Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Thomas-1

Allt om MONELL

Rekommendera Poster

Vi fritidsbåtfolk kan träffa på begreppet "Monel eller Monell" exempelvis då det handlar om att nita fast saker på aluminiummaster eller bomar. (De som har båtar med alu-skrov kan nog hitta fler tillämpningar?)

Själva poängen med Monell i båtsammanhang verkar vara att undvika galvanisk korrosion i kontakt med aluminium.
En motsvarande ROSTFRI blindnit som fäster beslag (knapar, linrullar etc) duger liksom inte, nitens kontaktyta kommer att fräta på alut tills grejen efter några år skramlar loss?


Vete katten, men i denna forumtråd kan vi ju försöka samla praktisk båterfarenhet samt mer fakta kring detta med nyttan av legeringen Monell.

Detta är mina spridda funderingar hittills, nummerordningen är alltså slumpmässig  och utan prioritet...
1. Varför finns endast blindnitar* (sk popnitar) och ej skruvar i detta till synes utmärkta metall?
1a. Har sen åratals googlat emellanåt på detta med Monell och funnit att endast popnitar finns att köpa hos marinor/båtbutiker. (Eller ens annorstädes för den delen, hela konsumentmarknaden verkar rensad från fästelemenet typ skruvar/muttrar/blindmutternitar m.m.)
2. I båtbutiken; hur kan man vara säker på att en "monellpopnit" inte är en vanlig rostfri?
(Ser precis likadana ut  som blankt rostfria,  kan ju ha sammanblandats av tidigare kunder som ångrat sig och i oförstånd slängt tillbaka niten i fel kategorilåda?  Test med hjälp av magnet lär inte heller hjälpa.)


Den svenskspråkiga delen av wikipedia är som vanligt mindre omfattande jämfört med den engelskspråkiga. (Inget konstigt med det, svenska är ju ett litet språk i den stora världen.)
Vad gäller wikipedia kan det därför vara klokt att sidoklicka mellan språk om man hittat den svenska.
[Begriper man därvid inte språket i wikiartikeln man har klickat på så kan man med fördel använda "google translate". (Alla vet nog att "automat-språköversättning" ofta blir skrattretande obegriplig, men just i fallet  wikipedia så är texten noggrant stavad så... här en länk till hyfsad översättning av engelskspråkiga wikiartikeln gällande Monell.)]


*) Med "blindnit" menas f.ö. alltså att den kan appliceras "utifrån" utan mothåll, ingen behöver stå och hålla emot som hos traditionella nitar. (Trixet är att en dragstång inuti blind/pop-niten gör jobbet.) 
Alla funderingar angående nyttan med Monell är välkomna!

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med ett ämne som handlar om metalliska material igen.

Jag svarar lite kort så länge, så får vi se hur det utvecklar sig.

 

  1. Monel är dyrt, fem, tio gånger dyrare än rostfritt stål. Legeringen är också svår att bearbeta, så en färdig produkt i monel blir mycket dyrare än motsvarande grej i någon annan legering som oftast funkar (tex. mässing, brons, rostfritt). Även plast kan vara en bra ersättare till möbel.
  2.  När jag handlat monelnitar har jag inte fått plocka själv. Det säkraste är nog att köpa popnitarna över disk hos en riggverkstad.

 

Mackey 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Monel är dyrt, fem, tio gånger dyrare än rostfritt stål. Legeringen är också svår att bearbeta

Men, borde det inte likväl finns skruvar i monel? Priset är ju sällan ett problem annars.

 

Hur gör de i andra sammanhang, flygplan tex. De har många skruvar där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Men, borde det inte likväl finns skruvar i monel? Priset är ju sällan ett problem annars.

 

Hur gör de i andra sammanhang, flygplan tex. De har många skruvar där.

Titanskruv, alu-nit och diverse obskyra material.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Men, borde det inte likväl finns skruvar i monel? Priset är ju sällan ett problem annars.

Det finns, men jag tror inte riggverkstaden har dessa.

 

Håller med om att det borde finnas lite skruvar i monel för låsningar av olika saker på mast och bom.

Om dessa skruvar kostar några tiotals kronor per styck så gör det ju inte så mycket.

 

Samtidigt så finns det ju metoder att få bort problemet med korrosion mellan rostfria skruvar och aluminium-mast/-bom. Det finns någon specialpasta vet jag, men även aluminiumpasta, Loctite gänglåsning och vattenfast fett håller vatten och syre borta och då minskar korrosionen väldigt mycket.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju också undra hur stort problemet är? Är det nödvändigt med monel. Nog har det suttit grejer med rostfri skruv i mina master. Den enda mast som gått sönder var av trä...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rostfritt är en sak.

Syrafast rostfritt tydligen en annan, enligt vissa forum.

