkar till ovan. Även Raymarine har ett prisvärt paket med Axiom 7, ekolodsgivare och karta (Navionics Small) för ca. 7000.

Kul med lite tankar och åsikter.

 

Jag var in till Seasea och tittade på lite kombinerade plottrar med ekolod och försäljaren visade mig Lowrance elite ti 9” och B&G samt Simrad, alla dessa är typ samma sak sa han. B&Gvar vända till motorbåtar, Simrad till segelbåtar och Lowrance mera till fiske.

Jag var inne på en 7” display men nu har man ju fått dille på en 9” skärm istället 🙄.

 

Garmin verkar vara snäppet billigare men också mycket pengar för sakerna. Jag antar att det är en smaksak.

Mellandagsrean får man hålla utkik efter!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, B&G är mer segelorienterade (de som jag själv satsat på, och en Axiom), medans Simrad är mer motorbåtsorienterade. Men bägge är utmärkta oavsett användning (har tex. gett bort en Simrad till en bekant som fyllde 75 för att ha i sin segelbåt, och fungerar fint även om några special segelfunktioner saknas).

 

Stämmer att Lowrance är mer fiskeorienterade (har köpt en Elite Ti 7" till en polare att ha i sin båt).

 

Nackdelen med Garmin är att de inte har så bra kombinationsekolod (downscan och sidescan). Pga. av en patenttvist med Navico (de bakom B&G/Simrad/Lowrance) så kör de med en sämre hårdvarulösning där. Istället försöker emulera mera i mjukvara som kompensation, men varierat och omtvistat resultat.

 

En annan, iaf. för mig, nackdel med Garmin som plotter är att de bara kan köra deras egna kartor. Med mina Navico (B&G/Simrad/Lowrance) och Raymarine så kan jag köra valfria kartor från Navionics och C-MAP.

 

Det kan bli både billigare i längden (enklare att hitta kampanjer och uppgraderingsmöjligheter som tex. denna https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/elektroniska-sjokort/navionics-plus/navionics-uppdateringskort-gold-xl-sd-micro-sd-kort), och mer flexibelt att man kan flytta olika kartor mellan olika plotters som man vill.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev martinot:

Med mina Navico (B&G/Simrad/Lowrance) och Raymarine så kan jag köra valfria kartor från Navionics och C-MAP.

En enorm fördel inför framtiden. Dessutom ena kartor med Insight.

Jag började med en Simrad, trots segelbåt. Sen köpte jag en B&G, det var kanonpris ihop med framåtseende ekolod. Tanken var att sälja själva plottern. Men så blev det ju inte....

Det är jag glad för nu för jag sen köpte jag en vindenhet och då får man ut mer med B&G.

C-map fick jag med till Simraden och jag köpte ett begagnat Navionics till B&G.

Två plotters är mer än dubbelt så bra som en!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev martinot:

Nja, B&G är mer segelorienterade (de som jag själv satsat på, och en Axiom), medans Simrad är mer motorbåtsorienterade. Men bägge är utmärkta oavsett användning (har tex. gett bort en Simrad till en bekant som fyllde 75 för att ha i sin segelbåt, och fungerar fint även om några special segelfunktioner saknas).

 

Stämmer att Lowrance är mer fiskeorienterade (har köpt en Elite Ti 7" till en polare att ha i sin båt).

 

Nackdelen med Garmin är att de inte har så bra kombinationsekolod (downscan och sidescan). Pga. av en patenttvist med Navico (de bakom B&G/Simrad/Lowrance) så kör de med en sämre hårdvarulösning där. Istället försöker emulera mera i mjukvara som kompensation, men varierat och omtvistat resultat.

 

En annan, iaf. för mig, nackdel med Garmin som plotter är att de bara kan köra deras egna kartor. Med mina Navico (B&G/Simrad/Lowrance) och Raymarine så kan jag köra valfria kartor från Navionics och C-MAP.

 

Det kan bli både billigare i längden (enklare att hitta kampanjer och uppgraderingsmöjligheter som tex. denna https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/elektroniska-sjokort/navionics-plus/navionics-uppdateringskort-gold-xl-sd-micro-sd-kort), och mer flexibelt att man kan flytta olika kartor mellan olika plotters som man vill.

 

Intressant!

Jag tror jag satsar på en Lowrance elite ti 9”. Har förstått att det är ett trevligt lod/plotter.

Storleken på skärmen bör vara tillräcklig för att ha plotter och lod i skärmen samtidigt och med totalscan givaren såklart.

