Jump to content
Thursday 02 April 2020
Christer66

Val av motorbåt

Recommended Posts

Hej. Vi är en familj från Småland som haft sommarstuga vid havet i flera år. Vi har haft mindre båtar i alla år, men nu har tiden kommit till att sälja stugan och statsa allt på båten. Vi vill ha en rejäl båt och är beredda att satsa runt 3 mkr. Det finns ett par intressanta båtar som vi funderar kring
 

  • Storebro 410/435, begagnad
  • Nordwest  370 sportstop eller FB, begagand
  • Nimbus 365, begagnad 
  • Nimbus 305, Ny eller nästan ny
     

Alla båtarna är bra, men det som jag funderar mest på är driften. En storebro med raka axlar känns bra då man slipper underhålla drev. Nordwesten har drev, men drar mindre bränsle och man kan få den med joystick-styrning, vilket är en kul och praktisk detalj. En Nimbus 365 med en D6:a och rak axel känns OK att underhålla. Fast den blir begagnad, vilket kan medföra en fördyring underhållsmässigt. Ett billigare alternativ är att köpa en ny eller nästan ny Nimbus 305. Här har vi den billigaste båten, som också blir ny och billig att äga. Troligen bra andrahandsvärde också efter ett antal år. Det är dock en något mindre båt, men det skulle ändå funka tror jag. 

 

Vi tänker använda båten som flytande sommarstuga och bo i den under stora delar av sommaren. Vi tänker ha den i Halmstad och vartannat år färdas söderut mot Öresund och Danmark och vartannat mot Bohuslän. På våren och hösten ska vi ha båten som en flytande sommarstuga och bryggsegla en hel del, med kortare turer till Båstad, Torekov och möjligen Anholt. 

 

Vilken båt ska vi välja - hur hade ni resonerat ?

 

Christer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade ni tänkt behålla båten en längre tid så skulle jag välja den nya båten - skönt att veta att båten har inte råkat ut för något otrevligt tidigare. Dessutom antar jag att ni kan välja exakt den utrustning ni vill ha.

 

Nackdelen är värdeminskningen på en ny båt, därför är en förutsättning för en ny båt att ni behåller den längre.

 

Sen säger man "liten båt, små bekymmer, stor båt, stora bekymmer", så känner ni er komfortabla med den minsta båten så välj den. Bränslepriserna kommer inte att gå ner heller, räkna inte med några gula västar här..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. och tack för ett intressant svar. Jag noterar att du går mot att säkra kapitalet och det tilltalar mig. Det är dyrt att äga motorbåt. Jag har en idé till och det är att hyra ut en ny Nimbus 305 för ca 23 tkr i veckan i Långedrag. Jag tror att jag ganska enkelt skulle få in ca 70 tkr,  sedan tillkommer skatt m. Men det bir ändå över till inomhus  vinterförvaring. 3 veckor ger ca 70 tkr. Jag tror också det ät lättare att hyra ut en ny 305, en begagnad Storebro eller Nordwest. Vad tror ni?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte om jag är så representativ men jag tror att antal kojer och plats är mer värt för den som hyr. 

De stora fördelarna med ny båt såsom låga underhålls och reparationskostnader är rätt ointressant för den som hyr en båt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade jag satsat 3 mille, massa jobb och min själ i en båt så skulle jag inte vilja hyra ut den, i synnerhet att det är lätt att köra på grund och skada någon annans båt. Du har säkert en försäkring som gör att det inte blir någon ekonomisk förlust, men kanske halva båtsommaren går åt helvete... och den svenska sommaren är kort...

