Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Northsea

Bockhorn på Goodwill Volvo penta D4?

Rekommendera Poster

Då var det dags för mig. En D4 från 2007, under 300 gångtimmar (fast det kanske kvittar i detta). Korrosion i bockhornet, måste bytas och ev flytta fram/lyfta motorn. Kommer hamna på en rejäl summa pengar.

 

Har kollat Volvo Pentas hemsida och det finns ingen återkallning. Är det någon som lyckats få Volvo Penta stå för sitt ansvar av undermålig kvalité och fått det på Goodwill?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett någon sk servicebulletin på Pentas sidor. Tror de bara finns för auktoriserade meckar. 

Dvs vad som verkstäderna ska/kan ta på goodwill. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2007! Vi pratar då 11 år. gamla grejor. INTE troligt att någon tillverkare tar det som "kampanj" eller annan goodwill.

 

Edit: Har du inte tummen mitt på magen ,så byter du detta själv med hjälp av en lyftkran/truck eller linkande. Räcker om du får fram motorn så du kommer åt bultarna

Redigerad av BerraS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att den är bytt redan men jagar förra ägaren för info.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-02 vid 22:15 skrev Northsea:

Då var det dags för mig. En D4 från 2007, under 300 gångtimmar (fast det kanske kvittar i detta). Korrosion i bockhornet, måste bytas och ev flytta fram/lyfta motorn. Kommer hamna på en rejäl summa pengar.

 

Har kollat Volvo Pentas hemsida och det finns ingen återkallning. Är det någon som lyckats få Volvo Penta stå för sitt ansvar av undermålig kvalité och fått det på Goodwill?

 

Volvo Penta och Goodwill är tyvärr inget som hör hemma i samma mening...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Capitan:

 

Volvo Penta och Goodwill är tyvärr inget som hör hemma i samma mening...

Jodå, det förekommer :)

Fick tips från Fredrik fd på Drevia om en sak som utan krångel togs på goodwill. Måste nog bara ha rätt kontakter, eller som jag, bra tips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev ChristerN:

Jodå, det förekommer :)

Fick tips från Fredrik fd på Drevia om en sak som utan krångel togs på goodwill. Måste nog bara ha rätt kontakter, eller som jag, bra tips. 

Hur långt efteråt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Northsea:

Hur långt efteråt?

Det var bara två år efter leverans av ny båt om jag kommer ihåg rätt, så visst kan man hävda att det inte var goodwill utan reklamationsåtagande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-06 vid 10:20 skrev ChristerN:

Det var bara två år efter leverans av ny båt om jag kommer ihåg rätt, så visst kan man hävda att det inte var goodwill utan reklamationsåtagande. 

Var det efter garantitiden var det naturligtvis goodwill.

Men efter 11 år tror jag knappast på nån goodwill... oavsett tillverkare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ralle:

Var det efter garantitiden var det naturligtvis goodwill.

Men efter 11 år tror jag knappast på nån goodwill... oavsett tillverkare.

Även om två år är utanför garantitiden så är det reklamation snarare än goodwill då reklamationsrätten sträcker sig till tre år efter köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte själv på mina d6’or, inte speciellt svårt så det behöver inte bli så dyrt. Tror alla delar hamnade runt 5000kr totalt men sedan gjorde jag ju jobbet själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-09 vid 14:01 skrev Squidward:

Även om två år är utanför garantitiden så är det reklamation snarare än goodwill då reklamationsrätten sträcker sig till tre år efter köpet.

Inget svårt jobb i sig, det jobbiga KAN vara att lyfta fram, eller ur motorn för att komma åt, allt beroende på plats och båttyp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev Hampus_n1987:

image.png.b16b29f43475e6addefc1cebcbb772e3.png

Men det där servicemedddelandet gick ju ut för över 10 år sedan, och gällde motorer som var 1-5 år gamla.....

 

Och tråden du svarar på är nästan 5 år gammal, så jag tror TS har bytt dem nu.

Redigerad av IngemarE
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...