Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hbengtsson

KAD-serien: Hur ofta byter ni remmar?

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder; Hur ofta byter ni remmar runtom i maskinen? Jag lät byta alla remmar sommaren 2016. Sedan byttes kompressorremmen igen förra året.

 

Men det finns ju viktigare remmar än kompressorremmen. Finns det något givet intervall? Timmar och/eller antal år? Med undantag för kompressorremmen så har vi alltså kört tre säsonger med samma remmar och ca 270 gångtimmar. Jag är inte den som kryper ner och kollar. Båten ligger dessutom på varv. Dock har dom inget sagt så man får väl anta att det är OK. Men jag vill ha hängslen och livrem. Oftast...

 

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha en extra av varje med dig under säsong. Kolla på våren och nångång under säsong efter sprickor. 

 

Jag bad mitt varv byta mina men dom sa att det var pengar i sjön. Vänta tills man set sprickor istället. Har nu kört 4 säsonger på mina. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är att remmarna är spända. Om de börjar slira slits de ut ganska snabbt. Den inre multi-V- remmen driver allt utom servopumpen, och den är också svårast att kolla. Om man har den nyare typen av remspännare, är det enkelt att spänna remmarna, med momentnyckel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte remmar 2016 och då sa de att man skulle byta ungefär var 3:e år vid normal körning (vad nu det är) så jag tänkte byta dem i vår.

Det går tydligen fort när de börjar bli dåliga så man ska hellre byta lite för tidigt än riskera att man börjar få remmar som slirar med de problem som det medför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har fått för info är att de skall hålla någonstans mellan 3-5år och allt beror ju som sagt på hur mycket man kör. Men oftast kör vi ju så lite vi hobby båtar, så skulle vilja säga minst 3år! Sedan kan man alltid ha otur med dem så att de går av efter bara 60h.=) Nämner inga namn=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

😃

beroende på vad som "man kan göra själv" (alla kan göra allt själv men många har bestämt sig för att det inte är så)

Så är det det väl pes- eller ko- lera... om inte remmen utsätts för extrema drag och rycklaster så är det ev. slirande om kan slita eller om remmen är utsatt för solljus, vilket den förmodligen inte är.

Nästan oavsett rem, i hobbybåt som används kanske i 1000dm/sommar, så håller alla remmar, bortsett kamrem förmodligen i 10-50år minst.

Kamrem bör väl bytas med ca 1000-1500timmars körtid för att vara "på den säkra sidan"

Sen finns det ju alltid en risk att den nya du byter till är sämre än den du bytte bort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har 2st Kad43or i min båt och efter jag började spänna mina remmar med momentnyckel (enligt instruktionsboken) så upplever jag att dom håller betydligt längre.

Redigerad av Janne1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte körtiden som knäcker en rem det är stilleståndet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Janne1:

Jag har 2st Kad43or i min båt och efter jag började spänna mina remmar med momentnyckel (enligt instruktionsboken) så upplever jag att dom håller betydligt längre.

Håller som bäst på att utföra rembyte på min 43:a, väntar på ett nytt spännhjul till multiremmen!'

Är väll bara spännrullarna man momentdrar? Hur gör man med pump och generator, känsla?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Servopump o generator, kör på känsla, vanliga kilremmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick förklarat för mig att spänningen blir olika beroende på om man spänner en varm eller kall rem. Rådet var att spänna en varm rem. 

Om man följer manualen avseende moment eller har god känsla i armbågen är nog vilket som, däremot är det som sagt ovan viktigt att hålla koll på remmarna. Blir dom risiga skall dom bytas, ser/känns dom bra är det bara att köra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...