 

Hoppas någon rear ut dessa billigt nu de kommande dagarna efter julafton då ti är en utgående modell om jag förstått det hela rätt.

 

Kul med fakta och så kunniga personer på MG!

Bättre än facebook alla gånger! Fast det är väl lätt att slå. 🤔😋

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev mikael_matsson:

Hittar du inga mellandagsfynd så brukar det bli lite rea i samband med båtmässan tidigt i vår med. 

Många gånger är det "förra årets modell" som man rear ut till mässpriser och vid andra tillfällen.

Så om du kan leva med att ha "ett gammalmodigt" instrument så kan du göra fynd.

 

Personligen gillar jag Garmin bäst, men det är väl som med rumpan och andra saker, saken är delad och man är van vid det man haft innan. Så kolla användarvänligheten hos de olika fabrikaten, kanske lätt i en ombonad försäljningslokal, annat är det ute i regn, rusk, hård vind och kraftig sjögång...

Vi hade här en diskussion för ett tag sedan om man skulle ha + och - knappar eller en ratt att vrida på. Vi kom väl inte fram till annat än att olika personer föredrog det ena eller det andra.

 

Själv tycker jag att skärmen skall vara så stor att jag kan läsa den utan läsglasögon.... tja då blir den lätt minst 32 tum... eller någon variant med punktskrift.

 

Jo, allvar, sedan är det inte alla bildskärmar som låter sig läsas med polariserade solglasögon, utan att man lägger huvudet på sned, beroende på åt vilket håll skärmen är polariserad, så tag med dina solglasögon när du skall kolla på ekolod/plotter.

Min Garmin 52 kan jag läsa med polariserande solglasögon på, men blir oläsbar då jag lägger huvudet på sned i 90 grader, vilket jag inte gör så ofta i sådan situation...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Personligen gillar jag Garmin

En viktig faktor är vilka sjökort kan jag köra i plottern och framförallt, vad kostar de. 

Idag borde det vara en självklarhet att man kan köra Navionics och C-map.

 

Att prova på båtmässorna tex är lysande. Men lägg upp en plan för vad man ska prova. Tänka igenom hur man vill ha det i verkligheten. Tex dela bild karta/ekolod. Gör det för en känd plats. Samma med zoom. Kan jag ha en översikt och snabbt zooma in ett sund längre fram för att sen gå tillbaka till ursprungsläget. Kolla menyerna. Hur växlar jag till nattläge (utan att behöva plocka fram manualen). Prova själv och ta sen hjälp av en säljare, de kan ofta visa en del trix.

 

Ibland har jag tvingats gå på båtmässan med en del elever. De brukar få ett antal uppgifter att lösa. De grejer som var favoriter på dit resan är inte alltid favoriter på hemresan.

 

29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

då blir den lätt minst 32 tum..

Du kör aldrig i mörker?

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev bhemac:

....

 

Du kör aldrig i mörker?

Ja det händer, men jag har radar och tuta också, funderar även på en stabil stävskena av tjockt gummi. Eftersom min matta inte lyser förlitar jag mig även på "månens matta sken".🌘

 

Annars delar jag den åsikten, att det som ser bra ut i tillbehörskatalogen eller på websidan inte alltid tilltalar mig i verklighetens matta sken.

Extra bra är det ju de få gånger konkurrerande fabrikat av sådana instrument är uppsatta på samma panel, det kan hända att dom är det i montrarna hos detaljisterna.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev bhemac:

Idag borde det vara en självklarhet att man kan köra Navionics och C-map.

 

Varför skulle det vara en självklarhet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

en stabil stävskena av tjockt gummi

Själv tänkte jag mera en bit järnvägsräls men med gummi mot skrovet.

 

En bekant som har ett lite tveksamt förhållande mellan hästarna och stallet. Han navigerar med dator, i alla fall de gånger han inte glömt laddningskabeln hemma. Vid ett tillfälle gick han hem lite sent, normalt ska han ligga i hamn kl 17:00

Tanken var att gå in i en lite besvärlig vik som definitivt krävde allt tänkbart mörkerseende. Men skärmen lyste så pass att han inte kunde ha den igång och utan navigator var det otänkbart att ta sig in i viken. Så han fick gå hem till hamnen men även det var svårt pga stört mörkerseende.

Följden bel att han köpte en jätteliten plotter som inte alls lyste upp på samma sätt i mörkret.

Då gjorde han även upptäckten att plottern tog väsentligt mycket mindre ström när han seglade.

