Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
medic

övermotorisera

Rekommendera Poster

Jag har en micore 550 där motorn blev stulen, har nu hittat en ny motor. Men den nya motorn är en 115 hk 2t, enligt ce märkningen på båten så är den godkänd för 75 kw vilket blir ca 100 hk. Blir det jävligt tokigt att haka på en sån motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det skulle passa bra. Har alltid kört med lite för stora motorer 20-30% över max och det gör jag fortfarande. Det beror ju på lite hurudan båt man har, men när målet med mitt båt åkas inte varit att få nån max topphastighet utan att ha en båt som man får upp i plan fastän man har grannarna eller barnens kompisar med på en åktur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att hitta max vikten för akterspegeln så inte motorn väger för mycket för båten. På mindre båtar är det ofta där som problemet kan uppstå (tror dock inte d är något problem i ditt fall). Dem extra 15hk skulle jag mer se som en bonus. :)   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten lär nog klara det men frågan är vad försäkringsbolaget säger? Skulle råda dig att kontakta dem först.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Freez:

Båten lär nog klara det men frågan är vad försäkringsbolaget säger? Skulle råda dig att kontakta dem först.

Svenska Sjö bryr sig inte, men Länsförsäkringar gör det. Hur det är med andra försäkringsbolag vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev K_Haddock:

Svenska Sjö bryr sig inte...

 

Tills den dagen det händer något :-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev K_Haddock:

Svenska Sjö bryr sig inte

Är du helt säker på det? De kräver ju att du ska uppfylla regler och lagar och i detta fall har du satt CE-reglerna ur spel.

Kolla med försäkringsbolaget och inte med någon säljare utan med en jurist och se till få svaret skriftligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Är du helt säker på det? De kräver ju att du ska uppfylla regler och lagar och i detta fall har du satt CE-reglerna ur spel.

Kolla med försäkringsbolaget och inte med någon säljare utan med en jurist och se till få svaret skriftligt.

Precis, och be om uppdaterat skriftligt intygande i samband med varje årsförfallodag.

 

Men min gissning är att dom inte kommer att intyga det skriftligt överhuvudtaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Frippe68:

be om uppdaterat skriftligt intygande i samband med varje årsförfallodag.

Nja ett avtal är ett avtal och behöver inte förnyas. En gång räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev bhemac:

Är du helt säker på det?

Jag försäkrade min nya båt i våras, en Örnvik 610 med 90hk utombordare. Länsförsäkringar, där jag har alla andra försäkringar, vägrade. Jag vände mig till Svenska Sjö, som inte hade något emot att försäkra min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

Nja ett avtal är ett avtal och behöver inte förnyas. En gång räcker.

 

Så om du ställer en fråga till ditt försäkringsbolag om hur din försäkring gäller, till exempel om du har låskrav när båten ligger vid din brygga. Och så svarar dom nej, eftersom det inte finns några sådana krav.

 

Sen året därpå så ändrar dom sitt villkor så att det numera är krav på klass 3 låskätting för att stöldförsäkringen ska gälla. Sen förnyas din försäkringen och det nya villkoret skickas ut till dig.

 

Med ditt resonemang så har då försäkringsbolaget förbundit sig att för evig tid ej tillämpa skärpningen av låskravet för just dig, eftersom de en gång svarat att du inte har låskrav.

 

Det låter ganska orimligt, va? :)

 

Tips: ögna igenom FAL (Försäkringsavtalslagen)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roade mig med att läsa lite i Svenska Sjös villkor. Vill dom så kan dom utan vidare sätta ned ersättningen för en övermotoriserad båt med hänvisning till följande:

 

"9. Krav på aktsamhet

 

Du måste också iaktta av tillverkare, leverantör eller installatör lämnade anvisningar.
Om du inte följer aktsamhetskraven eller övriga bestämmelser enligt ovan kan ersättningen vid en skada reduceras. Nedsättningens storlek är normalt 25 % men kan variera beroende på omständigheterna. Orsakas skada av att du eller någon du svarar för varit oaktsam eller medvetet åsidosatt föreskrift kan ersättningen, utöver ev. självrisk, sättas ned efter vad som är skäligt med hänsyn till den inträffade skadan, det uppsåt eller den vårdslöshet som har förekommit och omständigheterna i övrigt."

