Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Christer66

Val av motorbåt

Rekommendera Poster

Ska ni ha en sommarstuga till sjöss och inte ha så bråttom mellan öarna samt inte vill bunkra så mycket bränsle så finns det många fina segelbåtar eller motorseglare som man får mycket boutrymme i för 2-3Mkr. Det är ju även modernt att vara klimatsmart och det är ganska svårslaget att kunna färdas nästan ljudlöst med vindens hjälp kring 5-10 knop beroende på båt och vindförhållanden. Vill man inte segla så finns det oftast en bra motor och en segelbåt glider oftast fint genom vattnet utan störande svallvågor. Att manövrera en större fritidsbåt i trånga hamnar är numera oftast inget problem och många har bogpropellrar. Alternativt finns även vattenjetstrålar som verkar smidigt, tex Jet Thruster. Ta gärna en titt på segelbåtar med beteckningen CC (Center Cockpit) samt de som har stora vindrutor och tak istället för sprayhood så får man det även mer ombonat och slipper sitta ute i blåsten så mycket (ett exempel på detta koncept är Oceanis Yacht 62). Finns ju även en hel del katamaraner (både motorbåt och med segel) med fina boutrymmen som inte lutar och är grundgående men tar lite mer plats än båtar med ett skrov när man ska lägga till.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

- - -

Att manövrera en större fritidsbåt i trånga hamnar är numera oftast inget problem och många har bogpropellrar. Alternativt finns även vattenjetstrålar som verkar smidigt, tex Jet Thruster.

- - -

Nu blir jag väl snart klassad som notorisk gnällgubbe men...

 

Jet Thruster har funnits på marknaden under ett antal år och under olika produktnamn (företaget har reorganiserat och startats om några gånger ...). Jag var själv tidigare väldigt intresserad av lösningen som verkar ta lite plats och kräver små hål till skrovgenomföringarna. De efterforskningar som jag gjort har berättat om problem med att få rör/slangar att hålla tätt p.g.a. det höga trycket som krävs för att systemet ska ge någon effekt. Omkastaren som styr om vattenstrålen ska ut om sb eller bb har beckat ihop och kärvat redan första säsongen.

 

Jag har därför skrinlagt mina planer på installation av produkten, tyvärr måste jag konstatera för idén verkar bra. Om någon planerar att installera en Jet Thruster så försök få reda på om den omkonstruerats (och varför) samt gör noggrann kontroll med referenter som använt produkten och försök få dem att vara ärliga (det kan ju vara besvärande att kritisera en dyr investering).

 

Jag blir lite osäker på formuleringarna i deras text om de konstruerat om produkten (de verkar i alla fall ha bytt namn på den).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, så Jet Thruster kanske inte är så bra som det ser ut? Det klart, det krävs pump och slangar som måste fungera och vara täta men kan inte hitta vilket vattentryck pumpen genererar. Samt det ska kunna fungera med hål ovanför vattenlinjen vilket är bra. Får nog göra en ordentlig research innan man installerar en sådan. Hamnen.se har en liten video från 2015 här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev per_62:

- - -

kan inte hitta vilket vattentryck pumpen genererar

- - -

Hamnen.se har en liten video från 2015 här.

 

Såg du dimensionen o kvalitén på slangarna? Det kan ju ge en hint om vilka tryck det handlar om.

 

Det var nog kring sekelskiftet jag såg Bow Thruster (den hette så på den tiden) första gången på en båtmässa. I videon beskrivs den som en nyhet. Underligt att de inte vill kännas vid de tidigare 15 årens produkter.Konstigt att den inte har erövrat världen under dessa år.  Hmm, någon annan får nog fortsätta att finansiera deras testverksamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall upp i tryck och kraft motsvarande en medelmåttig bogis så blir det snabbt väldigt dyrt och inte alls så "bra" längre....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev per_62:

