Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
holetaker

Välja elmotor till 445 catch

Rekommendera Poster

Jag ska utrusta min linder sportsman 445 catch med en frontmonterad elmotor inför kommande års fisketurer. 

Men har så svårt att välja rätt motor, då det ju finns några alternativ. 

Dom modeller som jag kikat på är haswing cayman helmsman gps från drev.se, Minn kota terrova eller powerdrive bt 45, samt motorguide xi3 och xi5. 

Det är 5 modeller som alla skulle funka att driva min båt, men med olika funktioner och såklart priser. 

Dom funktioner jag vill ha är ankring och lättare trolling. Vill ev kunna lägga in rutter, samt ha jogfunktion vid ankring, men frågan är om det är måsten.  

 

Hur tänkte ni när ni skaffade elmotor?

Ni som har elmotorer, är det några funktioner ni saknar nu. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Kane:

Har du ställt frågan i ett riktigt fiskeforum? Typ på https://www.fiskesnack.com/ eller i några av de facebookgrupper som finns.

Ja, det har jag gjort men är väl inte riktigt nöjd med svaren. Oftast sägs det att det inte spelar nån roll utan beror mer på övrig elektronik i båten. Dvs om man har lowrance eller humminbird. 

Jag har garmin 🙄

Det jag är ute efter är dom olika modellernas plussidor och minussidor så man kan jämföra. 

Jag har googlat och sökt och kollat videos, men är fortfarande villrådig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev holetaker:

Dom funktioner jag vill ha är ankring och lättare trolling. Vill ev kunna lägga in rutter, samt ha jogfunktion vid ankring, men frågan är om det är måsten

Gör en prioritetslista:

  1. Ankring
  2. Lättare trolling
  3. Rutter
  4. Jogfunktion
  5. Pris
  6. mm.

 

Lista sedan de modeller du kan tänka dig till höger om denna lista i varsin kolumn och markera respektive egenskap på motsvarande rad för respektive modell. Då får du en mer överskådlig jämförelse som ingen annan kan ge dig.

 

Jag brukar göra så för att jämföra begagnade båtar,  mobiltelefoner, USB-minnen, kameror mm. Funkar för mig.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glöm cayman om du vill ha en fungerande ankring. 

 

Eftersom du har garmin kan du välja vilken som av Minn Kota och Motorguide då ingen har integration med garmin.

 

 Bägge har väl fungerande ankring och jugg funktioner och kommer fylla dina krav. Välj den som ger mer pengar över till andra fiskeprylar. I mitt fall blev det xi3. 

 

Ibland skall man inte analysera för mycket. 

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ziggemannen:

glöm cayman om du vill ha en fungerande ankring. 

 

Eftersom du har garmin kan du välja vilken som av Minn Kota och Motorguide då ingen har integration med garmin.

 

 Bägge har väl fungerande ankring och jugg funktioner och kommer fylla dina krav. Välj den som ger mer pengar över till andra fiskeprylar. I mitt fall blev det xi3. 

 

Ibland skall man inte analysera för mycket. 

Tack för bra svar. 

Dock tror jag du har fel ang integration med garmin. Jag har läst någonstans att nån av dom går att koppla ihop med garmin, men med ett fåtal funktioner. Kommer tyvärr inte ihåg mer än så. 

i övrigt har du en jäkligt bra poäng. 

Jag är väl bara rädd att välja fel och ångra mig efter. Det är ju den suraste känslan som finns. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev holetaker:

Jag är väl bara rädd att välja fel och ångra mig efter. Det är ju den suraste känslan som finns. 

Ok, du efterfrågar information om några produkter. Hur tror du den informationen kommer till? Jo, genom att någon undersöker de produkter som finns. Någon måste göra det den första gången för att det ska finnas något att rapportera. I ditt fall verkar rapporten saknas så för att slippa den sura känslan måste du tydligen börja jämföra själv. Jag har gett dig tips om hu du kan gå till väga här ovanför. Det är bara att sätta igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev holetaker:

Tack för bra svar. 

Dock tror jag du har fel ang integration med garmin. Jag har läst någonstans att nån av dom går att koppla ihop med garmin, men med ett fåtal funktioner. Kommer tyvärr inte ihåg mer än så. 

i övrigt har du en jäkligt bra poäng. 

Jag är väl bara rädd att välja fel och ångra mig efter. Det är ju den suraste känslan som finns. 

Det enda som finns för Garmin, är ekolodsgivare som kan sitta i minn kotas modeller samt adapter för ekolodsgivare i motorguide.  Skall du hantera rutter och styrning från en plotter är det Humminbird/Lowrance som gäller. 

 

Redigerad av ziggemannen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev ziggemannen:

Det enda som finns för Garmin, är ekolodsgivare som kan sitta i minn kotas modeller samt adapter för ekolodsgivare i motorguide.  Skall du hantera rutter och styrning från en plotter är det Humminbird/Lowrance som gäller. 

 

Jag tror du har helt rätt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...