Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Searay_joppe

Erfarenhet Dieselvärmare

Rekommendera Poster

Tjena, jag har kollat på att köpa en Heatronix då den ligger sjukt bra i pris om man jämför med webasto tex,

 

någon som installerat eller testat denna?

 

kom gärna med åsikter! prisvärd eller skräp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Searay_joppe:

Tjena, jag har kollat på att köpa en Heatronix då den ligger sjukt bra i pris om man jämför med webasto tex,

 

någon som installerat eller testat denna?

 

kom gärna med åsikter! prisvärd eller skräp?

Nix, men om du undersöker vilka erfarenheter Webasto har skulle jag nog inte testa.

Viktigt för en bra "webasto-erfarenhet" är att systemet kalibreras med kunskap!

Redigerad av LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev LonelyBird:

Viktigt för en bra "webasto-erfarenhet" är att systemet kalibreras med kunskap!

Vad menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

4 timmar sedan skrev Searay_joppe:

Tjena, jag har kollat på att köpa en Heatronix då den ligger sjukt bra i pris om man jämför med webasto tex,

 

någon som installerat eller testat denna?

 

kom gärna med åsikter! prisvärd eller skräp?

 

Känner ej igen märket/fabrikatet. Jag satte in en anna "prisvärd" variant i våras men har inte direkt haft nån chans att testa i sommar. Nu däremot.. sitter jag precis i båten ich gör sista tester.

Verkar, efter en del om och men, funka klockrent. Det är massa säkerhetsgivare inbyggda så den gick inte bara att koppla in i tidigare slang, 70mm så nu har jag 100mm rör, som går ihop med det gamla röret som mynnar ut i det gamla enda utblåset. 100mm röret fortsätter till eget utblås.

Häromdagen isolerade jag alla rör med isolerstrumpa. Nu -5 ute. Båten på land.har 20 i båten. Ökande temp, termostaten står på fullt och det blåser så varmt att man inte kan hålla handen framför utblåset nån längre stund. Sover över å provar lite olika inställningar.

Något jag upptäckte var enkelheten att plocka isär, några snäpplås, om man vill komma åt att sota ur förbränningsutrymmet, vilket i sig är en stadig gjuten alu-klump.. likt den jag hade i eberspächern.. 

Hadt en del kontakt med fabriken och fått jättebra service gällande olika frågor.

Så det verkar inte nödvändigtvis behöva stå ebespr... eller liknande på loggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att den fungerar som dom flesta. Mitt råd är att kolla garantin, reservdelar osv. Dom värmare som man kan köpa på Ebay, Wisch, Giik och vad dom nu heter... för ca 2000kr med LCD display och 5kw så ska man läsa noga. Min kollega i Göteborg slog till på sådan. Har bara 6 olika steg och kinesiska tecken på displayen (han fick med en liten papperslapp vad tecknen betyder). Har således inte någon termostatstyrningen. Men den fungerar och eldar på som fan. 

Får man vara så fräck och fråga vad ett sjukt bra pris är?

Jag gav 8100kr inkl moms och frakt för min Planar 44d kit med ljuddämpare och avgasutblås (bordsgenomföring) och med den nya manöverpanelen via Teplostar. Finns reservdelar i Sverige till den och 2 års garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Kane:

Vad menar du?

Problem kan uppstå on blandningsförhållandet är för rikt eller fattigt.

Rik blandning skapar sot och äventyrar därmed värmarens funktion på längre sikt.

Fattig blandning resulterar till att då värmaren (för att rengöra brännkammaren) pausar med bränslematningen, hinner lågan slockna, och när den därpå startar matningen igen uppstår en massa vit rök till grannarnas glädje. Värmaren startar igen 5 ggr men sedan är det slut.

För adekvat kalibrering behövs en CO2-mätare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fabrikskalibrering du skriver om eller kalibrering efter installation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kane:

Lite priser här, http://www.heatronix.eu/shop/

Nja, sjukt bra pris tycker jag nog inte. Ingen extern tank, avgasljuddämpare, avgasutblås och förbränningsdämpare följer med i kiten. Men går ju såklart att kompletteras. Men den fungerar nog som alla andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev LonelyBird:

Problem kan uppstå on blandningsförhållandet är för rikt eller fattigt.

De flesta värmare skulle nog behöva justeras/kollas med några års mellanrum.

En kille köpte en service utrustning för värmare. För att testa kollade han några kompisars värmare. Alla behövde justeras och alla tyckte värmarna gick bättre efteråt.

CO2, O2 och sottal är väl vad man brukar kolla.

 

2 timmar sedan skrev patrikflink:

Nja, sjukt bra pris tycker jag nog inte.