Ska ni ha en sommarstuga till sjöss och inte ha så bråttom mellan öarna samt inte vill bunkra så mycket bränsle så finns det många fina segelbåtar eller motorseglare som man får mycket boutrymme i för 2-3Mkr. Det är ju även modernt att vara klimatsmart och det är ganska svårslaget att kunna färdas nästan ljudlöst med vindens hjälp kring 5-10 knop beroende på båt och vindförhållanden. Vill man inte segla så finns det oftast en bra motor och en segelbåt glider oftast fint genom vattnet utan störande svallvågor. Att manövrera en större fritidsbåt i trånga hamnar är numera oftast inget problem och många har bogpropellrar. Alternativt finns även vattenjetstrålar som verkar smidigt, tex Jet Thruster. Ta gärna en titt på segelbåtar med beteckningen CC (Center Cockpit) samt de som har stora vindrutor och tak istället för sprayhood så får man det även mer ombonat och slipper sitta ute i blåsten så mycket (ett exempel på detta koncept är Oceanis Yacht 62). Finns ju även en hel del katamaraner (både motorbåt och med segel) med fina boutrymmen som inte lutar och är grundgående men tar lite mer plats än båtar med ett skrov när man ska lägga till.

Problemet jag ser med segelbåtar och motorseglare är framförallt djupgående och däckslayouten som blir iom masten. För min del skulle det alternativet gå bort pga de sakerna. Är man miljönisse finns ju Greenline t ex som nu har större båtar än den ursprungliga 33an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev thundergod:

Problemet jag ser med segelbåtar och motorseglare är framförallt djupgående och däckslayouten som blir iom masten.

Vanliga argument och delvis sanna. De som går från motorbåt verkar glömma dessa efter tag. Den största fördelen med segelbåt eller motorseglare är ju framförallt sjötåligheten, man är inte alls lika beroende av väder.

Nauticat är ett alternativ, seglar inte så bra men högsta tänkbara kvalitet och en mycket bekväm båt.

Men visst, jag förstår om man inte vill ha en massa snören och skit. Även jag börjar tröttna på det.

Inte för att jag ska byta båt men om jag skulle göra det så är det en kotter jag skulle titta på. En fart på 7-8 knop är både bekväm och avstressande. Mycket utrymme, både ute och inne. Låg bränsleförbrukning gör dem framtidssäkra. Man kan ju roa sig med att kalkylera vad ett dubblerat bränslepris skulle innebära.

Men framförallt är kottern en sjuhelsikes god sjöbåt.

Bilden är en de Alm kotter, 12,80 lång.

Kotter Alm 1280.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Capitan:

 

Storebro 410 är 3,9m bred enligt Google så den klarar sig utan skepparexamen men du kanske syftade på 465?

 

Syftade på den länkade på Blocket, ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bhemac:

En fart på 7-8 knop är både bekväm och avstressande.

Så här tror jag.

Du tycker det är avstressande bara för att du i grunden är seglare och har resan som målet. Troligen lägger du till när tiden eller vinden tar slut och fortsätter nästa dag, dagen därpå eller när andan faller på. Någon sorts planering finns i bakgrunden, men den planen är inte så viktig.

 

Det var som det var, tills det blev som det blev.

Det blir som det blir, när det är som det är.

Det är som det är, när det var som det var.

Faran är att det blir som det var."

Alf Henriksson

 

Många - men inte alla- motorbåtsägare blir tokstressade när det går sakta och man kanske inte kommer fram i tid dit man tänkt sig den dagen.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Du tycker det är avstressande bara för att du i grunden är seglare och har resan som målet.

Visst är resan oftast målet för mig men jag har också en del erfarenhet av högre farter.

Det som jag tycker är avstressande är att man inte hela tiden måste vara så fokuserad på navigering och att hålla utkik.

Jag gick en utbildning i "handhavande av snabba fartyg". Köra i 55 knop där man inte kan eller får kolla på plottern, bara titta rakt fram. Det tycker jag är stressande, jag vill gärna ha hela bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev bhemac:

Köra i 55 knop där man inte kan eller får kolla på plottern, bara titta rakt fram

Det verkar rimligt. Att inte veta vad man har under sig i 55 knop verkar dumt, obetänksamt och framförallt vårdslöst.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där spårade tråden ungefär lika mycket som miljöpartiets krav på fossilfri fordonspark vid år 2030. 

