Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
vega1959

Simrad plotter GO 7

Rekommendera Poster

Min Simradplotter har tappat förmågan att hitta autorutter. Det är en Simrad GO 7

Är det någon här på MG som har en aning om vad som kan ha hänt.

Ofta är det handhavandefel, det vet jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev vega1959:

Min Simradplotter har tappat förmågan att hitta autorutter. Det är en Simrad GO 7

Är det någon här på MG som har en aning om vad som kan ha hänt.

Ofta är det handhavandefel, det vet jag.

I vilket område har du problemet?

Min Garminplotter kan inte skapa autorutter när jag är inom Hydrographicasjökort. När rutten enbart går över "Sjöfartsverkskort" så fungerar det igen. Jag tror att det är någon information om djupet som autorutt-algoritmen behöver och som saknas i Hydrographicasjökorten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Lintott:

I vilket område har du problemet?

Min Garminplotter kan inte skapa autorutter när jag är inom Hydrographicasjökort. När rutten enbart går över "Sjöfartsverkskort" så fungerar det igen. Jag tror att det är någon information om djupet som autorutt-algoritmen behöver och som saknas i Hydrographicasjökorten.

Det fungerar inte i mina hemmavatten Stora Värtan utanför Stockholm, det har väl inte något samband med Hydrographicakort vad jag vet. Funktionen har fungerat där tidigare, när plottern var ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev vega1959:

Det fungerar inte i mina hemmavatten Stora Värtan utanför Stockholm, det har väl inte något samband med Hydrographicakort vad jag vet. Funktionen har fungerat där tidigare, när plottern var ny.

Det var bara en idé om vad som kunde vara fel. Hydrographica har, som du skriver, inte sina sjökort så långt in i skärgården.

 

Har du uppdaterat sjökortet i plottern och fått någon modell med mindre information än ditt gamla?

 

Har du uppdaterat programvaran i plottern och missat någon inställning som hindrar autoroutingen att fungera? Garmin vill t.ex. ha inställningar för djupgående, masthöjd mm för att använda autoroutingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

autoroutingen ligger i Navionics sjökort fresh data och försvinner om man inte uppdaterat kortet på ett år

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag visste väl att det fanns en hake.

Tack för detta, det är bra med MG här finns det mycket folk som vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå jag har skrivit i båtens mått, jag tror nog att det här med uppdateringen är felkällan. 

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev snilsson:

autoroutingen ligger i Navionics sjökort fresh data och försvinner om man inte uppdaterat kortet på ett år

Usch, vilken ful affärsmodell för att tvinga köparna att betala uppdateringskostnader för att behålla en funktion som man redan köpt.

 

Navionics fick ju "krypa till korset" för ett par år sedan när det uppdagades att grund försvann vid utzooming. Det har de rättat till. Det är kanske dags för nya kundprotester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju ett försäljningsargument, att den funktionen fanns. Det var ingen säljare som sa att den funktionen skulle försvinna efter ett tag. Som sagt ett fult knep.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När ni skriver autorouting, menar ni då att ni ber navigatorn att hitta bästa väg (rutt) från a till b?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Baxlaget:

När ni skriver autorouting, menar ni då att ni ber navigatorn att hitta bästa väg (rutt) från a till b?

 

Ja ange vart och få ruttförslag 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev vega1959:

Ja det var ju ett försäljningsargument, att den funktionen fanns. Det var ingen säljare som sa att den funktionen skulle försvinna efter ett tag. Som sagt ett fult knep.

Men var det inte så att du köpte plottern och fick sjökortet "på köpet"?

Och begränsningen ligger i sjökortet?

Lite osnyggt men man kan förstå affärsmodellen. Ge bort sjökort och ta ut en årlig kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bhemac:

Men var det inte så att du köpte plottern och fick sjökortet "på köpet"?

Och begränsningen ligger i sjökortet?

Lite osnyggt men man kan förstå affärsmodellen. Ge bort sjökort och ta ut en årlig kostnad.

Nej, sjökortet fick man välja och köpa det kort man ville ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

snilsson: Ipad? Jag syftade på navigatorn och dess funktioner, inte facebook ...

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev snilsson:

Fick med fel länk när jag tog den från Navionics sida, här står det mer om hur det fungerar 

Ok, vad vill du veta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Baxlaget:

Ok, vad vill du veta?

Ville få med en länk så man kunde läsa hur det funkar som svar på din fråga 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...