 

3 timmar sedan skrev Tomas99:

 

Varför skulle det vara en självklarhet?

 

Vem köper en bil där bara en typ av originaldäck passar och där man vet att man under bilens livslängd kommer att vara tvungen att byta några gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gång i världen var man lite mer hardcore o skulle till varje pris hitta bästa o mest kostnadseffektiva lösningen på stort sett mesta man köpte.

 

Köpte kassettbandare som skulle klara de kommande metallbanden , när metallbanden kom var de åt h..ete för dyra så man köpte alldrig något.

 

Hade jag varit lite äldre hade jag säkert köpt en Betamax video ( bäst bild resp ljud)

Köpte en minidiscspelare till bilen samt en till hemmet , finns det något dödare media idag?

Udda mobiltelefoner skall vi inte tala om

Citroener , givetvis, ett par stycken..

Första GPS var en handburen vattentät Magellan , någon som minns det fabrikatet ?

Sedemera en liten billig laptop och kartor från solteknik , problemet bara var att programmet/datorn ”frös” ibland .

Kröp till korset och skaffade Garmin med ett vision kort som bara har fungerat(2011) 

Köpte en garmin till nu för att ha uppe på fly , jäklar vad mycket snabbare den är än den från 2011

 

Tycker personligen att Garmin överprisat men måste medge att det funkar.

 

Tycker väldigt mycket om deras visonkort med autoguidance.

Har faktiskt inga problem med att jag måste hålla mej till Garmins kort hädanefter.

Har dock förståelse för att folk tycker annorlunda.

 

En smaksak helt enkelt.

 

Eftersom jag är en lat person så grottar jag inte längre in mej i alla funktioner utan lär mej ungefär det jag tycker mej behöva och så räcker det med det.

God fortsättning

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med lite mer funderingar och historier!

 

Vad man vill skaffa och vad man behöver går aldrig ihop i mitt fall.

 

Jag utgår från vad jag behöver från början och slutar på det bästa på marknaden. Sen får man tar ner sig själv på jorden igen och värdera om.

 

Lowrance elite ti 7" med totalscan givare är mer än vad jag behöver men för 6000kr på Olssons fiske så verkar vara en hygglig deal.

 

Då är det bara att ragga ett pirat navionicskort om det går. Annars får man krypa till korset och pröjsa för ett kort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Robinjaha:

Lowrance elite ti 7" med totalscan givare är mer än vad jag behöver

Åtminstone för tillfället....

Du kommer säkert bli nöjd och det är framförallt utbyggbart med många varianter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Robinjaha:

Kul med lite mer funderingar och historier!

 

Vad man vill skaffa och vad man behöver går aldrig ihop i mitt fall.

 

Jag utgår från vad jag behöver från början och slutar på det bästa på marknaden. Sen får man tar ner sig själv på jorden igen och värdera om.

 

Lowrance elite ti 7" med totalscan givare är mer än vad jag behöver men för 6000kr på Olssons fiske så verkar vara en hygglig deal.

 

Då är det bara att ragga ett pirat navionicskort om det går. Annars får man krypa till korset och pröjsa för ett kort.

Piratkort finns inte. Begagnat är ett alternativ, annars är det bara att krypa till korset. Vill du dessutom kunna spela in sjökort i realtid måste du ha ett aktivt Navionics+ kort.

 

Du kommer bli hur nöjd som helst med ett Ti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ziggemannen:

Piratkort finns inte.

Kanske snart...

Det verkar som om någon har kommit på hur kopieringsskyddet kan överlistas.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Mackey:

Det verkar som om någon har kommit på hur kopieringsskyddet kan överlistas.

 

Berätta mer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag såg bara en blänkare om att man kommit runt kopieringsskyddet.

 

Den som vill och vågar kan googla på crack Navionics eller liknande och säkert hitta (o)lämpliga sidor

Var försiktiga, det är inte bara snälla människor som håller på med piratkopiering och liknande.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Nja, jag såg bara en blänkare om att man kommit runt kopieringsskyddet.

Bra, där har nog några fått lite att göra i mellandagarna.

Själv tycker jag det är intressant men att det är enklare att köpa de kort man behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte verifiera det själv (har fått med antingen C-MAP eller Navionics i paket med mina plotters), men har hört att de billigare uppgraderingskorten skall fungera fint (som till exempel: https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/elektroniska-sjokort/navionics-plus/navionics-uppdateringskort-gold-xl-sd-micro-sd-kort).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...