Jättekul att du får köra en båt i 55knop & blivit utbildad att inte snegla ner på plottern. När jag kör bil så brukar jag släppa tio i två greppet på ratten. Jag har ännu inte krockat... 

 

VM i udda jämförelser har påbörjats..

 

Mvh,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev SkeppOhoy:

VM i udda jämförelser har påbörjats..

Kanske för dig.

För den som ska köpa båt kan det vara väldigt intressant att fundera över vilken fart man vill ha och då kan det bra att höra människors erfarenheter. Det är väl troligen anledningen till att man ställer frågor på forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns många intressanta svar och idéer och tankar i denna tråden och det tackar jag för. Jag läser med stort intresse. För att ta tillbaka lite till trådens rubrik - Val av motorbåt spelar jag in ytterligare några alternativ som jag har funderingar kring.

 

Viknes 1030

Nimbus 34 Nova

 

Viknes 1030 är en norskbyggd båt nästan lite kölad och med rak axel. Verkar vara en väldigt sjösäker båt. Byggd med framåtlutande tredelad vindruta och med mycket stort akterdäck, vilket kan vara praktisk. Ett problem för mig är att den oftast är bestyckad med en Yanmar motor. Känns inte lika säkert som en Volvo Penta.  En 2010 årsmodell K3 med tre kabiner kan man nog få för runt 2,5 mkr. Känns som en bra allvädersbåt som kan brukas en stor del av året.  

 

Den andra Nimbus 34 Nova är också en stor akterdäcksbåt med härliga utrymmen att också åka med bar himmel när man kör. Så klart härligt vid fint väder. Nackdelen är kapell som det kan vara lite jobb med upp och ner. Sedan är boendeutrymmet begränsat och består i princip av en ruff med två kabiner. Båten är snabb med dubbla drev motorer. Ska vi marcha Halmstad - Göteborg i 30 knop är vi där på under 3 timmar. Väl i skärgården kan man gå ner på 7-8 knop och ändå klara ca 1 liter sjömilen med dubbla motorer. Minus bli så klart servicekostnaderna. 
 

Det är inte lätt att välja - så gå gärna in i tråden och tyck till!

Redigerad av Christer66

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Christer66:

Finns många intressanta svar och idéer och tankar i denna tråden och det tackar jag för. Jag läser med stort intresse. För att ta tillbaka lite till trådens rubrik - Val av motorbåt spelar jag in ytterligare några alternativ som jag har funderingar kring.

 

Viknes 1030

Nimbus 34 Nova

 

Viknes 1030 är en norskbyggd båt nästan lite kölad och med rak axel. Verkar vara en väldigt sjösäker båt. Byggd med framåtlutande tredelad vindruta och med mycket stort akterdäck, vilket kan vara praktisk. Ett problem för mig är att den oftast är bestyckad med en Yanmar motor. Känns inte lika säkert som en Volvo Penta.  En 2010 årsmodell K3 med tre kabiner kan man nog få för runt 2,5 mkr. Känns om en bra allvädersbåt som kan brukas en stor del av året.  

 

Den andra Nimbus 34 Nova är också en stor akterdäcksbåt med härliga utrymmen att också åka med bar himmel när man kör. Så klart härligt vid fint väder. Nackdelen är kapell som det kan vara lite jobb med upp och ner. Sedan är boendeutrymmet begränsat och består i princip av en ruff med två kabiner. Båten är snabb med dubbla drev motorer. Ska vi marcha Halmstad - Göteborg i 30 knop är vi där på under 3 timmar. Väl i skärgården kan man gå ner på 7-8 knop och ändå klara ca 1 liter sjömilen med dubbla motorer. Minus bli så klart servicekostnaderna. 
 

