Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Zaphir

jordfel?

Rekommendera Poster

hejsan

jag är lite försökskanin för elmätare i våran hamn

jag kom ner till båten och tände arbetsbelysningen o fyllde min pipa o kaffekopp

sen tänkte jag skydda mätaren som är inkopplad i stolpen och sen 3fasen.

den hänger löst och det hade kommit vatten i 3fas kontakten, alltså stickkontakten.

skulle läsa av mätare o känner hur det surrar i handen..

tog en planka o kopplade ur...tömde på vatten och torkade, sen funkade det utan surr i handen..

mätaren har inbyggd jordfelsbrytare..skulle den inte ha slagit ifrån strömmen?

sen är jag rädd för galvaniska strömmar då min landström går via en mastervolt laddare..

vad skall jag göra tycker ni.

jag behöver strömmen till värme i vinter så den är permanent inkopplad i land men nån gul svindyr kabel

finns det några försiktighetsåtgärder jag kan göra?

skyddar numera kontakten i land mot regn så det ska vara torrt i fortsättningen.

mvh

Vulcan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt lätt att läsa och förstå din text.

Kontakta en elektriker som är duktig på båtinstallationer så kan denne kontrollera din landströmsanläggning.

Och det var väl ingen 3-faskontakt på bryggan?

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gissning är att felströmmen var under 30mA och att jordfelsbrytaren därför inte löste ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja förlåt..känns inte så lätt att förklara så jag tar om det

jag ligger kvar i vattnet över vintern

iland finns en elstolpe med vad jag kallade för 3fas pga att det är den blåa runda med 3 piggar i :) 

(trodde 3 piggar var 3fas).image.png.267e217131ce24984a7d3bfe98a40f31.png

jag kopplar mig dit med min landströmskabel som går till min mastervoltladdare i båten och en 230volts kontakt inne i båten.

nu har jag fått en elmätare som jag kopplar emellan min kabel och elstolpen iland..

 

min runda blåa kontakt var full med vatten för den hängde löst utanför stolpen då elmätaren inte får plats under locket på elstolpen och fick då lite surr i handen när jag tog i den..

detta åtgärdade jag så nu är allt regnskyddat.

det jag är nervös för är att själva elstolpen var kanske dåligt jordad..är ju ingen elektriker själv så vad vet jag?

och om det är dålig jord påverkar det väl min båt pga galvaniska strömmar? 

jag ska ha elen inkopplad hela vintern så risken är väl att mina anoder käkas upp tänker jag.

min egen anläggning är jag trygg med.

funderar på en isolator men har inte lärt mig tillräcklig om detta ännu men det jag läst hittills så verkar det vara lösningen.

jag hoppas denna beskrivning är bättre..har lite svårt med det ibland :( 

annars får jag nog ta fram videokameran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

så här ser elmätaren ut...båda kontakterna var vattenfylldaimage.png.fbe0e8573e23b72a605ebb7c1bb27b5b.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jordfelsbrytare (=jfb) har trots sitt namn ingenting med skyddsjorden att göra. Den gul/gröna skyddsjordskabeln är inte ens inkopplad i jordfelsbrytaren.

 

Jordfelsbrytare fungerar så att den känner av skillnaden i ström mellan fasen och nollan. Vid minsta skillnad (helst mindre än 30 mA och helst snabbare än 30 millisekunder) skall den lösa ut, så som om du för ström genom din kropp som går vidare ned i marken eller kanske i havet. Vi har diskuterat det i annan tråd, och vad vi där är överens om är att det finns skillnader mellan olika jordfelsbrytares utlösningsström samt hur snabba dom är.

 

Sedan beror det ju var i kretsen jordfelsbrytaren befinner sig, och var i kretsen du befann dig, om du befann dig innan jordfelsbrytaren, det vill säga mellan elstolpen i land (om den mot Guds vilja saknar jfb) och båtens jordfelsbrytare så löser den inte ut, om du däremot befunnit dig mellan elstolpen i land och båtens landströmskabel skall jordfelsbrytaren lösa ut. Låter som om det var det senare alternativet.

 

Om man vet vad man gör, och har någorlunda elkunskap kan man testa jordfelsbrytare, bara att mäta med en voltmeter eller med "tetspinnar" mellan fas och nolla, då skall jfb lösa ut snabbare än omedelbums.

 

Sedan den där gula landströmskabeln du visar i bild...

Har du en sådan?

Måhända kanske den kabeln är felaktig?