 

Men vi är ju olika, är uthyrning en förutsättning för att kunna äga en extra dyr båt så har man ett annat läge...men jag skulle föredra en båt som jag hade råd med utan att hyra ut...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan serva och underhålla en av dom ovan nämnda båtarna ett bra tag innan du ens är uppe i samma peng som värdeminskningen från en ny båt. Skillnaden blir att underhåll och reparationer kommer utspritt, värdeminskningen får du i en klumpsumma när du kliver av. Se hur äldre Storebrobåtar stått sig. Du betalar fortfarande 1.5-2 milj för en 420 som är sent 90-tal. En 410 som kostat 5-6 milj ny har redan tappat större delen och bör därför ligga ganska stadigt kring dessa nivåer, har sett en tidigare 410 nere på 2 milj vilket bör vara prisvärt. Raka axlar är ju klart ett plus. 

 

Nord westen är ju en löjligt fin båt och högsta kvalitet likt Storebro. Högre servicekostnader såklart pga dreven. Bör också ha gjort sitt stora pristapp redan med tanke på nypris. 

 

Pratar man båtar för 3 milj känns service för 1 eller 2 motorer som en ganska liten del och att båda motorerna ska säcka ihop samtidigt känns inte heller speciellt troligt. Lägg där till att det är fruktansvärt kul och framförallt praktiskt att köra med 2 motorer. Bränsleförbrukning känns inte heller värt att räkna på och den påverkar du dessutom själv när du kör / vilka farter. 

 

Åk och kör båda. Kläm och känn för att se vilken som faller er bäst i smaken. Storebron är ju trots att en hel del större än dom andra vilket kan vara både positivt och negativt beroende på vad man prioriterar. 

 

Lycka till och håll oss uppdaterade :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du skriver inte hur många ni är som ska sova/åka i båten. Det är ju rätt stor skillnad på utrymmena. 

För mig går också uthyrning bort om jag lägger den storleken på pengar, precis som Jan skriver. 

Jag tror att merparten av kommande värdeminskning, och därmed attraktivitet på marknaden, ligger i hur mycket soppa båten drar och där ligger alltid dubbla motorer dåligt till. 

 

Det är också en hel del andra skillnader i båtarna.

Flybridge eller inte. FB är lite mer vindkänsliga vid tilläggning men är härligt vid fint väder. 

NordWest har mycket utvändigt trä som är lackat vilket, som jag tolkar det, kräver inomhusförvaring för att hålla lite och om man lejer bort jobbet så kostar det. 

Raka axlar är ju bra på många sätt men svårt att se om någon som hyrt båten gått på grund. En del båtar med raka axlar har en skedda som skydd under propellern. Ett exempel är Saga som har en 365 modell som skulle kunna konkurrera  med de båtar du nämner. 

 

Om ni är fler än två som ska sova i båten så skulle jag inte gå under 35 fot utan Nimbus 365 eller Saga 365 skulle vara mitt första val. Därefter kommer Nordwesten eller Storebron om du vill ha flybridge. Sist skulle den "lilla" Nimbusen komma. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ganska stor spridning på båtarna som ni kikar på. Storebro 410 = BRED, Nord West 370 = kort och smal. Båda mycket fina båtar. Nimbus är oxå fina, men en helt annan liga, lättar och mindre ombonade - mer förflytta sig snabbt. 

 

Angående utvändigt trä så är det inte speciellt svårt att underhålla, antingen så tar man av det dom går att ta av varannat år och lägger på ett tunnt lager ny förnissa eller så kör man 6 år och slipar ner/lackar om helt. Man behöver inte tänka på något speciellt avseende förvaring. 

 

Skall ni ha båten som flytande sommarstuga hade jag gått på bredd och axlar. Då får ni ett enklare underhåll och en båt som är lugnare i sjön, går rakt och stora utrymmen att bo i. 

 

Sen skall ni fundera på hur ni vill använda båten. Är det snabba transporter till och från i bra väder då ska ni kika på en lättare båt med drev. Vill ni däremot ha en trygg gång i vilket väder som helst - då är det raka axlar och en större båt.

