Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
HittePa

Renovera akterspelgel på en Vator15dl

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Har köpt mig en billig vator 15dl där akterspegeln var väldigt dålig.

Så min fråga fundering är hur man smidigast kommer åt för att byta den ?

Ska man ta den utifrån eller ska man dela på skrovet och "toppen" och på så vis komma åt att byta ?

 

Bifogar en bild på en likadan båt hur motorbrunn/akterspegeln ser ut.

http://eng.auto24.lv/kasutatud/auto_pildid.php?id=2059164&view=100&cache_missing=1

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev HittePa:

Hejsan.

 

Har köpt mig en billig vator 15dl där akterspegeln var väldigt dålig.

Så min fråga fundering är hur man smidigast kommer åt för att byta den ?

Ska man ta den utifrån eller ska man dela på skrovet och "toppen" och på så vis komma åt att byta ?

 

Bifogar en bild på en likadan båt hur motorbrunn/akterspegeln ser ut.

http://eng.auto24.lv/kasutatud/auto_pildid.php?id=2059164&view=100&cache_missing=1

 

Endera ta det utifrån eller såga ur motorbrunnen och ta det därifrån. Vill du lägga ner ett otroligt arbete så går det väl sära på båten, vet inte hur det är på din modell, men förr remsade plastade man ihop däck och skrov, idag limmas det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Endera ta det utifrån eller såga ur motorbrunnen och ta det därifrån. Vill du lägga ner ett otroligt arbete så går det väl sära på båten, vet inte hur det är på din modell, men förr remsade plastade man ihop däck och skrov, idag limmas det.

Skulle tro att det är limmat för känner man under listen så känns det som silicon eller någon liknande kladd.

Hade helst velat ta det inifrån då det bara är i själva brunnen det är glasfiber på bägge sidor om plywooden medans om man tittar in på höger respektive vänster sida så är plywooden bara fäst mot akterspegeln den finns ingen att fästa plywooden föröver.

Men frågan är om man kan såga upp allting utan att det kollapsar som ett korthus sen när man hänger på motorn.

Så tror du det hade fungerat om man sågat upp det på detta viset ?

Untitled.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett spontant svar utan att ha tittat på båten irl; såga bort motorbaljan men lämna kvar däcket, såga ca 50 mm ner i baljan så baljan, alltså där kablarna till motorn går igenom baljan, lämnar en kant kvar i däcket, den kanten är ovärderlig när det hela ska plastas ihop igen.

Skarven blir då på det minst synliga stället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Pentax:

Ett spontant svar utan att ha tittat på båten irl; såga bort motorbaljan men lämna kvar däcket, såga ca 50 mm ner i baljan så baljan, alltså där kablarna till motorn går igenom baljan, lämnar en kant kvar i däcket, den kanten är ovärderlig när det hela ska plastas ihop igen.

Skarven blir då på det minst synliga stället.

 

Du tänkte typ såhär, för tanken är att jag samtidigt ska höja akterspegeln för innan hade de bara skruvat dit en bräda som hade ruttnat därav öppnade jag för att se hur illa det var.

DSC_0833.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis!

Lite bilder då och då under arbetet uppskattas av många här.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde så när jag repade akterspegeln på shakespearen. Mest för o hålla formen på akterspegeln. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev lite gjort idag.

Började med att kapa ur motorbrunnen och märkte att det var väldigt lite plywood och väldigt mycket blöt tvättsvamp kvar............

Fick även ge mig på att kapa bort lite ifrån "lådorna" som sitter på respektive sida.

Gissar att dessa sitter där för extra flytkraft men de är platsade tillsammans med det inre skrovet så vattnet som hamnar i dubbelskrovet kan även komma upp i dessa utrymmena. Så min tanke är att kapa bort dessa helt och plasta in två större plast dunkar eller liknande så det blir två stycken helt luft/vatten täta utrymmen istället, vad tror ni om detta ?

DSC_0843.JPG

DSC_0846.JPG

DSC_0847.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser ju ut att lyckas. Var bara noga med att slipa bort all gelcoat innan du plastar. Flyttankarnas sidor har ju också en bärande funktion mot akterspegeln, de motsvarar de stödknän som brukar finnas mellan akterspegeln och bottenbalkarna. Sätter du en stor motor på båten behöver det där vara stadigt.