Jag har dessvärre några negativa erfarenheter av sådana, den blå kontakten i ena ändan den du kopplar i land, kallar jag för "EU-kontakt" måhända har den ett annat namn, den är det sällan några problem med, och den går att byta ut brukar kosta "typ" 49 kr på Jula.... Den gula kontakten i andra ändan, den du kopplar i båtens landströmscentral, den är kanske även på din kabel fastgjuten? Svågern, en permanent båtgranne i hemmahamnen, och en tillfällig båtgranne i somras fick problem, då en av ledarna, kanske fasen, gick av antagligen i böjningen mellan den gula kontakten och kabeln, funkade i bland då kabeln rätades ut. I svågerns fall löst såväl jfb som automatsäkringen på bryggan ut, troligtvis var det kortis mellan nolla-fas och kanske även skyddsjord inne i kabeln, jag fick aldrig tillfälle att dissekera den, den reklamerades och byttes mot en ny som uppvisade ungefär samma symptom efter två säsonger.

 

Det tillfälliga båtgrannen träffade jag i Lysekil, vi gick upp i land och köpte nya  EU-kontakter, en hane för fast montage samt en sladdhona så bytte vi hela intaget till landstömscentralen ombord på den båten, det var gjort på en halvtimma. Där fanns det ett brott på en av kardelarena närmast den fastgjutna kontakten.

 

Svågern ville ha "original Nimbus"... så jag tror att det blev en tredje jättedyr gul kabel.

jag kollade då på nätet och vill minnas att det finns gula ersättningskontakter att köpa, någon holländsk firma.

Fördelen är ju att det finns en röd lysdiod i den kontakten som indikerar att man har spänning med sig ombord i kabeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Zaphir:

 

så här ser elmätaren ut...båda kontakterna var vattenfylldaimage.png.fbe0e8573e23b72a605ebb7c1bb27b5b.png

Nu sänder vi inlägg om varandra... men ok!

Var sitter den jfb som inte löst ut, i elstolpen eller i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi satte in JFB hemma så testade jag genom slänga en inkopplad borrmaskin i barnens pool (utan barn). Kul att se att det funkar.

 

1 timme sedan skrev Zaphir:

trodde 3 piggar var 3fas.

Kontakten är enfas och heter CEE.

--

Jordfelsbrytare är inte riktigt bra beteckning bör snarare heta "obalansbrytare" eller likn. Men, för att det ska bli obalans mellan fas och nolla så måste strömmen ta vägen någonstans och det kan den bara göra till jord dvs det som kallas jordfel. Så helt fel är inte benämningen.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Nu sänder vi inlägg om varandra... men ok!

Var sitter den jfb som inte löst ut, i elstolpen eller i båten?

enligt hamnchefen ska det sitta en jordfelsbrytare i själva mätaren...vilken av kontakterna jag pillade på minns jag inte riktigt men din förklaring är en fullträff för mig :) 

nu börjar jag förstå lite bättre och eu kontakt kallas det ju...det minns jag nu..ska kolla upp lite mer i det här ämnet och ta med mig min motorguru som också är ingenjör mm till båten så får han kolla allt och även förklara på plats.

tänker också omgående kolla på den gula kabeln...har aldrig gillat den för den är jobbig att stuva undan..har varit väldigt rädd om den men vintern lär ta hårt på den och den är väldigt trög att få i kontakten på styrhytten..lite i vägen också..ska nog kolla på nåt annat nästa år när jag ändå plastar på styrhytten...

tack så hjärtligt för hjälpen  alla :) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zaphir:

enligt hamnchefen ska det sitta en jordfelsbrytare i själva mätaren...vilken av kontakterna jag pillade på minns jag inte riktigt men din förklaring är en fullträff för mig :)

nu börjar jag förstå lite bättre och eu kontakt kallas det ju...det minns jag nu..ska kolla upp lite mer i det här ämnet och ta med mig min motorguru som också är ingenjör mm till båten så får han kolla allt och även förklara på plats.

tänker också omgående kolla på den gula kabeln...har aldrig gillat den för den är jobbig att stuva undan..har varit väldigt rädd om den men vintern lär ta hårt på den och den är väldigt trög att få i kontakten på styrhytten..lite i vägen också..ska nog kolla på nåt annat nästa år när jag ändå plastar på styrhytten...

tack så hjärtligt för hjälpen  alla :)

 


Nu vet jag ju nästan inget om el - har bara jobbat i branchen ett helt yrkesliv - men...............