"Vi var förra sommaren ute i 2,5 meter sjö med vår NW 410 - det gick fin fint, mellan 16 och 20 knop. I höstas åkte vi ut en senkväll då sa väderprognosen 1-2 meters sjö, jag vet inte riktigt vad det var för våghöjd eftersom det var kolmörkt, vi var ensamma enligt Radar och AIS, höll 24 knop utan problem. Dom resorna hade jag inte gjort med en Nimbus. " 

 

Nord West är väldigt välbyggda båtar som precis som Storebro dom åldras med värdighet. Det som gör att dom kan se lite slitna ut är om man inte tar hand om träarbetena, detta är som jag nämnt ovan ganska hanterbart att ta ner och ta hand om. 

 

En fly gör inte en motorbåt speciellt mycket mer vindkänslig mot en ht, alla motorbåtar är grunda i botten och relativt vindkänsliga. Lite mer tungd gör att båten blir lugnare och det tar längre tid innan den börjar driva. Man lär sig snabbt att hantera sin båt och jobba med vinden när man skall lägga till  - om man är inte intresserad. :)

 

Lycka till! Det är ett mycket gemytligt ilandsproblem ni har! 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du hyr ut för 70 000:- kronor så blir det 49 000:- kronor kvar efter skatt.

 

Du får göra avdrag för sådant som har direkt med uthyrningen att göra, tex. en dyrare försäkring och avgift till förmedlare.

 

Skaffa ett bra larm så att du kan följa båten i realtid (både position, hastighet och några motordata om möjligt) och gärna ett med grundstörningssensor. Yacht Safe har, eller hade i alla fall, en sådan sensor. Finns säkert flera larm som har detta.

 

Har det hänt något har du svart på vitt och du slipper tjafs. Troligen får du också en ärligare beskrivning av det som hänt om den som hyr vet att du har koll.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir lite märkligt att tala om ekonomi när man byter fast egendom mot lösöre. 

Av de tre miljonerna har du i bästa fall hälften kvar om 10 år. 

Köp den båt du gillar bäst. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller absolut med coppertail, men om en ny båt är drömmen så är det ju inte mycket att göra åt...

 

Det är bara att göra det bästa av situationen och pengar har man ju ändå ingen nytta av när man dör.

 

Mackey

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites


Tänker du ska fundera rätt mycket på priset.
Både   Storebro och Nord West kursade 2012-13. Förre ägaren Jessica o Benny Martinsson äger NW och den gamla fabrikslokalnen, men ägnar sig i dag åt att service och att sälja Princess båtar.
Storebro fick ny ägare och även om det titt som tätt kommer rapporter om att de ska dra i gång så är det nog mer rubriker i lokaltidnigningen än riktiga båtproduktion. Hur fin båten är, är det ändå lite som att köpa en SAAB.


Nimbus däremot klarade krisen och bygger båtar och tar fram nya modeller.  På såvis är det mer framtidssäkert att köpa en Nimbus.Det vill säga en Storebro eller en NW, ska vara markant billigare än en motsvarande Nimbus.


 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Marrexxx:


Tänker du ska fundera rätt mycket på priset.
Både   Storebro och Nord West kursade 2012-13. Förre ägaren Jessica o Benny Martinsson äger NW och den gamla fabrikslokalnen, men ägnar sig i dag åt att service och att sälja Princess båtar.
Storebro fick ny ägare och även om det titt som tätt kommer rapporter om att de ska dra i gång så är det nog mer rubriker i lokaltidnigningen än riktiga båtproduktion. Hur fin båten är, är det ändå lite som att köpa en SAAB.


Nimbus däremot klarade krisen och bygger båtar och tar fram nya modeller.  På såvis är det mer framtidssäkert att köpa en Nimbus.Det vill säga en Storebro eller en NW, ska vara markant billigare än en motsvarande Nimbus.