Syrafast lär inte kunna orsaka korrosion med någon annan metall.

 

Om det är sant, vet jag inte.

 

Men kan gott tro att det är så, då jag i likhet med tidigare skribent, har rostfria detaljer på min aluminiummast.

Masten är 40 år gammal.

Inte har det gått hål i masten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

- - -

Samtidigt så finns det ju metoder att få bort problemet med korrosion mellan rostfria skruvar och aluminium-mast/-bom. Det finns någon specialpasta vet jag,

- - -

 

TefGel heter pastan.

Finns att köpa här t.ex. https://www.happyyachting.com/tef-gel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

TefGel heter pastan.

Finns att köpa här t.ex. https://www.happyyachting.com/tef-gel

Kostar rätt mycket (500:- kr för 3 ml) så det är nog bara Happy yachting som blir glada. Några skruvar i monel skulle nog vara billigare.

Köper man i USA kostar den 120:- kronor + frakt, blir väl 320 eller så.

 

På ebay kan man köpa 56 g för 400:- kr inkl. frakt.

Tillägg: så det gjorde jag. Bra att ha lite extra till båtgrannarna tänker jag.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Lintott:

TefGel heter pastan.

Finns att köpa här t.ex. https://www.happyyachting.com/tef-gel


Detta med olika sorts "pastor" betraktar jag som smått off-topic, de må vara bra men är nog mest att betrakta som osäker elektrisk isolering? (Intressant uppslag annars, kanske någon forummedlem kan öppna en ny forumtråd med rubriken­; Allt om TefGel?)   

Poängen med denna min forumtråd "allt om monell" är så att säga att undersöka nyttan med den "mystiska metallen monell" i båtsammanhang. Bara det, om jag får välja.
Visst, detta med galvanisk korrosion uppkommer endast ifall metaller är elektriskt ledande sinsemellan varandra. Kan rent allmänt vara bra med elektrisk isolering* där så är praktiskt möjligt, men ibland krävs riktigt starka förband (typ svets, nit, skruv) för att säkerställa högsta möjliga hållfasthet.
Särskilt kletiga pastor av osäker tjocklek inuti ett metallförband, liksom mjuka plastbrickor, har osäker elektriskt isoleringsförmåga när det gäller sådant krav på glappfri stark hållfasthet.
(Ett tankeexperiment för att månne förtydliga; segelbåtar har ställbara "vantskruvar" i sina rejält spända maststag. Vantskruvarnas gängor påstås kunna "skära" och släppa taget, en inte helt orimligt med tanke på gängornas höga belastning och den korrosiva miljön? Sant eller inte, här kommer min poäng med exemplet... vem i hela världen skulle tro att pasta- eller annan elektriskt högohmig isolering inuti skruvgängornas kontaktpunkter skulle säkerställa pålitlig elektrisk isolation, gärna "oändligt" mätt med en ohmmeter?)


*) Rena motsatsen till krav på säkerställd isolationsförmåga är krav på säkerställd ledningsförmåga...
I korrosionssammanhang är nog bästa exemplet när man faktiskt måste ha god elektrisk kontakt, tänker alltså på detta med anslutning av skyddsanoder!
    Men förmodligen  finns nån dyr mirakelpasta även för detta helt motsatta ändamål, vad vet jag? Är alltså skeptisk till pasta, vare sig det gäller att säkerställa elisolation - eller tvärtom garantera god lågohmig elförbindelse - för med tiden kommer alla sorters pastor/lim/mm sköljas bort och sådan quickfix därmed ställa till svårfunna glapproblem!?

Ps. Tack för respons, har fått flera uppslag till kommande inlägg i denna tråd tack vare detta!
🙂
 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Thomas-1:

I korrosionssammanhang är nog bästa exemplet när man faktiskt måste ha god elektrisk kontakt

Idag svetsar man aluminiumöverbyggen till stålskrov, ett annat sätt att slippa korrosion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Thomas-1:


Detta med olika sorts "pastor" betraktar jag som smått off-topic, de må vara bra men är nog mest att betrakta som osäker elektrisk isolering?

- - -  
Visst, detta med galvanisk korrosion uppkommer endast ifall metaller är elektriskt ledande sinsemellan varandra. Kan rent allmänt vara bra med elektrisk isolering* där så är praktiskt möjligt, men ibland krävs riktigt starka förband (typ svets, nit, skruv) för att säkerställa högsta möjliga hållfasthet.
Särskilt kletiga pastor av osäker tjocklek inuti ett metallförband, liksom mjuka plastbrickor, har osäker elektriskt isoleringsförmåga när det gäller sådant krav på hållfasthet.
- - -

Jag vet inte om det var mitt eller Mackeys inlägg som du inte uppskattade men innan jag lämnar ämnet TefGel så känner jag att dina felaktiga uppgifter måste kommenteras.