Det är nog bra om du tar med nån som kan något om el. "Hamnchefen" har i varje fall ingen aning om vad han pratar om. Att man är motorguru och ingenjör betyder heller inte med automatik att man kan något om el - men men  kan ju alltid hoppas.

Den där elmätaren som sitter på sladden har ingen Jordfelsbrytare.

https://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=634-788&sok=&id=31901&sortering=&listmall=1

Det är bara en elmätare:

Om det är en ok elanläggning i er hamn, så sitter det en säkring och en jordfelsbrytare före varje uttag i skåpet på bryggan. Att det inte löste tyder ju på att det inte finns nån jordfelsbrytare och kanske inte några säkringar heller. De säkringar som finns kanske sitter på sånt stort avstånd att de inte löser för en kortslutning:

En sån elanläggning är totalt livsfarlig, och det har funnits människor som dött - som aldrig dött förr - när dom kom i kontakt med en sån anläggning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev toaen:

och det har funnits människor som dött - som aldrig dött förr -

 

Nä, man dör ju inte så ofta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan man inte je sig f..n på att det sitter jfb i elstolparna i hamnarna.

Fördelen med CEE kabeln är att man i alla fall i teorin alltid får fas och nolla i rätt kabel, dvs det går bara att sätta i stickproppen på ett håll, och jag vill minnas att skyddsjordens stift är det längsta så att skyddsjorden bryts sist när man drar ut proppen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev toaen:


Nu vet jag ju nästan inget om el - har bara jobbat i branchen ett helt yrkesliv - men...............

Det är nog bra om du tar med nån som kan något om el. "Hamnchefen" har i varje fall ingen aning om vad han pratar om. Att man är motorguru och ingenjör betyder heller inte med automatik att man kan något om el - men men  kan ju alltid hoppas.

Den där elmätaren som sitter på sladden har ingen Jordfelsbrytare.

https://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=634-788&sok=&id=31901&sortering=&listmall=1

Det är bara en elmätare:

Om det är en ok elanläggning i er hamn, så sitter det en säkring och en jordfelsbrytare före varje uttag i skåpet på bryggan. Att det inte löste tyder ju på att det inte finns nån jordfelsbrytare och kanske inte några säkringar heller. De säkringar som finns kanske sitter på sånt stort avstånd att de inte löser för en kortslutning:

En sån elanläggning är totalt livsfarlig, och det har funnits människor som dött - som aldrig dött förr - när dom kom i kontakt med en sån anläggning.

jojomensan min guru kan grejerna men hamnchefen tycks inte ha en susning..vet inte om det sitter jf brytare i stolparna..i somras hade vi jordfel på ett uttag av 2 och stolpe + hölje av aluminium var sönderärgat.  det är såna där gråa automatsäkringar som sitter precis ovanför uttagen.

det här tål att kollas ordentligt..ska åka ner i helgen och börja fråga båtgrannar mm och ta en bild på stolparna och lägga upp sen

tusen tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev toaen:

Det är bara en elmätare:

Förbaskat dyr, nästan 3400kr. 

I min gamla central sitter en energimätare från Biltema som är typ 10 gånger billigare...

42 minuter sedan skrev Pentax:

Nu kan man inte je sig f..n på att det sitter jfb i elstolparna i hamnarna.

Och man ska inte ge sig f..n på att fas och nolla är rätt kopplat heller! 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

Nu kan man inte je sig f..n på att det sitter jfb i elstolparna i hamnarna.

- - -

 

1 timme sedan skrev bhemac:

- - -

Och man ska inte ge sig f..n på att fas och nolla är rätt kopplat heller! 

och man ska inte ge sig f..n på att jordfelsbrytaren (JFB) fungerar heller.

 

Jag uppmanar alla i min bekantskapskrets att testa JFB innan de stoppar in kontakten i en anslutning.

I era egna anläggningar, både hemma och ombord, ska JFB testutlösas regelbundet. JFB bygger på magnetism. Om JFB aldrig bryts (testknappen) så skapas en permanentmagnetism som kan bli så stark att JFB inte utlöses övehuvudtaget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan den där gula landströmskabeln du visar i bild...

Har du en sådan?

Måhända kanske den kabeln är felaktig?

Jag har dessvärre några negativa erfarenheter av sådana,

Jag vill bara instämma i denna varning, framför allt när det gäller kontakten av typen "twist 'n lock" som sitter i båtändan av sladden.