 

Man överlämnar alltså bedömningen till försäkringsbolaget att sätta ned ersättningen beroende på hur oaktsam de tycker att man har varit, normalt 25 %, men det kan variera...

 

 

https://svenskasjo.se/wp-content/uploads/batvillkor-svenska-sjo.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Frippe68:

Med ditt resonemang så har då försäkringsbolaget förbundit sig att för evig tid ej tillämpa skärpningen av låskravet för just dig, eftersom de en gång svarat att du inte har låskrav.

Resonemanget stämmer tills d ändrar villkoren. Vilket de gör då och då.

När de ändrar villkoren så skickar de ut nya, antingen ska de nya villkoren godkännas eller så står det att de godkänner villkoren genom att betala premiein.

 

6 timmar sedan skrev K_Haddock:

Jag vände mig till Svenska Sjö, som inte hade något emot att försäkra min båt.

Att försäkra brukar inte vara något problem men när du gör det så accepterar du också försäkringsvillkoren.

 

49 minuter sedan skrev Frippe68:

Roade mig med att läsa lite i Svenska Sjös villkor. Vill dom så kan dom utan vidare sätta ned ersättningen för en övermotoriserad båt med hänvisning till följande:

Det borde nog fler göra!

Kallas oftast aktsamhetsklausul och finns hos alla försäkringsbolag.

Principen är att man ska följa lagar, regler mm annars kan få ersättningen nedsatt med upp till 100%.

Detta gäller tex ej CE-märkt båt (=följer ej lagen) eller 230V installation som inte är enligt gällande regler.

Ansvaret för att försäkringsvillkoren uppfylls ligger alltid på försäkringstagaren. Ganska självklart egentligen.

 

Varje år förekommer ett antal fall där försäkringsbolagen inte betalar ut full ersättning.

Men det är nog inget de drabbade brukar skryta med...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåså, då slipper vi gissa mer angående Svenska Sjö:

 

Citat

Hej!

 

Jag funderar på att bli kund hos er.

 

Jag har en Ryds 510 GTI som har max motorstorlek på 80 hk.

 

Nu letar jag efter en lite större motor så att jag får upp farten lite till.

 

Mitt nuvarande försäkringsbolag vill inte försäkra båten om den har större motor än vad båttillverkaren har specat båten för.

 

En bryggranne sa att ni på Svenska Sjö inte tar hänsyn till det, utan att man får övermotorisera hos er. Stämmer det?

 

Finns det någon gräns för hur mycket man får överstiga båtens angivna maxeffekt?

 

Tack på förhand!

 

Citat

Hej,

 

Vad trevligt att du ev. vill teckna försäkring hos oss.

 

Vi följer tillverkararens rekommendationer, men kan tänja ca 10 % på detta. Vi säger i ditt fall OK till 90 HK.

(Hänvisa till detta mail om du tecknar hos oss)

 

Hör av dig om du har fler frågor.

 

Med vänlig hälsning,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg till ovan:

 

Dessa 10 % som Svenska Sjö tillåter att man går över båttillverkarens maxstyrka med, råkar sammanfalla med de 10 % som mätstandarden SAE tillåter.

 

Några som utnyttjat detta är Evinrude, vars HO-modeller har 10% högre effekt än siffran på motorkåpan. Dvs en Evinrude E-Tec 90 HO har 99 hästkrafter.

 

Således kan man i vissa fall överskrida maxstyrkan med 10% hos alla försäkringsbolag, åtminstone med en HO. Svenska Sjö tar alltså i praktiken ingen större risk med detta.

 

Jag tror i alla fall att det är bra att det inte blir en "forumsanning" i att på Svenska Sjö så kan man minsann hänga på precis vad som helst baktill, för så är det uppenbarligen inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Frippe68:

Jag tror i alla fall att det är bra att det inte blir en "forumsanning" i att på Svenska Sjö så kan man minsann hänga på precis vad som helst baktill, för så är det uppenbarligen inte.

Det verkar även vara så att man ska ange att man hängt på en lite större motor när man tecknar försäkringen.