 

TefGel är inte elektriskt isolerande!

 

Nyttan med TefGel är att det tätar mellan skruv/popnit/... så att det inte kommer in saltvatten (elektrolyt) mellan metallerna. Utan elektrolyt - inget batteri/korrosion.

 

TefGel används bl.a. inom flygindustrin så det finns de som tror på dess funktion.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inlägget om pastan, mm. kom mest in som förklaring till varför det inte finns en massa monel-produkter att köpa, det finns enklare sätt att lösa problemet med korrosion.

 

En viktig nackdel med monel är att den korroderar rätt lätt i fel miljö och ger korrosion på materialet kring monelen eftersom monel ligger högt i den elektrokemiska spänningsserien, högre än rostfritt stål.

Det märkliga är att monel trots det är bra för att fästa rostfria beslag på en mast av aluminium. Monel borde ge mera korrosion på masten än rostfritt stål gör. 

 

Jag tror att "var sak på sin plats" är en bra sammanfattning på varför monel används på det sätt som det görs idag, dvs. sparsamt och i speciella tillämpningar.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-10 vid 20:41 skrev Lintott:

Jag vet inte om det var mitt eller Mackeys inlägg som du inte uppskattade men innan jag lämnar ämnet TefGel så känner jag att dina felaktiga uppgifter måste kommenteras.

 

TefGel är inte elektriskt isolerande!

 

Nyttan med TefGel är att det tätar mellan skruv/popnit/... så att det inte kommer in saltvatten (elektrolyt) mellan metallerna. Utan elektrolyt - inget batteri/korrosion.

 

TefGel används bl.a. inom flygindustrin så det finns de som tror på dess funktion.

Jag har jobbat inom flygindustrin i över 20år och har aldrig hört talas om att TefGel används till civila flygplan. Vart har du hittat den informationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Limpan77:

Jag har jobbat inom flygindustrin i över 20år och har aldrig hört talas om att TefGel används till civila flygplan. Vart har du hittat den informationen?

Försvarsindustrin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Lintott:

Försvarsindustrin.

Ska kolla på jobbet på måndag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför det är så intressant att diskutera användningen av Tef-gel inom Försvarsmakten, men FMV beskriver produkten som nedan. Att det finns en Saab-standard gör det i alla fall troligt att det används inom flygindustrin eftersom bilen Saab inte längre finns.

 

Mackey

 

Citat

M0744-304071 SMÖRJMEDEL TEF-GEL
Tekniskt underlag
Saab standard: STD 161456
Beskrivning
Smörjmedel Tef-Gel är ett syntetiskt smörjmedel som bl.a. består av ca 40 % polytetrafloureten (PTFE)
och ett syntetiskt bindemedel. Smörjmedlet ger en film som skyddar mot kontakt mellan t ex olika me-
taller och förhindrar därmed galvanisk korrosion samt skyddar mot vatten.
Huvudsaklig användning
Smörjmedlet kan användas runt skruvar och muttrar för att förhindra galvanisk korrosion och till vissa
rörliga delar och packningar för att bl.a. skydda mot korrosion och läckage.
Temperaturområde
Användningsområde -45 – 250 °C
Säkerhetsdatablad
Tekniskt datablad
Tef-Gel 57 g burk

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stort tack för alla inlägg ovan, ber som trådskapare med blossande kinder om ursäkt för förseningen i detta mitt svarsinlägg!
(Trådskapare bör alltid reagera snabbt på svarsinlägg enligt min åsikt, för vem annars än TS är huvudintressent, för vem annars än "trådkungen TS" - åbäkar sig kunniga forumsvarare främst för?)

 

Nå,  lyfter härmed alltså smått skamset min egenskapade forumtråd "allt om monell" igen.
Försöker härmed precisera mina skeptiska funderingar angående metallval monel respektive rostfri.  (Just detta med "pasta" mellan pop-nit - och nitobjektet -kan nog funka bra inom flyget, för  regnvatten på flygplans kropp/vingar kan knappast vara lika korrosivt salthaltigt som hos ytgående båtar?)

 

Hög salthalt hos vatten är som bekant avgörande för korrosiv nedbrytning (rost/ärg mm).
[Detta eftersom salt lätt upplöses inom en viss vattenmängd, vidare att salt därmed även kan blir en  en s.k. elektrolyt?
Elektriskt sett är vatten i sin renaste (typ regnvatten/destillerat vatten) form H2O-form  helt elektriskt oledande!
(Men tillsätt aldrig så lite "verklighet" i form av salt  till annars  kemiskt rent destillerat vatten så börjar den elektriska ledningsförmågan stiga brant, havsvattnet börjar agera som en svagt frätande elektrolyt, kan jag som västkustbo fundera?)]

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...