Här är en länk till en något långrandig men intressant artikel om hur uselt dessa är designade:

http://www.pbase.com/mainecruising/installing_a_smart_plug

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Zaphir:

image.png.267e217131ce24984a7d3bfe98a40f31.png

 

Den gula kontakten som är en gammal amerikansk modell från 1938 är inte dimensionerad för de effekter vi utnyttjar i våra båtar idag. Kontaktytorna inne i kontakten är väldigt små och det är stor risk för överhettning inne i kontakten som övergår till en båtbrand. Att kontakten finns kvar är bara gammal tradition och att hålla fast vid en gammal modell som man i Amerika har svårt att lämna.

Om du tittar på "skrapmärkena" i anliggningsytorna i kontakten och jämför dem med den stora anliggningsyta som finna i CEE-kontakten så inses lätt problematiken.

 

Läs gärna den här artikeln, där framgår konstruktionsprincipen och finns rätt ruggiga foton av hur det ser ut när de brunnit.

http://www.pbase.com/mainecruising/installing_a_smart_plug

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Lintott:

Den gula kontakten som är en gammal amerikansk modell från 1938 är inte dimensionerad för de effekter vi utnyttjar i våra båtar idag. Kontaktytorna inne i kontakten är väldigt små och det är stor risk för överhettning inne i kontakten som övergår till en båtbrand. Att kontakten finns kvar är bara gammal tradition och att hålla fast vid en gammal modell som man i Amerika har svårt att lämna.

Om du tittar på "skrapmärkena" i anliggningsytorna i kontakten och jämför dem med den stora anliggningsyta som finna i CEE-kontakten så inses lätt problematiken.

 

Läs gärna den här artikeln, där framgår konstruktionsprincipen och finns rätt ruggiga foton av hur det ser ut när de brunnit.

http://www.pbase.com/mainecruising/installing_a_smart_plug

jo det där med kontaktytaorna har jag också reagerat på..speciellt med tanke på att den sitter i länge och jag känner hur svårt det är att dra ut den...har funderat på att kladda på elsilicon men inte frågat ngn om det är bra.   mkt skrämmande att läsa artikeln och har man elsäkerhet i åtanke borde det finnas på listan att kolla kablarna oftare och jag som behöver ett helt kärnkraftverk när jag jobbar med båten ska göra det ofta.

när jag tänker efter borde jag nog byta ut grejerna mot ngt annat för jag tycker inte om utanpåliggande kontakter på båten..den är förvisso "vattenskyddad" med lock (i metall)

jag vill ha inbyggda grejer istället med lucka som försluts ordentligt

2 timmar=6 kw när jag testade mätaren med belysning och kupévärmare på 2 kw på fulll värme och användning av handmaskiner

 

Redigerad av Zaphir
komplettering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 kW???

Vad är det för avsäkring på din landanslutning och i båten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

allting går via en mastervolt laddare, även strömmen 

nu brukar jag inte använda kupévärmare men nu ville jag se om mätaren visade rätt. har inte heller känt av någon värme i kablar och utag och har än så länge bara en stickkontakt för resten är utrivet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Zaphir:

..har funderat på att kladda på elsilicon men inte frågat ngn om det är bra.  

 

 

Aldrig silikon på kontakter. Använd istället kontaktfett eller i värsta fall bara lite vanligt fett eller vaselin.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

 

Aldrig silikon på kontakter. Använd istället kontaktfett eller i värsta fall bara lite vanligt fett eller vaselin.

Har en annan sorts kontakt som var trög att sätta in i uttaget i båten men där var det själva höljet som kinkade. Motsvaras väl av ditt gula uttag. Satte på lite vaselin och sen funkar det som en dans

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ratio electric från Nederländerna har en gul kraftig landströmskabel samt inlets/outlets i rostfritt med O-ringstätningar och en yttre skruv ring, klassad IP-56.

https://www.ratio.nl/en/catalog/marine/groups/g+view

 

Den är till det yttre rätt lik den amerikanska från Marinco som det talas om ovan. Men med kontaktytor mer liknande våra i Europa.

Mitt landströms intag sitter i ankarboxen. tidigare fick jag byta de blå europa kontakterna från Jula (IP-44) vartannat år då de var helt sönder rostade, nu har jag inte bytt nånting på 5 år.

Hjertmans och Erlandssons brygga säljer i Sverige , bland annat.

Redigerad av Stan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Stan:

Ratio electric från Nederländerna har en gul kraftig landströmskabel samt inlets/outlets i rostfritt med O-ringstätningar och en yttre skruv ring, klassad IP-56.

…..

