Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Patchi

Länspump?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en 24 fots segelbåt (Birdie 24) som jag inte har någon länspump i ännu, har nyligen köpt båten. Vad bör jag satsa på för någon och vilken kapacitet ska den ha? Eller ska jag ha flera stycken? En manuell är kanske också bra? 

Mvh Sofie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den länspumpen jag har använt i alla mina båtar (5 båtar) sen 1995 är den som idag säljs som Rule 25S
https://www.hjertmans.se/produkter/vatten-vvs/pumpar/lanspumpar-elektriska/rule-lanspump-25s-automatisk

Finns några varianter och andra fabrikat med liknande.

Har idag två i min motorseglare pga av två separata utrymme där det av olika anledningar kan samlas vatten.

I min öppna bohusjulle har jag en sån pump kopplad till ett 75 Ah batteri. Pumpen och batteriet klarar att hålla båten läns en hel sommar. Brukar ändå försöka ladda batteriet en gång under sommaren.

Den automatiska länspumpen har inge nivåvakt, utan startar på tid - var tredje minut. Länspumpar med nivåvakter bara krånglar. Det är inte frågan om - om, utan när.

När min fru är med i motorseglaren måste jag stänga av pumpen på natten - hon blir störd av att den startar. Jag är i de lyckliga omständigheterna att jag hör den knappast ens med hörapparaterna på. 😖


31444951_356532988087433_6690657645201719296_n.jpg.ccf9a6899ac3e0ff95d3720203802295.jpg

 

Sen har jag en handpump i varje båt. På bilden syns den rakt under rorkulten, nere vid durken.

Handpumparna fanns i bägge båtarna innan jag installerade de automatiska.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tredje minut? Har du vatten kontinuerligt i de 2 utrymmena?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Kane:

Var tredje minut? Har du vatten kontinuerligt i de 2 utrymmena?

 

Pumpen är konstruerad så att den känner av om det finns vatten var tredje minut.

 

🛠️

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar membran/diafragma pumpar. De är absolut de mest pålitliga men aningen dyra.

Alternativet är den automatiska Rule-pumpen. En stor fördel är att den får röra på sig med jämna mellanrum, antagligen det som gör att de har lång livslängd.

Vanliga, billiga pumpar, oavsett fabrikat, har begränsad livslängd och blir troligen dyrare på sikt.

Manuell pump brukar försäkringsbolagen vilja att man har. Den bör monteras så att man kan styra och pumpa samtidigt, ett råd jag fick av en kille som hade lärt sig detta den hårda vägen.

Fast en rädd karl med pyts lär vara den bästa länspumpen.

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Var tredje minut? Har du vatten kontinuerligt i de 2 utrymmena?


Trotts min långa text fick jag inte med all information om pumpen, men  det stod att läsa i länken - om man är intresserad av hur pumpen fungerar.

Är man inte intreserad av pumpens funktion kan man ju alltid ställa en dum fråga. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

 

Manuell pump brukar försäkringsbolagen vilja att man har. Den bör monteras så att man kan styra och pumpa samtidigt, ett råd jag fick av en kille som hade lärt sig detta den hårda vägen.

Fast en rädd karl med pyts lär vara den bästa länspumpen.

 

För vissa långseglar så är väl en handpump i sittbrunnen och en handpump i salongen inte så dumt.

Det var ju en av jordenruntseglarna som krockade med en val eller slog runt eller vad han nu gjorde i södraishavet. Han blev svårt skadad och låg på durken i salongen och handpumpade i de fyra dygnen det tog för en båt från Sydafrikas flotta att nå fram till honom.

För oss vanliga dödliga som i stort sett håller oss innomskärs, är nog en "rädd man med en hink" ganska effektivt. Jag har provat i skarpt läge. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Pentax:

 

Pumpen är konstruerad så att den känner av om det finns vatten var tredje minut.

 

Ja, genom att starta.......

Känns som lite väl ofta.

"Var 3:e minut känner pumpen av om det finns något vatten genom en provstart, finns inget vatten går den i viloläge igen i tre minuter."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Kane:

Ja, genom att starta.......

Känns som lite väl ofta.

"Var 3:e minut känner pumpen av om det finns något vatten genom en provstart, finns inget vatten går den i viloläge igen i tre minuter."

 

Ja en pump som gick för tre minuter sedan är nog mer att lita på än pumpen som gick för tre årsedan när den monterades.