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-02 vid 20:54 skrev Faderullan:

Det där ser ju ut att lyckas. Var bara noga med att slipa bort all gelcoat innan du plastar. Flyttankarnas sidor har ju också en bärande funktion mot akterspegeln, de motsvarar de stödknän som brukar finnas mellan akterspegeln och bottenbalkarna. Sätter du en stor motor på båten behöver det där vara stadigt.

Funderar på att bygga förstärkningar av XPS skivor som man sedan platsar fast i akterspegeln och drar föröver.

Något nån här har använt för att bygga ned och sedan platsa. Kan tänk mig att om man använder ployester så smälter nog alltihop men epoxi borde fungera tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

XPS cellplast? 

Cellplast och polyester går inte så bra tillsammans.

Du måste änndå använda bra plywood till aktern, varför inte använda det till förstärkningen med?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken med XPS vara att det är lättare att forma som man vill jämfört med plywood.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår din tanke, men plywood är inte särskilt svår att forma den heller.

Cellplast, även den med slutna celler som någon säkert kommer att förorda, är en källa till framtida beskymmer.

Kanske en kombo av befintliga lådor och ply som plastas ihop och för ner krafterna i akterspegeln till bottenstockarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hänt lite mer nu, har fått väck all plywood och den var väldigt blöt. Man kunde verkligen trycka ur vattnet som om man klämde en tvättsvamp.

Har funderat ut på hur jag ska göra med "lådorna" på respektive sida.

Jag har kapat bort dessa och kommer att lägga igen de så jag får en plan yta och det blir stuvfack för tampar och fendrar istället. Och förstärkningen kommer att gå ifrån akterspegeln föröver till ryggstödet för aktersoffan.

Det borde bli tillräckligt stabilt i kombination med motorbrunnen.

 

DSC_0853.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kommit lite längre nu. Så det börjar bli dax att montera den nya akterspegeln.

Men frågan är vad man ska använda mellan akterspegel i glasfiber och plywood.

Något speciellt lim eller funkar det med polyester som man göra lite tjockare med cab-o-sil/aerosil eller liknande ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där är ett läge när epoxi är det enda rätta. Åk till Biltema och köp lamineringsepoxi och mikroglaskulor. Stryk ut epoxi på plywooden så den får dra åt sig lite. Blanda epoxi och glaskulor till en smet som är så fast att den går att breda ut med en tandad spackel. Är epoxiblandningen tillräckligt seg så lämnar spåren av den tandade spackeln kvar men börjar sakta rinna om  man väntar för länge. Det gäller att ha mängder av skruvtvingar så man får ut trycket jämnt över hela ytan. Jag gjorde några specialare med extra djup till ett liknande projekt. De byggdes av u-profiljärn med hål, används ofta för att bära upp ventilationsrör och dylikt.

Om du vet vilken motor du skall använda och hur den skall monteras går det att borra hålen för motorbultarna klart så kan du dra åt plyfan med dem också. Jag lade dessutom en skiva under bultarna så trycket från dem jämnades ut. Om allt lyckas så pressas lite epoxi ut runt kanterna på skivan.

Ett litet tips är att inte låta skivan gå ända längst ned mot botten i nedersta kölsvinet. Jag lämnade en liten bit oskivat där man sätter dyvikan. Då slipper man problemet med att borra dyvikahålet genom den fuktkänsliga plyfan. syns på den nedre bilden hur jag gjorde.

supertvingar.jpg.0538a0d6acafe65c5eb115901586a037.jpg

tvingat.jpg.8dbcdd9d5bb12fbd708cccc916784b81.jpg

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Blev lite gjort idag.

Gick åt ca 1,5L Epoxi. 

Då akterspegeln redan ser ut som en schweizerost så behövde jag inte använda speciellt många klamrar utan jag skruvade rakt igenom.

Det tillkom 4st klamrar i överkant för att hålla ihop skivorna.

 

Den ena skivan ska sågas till så bägge har samma form.

20190419_110802.jpg

20190419_110815.jpg

Redigerad av HittePa
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...