Det är inte lätt att välja - så gå gärna in i tråden och tyck till!

 

Nimbus 34 nova är en mycket potent samt sjötålig båt. Som du påpekar är kapellet lite krångligt om man vill ha det. Har för mig att akterkapellet kostar runt 50k i tillbehörslistan. Det vill man ha fräscht vid ett eventuellt begköp alternativt prut. Du kan även vara utan det med överdrag till soffan istället men tappar utrymmet för socialt umgänge vid dåligt väder. 

 

Finns en ny till salu med singel d6 400 (ovanligt). Lite över din budget men den har dem rätta tillvalen (glasdörr, glastak mm). Du kan ledigt marcha 26-27 knop med den kombinationen. 

 

Men som du själv skriver så är det begränsat med utrymme invändigt för en båt som nästan är 12m. Det blir lite ge & ta. Du har ett stort beslut framför dig, kan tänka mig att tankarna går fram & tillbaka vid nattetid :)

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är segelbåt eller motorseglare helt uteslutet? Dessa lär dock normalt inte kunna komma upp i farter över 10 knop om det inte är en katamaran. Men utrymmena under däck verkar vara större om man håller sig inom din budget än de motorbåtar som har diskuterats .

Så en sommarstuga med mast för dessa pengar innehåller oftast stort kök, 1-2 toaletter, ibland dusch samt vardagsrum och 2-4 hytter. Viss variation på detta beroende på vilken båttyp man vill ha. På Blocket.se finns en hel del att välja på även nu i december.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎12‎-‎10 vid 20:16 skrev Christer66:

Jag ska titta närmare på en Saga 365, en båt som jag inte har så bra koll på. Den ligger rätt storleksmässigt. När det gäller elverk tänkte jag mig ett fast elverk med dieseldrift som är ansluten till båtens dieseltank. 

 

Den ekonomiska kalkylen för en Nimbus 365
Försäkring                              10 tkr

Båtplats                                    6 tkr

Upp och ner                             2 tkr

Motorservice                           8 tkr

Bränsle 300M marchfart     15 tkr

Bränsle 300 M delpl.fart       5 tkr

Övrigt, förbrukn.mat. mm     4 tkr

-------------------------------------------------------

Summa                                 50 tkr 

 

Motsvarar ca 4000 kr/mån, som sätts in på ett båtkonto.  

Sedan tillkommer uppläggningen ute ca 2 tkr eller inomhus 20 tkr.     

 

Budgeten känns lite optimistik om du frågar mig. Vi ligger på 65-70 ungefär och har en 26 Epoca. Visserligen ligger den på fullservice-marina i varmhall under vintern så det kostar ju på. Men jag tror ändå att du behöver ta höjd för lite reparationer utöver ordinarie årsservice.

Redigerad av hbengtsson
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Christer66:

Ett problem för mig är att den oftast är bestyckad med en Yanmar motor. Känns inte lika säkert som en Volvo Penta.  

 

I resten av världen resonerar man precis tvärt om. 

Inte utan anledning skulle jag säga. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev per_62:

Är segelbåt eller motorseglare helt uteslutet? Dessa lär dock normalt inte kunna komma upp i farter över 10 knop om det inte är en katamaran. Men utrymmena under däck verkar vara större om man håller sig inom din budget än de motorbåtar som har diskuterats .

Så en sommarstuga med mast för dessa pengar innehåller oftast stort kök, 1-2 toaletter, ibland dusch samt vardagsrum och 2-4 hytter. Viss variation på detta beroende på vilken båttyp man vill ha. På Blocket.se finns en hel del att välja på även nu i december.

Då detta är ett motorbåtsforum och det faktum att TS ställt frågan där och har redan valt ut ett antal motorbåtar. Dessutom tidigare i tråden fått samma fråga om segelbåt/motorseglare och inte besvarat detta...så får man nog anta att det är helt uteslutet ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christer!

 

Vad kul att du tänker skaffa större motorbåt. 

Tänkte dela med mig lite av våra erfarenheter kring större båt. 