Om det blir en läcka.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert jättebra med en pump som startar var tredje minut, så länge man inte uppskattar tystnaden i skärgården, eller vill sova på natten eller något annat udda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Säkert jättebra med en pump som startar var tredje minut, så länge man inte uppskattar tystnaden i skärgården, eller vill sova på natten eller något annat udda. 

Behovet av en automatisk länspump är nog som störst när man INTE är i båten. I min grannbåt regnade det in av någon olycklig omständlighet. Det hade aldrig hänt tidigare. Han hade ingen automatpump.

Sover man i båten kan man stänga av pumpen. Fast jag har hört en historia där en kille ska upp på natten och det står vatten långt över durken. Men det var en träbåt.

En annan berättade om att de upptäckte en massa vatten i båten, i det fallet hade det läckt in i fästet för vattustaget.

Det finns bra vattenlarm för en billig peng om man är lite pessimistisk lagd. Jag har en enkel flottör kopplat till mitt larm, även det en enkel lösning som är ganska billig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

Behovet av en automatisk länspump är nog som störst när man INTE är i båten. I min grannbåt regnade det in av någon olycklig omständlighet. Det hade aldrig hänt tidigare. Han hade ingen automatpump.

Sover man i båten kan man stänga av pumpen. Fast jag har hört en historia där en kille ska upp på natten och det står vatten långt över durken. Men det var en träbåt.

En annan berättade om att de upptäckte en massa vatten i båten, i det fallet hade det läckt in i fästet för vattustaget.

Det finns bra vattenlarm för en billig peng om man är lite pessimistisk lagd. Jag har en enkel flottör kopplat till mitt larm, även det en enkel lösning som är ganska billig.

Problemet är att man skall komma ihåg att starta en sådan pump när man lämnar båten då. I förra båten hade jag automagisk pump, skall skruva i en i nuvarande också när jag får tid. Jag brukade motionera pumpen genom att spruta i lite diskmedel, tömma en hink vatten och köra runt med en diskborste i kölfickan medan pumpen gick någon gång i månaden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pentax:

 

Ja en pump som gick för tre minuter sedan är nog mer att lita på än pumpen som gick för tre årsedan när den monterades.

Om det blir en läcka.

Självklart. Men den behöver inte funktionstestas var tredje minut för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Problemet är att man skall komma ihåg

Listan med saker man ska komma ihåg blir ju bara längre medan minnet bara blir sämre.

Att "städa" kölskrapen är alltid bra. Om man kommer ihåg ;)

Jag kör en dyrare variant, diafragmapump med automatik och larm, det fungerar ganska bra det också.

 

På vissa ställen har man en timer som man kan blockera rökgasdetektorn under några timmar när man ska svetsa. Det kan vara en enkel lösning. En annan är en flottörbrytare som kopplas in istället för 3min automatiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Jag kör en dyrare variant, diafragmapump med automatik och larm, det fungerar ganska bra det också.

Vilken membranpump kan du rekommendera? 
Funderar på någon av av följande till nästa år:
Johnson Viking, Jabsco eller Whale Gulper.
Vad använder du för automatik?
Funderar på en solid state nivåvakt; funkar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag halvkapar tråden lite. 

Hur mycket pumpkapacitet, (lit/min), är det rimligt att ha i båten?

Min båt är 36 fot.

/Roy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev K_Haddock:

Vilken membranpump kan du rekommendera? 
Funderar på någon av av följande till nästa år:
Johnson Viking, Jabsco eller Whale Gulper.
Vad använder du för automatik?
Funderar på en solid state nivåvakt; funkar det?

De håller ju så förbaskat bra så jag har bara erfarenhet av DENNA

Nivåvakt hade jag på lager så den på bilden använde jag (ihop med ett relä).

Rostfri och kostar några tior på eBay. Har fö två, en som startar och en som stoppar.

Skulle jag köpa en ny så blir det nog solid state eller en "tjurta**a", den typ som används i tex avloppsbrunnar.

 

Nivåbrytare.jpg

Tjurtaska.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag halvkapar tråden lite. 

Hur mycket pumpkapacitet, (lit/min), är det rimligt att ha i båten?

Min båt är 36 fot.

/Roy 

Beror på hur pessimistisk du är ;)

Min pump klara 19lit/min, inte så mycket med det har funkat hitills.