 

Det var denna nederländska Ratio-kabel jag hade negativa erfarenheter av. Visserligen själva kabeln, inte kontaktdonet. Alltså det var i den första centimetern i kabeln, efter kontakten som det uppstod kabelbrott p.g.a. böjningen, men samma del finner man ju ofta i vilken elektrisk borrmaskin och elvisp som helst, för att nu nämna några exempel. Himla synd då att kontaktdonet var gjutet på kabeln, om det inte hade varit det hade det ju varit lätt att fixa.

 

Den amerikanska Phase-modellen har vi ju sågat tidigare i detta forum.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har följande elintag och gummikabel för landanslutning som fungerar bra:

 

ABL Sursum 1168160, elintag, 16A, IP66, vilket är i plast (skulle helst vilja ha i syrafast). Men även om elintaget är IP66 så har jag monterat det under sprayhooden så att det skyddas från regnvatten när skarvkabeln är ansluten.

 

25 m skarvkabel från Biltema (Art. 35-9831) med CEE-kontakter 3 x 2,5 mm² RDOE-kabel (H07RN-F). Godkänd för utomhusbruk. IP44. Max. belastning: 3600W. 250V/16A.

 

CEE-kontakdon är väl bland de vanligaste som finns i Sverige så därför valde jag dessa. Samt kontaktytorna i de strömförande delarna ser förtroendegivande ut och ska klara 16A.

 

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Har en annan sorts kontakt som var trög att sätta in i uttaget i båten men där var det själva höljet som kinkade. Motsvaras väl av ditt gula uttag. Satte på lite vaselin och sen funkar det som en dans

jag skrev nog elsilicon men det är vaselin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kane:

6 kW???

Vad är det för avsäkring på din landanslutning och i båten?

jo jag körde nog kaffebryggarn också...efter 10 timmar är jag nu uppe i 14 kw fast då använde jag en kap o borrmaskin, sticksåg mm o datorn är igång o belysning överallt inne och ute på däck..fast jag ska skärpa mig nu för hamnchefen får nog rascha när han inser att det är gratis just nu..han lär få bygga om ett gäng elstolpar också för vi måste kunna låsa in mätarna.

jag är inte så förtjust i den här lösa typen av mätare..jag tänker sätta in en egen i båten när jag får anfall..

ska också titta närmare på vad jag har för grejer i den där mastervolten..jag har inte ens läst manualen ännu för jag är på andra håll i skutan och rotar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Stan:

Ratio electric från Nederländerna har en gul kraftig landströmskabel samt inlets/outlets i rostfritt med O-ringstätningar och en yttre skruv ring, klassad IP-56.

https://www.ratio.nl/en/catalog/marine/groups/g+view

 

Den är till det yttre rätt lik den amerikanska från Marinco som det talas om ovan. Men med kontaktytor mer liknande våra i Europa.

 

Såvitt jag kan se säljer Ratio kablar med flera olika kontakttyper, bl a den amerikanska  NEMA L5 30(twist&lock), som ju verkar vara fullständigt livsfarlig:

https://www.ratio.nl/en/catalog/marine/cordsets/groups/g+c+view

Gäller att undvika den...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Zaphir:

jo jag körde nog kaffebryggarn också...efter 10 timmar är jag nu uppe i 14 kw fast då använde jag en kap o borrmaskin, sticksåg mm o datorn är igång o belysning överallt inne och ute på däck..fast jag ska skärpa mig nu för hamnchefen får nog rascha när han inser att det är gratis just nu..han lär få bygga om ett gäng elstolpar också för vi måste kunna låsa in mätarna.

jag är inte så förtjust i den här lösa typen av mätare..jag tänker sätta in en egen i båten när jag får anfall..

ska också titta närmare på vad jag har för grejer i den där mastervolten..jag har inte ens läst manualen ännu för jag är på andra håll i skutan och rotar

 

OK, nu är jag med. Du mäter inte effekten utan effektförbrukningen, så ändra storheten till kWh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev per_62:

CEE-kontakdon är väl bland de vanligaste som finns i Sverige så därför valde jag dessa

Samma här, fula och tråkiga men enkla att få tag på. Jag har tre anslutningskablar i olika längder, blir svindyrt om man ska köpa "lyxkablar". Dessutom går de att skarva, förra vintern fick jag ihop 55m.

Någon skrev att intaget bör sitta i sittbrunnen, det tipset följde jag och tycker det en väldigt bra placering, svårt att glömma lossa kabeln!

Intaget sitter i ena handskfacket.

 

elintag 230V.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...