 

Vi äger idag en Bavaria Virtess 420 coupe ( hardtop) dubbla Volvo penta d6 400. 

 

Vi räknar med att de kostar oss ca 80 000:- om året att äga båten. 

Då står vi inomhus på vintern i ej uppvärmd hall. (12 000:-)

 

Förbrukning i marschfart 25-30 knop 3,8 liter/distans. Under litern i 7-8 knop. Precis som du skrev. 

 

Vi tittade en hel del på nimbus 34 tidigare. Men valde bavarian pga större båt och 3 kabiner. Nimbus kabiner är som ni tidigare påpekat väldigt trånga. Akterdäcket är riktigt bra. 

Vi har ett kapell till akterdäck men använder de sällan. Har överdrag till soffan. Tar 10 sekunder att dra på detta. Snabbt och lätt och kapell är jag rejält trött på. Dock kan de vara skönt med de stora kapellet på vår/höst då de blir känslan av ett rum till. 

 

Vi har båten liggandes i Båstad och jag kan rekommendera dig lite storlek på båt då de öppna havet ner mot Danmark och upp mot Bohuslän kan vara ganska besvärligt och ska du kunna åka i lite sämre väder krävs de storlek. 

 

Vi har gasol istället för el. Funkar bra. Men ska för säkerhets skull installera en gasvarnare. 

 

Vi hade båt med axlar tidigare. Fungerade bra det med. Numera drev. Håller med om att de kostar lite mer att serva drev och mer som kan gå sönder i jämförelse med axlar. Men känslan att köra en drevbåt är helt annorlunda jämfört med axlar. Jag föredrar helt klart drev. Den mer sportiga känslan. En del axelbåtar kommer inte riktigt upp ur vattnet. Dessutom är de lättare att gå in i lite grundare vikar. Dock har jag full respekt för de som hellre väljer axlar. 

 

Om jag vore du så satsa på lite storlek på båt. De kommer du inte ångra!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du nämner Viknes 1030 vilket är en båt även jag tittat på, fast bara på bilder. Den lilla kölen och axeldriften har den gemensamt med bla Saga 365 (vad jag tjatar!). 

 

Låt mig berätta lite om min erfarenhet av bobåtar. 

Idag har jag sedan nio år en Saga 315 som är väldigt lik Viknes i skrovet. Innan dess hade jag flera olika och senast en Nimbus 29C som under flera år var drömbåten. Denna hade drev och en beprövad VP 41:a. Ganska snart insåg vi att alla planande båtar slår ganska hårt när det går lite sjö och om man vill köra lite fortare än fem knop. Och tro mig, vi testade ganska många under en period! Den enda som var ok var den Bella Falcon vi hade före Nimbusen men den var lite för liten tyckte vi. 

Att då gå till en axeldriven båt med liten köl var som en riktig aha-upplevelse! Det är ju så här vi vill åka båt!  Går det lite sjö kör vi antingen under sju knop och har en bra bränsleförbrukning och en hyfsad resa eller så kör vi i 13-15 knop och kommer fortare fram på bekostnad av förbrukningen som då är hög, men resan blir betydligt bättre när båten plöjer vågorna mot när den försöker hålla sig över dem som en planande båt försöker. Många gånger kommer vi fortare fram med Sagan än med Nimbusen trots att Nimbusen hade högre toppfart. Och det är inte alla dagar det är "plattvatten" som gör att man kan köra på utan studs och slag med en planande båt. 

 

Axeldriften ger, förutom lägre underhållskostnader, en stabilare gång och ett lite allmänt trevligare uppträdande i sjön vilket man inte ska glömma. Den lilla skeddan under propellern på vår båt minskar risken för skador och har räddat mig minst en gång från en abrupt avbruten semester när vi "upptäckte" ett outmärkt grund. 