Man jag är lite pessimistisk så ombord finns en lös pump för 230V som öser 150 lit/min. Drar 400W och går att köra via invertern ganska många timmar på batterierna.

Anledningen är att om man nu får en läcka så tar man sig till en brygga med eluttag.

Det verkar som de läckor som uppstår vid tex grundstötning aningen är så stora att båten sjunker direkt eller är ganska små. Men kommer man till kaj så tar det ett tag innan man fixat lyft. Pratade med de på SSRS båten, de har liknande pumpar och klarar nästan alltid läckagen och annars sätter de båten på grund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Peter_K:

Säkert jättebra med en pump som startar var tredje minut, så länge man inte uppskattar tystnaden i skärgården, eller vill sova på natten eller något annat udda. 

 

Jag har två pumpar i min motorseglare och har haft såna i de tre beboliga båtar jag hade innan dess.

I sittbrunnen hör varken jag eller frugan pumparna när de gör det korta startprovet som varar nån sekund.

Jag hör pumparna om jag är inne i båten och har hörapparaterna på. Då låter de mycket mindre än en autopilot som justerar kursen.

Frugan har däremot problem med dem på natten. Hon har svårt att sova och irriterar sig på det ytterst lilla ljudet när de provstartar.

Jag brukar stänga av dem på natten när hon är med.

Så din kommentar, Peter, är betydligt överdriven. Det är ju inte nåt reaplan som dundrar över båten på låg höjd, eller nån unge som far runt med gummibåt och aktersnurra, utan ett litet låg knorrande i nån sekund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev bhemac:

 

Sover man i båten kan man stänga av pumpen. Fast jag har hört en historia där en kille ska upp på natten och det står vatten långt över durken. Men det var en träbåt.

 

 

Killen som köpte min Havsfidra, hade en träkoster som "Flöt på batteriet" som han uttryckte det. Dvs den läckte ganska mycket och hölls flytande med en elektrisk länspump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Azguz:

 

Det är i princip samma som den pumpen jag länkade till ovan. 

Jag har en sån liggandes. 

Köpte en för att ha i en av mina båtar, men pga utrymmet var det besvärligt med slanganslutningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev toaen:

Så din kommentar, Peter, är betydligt överdriven. Det är ju inte nåt reaplan som dundrar över båten på låg höjd, eller nån unge som far runt med gummibåt och aktersnurra, utan ett litet låg knorrande i nån sekund.

Vet inte om jag kan hålla med om att min kommentar är överdriven - den utgår snarare ifrån hur mycket jag själv skulle irritera mig på en sådan pump, liksom även din fru verkar göra. Jag har ju - precis som din fru - ingen hörapparat att stänga av, vilket kan kanske förklara en del.

Såklart låter den mindre än ett reaplan, som boende i Bromma vet jag allt om dessa och hur de låter. Men, jag stör mig mer på t ex en tickande klocka, en droppande kran, klonkande fall eller liknande ljud när jag skall sova, och till den kategorin av ljud räknar jag pumpar som provstartar.

 

Såklart kan man stänga av pumpens automatik på natten, men någonstans tycker jag det motverkar syftet med en automagisk pump. Just när jag sover i en båt skulle det ju kännas tryggt att pumpens automatfunktion är aktiverad tänker jag. Sjunker båten när jag inte är i den, då är det ju bara materia som förloras och det går att ersätta. Sjunker den när jag är i den, då riskerar jag ju mitt och kanske mina barns liv.

 

Det här är ju mina personliga åsikter.

Tycker man att provstarts-pumpen är värd det ljud som den skapar var tredje minut, då skall man ju ha n sådan - låter ju som en bra grej. Annars får man väl ha en med annan typ av nivåvakt och underhålla installationen så den funkar - så är min plan i alla fall för min egen båt.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en sån där pump som väckte mig var tredje minut i min gamla båt. Den satt i motorrummet som var mitt mellan kojerna i akterruffen = en halvmeter från huvudkudden. Den åkte ut! :-)

 

I nuvarande båt har jag två pumpar med inbyggd nivåvakt från Biltema samt en manuell pump installerad. Ena pumpen sitter fram vid bogpropellern och den aktre sitter bak i motorrummet. Pumpen i motorrummet testas ganska så frekvent då det är dit vattnet från ankarspelslinan letar sig ner och hittils har den fungerat klockrent. Jag ser dock nu att pumpen jag har inte längre verkar säljas på Biltema, de har någon ny modell...