 

Huruvida tillverkaren finns kvar eller ej på en 10-20 år gammal båt tror jag inte påverkar priset så mycket. Det är ju inte så att de bidrar så mycket till dig som andrahandsägare. Mer viktigt kan vara att ha en levande märkesklubb (typ Coronet).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack alla för era kloka synpunkter. Hur man än vrider och vänder på det, så handlar båtvalet om en kompromiss. Stor båt med dubbelmontage som ger många möjligheter, men som kostar att äga. Alternativt en enklare båt med singelmotor som blir både billigare och enklare att hantera.

 

Just nu går nog mina tankar till en Nimbus 365 som ligger som ett av våra mittenalternativ. Jag kan nog komma över en sådan för ca 2,3 mkr, årsmodell 2011-2012. Då får vi tillgång till en rejäl marinmotor D6 på 370 hk, vilket känns bättre än en mindre Nimbus med D4 eller D3 motorerna. En Nimbus 370 brukar vara rejält utrustade med både bog- och häckpropeller. En praktisk båt med sidodörr ut på skarndäck. Modern LED-belysning, toalett med separat dusch mm.  

 

Sedan kommer jag omgående att slänga ut gaspentryt och all gasol. Istället kommer jag att montera en elspis med tillhörande kraftfullt elverk. Gasol är lite förlegat och känns inte helt marinmässigt. Jag vill vara helt oberoende och kunna ligga i naturhamn med både full elförsörjning, varmvatten och kylskåp i drift. Ett annat val är att sätta in en satellit antenn för perfekt TV-bild. Jag vill ha hög standard och ombonad boendemiljö. Min förhoppning är att kunna forma båten så som jag vill ha den och ändå hålla min budget.

 

Så tänker jag för tillfället, men jag är fortfarande öppen för nya idéer och synpunkter.

 

/Christer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har fortfarande inte skrivit hur många personer båten ska vara till. Blir ju rätt stor skillnad om vi pratar två eller fem pers. 

Gasolen skulle jag aldrig byta ut. Se bara till att du har ett bra gaslarm installerat och installationen är rätt underhållen så är det betydligt säkrare än tex att slabba med bensin till elverket. 

Jag tycker Nimbus 365 är en snygg och praktisk båt och, som du skriver, oftast väl utrustad från start. Föreslog ju den tidigare i tråden. Men kolla också på Saga 365 som är snarlik men på vissa sätt bättre tycker jag. Sen gäller det ju att rätt objekt dyker upp och där är chansen nog större med Nimbusen även om det funnits en del Saga 365 ute under året. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev Christer66:

- - -

Istället kommer jag att montera en elspis med tillhörande kraftfullt elverk. Gasol är lite förlegat och känns inte helt marinmässigt. Jag vill vara helt oberoende och kunna ligga i naturhamn med både full elförsörjning, varmvatten och kylskåp i drift.

- - -

Omgivningen i naturhamnarna kommer att hata dig när de ligger med dina elverksavgaser och tillhörande buller rätt in i sittbrunnen... Du kommer ju inte ens att kunna fixa en fika utan att dina båtgrannar ser rött.

 

Med moderna båtbatterier (LiFePO4) så kan du ordna en kraftig och snabbladdad batteribank som räcker till ett komfortabelt leverne. Jag har segelbåt och använder inte motorn i onödan, ett par solceller på rufftaket ger skapligt med el-påfyllning till de AGM-batterier jag har. Jag startar kylboxen vid sjösättning och slår av den vid upptagning, använder sällan landström, får varmvatten med hjälp av en vattenvärmare, kollar väder o nyheter på TV när jag ids, mm utan att sakna något elverk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag ska titta närmare på en Saga 365, en båt som jag inte har så bra koll på. Den ligger rätt storleksmässigt. När det gäller elverk tänkte jag mig ett fast elverk med dieseldrift som är ansluten till båtens dieseltank. 