 

3 timmar sedan skrev Frippe68:

Vi följer  tillverkararens rekommendationer, men kan tänja ca 10 % på detta. Vi säger i ditt fall OK till 90 HK.

(Hänvisa till detta mail om du tecknar hos oss)

 

Vill man ha en försäkring som fungerar även om en skada inträffar bör man ha en öppen och ärlig dialog med försäkringsbolaget.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min yamarin 540, godkänd för 75hk om jag minns rätt försäkrade jag hos IF med 140hk på utan problem. Om något händer får man ju aldrig någonsin ut i närheten av vad man skall ändå om man inte har en helt ny båt. Avdrag hit, avdrag dit. Att köpa nåt motsvarande som man haft och blivit av med för pengarna blir  ju aldrig aktuellt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev sigge_1:

- - -

Om något händer får man ju aldrig någonsin ut i närheten av vad man skall ändå om man inte har en helt ny båt. Avdrag hit, avdrag dit. Att köpa nåt motsvarande som man haft och blivit av med för pengarna blir  ju aldrig aktuellt. 

Ditt påstående "aldrig någonsin i närheten av vad man skall" gäller inte för alla försäkringsbolag.

 

Olika försäkringsbolag har olika villkor och pris. Det finns försäkringsbolag där du kommer överens med bolaget om värdet på din båt (inkl motor o övrig fast utrustning), betalar för värdet och får den ersättningen om din båt t.ex. blir stulen, brinner eller annan totalskada.

Värdet ska självklart vara rimligt satt i förhållande till marknadsvärdet. Om du har en båt som är värd 100.000 och försäkrar den för 1.000.000 så blir du nog nekad att teckna försäkringen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev sigge_1:

Min yamarin 540, godkänd för 75hk om jag minns rätt försäkrade jag hos IF med 140hk på utan problem. Om något händer får man ju aldrig någonsin ut i närheten av vad man skall ändå om man inte har en helt ny båt. Avdrag hit, avdrag dit. Att köpa nåt motsvarande som man haft och blivit av med för pengarna blir  ju aldrig aktuellt. 

 

If är lite mer rakt på sak i sina villkor och skriver helt enkelt:

 

”Båten får inte ha starkare motor än vad den är godkänd för”

 

Troligen blir du helt utan ersättning om du anmäler en skada på ett sådant ekipage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Lintott:

Ditt påstående "aldrig någonsin i närheten av vad man skall" gäller inte för alla försäkringsbolag.

 

Olika försäkringsbolag har olika villkor och pris. Det finns försäkringsbolag där du kommer överens med bolaget om värdet på din båt (inkl motor o övrig fast utrustning), betalar för värdet och får den ersättningen om din båt t.ex. blir stulen, brinner eller annan totalskada.

Värdet ska självklart vara rimligt satt i förhållande till marknadsvärdet. Om du har en båt som är värd 100.000 och försäkrar den för 1.000.000 så blir du nog nekad att teckna försäkringen..

Nämn gärna ett bolag där du kan försäkra en 20år gammal fullt fungerande båt som är välskött där du t.ex inte skulle uppleva problem att få båten i samma skick efter en motorstöld av en 140hk Yamaha V4. Det bolaget finns inte. Det finns säkert de som är bättre än andra, det har du rätt i. 

Det är dock någon annans problem nu. Min Micore har jag hos Micores märkesförsökring men detta  kanske skulle kollas över om man får ett fint tips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Frippe68:

 

If är lite mer rakt på sak i sina villkor och skriver helt enkelt:

 

”Båten får inte ha starkare motor än vad den är godkänd för”

 

Troligen blir du helt utan ersättning om du anmäler en skada på ett sådant ekipage.

Den gick väldigt fint iallafall, man får vara glad för det lilla ibland..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sigge_1:

Nämn gärna ett bolag där du kan försäkra en 20år gammal fullt fungerande båt som är välskött där du t.ex inte skulle uppleva problem att få båten i samma skick efter en motorstöld av en 140hk Yamaha V4. Det bolaget finns inte. Det finns säkert de som är bättre än andra, det har du rätt i. 