 

Jag hade idag utan att tveka skaffat en pump med inbyggd nivåvakt igen, men kanske inte vart så snål utan valt ett känt märke. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Bobba:

Jag hade en sån där pump som väckte mig var tredje minut i min gamla båt. Den satt i motorrummet som var mitt mellan kojerna i akterruffen = en halvmeter från huvudkudden. Den åkte ut! 🙂

 

I nuvarande båt har jag två pumpar med inbyggd nivåvakt från Biltema samt en manuell pump installerad. Ena pumpen sitter fram vid bogpropellern och den aktre sitter bak i motorrummet. Pumpen i motorrummet testas ganska så frekvent då det är dit vattnet från ankarspelslinan letar sig ner och hittils har den fungerat klockrent. Jag ser dock nu att pumpen jag har inte längre verkar säljas på Biltema, de har någon ny modell...

 

Jag hade idag utan att tveka skaffat en pump med inbyggd nivåvakt igen, men kanske inte vart så snål utan valt ett känt märke. 

Bra svar, annars tycker jag att man som vanligt delvis "avviker från ämnet", som det skulle hetat i ett klassiskt radioprogram.

 

Nåväl, köp en så stor manuell membranpump som du har plats med ombord i någon sittbrunnsbänk eller under någon durk. Välj ett känt fabrikat, som det finns reservdelar till. Se till att det finns en sil i slutet av sugslangen. Utloppslangen skall mynna ut i bordsgenomföring en bra bit ovanför vattenytan, även om båten kränger. I nödfall kan man ha slangen lös och slänga den överbord vid behov.

 

Sedan kompletterar du med en elektrisk pump av valfri modell, med eller utan automatik. Jag brukar föredra även här, en membranpump framför en centrifugal/impellerpump. Membranpumpen, den elektriska, kan även den placeras rätt högt upp då den suger bra, och det är lättare att stoppa ned en smal sugslang i trångt kölsvin än en relativt stor rund centrifugal/impellerpump. nackdelen är att de elektriska membranpumparna är dyrare än de andra. Även här förser du sugslangen med en sil.

 

Man kan ju också ha en tillfällig nödpump av membrantyp antingen manuell eller elektrisk, denna/dessa monteras på en bräda, en sugslang med sil och en utloppslang, båda av lämplig längd så att sugslangen räcker till alla utrymmen ombord, och utloppslangen/tryckslangen kan skickas överbord. Om du väljer en manuell utformar du brädan så att du kan stå på densamma under tiden du pumpar, väljer du en elektrisk förser du kablarna med stora krokodilklämmor att fästa på batteripolerna, en automatsäkring är bra också. 

Med en sådan tillfällig nödpump kan man ju även hjälpa andra i nöd innan de tar sig vatten över huvudet.

 

Till Thalatta/Toaen:

Har du provad Duracell? (i hörapparaten då alltså...)

Revaxör, eller den modernare sprayformen Vaxol är inte heller fel, om det sitter en vaxpropp i vägen hjälper det föga med hörselvårdshjälpmedel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vad man har för typ av pump vill jag ha en nivåvakt kopplad till en summer. Får jag in vatten i båten vill jag att det ska tjuta så att man direkt vet att det läcker. 

 

Var ute med en inte så väl underhållen, mindre båt för några år sedan. Efter en stund tyckte jag att båten såg ut att ligga lite lågt i vattnet. Visade sig att det gått hål på en slang till en skrovgenomföring. I det här fallet upptäckte vi det ganska tidigt, men har man otur kan det komma in ganska mycket vatten i båten innan man upptäcker något.

 

Den ambitiöse kopplar ju dessutom ett gms-larm eller liknande till nivåvakten så att man får ett sms om båten tar in vatten vid bryggan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Marina95:

Oavsett vad man har för typ av pump vill jag ha en nivåvakt kopplad till en summer.

Absolut. Förr körde jag med en omkopplare: automatisk pump eller summer. Sen körde jag lite hårt, överbordgenomföringen hamnade under vattnet som rann tillbaka under några minuter, sen gick pumpen några minuter osv. När jag upptäckte det var pumpen mer än varm. Sedan dess är summern inkopplad. Plus SMS-larm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...