Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tumlaren33

Vattenburen värme

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ny här på forumet och är säker på att här finns en massa samlad kunskap om än det ena och än det andra.

Jag är nybliven ägare till en gammal motorseglare, en Johnsson 33:a. Båten är i ett hyggligt skick men är inte riktigt nöjd med värmesystemet. Båten har vattenburen värme genom en Reflexkamin och den sitter monterad inne på toan med följd att där blir varmare än i en bastu.

Min tanke är att flytta upp den till styrhytten för att ge lite värme där när kapellet är nerfällt men då kommer radiatorerna att vara lägre än kaminen och likaså dieseltanken. Nu undrar jag om en cirkulationspump kan avhjälpa höjdskillnaden och få tillräckligt med flöde.

Kaminen får nu diesel genom självfall från tanken men det går ju att lösa med en liten hålltank monterad högre än kaminen som man fyller med en liten pump från dieseltanken.

Tacksam för idéer och förslag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

Jag har inga svar på dina frågor. Är själv nybliven ägare till en gammal motorseglare. Brofjord 36. 

Motorseglare är ju inte den vanligaste båttypen så jag tycker att det är kul med en ny på forumet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En cirkulationspump löser problemet. Alde tex. Inte gratis men fungerar. Det finns andra pumpar, betydligt billigare, jag ska prova en sådan. Det bör fungera.

Med lite tryck i systemet kan man sätta in en defroster, man kan komplettera med små flälkradiatorer (=datorkylare) och inte minst en värmeväxlare från motorn kylsystem om den är färskvattenkyld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla på lite pumpar. Alde är nog ett säkert kort och den behöver nog inte vara den största modellen då höjdskillnaden är max. 1,5 m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev elektrikarn:

Jag kör med en sån här,

Jag kommer att köra med en likadan. Till att börja med i alla fall. Ännu så länge har jag bara kört i "labbet". Har lite onödigt högt flöde så jag reglerar ner hastigheten med en PWM kontroll.

--

Har du kört den länge?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

två säsonger

har faktiskt 2 pumpar ( + webastons egen pump )systemet.

De kom med varvtalstyrningar men låter dem gå på full fart för det mesta.

Obs att jag har två beror på att jag vill kunna köra ruff resp salong oberoende av varandra, Inte för att kapaciteten inte räcker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En undran till ang. min reflexkamin. Tänkte utnyttja den för att få varmvatten genom en värmeväxlare även på sommaren men då stänga av cirkulationen genom radiatorerna. Risken blir väl då att vattnet kokar i systemet, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tumlaren33:

Tänkte utnyttja den för att få varmvatten genom en värmeväxlare även på sommaren

Det går nog men kanske inte helt optimalt. Du ska ha en varmvattenberedare, inte en värmeväxlare. Gärna en stor VVB, 30-40 liter. Då kan du elda några timmar per dag, ingen risk för att det kokar.

Du sätter en shuntventil på utgående varmvatten från kaminen. Med den kan du låta det varma vattnet antingen gå till radiatorerna eller VVB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där sa du nåt bhemac. En beredare får det bli, då har ju kaminvattnet chans att avsätta värmen i VVB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En äkta reflekskamin skall man vara rädd om, bättre finns inte!

Du tänker helt rätt, placera kaminen så att du även får nytta av den utstrålade värmen.

Kanske är det så att din kamin även har en kokplatta högst upp?

Avundsjuk! Jag hade en "eber" med vattenburen värmare i förra båten, det fanns inte plats till en Refleks.

Även där låg radiatorerna lägre än värmaren, en cirkulationspump löste det OCH en expansionstank som fanns högst upp i systemet. Den värmaren hade en original bränslepump. I ditt fall så är även tanken på en dagtank för bränslet en bra idé. och som sagts en vv-beredare går utmärkt att koppla till, enligt tidigare instruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för kommentarer. Roligt att läsa att man inte tänker helt galet. Jo jag har kokplatta upptill. Jag ska va ärlig, reflekskaminen är nytt för mig. Har ingen erfarenhet vad gäller underhållet. Vad jag vet är att man ska rensa munstycket med rensnålen. Kanske något annat också man bör kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får några länkar angående Refleks, du kanske redan känner till dessa?

 

Brochyr Refleks

 

Bruksanvisning Refleks.

 

Viking Yacht, prislistor, reservdelar och tillbehör till Refleks.

 

 

Alltid bra att läsa på litet.

 

Sedan finns det en annan modell, kanske en klon eller kopia, jag vet inte, men jag funderade på en sådan här en gång, men hade ingen bra plats ombord i dåvarande båt, och inte heller i nuvarande, men kollar alltid avundsjukt på dessa kaminer och Refleks dito.

 

Ingenjörsfirmans Glembrings dieselkamin.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Sedan finns det en annan modell

Det finns ett antal olika kaminer, de bästa heter Dickinson. De har en liten fläkt för att alltid få rätt drag.