Det är dock någon annans problem nu. Min Micore har jag hos Micores märkesförsökring men detta  kanske skulle kollas över om man får ett fint tips. 

Pantaenius villkor är generellt att inte ha åldersavdrag. Om de har någon åldersgräns på båtar de försäkrar vet jag inte. Det kostar ju inget att begära en offert och förhöra sig om deras villkor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sigge_1:

Den gick väldigt fint iallafall, man får vara glad för det lilla ibland..

Jo så är det säkert...

 

Det är Svedea som har Micore-försäkringen så du kan nog glömma att få någon ersättning för alla typer skador som kan tänkas ha med den för stora motorn att göra.

 

Det värsta är väl om du och/eller din båt orsakar skador på andra personer eller deras egendom. Sådant kan bli väldigt dyrt, många miljoner kronor, kanske tiotals miljoner kronor.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Mackey:

Det värsta är väl om du och/eller din båt orsakar skador på andra personer eller deras egendom. Sådant kan bli väldigt dyrt, många miljoner kronor, kanske tiotals miljoner kronor.

Detta är det absolut viktigaste med alla försäkringar gällande människor, en ansvarsförsäkring!
 

‎2018‎-‎12‎-‎04 vid 17:32 skrev Mackey:

Vill man ha en försäkring som fungerar även om en skada inträffar bör man ha en öppen och ärlig dialog med försäkringsbolaget.

Precis. Chansa inte utan var trygg med din egen vetskap om vad som verkligen gäller om/när det händer.

Bra insikt Mackey!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mackey:

Det är Svedea som har Micore-försäkringen så du kan nog glömma att få någon ersättning för alla typer skador som kan tänkas ha med den för stora motorn att göra.

 

Det värsta är väl om du och/eller din båt orsakar skador på andra personer eller deras egendom. Sådant kan bli väldigt dyrt, många miljoner kronor, kanske tiotals miljoner kronor.

 

Av Svedeas "Fullständiga villkor Båtförsäkring fr.o.m. 2018-03-01" framgår dock inga begränsningar, vad jag kan läsa mig till, gällande ansvarsskada vållade av båt med för stor motor monterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

inga begränsningar, vad jag kan läsa mig till, gällande ansvarsskada vållade av båt med för stor motor monterad.

Låter rimligt, begränsningar av ersättningen gäller väl enbart sak delen, inte ansvarsdelen som oftast är en separat försäkring.

Däremot kan försäkringsbolaget kräva försäkringstagaren på ersättning om denne betet sig mer än lovligt oaktsamt.

Ansvarsförsäkringen är till för att skydda tredje man.

 

Kör man bil på fyllan och kör på någon så ska den skadade alltid få ersättning men föraren kan inte räkna med full ersättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev bhemac:

Kör man bil på fyllan och kör på någon så ska den skadade alltid få ersättning men föraren kan inte räkna med full ersättning.

Hm, man kör inte bil på fyllan. De som gör det har ingen försäkring ändå. Samhället ställer upp med stöd för drabbade.
Vi ska vara tacksamma för att leva i ett land som tar livsfågor på allvar. Om du inte förstår vad jag menar så kolla upp hur det fungerar i framförallt länder utanför Europa. Var tacksam att du bor här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-05 vid 01:37 skrev Mackey:

Jo så är det säkert...

 

Det är Svedea som har Micore-försäkringen så du kan nog glömma att få någon ersättning för alla typer skador som kan tänkas ha med den för stora motorn att göra.

 

Det värsta är väl om du och/eller din båt orsakar skador på andra personer eller deras egendom. Sådant kan bli väldigt dyrt, många miljoner kronor, kanske tiotals miljoner kronor.

 

Mackey

Nu var det ju min förra yamarin som hade denna fina konfiguration. Min micore, försäkrad i micore svedea har alldeles för liten motor, enbart nittio kusar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta går det att försäkra men när man väl fått problem/skada så säger försäkringsbolaget nej..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rolle85:

Ofta går det att försäkra men när man väl fått problem/skada så säger försäkringsbolaget nej..

Jo men så är det, det är alltid försäkringstagaren som ska se till att följa villkoren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...