Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Vi är inne på andra vintersäsongen med vår Ryds 23 och, nybörjare som vi är, har vi mycket funderingar. Har tidigare fått bra och konkreta svar hör i forumet så jag tänkte testa igen 😊 

 

Hur mycket strippar ni era båtar under vintern? Dynor och allt annat löst har vi plockat hem, men t.ex. innertak och ryggstödet i aktersoffan? Förra året skruvade vi loss i stort sett allt av tyg som gick att få hem (exklusive stolarna då), men det känns som att det sliter mycket på alla infästningar och skruvhål att göra så?

 

Vi hade ett lager presenning förra året (easy tec) med öppet i fören och aktern för att få lite genomströmning. Två torrbollar, en i ruffen och en vid förarplats. Ändå upplevdes den väldigt fuktigt de gånger vi var och tittade till den (står uppställd utomhus i hamnen). Någon som har något tips för att hålla fukthalten nere?

 

Kapellet är helt nytt för i år, hur vintervårdar vi det bäst? I sin påse eller mer upphängt? Tvätta det nu direkt och torka på nåt vis, eller tvätta innan sjösättning? Bästa tipsen för att hålla det rent (det är är så länge väldigt lite smuts på det). 

 

Tar tacksamt emot alla vintertips till en gröngöling! 😊🙏🏻

 

/Lisa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak: Jag använder inte Torrbollar eftersom de orsakta korrosion i mina båtar. Många här säger att jag har fel. Det är ok att vara oense men se upp med Torrbollen. Använd hellre och bättre Silica Gel. Miljövänligt och förnybart utan mer än uppvärmningen.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är att tvätta kapellet nu och förvara det rent och torrt. Var noga med att inte dubbelvika några rutor. Jag lägger ut det på golvet, viker in sidorna och rullar det löst för att slippa veck, men det tar lite mer plats i förrådet så. Man kan leja bort alltihop om man vill. Då tvättar en kapellmakare enligt konstens alla regler och förvarar det rätt, bara att hämta till våren. 

 

Angående täckningen. Det är meningslöst att både ventilera OCH köra med torrboll. Man väljer antingen eller. Ventilerar man kommer det hela tiden in ny luft och ingen torrboll i världen har en chans att göra någon skillnad. 

Förr sa man ventilera, öppna allt så mycket det går. Men på senare år har vintrarna varit så milda att man ju ventilerar med fuktig luft. Därför har trenden vänt till att fler istället stänger helt, all ventilation, alla tänkbara lufthål. Med ett flertal torrbollar i båten som töms/byts några gånger under vintern, välj torra dagar att öppna båten för detta. Man kan göra egna torrbollar enkelt och billigt, sök i forumet om detta. 

 

Tömningen då. Jag tar ur dynor och lös textil, inkl alla rep. Men fastskruvade ryggstöd och gardiner har jag haft kvar, det har funkat för mig. 

 

Mycket beror på var du bor. I norr har du bättre förutsättningar med kalla, torrare vintrar. Då är det inte så noga. Jag bor i mälardalen, ett riktigt fukthål tyvärr.. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Kapelltvätt: Du får ett rent tyg tillbaka, underbart,  men rutorna är totalt grisiga, inte kul. Tvätta dem så fort du kan. Använd diskmedel, inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisstja. Jag kör med dubbla presseningar, det gör underverk mot fukten, eller snarare vattnet. Under en pressening bildas snökristaller kalla dagar som blir små vattendroppar när det blir varmt, dessa droppar ner i båten. Med dubbla pressar rinner de utanpå den undre och ut. Man låser in kondesen kan man säga, bygger ett membran, den undre pressen är alltid torr på undersidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! 😊 Easy tec-konstruktionen gör att det lätt blir en öppning längst fram och därmed svårt att få bomtätt. Men då kanske vi ska sluta slösa torrbollar/motsvarande uppe i båten och enbart ha några nere i ruffen om upplevs tätare. Vi fick tips förra året om dubbla presseningar och har en extra. Men när vi väl fått på det första fanskapet i regn, 5 grader och 15 m/s så var det inte aktuellt med en till... 🙄 Vi fick nämligen en storlek för stor och uppgiften att få dit den innebar både blåmärken och fula ord. Gör det så stor skillnad att det är värt jobbet att baxa på en till ovanpå den första? Båten står på västkusten och jag upplevde det som rejält fuktigt förra vintern. 

 

Kapellet lades på mitt i sommaren så hyfsat rent, men då ska vi följa rådet att rengöra det nu direkt och rulla försiktigt. 👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Baxlaget:

En annan sak: Jag använder inte Torrbollar eftersom de orsakta korrosion i mina båtar. Många här säger att jag har fel. Det är ok att vara oense men se upp med Torrbollen. Använd hellre och bättre Silica Gel. Miljövänligt och förnybart utan mer än uppvärmningen.

 

Torrbollar kan inte orsaka korrosion, däremot möjligen kringflygande salt. Har man durkslag med salt, fyll dem utanför båten.

Silica Gel är ett jättebra torkmedel men fungerar det i praktiken i en båt. Någon som provat?

 

14 timmar sedan skrev _Betsy_:

jag upplevde det som rejält fuktigt förra vintern. 

Upplev inte, skaffa en hygrometer! I sin enklaste form, en fjärrtermometer/hygrometer som man kan avläsa utifrån.