 

Vad gäller layout så är vår båt perfekt för våra behov även om jag drömmer om en flybridge då och då. (I somras satt jag på takluckan flera gånger och lät autopiloten sköta styrningen.) Vi uppskattar det stora akterdäcket med kapell över där vi tillbringar alla kvällar och sedan går vi in i den ombonade kupén och sover. Sovutrymmet är bra för två vuxna och om vi har med oss några gäster bör de vara yngre och lite vigare än vi då det är lite trångt att komma i och ur stickkojen. Utrymmet att sitta till bords är bra både ute och inne för upp till fyra personer men vi har suttit sex pers både på akterdäck och inne och ätit. 

 

En sak till som jag inte tror någon föreslagit än. Provkör! Gärna i lite sämre förhållanden och låt er inte bli förälskade direkt utan gå vidare till nästa båt och provkör den osv. Man lär sig ganska mycket på detta. Fast för oss tog det sju år innan vi kom på vad vi ville ha men alla kanske inte är lika trögfattade som vi 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en hel del båtar att välja mellan. Hamnen.se har spanat in några allvädersbåtar i olika storlekar att titta på. Alltid bra att prova innan köp. Att ha skydd för propellrar, axlar och drev mot närkontakt av hårda bottnar måste vara en fördel om man håller till i skärgården.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev ChristerN:

Provkör! Gärna i lite sämre förhållanden

Vettigt. Ser hur båten fungerar även när det inte är det där fina "broschyrvädret".

Fö mycket bra beskrivet. Planande är inte alltid så trevligt att köra i lite sjö utan njurbälte mm. Halvplanande kan man köra i ganska bra sjö men är vädret dåligt är det deplacementfart som gäller och då krävs ett skrov som är byggt för det med lite rundare form och lite köl.

En planande båt som körs i deplacementfart brukar inte vara trevlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1030 är en fantastisk båt - om man gillar utseendet med rutorna som på ett skepp. Akterdäcket blir ett stort uterum med kapell och i flera varianter har den en extra, rymlig "hytt" under sittgruppen. Att de ofta har Yanmar ser jag snarast som en fördel istället för tvärtom.

Rak axel och lite köl gör att den går väldigt bra (och billigt) i 7 knop men är som sagt en av de "halvplanare" som även fixar lite högre planingsfart bra. Fast kan aldrig bli lika effektiv där som en ren planings/drevbåt, förstås.

 

Ser att den jämförs med Saga 365 ovan. Det finns en stor skillnad - Viknes (och NB:s m.fl.) skrov klarar planingsfart mycket bättre än Saga, som sällan gillar fart över 20 knop. Viknes 1030 går med rätt motor utmärkt i 25 knop t ex. Att sedan Saga 315 och Viknes är SÅ lika i skrovet kan jag inte riktigt hålla med om. Visst är de halvplanande båda två, men 315 går lite tyngre och trivs som sagt nog bäst upp till än över 20 knop även den.

Sedan tycker jag personligen man misslyckats med utseendet på Saga 365 som - i alla fall när man tittar på den i sjön - ser ut att vara "svullen" och rentav klumpig.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag hade varit du så hade jag kollat på Fairline och princess också 😃

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-16 vid 13:01 skrev IngemarE:

1030 är en fantastisk båt - om man gillar utseendet med rutorna som på ett skepp. Akterdäcket blir ett stort uterum med kapell och i flera varianter har den en extra, rymlig "hytt" under sittgruppen. Att de ofta har Yanmar ser jag snarast som en fördel istället för tvärtom.

Rak axel och lite köl gör att den går väldigt bra (och billigt) i 7 knop men är som sagt en av de "halvplanare" som även fixar lite högre planingsfart bra. Fast kan aldrig bli lika effektiv där som en ren planings/drevbåt, förstås.

 

Ser att den jämförs med Saga 365 ovan. Det finns en stor skillnad - Viknes (och NB:s m.fl.) skrov klarar planingsfart mycket bättre än Saga, som sällan gillar fart över 20 knop. Viknes 1030 går med rätt motor utmärkt i 25 knop t ex. Att sedan Saga 315 och Viknes är SÅ lika i skrovet kan jag inte riktigt hålla med om. Visst är de halvplanande båda två, men 315 går lite tyngre och trivs som sagt nog bäst upp till än över 20 knop även den.