Även jag har kollat på oljekamin. Nackdelen är utan som behövs för installation. Lite omständiga att tända, inte bara att slå på en knapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tar upp den här gamla tråden igen. Har haft en massa annat att fixa med sista månaderna. 

Jo, ang. den här reflekskaminen så tror jag mig kunna den utan o innan nu. Den hade inte varit igång på ett bra tag sen jag fick hand om den, så det krävdes en ordentlig rengöring från sot o slagg. Har haft den helt nerplockad och sett till så regulatorn släpper fram diesel som den ska.

Nu är det bara det att det är stört omöjligt att tända den. Enligt instruktionen ska den tändas med lite rödsprit för att sedan släppa på diesel. Jag får inte ens rödspriten att brinna. Jag häller i en sup och ner med en brinnande tändsticka. Det flammar till men släcks direkt.

Jag ringde Glembring i Göteborg vilka har sålt kaminen en gång och dom sa att det brukar räcka med att diesel kommer fram på botten av kaminen och sen släppa ner lite brinnande papper. Inte ens detta funkar. Jag har kollat så alla lufthålen är fria runt om. 

Alla som har en Reflekskamin verkar vara nöjda med dom. Det måste vara något jag missar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Tumlaren33 said:

 

Nu är det bara det att det är stört omöjligt att tända den. Enligt instruktionen ska den tändas med lite rödsprit för att sedan släppa på diesel. Jag får inte ens rödspriten att brinna. Jag häller i en sup och ner med en brinnande tändsticka. Det flammar till men släcks direkt.

Jag ringde Glembring i Göteborg vilka har sålt kaminen en gång och dom sa att det brukar räcka med att diesel kommer fram på botten av kaminen och sen släppa ner lite brinnande papper. Inte ens detta funkar. Jag har kollat så alla lufthålen är fria runt om. 

Alla som har en Reflekskamin verkar vara nöjda med dom. Det måste vara något jag missar.

Du måste nog släppa på diesel först, så att du får en liten mängd bränsle på botten av brännkammaren. Sedan T-röd och en tändsticka.

Själv använder jag dock tändpapper, den här typen:

https://www.lightingpaper.com

Tror att Clas Ohlson har något liknande. Samma procedur, låt först bränslet rinna in, det kan ta någon minut eller så. Sedan släpps en bit brinnande tändpapper ned, Det är bra att vika pappret (det är ganska stelt), annars finns risk att pappret "drunknar" i diesel och då slocknar lågan. Diesel brinner dåligt i vätskeform, det behöver förgasas och för detta krävs lite startvärme...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst låter jag dieseln rinna till innan. Det är bara märkligt att inte ens T-spriten brinner. Jag ska testa det där brännpappret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske snålar på spriten. Ös på rikligt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, tugge said:

Du kanske snålar på spriten. Ös på rikligt 

Jag skulle avråda från detta. Anledningen till att jag använder tändpapper är att jag en gång överdoserade T-röd. Det var ingen behaglig upplevelse...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, tänker bara. Men med dom kemikunskaper man har så krävs det två saker för att något ska brinna. Ett brännbart ämne och syre. T-röd finns och är relativt lättantändligt, alltså är det syre som saknas. Jag lurar på om luftintaget i botten av kaminen kommer för nära durken med liten luftspalt som följd. Ska prova att ställa den på ett par distanser. Det hänger iofs ihop med rätt rökrör för dragets skull. Det är orginal rakt rör med endast en 90 gr. krök nära kaminen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Tumlaren33:

Jo, visst låter jag dieseln rinna till innan. Det är bara märkligt att inte ens T-spriten brinner. Jag ska testa det där brännpappret.

Kan det vara så att tspriten är så gammal att all alkohol dunstat bort och att det bara är kräkmedel och röd färg kvar. Att misslyckas få eld på alkohol är nästan lika omöjligt som att misslyckas med gasol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikt behöver du få drag i skorsten så att du får in nytt syre i kaminen. Jag tycker att sprit inte fungerar så bra. Det blir lätt som du säger, att det flammar till och slocknar innan kaminen hunnit bli varm så att draget kommit igång. Ett tips är att hälla lite sprit i utgången till skorsten och tända på så att cirkulationen kommer igång. För mig så fungerar det bättre med bara diesel och en tändsticka. Ibland när skorsten är kall behöver jag släppa in luft genom att glänta på kokplattan innan värmen kommit upp i skorsten. Lite gamla rester av tändstickor i botten underlättar också startproceduren, fungera som en veke i början. Jag har normalt en elvärmepatron inkopplad och då är ju kaminen ljummen redan innan jag tänder vilket gör en stor skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-09-25 vid 06:58 skrev Tumlaren33:

Hmmm, tänker bara. Men med dom kemikunskaper man har så krävs det två saker för att något ska brinna. Ett brännbart ämne och syre.

Det är väl egentligen tre, värme också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...