Det tyckte inte jag heller, jag skulle nog satsa på en Planar, många här på MG verkar ha och verkar nöjda.

En bekant köpte en sådan billig kines-värmare. Han är fisketok och har en hyttbåt. Där fungerar den utmärkt även om den är ganska rudimentär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

De flesta värmare skulle nog behöva justeras/kollas med några års mellanrum.

En kille köpte en service utrustning för värmare. För att testa kollade han några kompisars värmare. Alla behövde justeras och alla tyckte värmarna gick bättre efteråt.

CO2, O2 och sottal är väl vad man brukar kolla.

 

Det tyckte inte jag heller, jag skulle nog satsa på en Planar, många här på MG verkar ha och verkar nöjda.

En bekant köpte en sådan billig kines-värmare. Han är fisketok och har en hyttbåt. Där fungerar den utmärkt även om den är ganska rudimentär.

 

Jag satte åxå in en planar 44d

Har nu kommit fram till att tempgivaren tror det är varmare än det är. För förhoppningsvis en ny.

Sov i båten i natt. -14 ute. Båten helt oisolerad så det går åt en del "kräm"

Hade tempen ställd på max, ca30c så gick den upp till 20c grader (hade termometer bredvid tempgivaren) och gick sedan ner i underhållstempo.

Flyttade tempgivaren ner mot golv/durk, där det är några grader kallare och värmaren gick upp i full fart.. typ 120 pimp/min.

Samma när jag kopplar bort tempgivare och har vridet på max-effekt.

Annars verkar det funka ypperligt. Fast det är ju generationers skillnad mot min gamla ebespräscher från 1990.. 👍

Har för mej min kostade runt 4-5kkr

Fast jag behövde ju inte något "kit"

Sa ifrån om extra-tank åxå eftersom jag tar diesel från båttanken.

Fick inget prisavdrag pga. tank men fick köpa förlängningskabel 30kr billigare... räckte till 1/3 fraktkostnad på densamme. 

Sen har jag ju på inrådan, för att åtgärda felet som finns kvar som förmodligen ny tempgivare avhjälper, byggt om hela värmeutblåssystemet plus montaget av värmaren.. kanske i "onödan" men lika gla e jag för det.. den förra instalationen var ju lite av ett "provisorium"

Annars.. ett hålrum att elda i i en hyfsat massiv klump med flänsar utvändig varifrån man blåser värmen in i ventilationsrör..

Ingen raketforskning... men det finns säkert betydande skillnader. Principen e ju såpass enkel och delarnas antal litet så det finns nog produktionsmässigt väldigt lite pengar att tjäna på att göra sämre kvalitet.. så därför tror jag de flesta är rätt likvärdiga.

Skulle nog, om jag skulle borra in mej i olika, jämföra enkelhet att göra den rengöring och service som kan behövas. Enkelhet, tillgänglighet och åtkomlighet på glödstift å andra ev reservdelar som kan behövas.. iaf om "man" tänker ha värmaren några år..

Dessvärre lever jag aldrig som jag gör utan köper spontant.. och kommer med tiden påvad jag borde ha tänkt på/köpt..

👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå service etc. Pratade med Thermoprodukter som är generalagent för Eber och de sa att det inte behövdes någon service (nånsin) på värmaren (mod D4). Bara hålla koll på att filtret ser OK ut och att köra värmaren minst 30 min minst en gång i månaden. För övrigt väldigt bra företag att ha att göra med!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

att köra värmaren minst 30 min minst en gång i månaden.

 

Viktigt på alla värmare, bil såväl som båt, något de flesta glömmer, eller inte vet om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Pentax:

 

Viktigt på alla värmare, bil såväl som båt, något de flesta glömmer, eller inte vet om.

Sant, men jag vet inte om det går att köra min bilvärmare om det är under +8. Finns visst någon sensor för det. 

Ska erkänna att jag inte körde båtvärmaren under juli månad. Var alldeles för varmt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Ska erkänna att jag inte körde båtvärmaren under juli månad. Var alldeles för varmt. 

Ofta kör jag mha fjärrstyrning, faktiskt ganska praktiskt. Egentligen borde man montera ett extra utblås utomhus!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att du frågade om Planar men men 44:a har nu gått cirka 500 timmar och fungerar helt perfekt. Bättre än den Webasto (Airtop?) som jag har i andra båten.

 

Någonstans brukar ju gränsen gå till när det blir för billigt för att vara bra. Planar, enligt min erfarenhet, har inte passerat den nedåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-28 vid 22:00 skrev ChristerN:

Sant, men jag vet inte om det går att köra min bilvärmare om det är under +8. Finns visst någon sensor för det. 