 

18 timmar sedan skrev _Betsy_:

Hur mycket strippar ni era båtar under vintern?

Förr plockade jag hem alla dynor och all textil. Nu kör jag en elektrisk avfuktare under någon vecka för att torka ur båten och sen är det fuktslukare som gäller. Har jag ström så kör jag avfuktaren i synnerhet om jag varit i båten och grejat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testar Selica Gel i vinter efter att ha haft torrbollar av vägsalt ett antal vintrar. Upplevde att det blev oxid på diverse beslag inne i båten av torrbollarna. 

Selica Gelen fungerar, har tagit hem och "regenererat" i ugnen 2 ggr. 

 

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev micke_102:

Jag testar Selica Gel i vinter efter att ha haft torrbollar av vägsalt ett antal vintrar. Upplevde att det blev oxid på diverse beslag inne i båten av torrbollarna. 

Selica Gelen fungerar, har tagit hem och "regenererat" i ugnen 2 ggr. 

 

Micke

Bra, är det "kattsand" eller vanlig Silica Gel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev micke_102:

Jag testar Selica Gel i vinter efter att ha haft torrbollar av vägsalt ett antal vintrar. Upplevde att det blev oxid på diverse beslag inne i båten av torrbollarna. 

 

Precis min erfarenhet. Gasfjädrarna fick rostangrepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man torkar Silicgel med värme ibland istället för att avfukta så har man byggt en sorbtionsavfuktare.

Det finns mycket intressant att läsa hos LFS, bla detta

"Kalciumkloriden har inte förmåga att dra ut mer fukt från luften då den relativa fuktigheten understiger 75%"

75% RH brukar vara max man vill ha för att undvika rost och mögel.

 

Jag noterade att jag inte fick ner luftfuktigheten speciellt mycket i båten med Kalciumklorid. Inte förrän temperaturen sjönk under några dagar (och luftfuktigheten steg). När det blev varmare så hade luftfuktigheten sjunkit.

Avfuktare med Silica Gel är uppsatt på projektlistan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev bhemac:

Om man torkar Silicgel med värme ibland istället för att avfukta så har man byggt en sorbtionsavfuktare.

Det  bhemac menar är att en Sorptionsavfuktare jobbar lite som ett självavfrostande kylskåp. När halten fukt i avfuktaren går över ett visst gränsvärde så blåses varm luft genom systemet för att förånga och avlägsna fukten/vattnet. Bekvämt men knappast något för oss fritidsskeppare ...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Baxlaget:

Bekvämt men knappast något för oss fritidsskeppare ...

Jodå, en sorbtionsavfuktare kostar bara lite mer än en kondensavfuktare men fungerar även när temperaturen är strax under noll.

Det riktigt intressanta är nog den sk "FMV-modellen" där en sorbtionsavfuktare blåser ner torr luft i ett par båtar. Man behöver inte tejpa ventilationsöppningar mm, bara stoppa ner ventilationsslangarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

blåser ner torr luft i ett par båtar.

Jo, det är klart att om man har ett par båtar så kan det bli ekonomiskt intressant. Skulle gärna vilja ha en själv, en Sorptionsavfuktare alltså. Observera P, inte B

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Jo, det är klart att om man har ett par båtar så kan det bli ekonomiskt intressant. Skulle gärna vilja ha en själv, en Sorptionsavfuktare alltså. Observera P, inte B

 

Det är tråkigt att det ska vara så svårt att få till ett samarbete om ett så himla smart projekt. Troligen enklare att köpa en egen. Håller jag lite temperatur i båten så kan jag behålla kondensavfuktaren...

--

"Någon" hade lagt in fel stavning av sorptionsavfuktare i ordboken, nu har jag äntligen kommit till skott och ändrat det! Undrar vilka fler ord som skulle rättas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite trådkapning men ändå i ämnet. Har ett äldre fönster med dubbla glas som det vintertid kondenserar mellan.

Skulle man kunna lägga ett par påsar Silicgel i mellan glasen och därmed bli av med kondensen?

Tanken var då att på kvällen när det blir risk för kondens tar Silicgelet upp fukten och på dagen när solen värmer så regenereras den. Skulle detta kunna funka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev b_syrsa:

Skulle detta kunna funka?

Nja, kanske. Fukten försvinner inte men "förvaras" i Silica Gelen periodvis. Men värmen för att torka ut blir troligen inte tillräcklig.

Bäst är att utrymmet mellan rutorna fylls med torr luft. Detta kan man göra om man öppnar rutan när det är riktigt kallt, typ -20° och limma ihop så det blir tätt. Det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Detta kan man göra om man öppnar rutan när det är riktigt kallt, typ -20° och limma ihop så det blir tätt

Nu bor jag i Göteborg så torrt väder eller - 20 lär bli svårt. Jag får prova och se vad som händer. Huvudsaken är att  kondensen försvinner så jag kan se ut. Om fukten håller sig instängd i Silican och inte rinner så blir jag nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev b_syrsa:

- 20 lär bli svårt

Var inte alltför säker på det! Det kan bli kallt i vinter!

Något man kan göra är en enkel lufttork genom att blåsa luft  genom en bit avloppsrör fyllt med Silica Gel. Argon funkar nog också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...