Sedan tycker jag personligen man misslyckats med utseendet på Saga 365 som - i alla fall när man tittar på den i sjön - ser ut att vara "svullen" och rentav klumpig.

Håller med om att Viknes går bättre i högre farter än Sagorna, efter vad jag läst. Min liknelse var väl mest baserad på den lilla kölen och skyddet under propellern som jag har för mig att Viknes också har samt axeldrift och halvplanande. Och så de ju norska bägge två!

Gillar själv inte utseende på Viknes så där jättemycket och vid sidan om en sån tycker jag Saga 365 ser ut att ha lite mer pondus - men smaken är ju som baken. Egentligen bryr jag mig inte så jättemycket om utseende på båten. Funktionen är det väsentliga.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

74:or med 700 timmar är knappt inkörda. Jag skulle tveklöst välja dem över D6 alla dagar i veckan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade också valt Yanmar framför Penta. Bättre grejer

Hade också hellre valt en båt med gamla Penta 74.or än D6

 

Viknes är väldigt välbyggda båtar men det stora akterdäcket kanske stjäl lite mycket av boytan när tanken är att använda båten på för och eftersäsong

 

 

Det här med segelbåt som bobåt kan jag verkligen inte förstå

Om man vill förlänga säsongen och lägga båten i en hamn för att sitta i den och ha det mysigt på för/eftersäsong så vill man väl knappast sitta nere i en "bunker" utan att kunna se ut?

Att dra på seglarställ och sätta sig i sittbrunnen i säg 5 grader är väl inte heller direkt mysigt

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Capitan:

Viknes är väldigt välbyggda båtar men det stora akterdäcket kanske stjäl lite mycket av boytan när tanken är att använda båten på för och eftersäsong

 

Jag har ju en båt som till mycket liknar Viknes (varven låg i samma landsdel också) - fast med rutorna åt andra hållet.

Hade samma uppfattning om akterdäcket under flera år. Visserligen var det bra att ställa barnvagn, cykel och annat på (6m²) men tänk om det använts till ÄNNU mer innerutrymmen istället.

 

Tills vi skaffade kapell över akterdäcket. Helt plötsligt hade vi ett "uterum" som med lätthet rymmer 7-8 personer. Ofta har vi vuxna med bekanta suttit därute och barnen med kompisar inne i båten. De senaste 8 åren tror jag inte vi ätit frukost "inne" någon morgon.

Och efter att jag satte en förgrening och ett värmarutblås där kan man använda det även när det är lite ruggigt ute.

 

Sedan ger akterdäcket med sina luckor en mycket bra tillgång till motor och förvaringsutrymmen. Barnvagnen (nu överspelat, dock) och en del annat får på vår båt plats nere i "maskinrummet".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Capitan:

Det här med segelbåt som bobåt kan jag verkligen inte förstå

Om man vill förlänga säsongen och lägga båten i en hamn för att sitta i den och ha det mysigt på för/eftersäsong så vill man väl knappast sitta nere i en "bunker" utan att kunna se ut?

Att dra på seglarställ och sätta sig i sittbrunnen i säg 5 grader är väl inte heller direkt mysigt

 

Det håller jag med om trots att jag är seglare, bunkerliv är tråkigt utom möjligen i överbefolkade gästhamnar.

Kapell kan göra viss skillnad.

Men många motorbår i tex 10m klassen har ju väldigt dåligt med social utrymmen om det är lite mer typiskt svensk sommarväder.

Men motorseglar, tänk Nauticat, då blir det gott om utrymme.

Ska man ha båten som sommarstuga och bo där veckovis så skulle jag nog se till att få ordentligt med inneutrymme.

Eller tänker man som väldigt många motorbåtsägare som tillbringar större delen av sommaren i hemmahamnen. Ja båtarna ligger där, ägarna ser man sällan till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...