 

Den ekonomiska kalkylen för en Nimbus 365
Försäkring                              10 tkr

Båtplats                                    6 tkr

Upp och ner                             2 tkr

Motorservice                           8 tkr

Bränsle 300M marchfart     15 tkr

Bränsle 300 M delpl.fart       5 tkr

Övrigt, förbrukn.mat. mm     4 tkr

-------------------------------------------------------

Summa                                 50 tkr 

 

Motsvarar ca 4000 kr/mån, som sätts in på ett båtkonto.  

Sedan tillkommer uppläggningen ute ca 2 tkr eller inomhus 20 tkr.     

Edited by Christer66

Share this post


Link to post
Share on other sites
34 minuter sedan skrev Christer66:

- - -

När det gäller elverk tänkte jag mig ett fast elverk med dieseldrift som är ansluten till båtens dieseltank. 

- - -

Det påverkar väl inte utan att det kommer att bullra och sprida avgaser på de båtar som råkat förtöja i lä om din båt....

 

Lycka till med båtvalet, men behåll gasolspisen. Gasolspis är det vanligaste för matlagning ombord i fritidsbåtar. Moderna gasolspisar har hög säkerhet och är bekväma o lättanvända (har t.ex. piezotändning så det behövs inget fipplande med tändstickor/tändare).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Christer66:

Sedan kommer jag omgående att slänga ut gaspentryt och all gasol. Istället kommer jag att montera en elspis med tillhörande kraftfullt elverk. Gasol är lite förlegat och känns inte helt marinmässigt. Jag vill vara helt oberoende och kunna ligga i naturhamn med både full elförsörjning, varmvatten och kylskåp i drift.

Det är redan många som opponerat sig mot att inte använda gasol och jag kan bara hålla med dem.

En kokande varmvattenberedare med kärvande säkerhetsventiler är minst lika illa som gasol, kanske värre. Se här.

Naturligtvis behöver det inte gå så illa så att båten sprängs bort av varmvattenberedaren, men så är det ju inte med gasol heller.

 

Utan elspis finns det inga problem att få tillräckligt med el med solpaneler.

 

Om du väljer at använda el till matlagning så se till at investera i tillräckligt mycket batterier och en tillräckligt stor omformare så att du inte behöver köra hjälpkärran i hamn om det ligger andra båtar i närheten.

 

Mackey

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska man göra någon sorts helhetsbedömning så hade jag nog valt Nimbus 365. 305 är väldigt liten och känns dessutom klart mindre påkostad än 365 och för den delen deb utgångna 335.  Vet att 305 blivit rosad i pressen men jag ser inte den stora poängen med skrovet, om man inte kör väldigt långsamt. Samt att den känns lite billigare invändigt. Av Storebro och NW hade jag valt Storebro, mest på ren känsla. Det byggdes några uppdaterade Storebro 410 som heter 435. Vet inte om den får plats i budgeten? Den har lite  modernare stuk än 410.

 

både Storebro och NW får nog anses döda som varumärken. Speciellt trist för Storebro som ändå är igång på lågfart men det är helt uppe bart att den nya ägaren inte har tillräckligt med deg och är mer av en entusiast..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, visst är Storebro 465 en fin båt. Trots att den börjar närma sig 20 år har den moderna linjer. Bra också att den har elektroniska motorreglage. Priset ligger också rätt utifrån vår budget. Men det finns några saker som hamnar på minuskontot.

 

Full tank nästan 1600 liter = 27 tkr

Om några år är båten 20 år gammal - underhållskostnader kan öka?

Motorerna på runt 700 timmar - ett gränsfall, om ett antal år 1000 timmar.

 

Med dessa omständigheter beaktade skulle jag vilja komma ner under 2 mkr för att det ska bli intressant och för att ha lite marginal till oväntade kostnader. 

