Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Dilba

Vinterförvara i sjön

Rekommendera Poster

Jag undrar vad jag behöver tänka på för att förvara min motorbåt i sjön under vintern. Jag har en motorbåt med en Penta D4 sötvattenkyld, den ligger vid egen brygga med luftslang i vattnet så att det inte fryser till. Behöver jag göra något med motorn eller installera nån frostvakt i motorrummet när det blir frysgrader?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frostvakt är nog bra men framförallt ska man ha ett larm som larmar om strömmen försvinner. Vissa försäkringsbolag kräver detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev bhemac:

Frostvakt är nog bra men framförallt ska man ha ett larm som larmar om strömmen försvinner. Vissa försäkringsbolag kräver detta.

En dum fråga, varför ska man ha frostvakten? Är det för att skydda motorn eller kylvattenintag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är dålig på det här med att ha kvar den i vattnet, men om du inte skall köra något alls med den, så vet jag att många kör värmare i båten så att det inte blir för kalls så som i motorrummet osv. för även om man har bubblande vatten utan för så ligger de ju lite vatten i motorn som jag kan tänka mig kan frysa om det inte rör påsig.

Men som sagt detta är inget jag kan styrka bara vad jag har hört så att säga=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Dilba:

En dum fråga, varför ska man ha frostvakten?

Det är inte speciellt nödvändigt egentligen. Bara lite extra säkerhet i fall det står kvar vatten på fel ställe. Dessutom rostar det mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-26 vid 21:48 skrev Dilba:

En dum fråga, varför ska man ha frostvakten? Är det för att skydda motorn eller kylvattenintag?

 

Du vill skydda både motorn och alla skrovgenomföringar från att frysa sönder. Finns många sätt att göra det, men de går vanligtvis ut på att antingen tömma ut det vattnet som finns, hålla plusgrader inne i båten (eller delar av båten) eller ersätta vattnet med någon vätska som inte fryser. 

 

Jag startade en liknande tråd för någon månad sen med vad jag tänker göra. Kom fram en hel del bra tips där:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎11‎-‎26 vid 21:40 skrev Dilba:

Jag undrar vad jag behöver tänka på för att förvara min motorbåt i sjön under vintern. Jag har en motorbåt med en Penta D4 sötvattenkyld, den ligger vid egen brygga med luftslang i vattnet så att det inte fryser till. Behöver jag göra något med motorn eller installera nån frostvakt i motorrummet när det blir frysgrader?

Ingen expert på inombordare men jag förutsätter att du har glykol i kylsystemet. Är det en rak axel eller ett drev? Om det är ett drev och vatten har läckt in i växelhuset kan otäcka saker hända om din luftlösning fallerar. Har du koll på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-01 vid 15:46 skrev Baxlaget:

Ingen expert på inombordare men jag förutsätter att du har glykol i kylsystemet. Är det en rak axel eller ett drev? Om det är ett drev och vatten har läckt in i växelhuset kan otäcka saker hända om din luftlösning fallerar. Har du koll på det?

Tack för svar, jag har ett drev och dessutom två genomföringar på olika ställen. Jag har läst försäktingsvillkor så jag har skaffat, vattenlarm, larm vid strömbortfall och larm vid frostgrader. Det som stör mig är genomföringarna, vatten in till toa samt utsläpp från toatank. Kan det vara läge att Linda dem med vätmetråd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-11-27 vid 22:30 skrev Marina95:

 

Du vill skydda både motorn och alla skrovgenomföringar från att frysa sönder. Finns många sätt att göra det, men de går vanligtvis ut på att antingen tömma ut det vattnet som finns, hålla plusgrader inne i båten (eller delar av båten) eller ersätta vattnet med någon vätska som inte fryser. 

 

Jag startade en liknande tråd för någon månad sen med vad jag tänker göra. Kom fram en hel del bra tips där:

 

 

Stort tack för en bra tråd. Beställde lite larm som stod omskrivet i tråden.

Redigerad av Dilba

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...