Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
katoRS

Termostat.

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en Mercury 4 takt EFI  2007 års  som jag vill kolla termostaten. På termostaten finns i gaveln följande stämplat Ao6  120 .                                                                               Vad jag kan förstå så menas 120 lika med  Fahrenheit, och i så fall skulle det motsvara 49 gr Celsius . Någon som vet.                                                                                                                

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kommer också till samma slutsats!
Du glömde f.ö. att skriva  att frågan gäller en 100-hästare, men det har jag snokat upp ändå via dina äldre foruminlägg. ;)

Hittade en tabell i en VHB enligt bilden nedan. (Visserligen litet föråldrad men visar ändå att knappt 60 C är en fullt rimlig* temp.)
Notera tempen i bildens rödunderstrukna angående "kastrulltest"!

Tror att din termostat har reservdelsnummer 892864T06  , att kapseln/locket är integrerat? Men också att själva termostaten (bortsett locket) ändå är  utbytbar i eftermarknaden ??


*) Angående rimlighet: Den låga tempen är nog en kompromiss mellan två onda ting kan jag tänka. För låg temp ger mer motorslitage, men för hög temp riskerar å andra sidan att ge  för  mycket "pannsten/limescale" på kylvattenflödets hetaste partier. (Hmm... förr fanns iaf för inombordsmotorer alternativet "saltvattenstermostat" eller "vanlig termostat". I just saltvatten bör tydligen tempen hållas lägre, även på bekostnad av högre motorslitage samt därmed sammanhängande minskad verkningsgrad/bränslesnålhet. )
Min slutsats: Kör du mycket i insjövatten så kan det vara "allmänt klokt" att försöka hitta en termostat med högre temp för motorslitagets skull? (Troligen finns nån tempsensor för larm, en sådan måste nog isf också bytas!?) 

Bildkälla: boatinfo.no    

mercury.temp.png

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Jag kör endast i saltvatten (Öresund).Men tycker att den "drar"

mycket bensin. Skulle det bero på att tehrmostatet öppnar så tidigt? Det är inbyggt i ett hårdplasthölje (kostar "skjortan") 1350 kr. Motorn är köpt ny 2007 så den har ett antal år på nacken. För övrigt så bytar jag växel och motorolja varje år,(kanske överkurs när det gäller  växellådsoljan). När jag demonterade höljet med tehrmostatet I så såg det ut som nytt ingen tillstymmelse till kalk eller andra avlagringar även där det suttit fanns mycket lite avlagringar. Kanske borde jag byta tändstift, bytade för fem år sedan.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg till Thomas utmärkta svar: Om termostaten öppnar för tidigt så motorn går kallare än avsett så drar den mer bränsle. Ett enkelt test av detta är en "kastrulltest" som Thomas nämnde men inte beskrev.

  1. Förse dig med en noggrann termometer
  2. Lägg termostaten i en kastrull och fyll med vatten så termostaten är helt under ytan
  3. Värm upp och notera när termostaten öppnar (det syns tydligt). Kontrollera då vad termometern visar.

Om termometern visar en lägre temp än vad som anges på termostaten bör du skaffa en ny termostat.

Observera också att när termostaten är stängd ska den sluta helt tätt runt om. Ligger det skräp imellan som hindrar termostaten att stänga helt och hållet kan det också få till följd att elektroniken i motorn vill spruta in mer bränsle än nödvändigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för allt intresse. Har testat termostaten, som börjar att öppna vid 50 grader. Det verkar ju riktigt .    Beträffande hur tätt den sluter så är den som ny. Inga avlagringar, och sluter tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-12-01 vid 15:35 skrev Baxlaget:

Tillägg till Thomas utmärkta svar: Om termostaten öppnar för tidigt så motorn går kallare än avsett så drar den mer bränsle. Ett enkelt test av detta är en "kastrulltest" som Thomas nämnde men inte beskrev.

  1. Förse dig med en noggrann termometer
  2. Lägg termostaten i en kastrull och fyll med vatten så termostaten är helt under ytan
  3. Värm upp och notera när termostaten öppnar (det syns tydligt). Kontrollera då vad termometern visar.

Om termometern visar en lägre temp än vad som anges på termostaten bör du skaffa en ny termostat.

Observera också att när termostaten är stängd ska den sluta helt tätt runt om. Ligger det skräp imellan som hindrar termostaten att stänga helt och hållet kan det också få till följd att elektroniken i motorn vill spruta in mer bränsle än nödvändigt.

 

Skall det bli riktigt bra så bör termostaten hänga fritt i vattnet med hjälp av ex. en ståltråd. Bottnen i en kastrull kan vara betydligt varmare än vattnet  hunnit bli.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...