Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tovan

Magasin/tidning om att bygga båtar

Rekommendera Poster

Hej skulle vilja ha tips och inspiration och letar efter en tidning/magasin som tar upp lite grann kring det här med att bygga en egen båt. Vet ni något speciellt nr från någon tidning som behandlat ämnet- eller kan ge tips om någon bra tidning som det står lite om allt möjligt samt detta ämne så skriv gärna och berätta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äääh, köp en bok i stället....;)

image.png.3112f9861e0eb3c6b433bddc893f4639.png

 

Lite bättre förslag här kanske, Lite googling

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen!

Inte tidning, men internet är fullt med sådan information, jag är lite svag för träbåtar, så jag har två favoriter; SV Tapatya och Acorn To Arabella.

Sampson Boat Co Är väl egentligen en renovering, men gränsen är hårfin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt tovan för raljerande medforumister, inte särskilt trevligt att möta en sådan i sitt första inlägg.

 

🤐

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Pentax:

Ber om ursäkt tovan för raljerande medforumister, inte särskilt trevligt att möta en sådan i sitt första inlägg.

Inte heller att möta någon som skriver namnet på TS med gemen första bokstav.

Skämt åsido, det var därför jag la till en smiley i inlägget. Och sedan la till en seriös länk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahah ingen fara- tyckte det var lite kul tips med Mulle Meck som bygger en båt :D

Vad är det för båttidningar som ni skulle rekomendera som handlar om renoveringar och byggen annars- eller annat skoj. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Tovan:

Hahahah ingen fara- tyckte det var lite kul tips med Mulle Meck som bygger en båt :D

Vad är det för båttidningar som ni skulle rekomendera som handlar om renoveringar och byggen annars- eller annat skoj. 

Hej Tovan och välkommen till MG, vet inte riktigt vad man ska svara, men jag tycker Practical Boat Owner är rätt inspirerande. Jag har en del nummer du gärna får överta. Bor i Stockholmsområdet, men det går att skicka en bunt utan större kostnad/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den svenska båttidning som har flest artiklar om renoveringstips för äldre båtar är Praktiskt Båtägande. Men du hittar nog inte så mycket om nybyggnation där.

 

Om du vill fördjupa dig i ett grundligt dokumenterat båtbygge så ska du följa Johans bygge av ". Bird of Passage"

http://www.toan.se/Webtoan-2/Bookindex-Construction.htm

Han byggde en båt från grunden (började med att fälla träd...). Det tog rätt många år.  Nu är de ute på världsomsegling och kommer att övervintra på Filippinerna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min hemsida, http://www.nbmarine.se, finns hur jag färdigställde vår båt från halvfabrikat (tomt skrov), motorbyte, skrovförlängning och en del andra onödigheter. Klicka på "Dagbok" i menyn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har länge läst WoodenBoat Magazine. Inte för att jag bygger båtar i trä eller ens för tillfället äger en träbåt. Men tidningen är ändå inspirerande och visar på olika byggmetoder och designer.

Woodenboat

 

Woodenboat ger också ut Small boats monthly digitalt, den är kanske den som är mest inspirerande för en hemmabyggare i början av sin bana. "Small boats" med amerikansk standard verkar ibland vara ganska normal båtstorlek med skandinaviska mått...

Small boat

 

Lite samma stil är det på Professional Boat builder Magazine, den hade jag tillgång till när jag jobbade på varv. Där nördas det in seriöst på olika byggmetoder, avancerad bottendesign installationer och teknik. Det handlar mest om verkligt stora båtar avsedda för en marknad där en stenrik kund beställer och båtbyggaren gör ett exemplar. Lärorikt och inspirerande. Fast för en glad amatörbyggare är den tidningen kanske lite överkurs.

Professional boat builder

 

Alla tre går att prenumerera på digitalt

 

 

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...