Ska erkänna att jag inte körde båtvärmaren under juli månad. Var alldeles för varmt. 

Det borde väl vara typ under +8 och kallare man har nytta av värmaren.

Min bilvärmare.. eller batteriet i bilen, pallar inte ibland när den stått kallt några dagar.. värdelöst. Så har det varit sen bilen va ny.. faktiskt fått fingrar ur så ska dom kolla upp det nu till veckan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade en Heatronix i fjol men har nu plockar ut den och sålt den. Den funkade men började ryka enormt om man inte kört den på ett tag. Jag hade en äldre svårhanterlig panel som inte jag riktigt förstod mig på. Jag har sedan dess börjat sälja värmare av annat fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Botved:

Jag monterade en Heatronix i fjol men har nu plockar ut den och sålt den. Den funkade men började ryka enormt om man inte kört den på ett tag. Jag hade en äldre svårhanterlig panel som inte jag riktigt förstod mig på. Jag har sedan dess börjat sälja värmare av annat fabrikat.

Vilket fabrikat kör du nu då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kane.

Du får gärna skicka ett PM så kan jag berätta mer. Vi har en liten verksamhet med marindieslar och värmare. Jag vet inte om det är ok med reklam i forumet så jag vill gärna hålla företaget utanför. Svarade just bara för att jag själv nämnde Heatronix i en tråd här på mg när jag installerade.

Mvh

Botved

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

ni som köpt heatronix kanske kan hjälpa mig med hur displayen funkar

 

jag har lyckats ställa in den till temperaturstyrning

i menyn finns en grader inställning som går att höja - sänka . Borde vara börvärde?

 

sen finns det en grader temp meny som har stått på 27grader, nu visar den 25grader. Alltså ärvärdet?

i båten är det nu 21 grader enligt min digitala tempmätare

 

sitter den Styrande tempgivaren i displayen? Visar isf ~4grader för mycket

när brännaren är igång så höjs den inte mer än till 27grader

har jag ens förstått den där enheten?

73893114-7970-443C-B038-67F99CC3D82C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Eberspächertermostat med motsvarande funktionalitet. De flesta termostater är nog lika oprecisa i sina är- och bör-värden. Min termostat sitter lite avsides vid elcentralen och det är inte speciellt centralt i båten så att värdena inte känns precisa är inte så konstigt. Till en del värmare går det att komplettera med extra sensor, annars sitter sensorn i manöverpanelen. Temperaturvärdena får ses som en indikation. Sedan får man erfarenhetsmässigt "lära sig" vilken temperatur som blir lagom. Börvärdet ser jag mer som en inställningsskala där jag justerar till behaglig temperatur i ruffen.

 

Min värmare reglerar i alla fall med olika värmaruteffekt efterhand som temperaturen stiger så uppvärmningen går snabbt. Nattetid stegas börvärdet ner så värmaren går på lägsta effekt utan att stanna så den behöver starta om. Då blir det jämn och behaglig sovtemperatur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

tack för svar

 

ja jag läste tidigare i tråden att någon upplevde temperaturvisningen väldigt oprecist! Det kan jag leva med

 

är alltså dessa nyare värmare konstruerade så dem ska gå konstant och sedan reglera sig själv för sänkt / höjd effekt efter behov?

 

jag hade förväntat mig en ”dummare” funktion lika min gamla flygt värmare som stängde av sig när börvärde uppnått

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev flipperjanne:

- - -

är alltså dessa nyare värmare konstruerade så dem ska gå konstant och sedan reglera sig själv för sänkt / höjd effekt efter behov?

 

jag hade förväntat mig en ”dummare” funktion lika min gamla flygt värmare som stängde av sig när börvärde uppnått

Jag kollade inte om din värmare är luft eller vattenvärmare (med radiatorer).

 

Moderna luftvärmare har oftast flera effektsteg som den hoppar mellan (min ruffvärmare har t.ex. fyra effektsteg). Nattetid justerar jag den så att den går konstant på lägsta effekten. Det blir el-effektivast så (och behagligast). En luftvärmare som går på lägsta effekt förbrukar inte mycket el, det är när den startar och glödstiftet värms upp som den drar mycket ström.

 

Vattenvärmare har färre effektsteg, oftast två. Det är inte "rumstermostaten" som styr effekten utan termostaterna inne i värmaren. Sedan regleras värmen med strypning av konvektorerna. När rumstermostaten nått börvärdet så släcker den värmaren. Så termostaten måste hitta ett läge där värmaren kan växla mellan hög o lågeffekt och att värmen förbrukas i konvektorerna. Det är nog meckigare att få till  rätt strypning av konvektorerna i ett sådant system för att slippa frekventa omstarter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...