Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jollas

Marinförgasare eller bilförgasare

Rekommendera Poster

Har en inombordare där jag har en marinanpassad förgasare idag. Den är en aning sliten och det verkar vara svårt att få tag på kit att renovera.

Är det någon som vet om det är ett rejält nerköp att sätta dit en bilförgasare istället....?

Vad är skillnaden?

Fler inställningsfunktioner?

Tål inte miljön lika bra ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att det är blötare under huven på en bil en regnig dag, än vad det är i en båt. I vart fall om man kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev jollas:

rejält nerköp att sätta dit en bilförgasare istället

  • Ska du köpa bilförgasaren och den inte fungerar bra och du inte har returrätt så är det såklart ett nerköp som du kallar det.
  • Kan du inte köpa en begagnad förgasare och prova?
  • Du skriver inte vilken motor du har.
  • Kan du utveckla marinanpassad?
  • Vi försöker hjälpa dig, därav efterfrågan om mer information.
Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller Holleyförgasare är flottörhusventilationen utformad så att bränslet rinner ner i portarna om förgasaren flödar. Varför det inte är så på bilförgasarna vet jag inte. 

Holley marinförgasare.jpg

Holley bilförgasare.jpg

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Rollen:

När det gäller Holleyförgasare är flottörhusventilationen utformad så att bränslet rinner ner i portarna om förgasaren flödar. Varför det inte är så på bilförgasarna vet jag inte. 

Holley marinförgasare.jpg

Holley bilförgasare.jpg

Kan ju vara så enkelt att flödande bensin i en bil rinner ner på backen och dunstar. I båten samlas det i kölsvinet tills det kommer en gnista och allt exploderar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Baxlaget:
  • Ska du köpa bilförgasaren och den inte fungerar bra och du inte har returrätt så är det såklart ett nerköp som du kallar det.
  • Kan du inte köpa en begagnad förgasare och prova?
  • Du skriver inte vilken motor du har.
  • Kan du utveckla marinanpassad?
  • Vi försöker hjälpa dig, därav efterfrågan om mer information.

Förgasaren som sitter på är en Carter 4669s och verkar ha använts som standard på Chrysler marinmotorer. Skillnaden på marinmotorerna och bilmotorerna ligger på kylningsidan men det verkar även vara på kamaxeln om jag fattat det rätt. På förgasaren är jag osäker....

7 timmar sedan skrev Rascal:

Kan ju vara så enkelt att flödande bensin i en bil rinner ner på backen och dunstar. I båten samlas det i kölsvinet tills det kommer en gnista och allt exploderar.

 Det låter ju definitivt inte bra så med andra ord så måste man ha tag på en annan marinförgasare som passar till motorn eller hitta renoveringskit....

 

7 timmar sedan skrev Rollen:

När det gäller Holleyförgasare är flottörhusventilationen utformad så att bränslet rinner ner i portarna om förgasaren flödar. Varför det inte är så på bilförgasarna vet jag inte. 

Holley marinförgasare.jpg

Holley bilförgasare.jpg

Vart blir överflödad bensin av på en bilförgasare av?

Slang ut ?

 

Redigerad av jollas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte an annan skillnad att i en bilmotorn så har man ju ofta bra luftkylning av hela motorutrymmet medan i en båt sitter inombordaren med sin förgasare i ett nästan slutet utrymme, dvs båtförgasaren måste kunna jobba i högre temperaturer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Är inte an annan skillnad att i en bilmotorn så har man ju ofta bra luftkylning av hela motorutrymmet medan i en båt sitter inombordaren med sin förgasare i ett nästan slutet utrymme, dvs båtförgasaren måste kunna jobba i högre temperaturer.

Visst är det en skillnad, men den viktigaste skillnaden är att en marinförgasare är tätare än den som sitter i en bil av skäl som nämnts ovan, litet utrymme, stor brandrisk om bensin eller bensinångor kommer ut i båtens kölsvin. Vet man inte vad som skiljer (för att kunna marinanpassa) så se till att skaffa en korrekt marinförgasare och labba inte med en bilvariant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...