 

 

Edited by Christer66

Share this post


Link to post
Share on other sites

Då ni onekligen söker en bobåt så anser jag att valet faller naturligt på Storebro som har fin bredd och verkligen byggd för att ha det bekvämt ombord med fina ytor samt flybridge

 

Att slippa drev är ett stort plus. Mindre kostnader/underhåll, trevligare och lättare att manövrera, stabilare mm. Bälgbyten och propellrar som ej håller osv

Axlar dra lite mer bränsle men är ändå ett mycket billigare val i sista ändan 

 

Anser att Nimbus 365 helt går bort som bobåt pga dess mindre  utrymmen

Nimbus är inte alls i samma nivå som Storebro och Nord West när det kommer till kvalité och finish

 

Behåll gasolen som många här redan påtalat

Först och främst så är det det absolut bästa alternativet ombord

Elverk kommer ni inte kunna använda om ni inte är helt ensamma på ön eller ligger på svaj

Även om ett kapslat elverk kan anses vara tyst så för det ett väldigt liv i en naturhamn och som redan nämnts. Du kommer bli hatad och ansedd som ett stort svin

De flesta kommer säga till er ganska omgående och stänger du inte av då så kommer svensken för en gångs skull reagera :)

 

Du nämner uthyrning som delfinansiering

Uthyrning ger alltid mer slitage på båten och kostnader därtill

Hur mycket vet/kan ni ang kostnader?

Ska ni lämna båten på fullservice inomhus så räkna minst 100000kr plus reparationer/underhåll
Ett snabbt googlade visar att bara en vanlig storservice på 2st D6/DPH hamnar på ca 30000kr

Vet flera som betalar mer än detta bara för service

 

Finns även många andra fabrikat som jag tycker ni skall kika på för att hitta just båten/modellen som passar er 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Storebron kräver också skepparexamen vilket iaf håller mig ifrån den storleken på båt. Kan väl minska intresset som uthyrningsobjekt också, om du trots allt funderar på att hyra ut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev ChristerN:

Storebron kräver också skepparexamen vilket iaf håller mig ifrån den storleken på båt. Kan väl minska intresset som uthyrningsobjekt också, om du trots allt funderar på att hyra ut. 

 

Storebro 410 är 3,9m bred enligt Google så den klarar sig utan skepparexamen men du kanske syftade på 465?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det här med gasol:

Själv gillar jag gasol men jag förstår de som inte villa ha gasol ombord. Gasol är suveränt att laga mat på. Men idag har vi induktionshällar som är minst lika bra. Dessutom är det lite krångligare med  flaskbyte mm.

Det som också har hänt är LiFePO4 dvs effektiva batterier. För att laga ett mål mat till familjen räknar man att att det behövs <1kWh så en total förbrukning per dygn hamnar på 3-4kWh inkl kyl.

Med ett LifePO4 batteri på 10kWh klara man sig alltså i 3-4 dygn. Men så tillkommer solpaneler. Får man plats med 500W så tillför man i snitt 2kWh per dygn.

Batteriet kostar drygt 40 papp.

Ett riktigt installerat, ljuddämpat elverk är väldigt tyst, hörs mindre än en motorrumsfläkt. Kör man det med förstånd typ runt lunch när det ändå är mycket ljud, så kommer ingen att märka det.

Många ondgör sig över dånande elverk men det handlar nästan uteslutande om ett öppet eleverk på badbryggan el likn. De tysta elverken är det ju nästan ingen som hör.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev bhemac:

Många ondgör sig över dånande elverk men det handlar nästan uteslutande om ett öppet eleverk på badbryggan el likn. De tysta elverken är det ju nästan ingen som hör.

Köper man en båt för tre mille så kan man nog kosta på sig ett väl ljudisolerat (men inte luktfritt) elverk eller en bränslecell. Det kostar garanterat mindre än 5% av båtens totalkostnad.

 

Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

En del nämner skepparexamen.. kan tycka att om man har en 40-46 fotare så kan det vara bra att ha skepparexamen oavsett. Så svårt att klara den är det nog inte..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy